DHCP requests alleen van Relay agent afhandelen

Pagina: 1
Acties:

• Kokkers
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:52
Wellicht een afwijkende vraag / wens.

Op mijn netwerk heb ik 2 VLANs met elk hun eigen subnet, laten we zeggen:
- VLAN 1
- VLAN 2

Mijn wens is dat alle clients in VLAN2 een IP adres toegewezen krijgen van een DHCP server in VLAN1. De VLANS zijn niet gekoppeld dus DHCP discover broadcasts komen niet door van VLAN2 naar VLAN1.

Het volgende Microsoft plaatje ter verduidelijking:

Afbeeldingslocatie: http://www.microsoft.com/resources/documentation/Windows/2000/server/reskit/en-us/cnet/CNCB21.GIF

In de configuratie van mijn netwerkapparatuur is het dus zaak om een 'DHCP relay agent' te activeren. Deze Relay agent pikt DHCP discover broadcasts vanuit VLAN2 op en levert deze af op een op te geven IP adres in VLAN1 en routeert deze terug naar VLAN2.

In mijn VLAN1 heb ik geen DHCP service nodig, ik gebruik hier logischerwijs een nadere IP reeks dan in VLAN2. Hoe voorkom ik dat een client (A in het plaatje) in VLAN1 toch een IP adres bemachtigd wat ik eigenlijk alleen in VLAN2 via de Relay aan wil bieden.

• TrailBlazer
  • Laatst online: 15-04 12:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ik denk dat het automatisch goed gaat zolang je geen scope aanmaakt voor subnet 1. De server bepaalt de het uit te delen ip aan de hand van het source adres of als dit 0.0.0.0 is aan de binnenkomende interface. Zolang je dus geen range maakt in de range van het ip van de server moet het goed gaan denk ik. Anders ff RFC doorlezen is van DHCP goed te lezen

• Kokkers
  • Laatst online: 13:52
Thanks, snap nu hoe het zit, het puzzeltje valt in elkaar.
Het lijkt inderdaad logisch dat een DHCP server nooit een adres uitdeelt uit een scope die niet matcht met de interface waarover het request binnenkomt.

Om het antwoord even aan te vullen;
Het vetgedrukte deel hieronder verklaart waarom het via de Relay wel werkt.

Uit Using a Relay Agent:

DHCP Client C broadcasts a DHCP/BOOTP discover message (DHCPDiscover) on Subnet 2, as a User Datagram Protocol (UDP) datagram using the well-known UDP server port of 67 (the port number reserved and shared for BOOTP and DHCP server communication).

The relay agent, in this case a DHCP/BOOTP relay-enabled router, examines the gateway IP address field in the DHCP/BOOTP message header. If the field has an IP address of 0.0.0.0, the agent fills it with the relay agent or router's IP address and forwards the message to the remote Subnet 1, where the DHCP server is located.
When DHCP Server 1 on remote Subnet 1 receives the message, it examines the gateway IP address field for a DHCP scope that can be used by the DHCP server to supply an IP address lease.

Etc...

[ Voor 3% gewijzigd door Kokkers op 07-03-2006 14:14 ]