Toon posts:

celeron D CPU temperatuur stijgt 15graden in een seconde

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De temperatuur van mijn CPU fluctueert tussen de 43 en 58 graden. Op zich klinken deze waarden niet gek, maar het is wel raar dat het in een seconde 15 graden kan schelen. Daarnaast ruik ik ook af en toe een brandlucht die uit mijn kast komt. De fanspeed is redelijk contstant op 2900rpm

Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn? Slechte koelpasta? Bios?

Bedankt voor jullie hulp.

Moederbord: asus p4pe2-x Bios 1004
CPU: Intel celeron D 2,41Ghz

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:18

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Die brandlucht kan ook van de nieuwigheid komen, mits de onderdelen nieuw zijn natuurlijk. ;)

Maar kijk voor de zekerheid eens in je kast of je ook zwarte plekken of verbrande kabels ziet. USB op firewire aangesloten bijvoorbeeld?

Voor die processor zijn maar een paar druppels koelpasta nodig. En dan de temperatuur zo schommelt, moet een uitleesfout zijn. Schommelt de temperatuur ook als je in het BIOS kijkt? Op deze plek is de temperatuur het meest betrouwbaar uit te lezen, maar ook hier kan het verkeerd weer worden gegeven.

Is er een nieuwe BIOS? Flash die er eens in. Als je geen ervaring hebt met flashen, zou ik het gewoon zo laten.

[ Voor 4% gewijzigd door PD2JK op 07-03-2006 18:04 ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

Verwijderd

Topicstarter
De hardware is niet nieuw. Het gaat om een PC die al een jaar stabiel draait en eigenlijk pas een tijdje deze kuren vertoont. Upgraden van de bios heb ik nog niet gedaan, maar zit wel in de planning.

De temperatuurschommeling kan dus niet zo abrubt gaan? Dat vermoedde ik al, maar goed om dat bevestigd te zien. Verder heb ik geen idee waar de lucht vandaan kan komen. Alles is goed aangesloten, daar kan het denk ik niet aan liggen.

Bedankt in ieder geval

Verwijderd

misschien toch even goed ruiken en kijken waar de lucht vandaan komt.... wij kunnen het niet raden vanaf hier.. ;-)

• Beugelfles
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:13

Beugelfles

I love rusty spoons

Waar lees je de temps mee uit? software kan het namelijk makkelijk fout hebben (mijn p4 deed na een herinstal van windos 15graden 8)7 onder everest terwijl bios 'gewoon' 30 aangaf )

[ Voor 15% gewijzigd door Beugelfles op 07-03-2006 18:58 ]

Specs "It don't mean a thing if it ain't got that swing!"...

• Termi
  • Laatst online: 22:04
grolschbeugel schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 18:57:
Waar lees je de temps mee uit? software kan het namelijk makkelijk fout hebben (mijn p4 deed na een herinstal van windos 15graden 8)7 onder everest terwijl bios 'gewoon' 30 aangaf )
Vertrouw nooit op software, vaak genoeg waardes van 128, 255 of 0.

Bios is te vetrouwen en anders gewoon 3,3 volt lijn van de voeding meten. Bios vind ik ook mooi 2 cijfers op de komma nauwkeurig, en dan met een echte multimeter nog een halve volt naast zitten _/-\o_ .

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-04 17:15
misschien zit de heatsink niet meer zo mooi op de cpu of is de pasta draag ( wat ik niet denk in 1 jr)
mocht je zin hebben monteer de boel dan ff opnieuw met nieuw dun laagje paste op de cpu

Verwijderd

Prutz0r schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 18:04:
Die brandlucht kan ook van de nieuwigheid komen, mits de onderdelen nieuw zijn natuurlijk. ;)

Maar kijk voor de zekerheid eens in je kast of je ook zwarte plekken of verbrande kabels ziet. USB op firewire aangesloten bijvoorbeeld?

Voor die processor zijn maar een paar druppels koelpasta nodig. En dan de temperatuur zo schommelt, moet een uitleesfout zijn. Schommelt de temperatuur ook als je in het BIOS kijkt? Op deze plek is de temperatuur het meest betrouwbaar uit te lezen, maar ook hier kan het verkeerd weer worden gegeven.

Is er een nieuwe BIOS? Flash die er eens in. Als je geen ervaring hebt met flashen, zou ik het gewoon zo laten.
brandlucht bij nieuwe hardware :+ ik sta hier elke dag op maat pcs inelkaar te bouwen maar de brandlucht is me waarschijnlijk ontschoten 8)7 hehehe :P

• PD2JK
  • Laatst online: 08:18

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Of ja, echt een brandlucht is het niet. Maar in een afgesloten ruimte kan nieuwe hardware wel een 'vreemde' lucht afgeven.

Toen waren beige computers heel gewoon.

Pagina: 1