UTP kabel solid 90 graden bochten

Pagina: 1
Acties:
  • 3.551 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• tweaden
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Plaats: kabelbuis door tuin
Lengte: +/- 25 meter
Opmerking: verschil in connectors weet ik reeds (zie plaatje en klikken voor uitvergroting)
Afbeeldingslocatie: http://www.tanis.nl/images/utp/utp_connectors_small.jpg
Vraag 1: solid of soepel kabel gebruiken?
Vraag 2: indien solid, kan dit wel in hoeken van 90 graden worden gelegd?
Vraag 3: indien gebruik wordt gemaakt van utp wandcontactdozen, kunnen daar zowel solid als soepel kabels op worden aangesloten?

Verwijderd

gaden schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 14:40:
Opmerking: verschil in connectors weet ik reeds (zie plaatje en klikken voor uitvergroting)
[afbeelding]
Vraag 3: indien gebruik wordt gemaakt van utp wandcontactdozen, kunnen daar zowel solid als soepel kabels op worden aangesloten?
1: Solid, ik weet verder niet wat de bedoeling is maar het lijkt me dat dit een (tenminste semi-) permanente oplossing gaat worden.
2: Weet ik niet zeker, maar het lijkt mij wel zolang je een beetje voorzichtig bent. Een kaarsrechte hoek zonder kromming lijkt me sowieso geen goed idee, gebruik dus wat ronding.
3: Ja.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2006 15:38 ]

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-10 14:32
Solid kabels op wandcontactdozen is niet zo slim, omdat die kabel vrij stevig is, en dus niet netjes in zo'n doos past.

90'-hoeken gaan gewoon, hier zit binnenshuis bijvoorbeeld veel kabel tussen deuropeningen om niet te hoeven boren.
Die kabel is met veel hoeken van 90' exact in het deurprofiel 'geperst', hij gaat door 3 van zulke openingen heen, 20 meter lang, haalt zonder problemen 95Mbit.

Dusja, het kan.
Als je het kán vermijden, is een bochtje van 1cm al genoeg, hoe groter hoe fijner natuurlijk.
Maar helemaal strak kan dus ook.
Zorg dan dat je de kabel al van tevoren buigt voor je hem vastspijkert, zodat hij niet 'geforceerd' wordt afgebogen.
En die hoek niet terugbuigen, de kans dat de kabel breekt is vrij groot dan.

edit: Voor die WCD neem ik aan dat hij binnenshuis in bv een router wordt geplugd, en in het tuinhuisje 'achter in' die WCD.

Dan heb je alleen een plugje nodig aan de routerkant.
Een UTP-WCD heeft aan de achterkant losse klemmetjes om de draadjes mee te verbinden, geen stekker dus. Aan de voorkant zit de stekkeraansluiting.

Zoek maar eens op 'patchpanel' of 'punch-down', dat is het principe ervan,

[ Voor 24% gewijzigd door DarthPlastic op 07-03-2006 15:43 ]

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Het verschil tussen solid en stranded is dat het aantal malen dat je een solid kan buigen en terugbuigen beperkt is, na een paar keer krijg je metaal-moeheid en breekt de kern. Een stranded is flexible genoeg om voortdurend gebogen te worden, en is dus geschikt als patch-kabel. Voor solid geldt natuurlijk ook dat hoe scherper de bocht is, hoe minder vaak je deze kan terugbuigen. Eenmaal 90 graden is geen probleem, maar als je dit terugbuigt, is dat eigenlijk al niet meer voor herhaling vatbaar.

Om een idee te krijgen moet je gewoon eens een paar decimeter core uit een solid halen en er wat mee buigen en knakken, je ziet dan vanzelf hoe weinig keren je dit type kabel kan buigen en weer rechttrekken.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:00

WouterG

Dit is geen ondertitel

Ik zou voor solid gaan. Bij het bedrijf waar ik werk en voor zover ik weet alle installatiebedrijven gebruiken enkel solid kabel voor het aanleggen van permanente verbindingen.

Je kunt het gewoon buigen in alle mogelijke bochten, knikken mag nooit. Maar dat mag soepel ook niet.

En over dat breken na een aantal keer buigen, je moet echt heel goed je best doen als je dat voor elkaar wilt krijgen als de aders nog in de kabel zitten. Ik heb kilometers kabel getrokken al :( en nog nooit voor elkaar gekregen om een ader te breken. En dat was niet op de meest makkelijke plaatsen en op de meest zachtzinnige wijze ;)

Ook de doosjes worden bij ons altijd met normale solid kabel gedaan.

Soepele kabel word over het algemeen enkel voor patchkabels gebruikt.

[ Voor 16% gewijzigd door WouterG op 07-03-2006 23:20 ]

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 26-12 22:11
Voor permanente oplossingen gebruik je inderdaad solid.

Als je ook voor vaste verbindingen stranded standaard zou gebruiken waarom zou er dan nog solid nodig zijn?

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

Als je nou toch perse een scherpe bocht moet maken van 90 graden, doe dit dan d.m.v. een s-bocht.. is een oude truuk..

Stel dat je met je kabel langs de plint strak de bocht om moet :

- maak eerst langs de 1e muur een ruime(re) bocht van horizontaal langs de vloer naar verticaal omhoog. Je kabel loopt precies in de hoek omhoog.

- hethaal nu dezelfde truuk van vertikaal naar horizontaal alleen dan langs de 2e muur.

Je kabel maakt nu 2 flauwe bochten om een scherpe hoek om te gaan. Enige nadeel is dat je kabel niet meer plat op de vloer ligt maar iets hoger op de muur uitkomt.

IP Rocks

• GrittyKitty
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-12-2021

GrittyKitty

Happy-Happy Joy-Joy

gaden schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 14:40:
[afbeelding]
vraag 1: l
Lange afstadn doe ik liever solid, vooral door tuin. Liefst een STP

Vraag 2:
Dat kan, maar verhoogd je risico op kabelbreuk. Doe hem liever in 2* 45 graden of een S-bocht

Vraag 3:
Kan voor beide. Maar voor solid heft naar mijn menig beter contact.

Cigarette + Coffee = Breakfast of champion

• blup
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:36
Ik zou zowiezo voor Stevige Shielded Twisted Pair..
Solid STP dus. :P

• tweaden
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Ik zal eens kijken, heb tweetal kabelrollen besteld van 100 meter bij 1to0.nl.
Dus zal wel goed gaan komen denk ik.
Nu alleen nog een adres zien te vinden voor die solid connectors?
Ik kan die namelijk nergens vinden, iemand suggesties?
Liefst webwinkel.
Pagina: 1