Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Apeiron
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-11 19:53

Apeiron

moonlight sonata

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik ben 2-en half jaar geleden gestopt met school (HAVO) wegens problemen thuis en gebrek aan motivatie. Heb dus helemaal geen diploma.
Ik woon nu sinds een jaar op mezelf en heb een vaste baan. Ben me gaan interesseren in natuurkunde. Heb een paar boeken gelezen en hier op tweakers is ook wel informatie te vinden over natuurkunde (W&L) Weet er (al zeg ik het zelf) ook vrij veel van af ondertussen. Ben nu ook vrijwillig bezig met wiskunde B van VWO4, boek van me zus.
Nu wil ik graag terug naar school om uiteindelijk (theoretische) natuurkunde te studeren. Het probleem is alleen dus, dat ik geen vooropleiding heb. Maar de wil en de interesse zijn er zeker.

Ik heb het onderwijs van ministerie ge-emaild over de kwestie maar die stuurden terug dat ik maar universiteiten moet mailen. En die geven alleen informatie over wat je nodig bent, niet hoe je datgene* haalt. Ik kan pas een toelatingsexamen doen als ik 21 ben en dat duurt me te lang. (9 maanden om precies te zijn. 17-01-1986)

Nu zou ik natuurlijk een thuis-studie HBO kunnen doen, maar eerlijk gezegd, verdien ik niet zoveel om dat te kunnen betalen. Maar sinds ik 20 ben neem ik aan dat ik nog recht heb op studiefinanciering. Al weet ik dat niet zeker. En ik weet ook niet waar ik dat aanvragen moet.
En sinds de politiek steeds klaagt over het hogere aantal drop-outs kan ik me eigenlijk niet voorstellen dat ik niet zou kunnen gaan studeren.

Mijn vraag is dus of iemand weet hoe ik dit aan moet pakken?

*Wie mag (technische) natuurkunde studeren?

Iedereen met een Vwo-diploma en natuurkunde en wiskunde B in zijn pakket. Ook met het nieuwe profiel Natuur en Techniek heb je rechtstreeks toegang. De overige profielen geven ook toegang, mits aangevuld met wiskunde B1 en 2 of met natuurkunde 1 en 2 (profielen Economie en Maatschappij en Cultuur en Maatschappij). Natuurkunde en technische natuurkunde zijn geen gemakkelijke studies. Daarom is het belangrijk dat je de exacte vakken goed beheerst en dat je tijdens je studie de stof goed bijhoudt. Heb je naast natuurkunde en wiskunde B ook wiskunde A, biologie of scheikunde in je pakket gehad, dan levert dat je zeker voordeel op. Het is bovendien belangrijk dat je de Engelse taal goed beheerst. Veel studiemateriaal is namelijk in het Engels.

Ook met een HBO-propedeuse met voldoende wis- en natuurkunde, kun je aan een studie natuurkunde / technische natuurkunde beginnen. Heb je een HBO-diploma 'technische natuurkunde' (of 'fysische techniek') dan kun je gebruikmaken van onze doorstroomregeling.

Mocht je aan geen enkele van de toelatingseisen voldoen maar je bent wel 21 jaar of ouder, dan kun je altijd nog het colloquium doctum doen. Als je dit toelatingsexamen met goed gevolg hebt afgelegd, dan kun je alsnog worden toegelaten tot de studie.

Project Kaizo

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

offtopic:
Ik heb met die zelfde ideeën in m'n hoofd gezeten, en die zijn er nogsteeds.
Toen ik daarover dit draadje heb geopend, kreeg ik het op het werk behoorlijk druk, en verders geen aandacht meer aan besteed.
Misschien kan je uit dat draadje wat informatie halen.

Ey!! Macarena \o/

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-11 22:59

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

mwah, 9 maanden wachten lijkt me nog de meest simpele oplossing. Zorg wel dat je voor die tijd wat materiaal in huis haalt om je goed voor te kunnen bereiden op het colloquium doctum. Binnen 9 maanden heb je echt geen HBO propedeuse of VWO diploma. Zeker niet als (nofi) HAVO dropout.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Apeiron

Apeiron

moonlight sonata

Topicstarter
Janoz schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 15:42:
mwah, 9 maanden wachten lijkt me nog de meest simpele oplossing. Zorg wel dat je voor die tijd wat materiaal in huis haalt om je goed voor te kunnen bereiden op het colloquium doctum. Binnen 9 maanden heb je echt geen HBO propedeuse of VWO diploma. Zeker niet als (nofi) HAVO dropout.
non-taken :)
Het probleem is denk ik als ik wacht tot ik 21 ben ik vast niet meer de privileges heb die ik nu wellicht wel heb al jongere zoals studiefinanciering, goedkoper lenen ed. Dit weet ik niet zeker, maar weet zo ook niet waar ik die informatie weg moet halen.

Project Kaizo

• Zucht388
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05-2024

Zucht388

Dreadhead

Als je geen volledige Havo diploma hebt kan je ook niet zomaar vwo gaan doen, je zal dan alijd eerst je Havo moeten afmaken. Ik zou als ik jou was die 9 maanden die je hebt doorbrengen met leren van de stof zodat je gewoon de toelatingstest kan doen. En er zijn ook HBO natuurkunde opleidingen als het goed is zodat de stap niet te groot is.

Havo dropout naar universiteit natuurkunde gaat niet zo makkelijk :) Ik volg ongeveer het zelfde traject, havo afgemaakt en nu vwo 2 in 1 jaar en daarna sterrenkunde en ik ben ook van 86 :)

edit:
ohja je krijgt als je ouder dan 18 bent en je wilt de middelbare school afmaken dan krijg je studietegemoetkoming, en die is als ik het goed heb onbeperkt (ik krijg hem ook nog steeds, 8ste jaar ms).

[ Voor 17% gewijzigd door Zucht388 op 07-03-2006 15:56 . Reden: reply op bovenstaande ]

Who the hell is general failure and why is he reading of my hard-drive?

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

even tussendoor in welk leerjaar ben je van de havo gegaan?

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:35
Misschien kan je ook kijken of je ergens een thuiscursus HAVO kan volgen? Je hoeft immers maar een (paar) jaar dan nog (neem ik aan). Daarna kan je dan iig makkelijker een HBO natuurkunde gaan doen.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Apeiron

Apeiron

moonlight sonata

Topicstarter
Zucht schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 15:54:

edit:
ohja je krijgt als je ouder dan 18 bent en je wilt de middelbare school afmaken dan krijg je studietegemoetkoming, en die is als ik het goed heb onbeperkt (ik krijg hem ook nog steeds, 8ste jaar ms).
En bij welke instantie zou ik dat moeten aanvragen?
GoldenSample schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 15:59:
even tussendoor in welk leerjaar ben je van de havo gegaan?
Heb de 3e 2 keer gedaan en de vierde voor de helft.

Project Kaizo

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:33
A-Tek schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 16:06:
Dan mis je dus ruim 2.5 jaar aan basiskennis die je op het vwo opdoet, nog even los van het feit dat je in die eerste 3 jaar havo tov vwo ook nog iets minder hebt gehad.

Ik denk dat je die 9 maanden dan hard nodig hebt om je kennis bij te spijkeren zodat je die test kan doen.
zover ik weet voldoe je aan alle eisen om studifinanciering te ontvangen op het moment dat je ingeschreven staat aan de universiteit. (nml studeren en onder de 27 zijn, en niet al te lang studi gehad hebben)

Waarom wil je eigenlijk meteen een universtaire studie gaan doen? Waarom ga je niet eerst op hbo natuurkunde studeren en daarna doorstromen naar wo?

Verkijk je niet op het niveau. Ik was op het vwo geen held in wiskunde en natuurkunde, maar ook geen ramp. Op universitair niveau (technisch) viel het me zwaar tegen. Juist omdat ik op het vwo de basis niet voldoende beheerste/gehad had.

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:45

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Goed nieuws voor je :)
Er zijn, ondanks dat je misschien (weet ik natuurlijk niet) van school moest of gegaan bent bent, prima de mogelijkheden om alsnog je HAVO af te maken :)
Er zal bij jou in de buurt ongetwijfeld een instituut zijn dat dag- en avondopleidingen aanbiedt voor vowassenen. Vaak zie je daar ook mensen heengaan die in een situatie als de jouwe zitten. Die halen dan mbv deelcertificaten hun havo-diploma alsnog voor datgene wat ze tekortkomen. Omdat deze ook gewoon wettelijk erkend zijn, kun je op die manier alsnog naar een hogeschool. En natuurkunde wordt ook op HBO gegeven.
Ik heb even voor je gezocht en kwam hierop terecht: http://www.drenthecollege...essioneel/sprinthavo.html
Dan kun je je HAVO snel afmaken en lekker door naar het HBO :)

Suc6 :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Apeiron

Apeiron

moonlight sonata

Topicstarter
Ik ben sinds ik op mezelf woon (een jaar nu dus) al bezig met leren etc. Tuurlijk ga ik er niet van uit dat ik nu een universtaire opleiding kan beginnen en met gemak deze kan afronden. Ik heb wel zelfvertrouwen maar zoveel nou ook wel weer niet :)
Maar dat is uiteindelijk wel het plan, niet dat ik er nu direct mee wil beginnen. Ik wil gewoon beginnen met studeren en niet iets dat te makkelijk is, moet wel een beetje een uitdaging zijn.
En het probleem met een HBO-opleiding is dat ik het niet kan betalen naast mijn woning etc. Met studiefinanciering zou ik het wel redden, maar ik ben bang dat ik dat niet krijg als ik daarnaast nog een volledige baan heb.
sanderb schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 16:27:
[...]

zover ik weet voldoe je aan alle eisen om studifinanciering te ontvangen op het moment dat je ingeschreven staat aan de universiteit. (nml studeren en onder de 27 zijn, en niet al te lang studi gehad hebben)
Maar als ik een thuisstudie doe, heb ik dan ook nog recht op een studifinanciering?

[ Voor 26% gewijzigd door Apeiron op 07-03-2006 17:33 ]

Project Kaizo

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:30

SmartDoDo

Woeptiedoe

SG -> WI

• Beugelfles
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21-11 17:41

Beugelfles

I love rusty spoons

A-Tek schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 16:34:
Ik ben sinds ik op mezelf woon (een jaar nu dus) al bezig met leren etc. Tuurlijk ga ik er niet van uit dat ik nu een universtaire opleiding kan beginnen en met gemak deze kan afronden. Ik heb wel zelfvertrouwen maar zoveel nou ook wel weer niet :)
Maar dat is uiteindelijk wel het plan, niet dat ik er nu direct mee wil beginnen. Ik wil gewoon beginnen met studeren en niet iets dat te makkelijk is, moet wel een beetje een uitdaging zijn.
En het probleem met een HBO-opleiding is dat ik het niet kan betalen naast mijn woning etc. Met studiefinanciering zou ik het wel redden, maar ik ben bang dat ik dat niet krijg als ik daarnaast nog een volledige baan heb.

[...]

Maar als ik een thuisstudie doe, heb ik dan ook nog recht op een studifinanciering?
Stufi krijg je volgens mij als je niet meer als 12.000 euro per jaar verdiend, je krijgt sowieso een basisbeurs en wat je daarnaast krijgt is afhankelijk van wat je ouders verdienen (richtjaar is 2 jaar geleden)

www.ibgroep.nl

Volgens mij krijg je bij thuisstudie geen studiefinanciering, de grens wordt volgens mij getrokken bij volwassenenonderwijs, veel zelfstudie en avondstudies zijn volwassenenonderwijs.

[ Voor 8% gewijzigd door Beugelfles op 07-03-2006 18:48 ]

Specs "It don't mean a thing if it ain't got that swing!"...

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 13:13

job

A-Tek schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 16:34:

Nee.
Zodra jij toegelaten bent aan een voltijd uni/hbo opleiding heb je recht op studiefinanciering.
mits.. niet meer dan x inkomen..
mits..... op http://www.ibgroep.nl is wel te vinden wanneer je hier recht op hebt.
Bij thuisstudie in elkgeval niet.

Hoe je het best kan worden toegelaten op het wo is wel een punt.
Je zou het via een colloquium doctum kunnen proberen, maar denk je dat jij dat je kennis over 9 maand op vwo niveau ligt? En je weet dat het wo wel een stuk pittiger is (wat leertempo betreft) dan vwo?
Als je zeker weet dat je intelligent genoeg bent, en je bereid bent om 9 maand te gaan studeren zou ik dan gewoon doen.

Ben je bang dat je dat niet lukt, dan zou je op het volwassenonderwijs je vwo diploma kunnen gaan halen. Wat daar precies de vereisten voor zijn weet ik niet.

[ Voor 12% gewijzigd door job op 07-03-2006 19:02 ]

• Zucht388
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05-2024

Zucht388

Dreadhead

A-Tek schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 16:06:
[...]

En bij welke instantie zou ik dat moeten aanvragen?

[...]

http://www.ib-groep.nl/pa...g/Scholieren/algemeen.asp

Tegemoetkoming Scholieren heet het :) Krijg je natuurlijk alleen als je echt naar een middelbareschool gaat!

Who the hell is general failure and why is he reading of my hard-drive?

• Apeiron

Apeiron

moonlight sonata

Topicstarter
Allemaal bedankt voor de hulp _/-\o_

Ik heb gister even gekeken, en ik denk dat ik eerst mijn HAVO maar af ga maken via LOI. Ik krijg dan een tegemoetkoming van de ib-groep.

Project Kaizo

Pagina: 1