Ik heb het volgende probleem met mijn laptop: Als ik opnieuw opstart (of vanuit hibernating verder wil), loopt de opstartprocedure vast, er verschijnt heel kort een blauw scherm met flink wat tekst, waarna het systeem opnieuw begint met opstarten. Er verschijnt nu een tekst met de mededeling dat het systeem niet gestart kon worden vanuit deze locatie. Hierna kan ik verder gaan met opstarten en dit gaat dan ook goed, behalve dat de systeem klok nu terug staat op 1 januari 2000 om 12:00 uur! Het opmerkelijke is dat ik dit probleem alleen heb als de laptop van het lichtnet af is geweest (terwijl de laptop uit staat). De accu van mijn laptop is allang geleden overleden.
Ik heb het idee dat het interne batterijtje (of hoe heet dat ding) dat o.a. de tijd bijhoudt het begeven heeft. Zit zo'n ding eigenlijk in een laptop, of wordt hiervoor de accu gebruikt? Zou zo'n batterijtje eventueel te vervangen zijn? Misschien zit ik er helemaal naast en heeft iemand een ander idee van wat de oorzaak is?
Ik heb het idee dat het interne batterijtje (of hoe heet dat ding) dat o.a. de tijd bijhoudt het begeven heeft. Zit zo'n ding eigenlijk in een laptop, of wordt hiervoor de accu gebruikt? Zou zo'n batterijtje eventueel te vervangen zijn? Misschien zit ik er helemaal naast en heeft iemand een ander idee van wat de oorzaak is?