Toon posts:

P4 Prescott 3,2 @ 4Ghz prob

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een MSI 875P Neo FiSR (PCB 2.0) mobo met daarop een P4 Prescott met een standaard kloksnelheid van 3,2Ghz (200 x 16) @ 4Ghz (250 x 16) op 1.5V
Overigens zit er een OCZ 2Gb dual channel kit pc4000 (DDR500 = 500Mhz/ 250Mhz FSB) Platinum Edition in met timings van 3-3-2-8 @ 2,8V
De CPU wordt gekoeld door een zelf samengestelde innovatek water koeling en een black ice extreme 2 radiator. Temps zijn dus niet echt een probleem aangezien de CPU op 4Ghz stressed een temp heeft van rond de 45° en ook men Northbridge wordt gekoeld door deze setup.

Nu is het zo dat ik die 4Ghz stabiel haal (heb 3Dmark en CPUMark aantal keer gedraaid zonder problemen) ook bij een hele dag gamen geeft ie geen enkel probleem. Enkel wanneer ik sommige images in Deamon Toolz mount hangt men Deamon Toolz (en dit is enkel bij sommige images, niet allemaal) en wanneer ik cs-source speel.. lijkt alles normaal, all1 de tonnetjes die je omver kan lopen/schieten stotteren een heel klein beetje wanneer ze verder rollen. (het rare is dat wanneer ik zelf een spel start, tegen bots bijvoorbeeld.. heeft ie het niet en is alles normaal, enkel en alleen waneer ik online speel heeft ie dit :'( ).
Wanneer ik dan bij Deamon toolz een image mount waarbij ie blijft hangen op 4Ghz en ik laat men FSB zakken... van de moment dat men FSB op 245 staat, springt alles weer normaal en mount ie de image wel (niet eerder, bij 249,248,247 en 246 blijft ie hangen), ook het hakkelen in source is min of meer gedaan op 3,92Ghz (245 * 16).

Dt is nu het hele rare aan hele de situatie, want elk ander programma of spel (F.E.A.R, Doom III, Quake 4, Far Cry, NFS MW, etc..) loopt perfect op 4Ghz, zelf HL2 dat dezelfde engine gebruikt als CS source doet normaal.

Ik heb al vanalles geprobeerd (voltages van CPU en geheugen omhoog gezet, zonder effect. Ook het veranderen van de timings heeft geen effect, formatteren of steam en deamon toolz opnieuw installeren helpt ook niet)
Alles ziet er normaal uit, enkel die Deamon Toolz en cs source doen echt overdreven raar. Ligt dit nu aan men hardware? (is 3.92Ghz (245 x 16) de maximale OC die ik kan halen dan?) of ligt het gewoon aan cs source en deamon toolz??? Daarbij is 3,92Ghz een kutgetal en had ik toch ooooo zo graag die mijlpaal van de 4Ghz gehaald :P

Ik dacht ik post het even op GoT, aangezien ik ten einde raad ben en er hier nogal wat "freaks" :P rondhangen die mij miss zeker wel kunnen helpen ;)

De rest van men harde waren zijn:
-PoV GeForce 7800GS op AGP
-Tagan 480W voeding
-Creative SoundBlaster Live 5.1 geluidskaartje
-2 x 80Gb Maxtor Caviar 7200rpm/8Mb cache SATA
-1 x 80Gb WD ... .... .... PATA

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen en alvast bedankt

mvg
Nick

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2006 14:27 ]

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Ik denk dat er 2 mogelijke problemen zijn,

- Je cpu zit aan zijn max, loopt net iets te hard en er gaan fouten optreden.

- Je geheugen trekt het niet (ondanks dat het de speeds zou moeten halen), probeer je geheugen eens op 3-3-3-8 te klokken (staat dat je het al geprobeert heb, maar niet met welke timings) of probeer met een divider te werken (indien mogelijk).

Ook zie ik dat je alleen problemen hebt met online spelen, erg raar. Misschien dat je netwerkkaart niet lekker werkt op zulke hoge speeds. Heb je een losse netwerkkaart geprobeerd ?

[ Voor 30% gewijzigd door Black_Adder op 07-03-2006 14:28 ]

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05-2025
Ik heb een donkerbruin vermoeden dat je problemen nix met het overklokken te maken hebben eigenlijk. Als je systeem stabiel draait, wat je aangeeft, zou zeker CS netje's moeten draaien op jou systeem. Anders zit je aan je max van je cpu en moet je een stapje lager gaan draaien.

Probeer eens wat meer cpu gericht te testen op stabiliteit

[ Voor 61% gewijzigd door Extera op 07-03-2006 14:30 ]

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
aan de timings ligt het niet denk ik, aangezien wanneer ik ze hoger zet het niets uitmaakt en zelf als ik ze lager zet (wat men geheugen nog steeds aankan) heb ik net dezelfde problemen :|

Ik heb namelijk ook geen netwerkkaart ik zit gewoon met een Asus ADSL USB modempje rechtstreeks op het internet.

Ik vermoede ook al net zo als Extera, dat het probleem niet echt bij het overklokken ligt maar iets totaal anders.. alleen weet ik totaal niet wat 8)7

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2006 14:33 ]

Verwijderd

Daai eerst is ff prime95 een tijdje... Een uurtje of wat.
Dan kun je pas zeggen of ie stabiel is. :)

• Stijnd
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
Misschien gaat de controller van jou drives ook harder draaien als je fsb omhoog gaat en die kan dat misschien niet aan

Verwijderd

Topicstarter
Prime95 ga ik eens draaien, ik post de resultaten later wel.

Ik kan enkel met een divider van 1:1 werken dus daar zit het probleem ook niet.

Wat StijnD zegt van men drives zou miss wel kunnen, maar waarom reageert enkel D-toolz en source hierop???

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Dit hoort toch meer in Tweaking & Cooling Algemeen thuis..

4GHz is best een leuke overclock, maar hoort nog niet bij het die-hard gedeelte ;) (lees anders de policies er nog maar eens op na)..

Anyway, DOC => T&^C dus :)
Pagina: 1