[netwerk via stroomnet]Algemene vragen

Pagina: 1
Acties:

• Tom_G
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-04 16:11
Ik heb geen ervaring met een netwerk via het stopcontact, daarom deze vragen hieronder.

Ik kwam onlangs de producten van Devolo tegen. De bedoeling moest ik dit hier gaan gebruiken, is om een extra access point verder weg te kunnen plaatsen van het bekabelde netwerk.
Tot nu toe werd de access point gekoppeld met een switch, op het bedrade netwerk waar ook oa al een wireless router in zit verwerkt.

Nu zou het de bedoeling zijn deze access point verder weg op te stellen, zonder dat er netwerkkabel nodig is naar het vaste netwerk. Repeater vertraagd alleen maar, dus vind ik geen goede optie.

Ik las nu al dat dat de producten van Devolo nu een adapter bevatten die tot 85 Mbit doorvoer voorzien.

Nu heb ik hier toch enkele vragen over:

a) werken deze producten op een 3 fasennet (3x 380 V + nulleider). Of moeten de adapters dan op dezelfde fase verbonden worden?
b) In hoeverre is 85 mbit een betrouwbare waarde? Of mag dit ook met een korrel zout genomen worden? Zolang de ap (een wap54g van Linksys) voldoende doorvoer heeft naar het vaste netwerk via het stroomnet lijkt er mij geen probleem.

alvast bedankt ;)

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Volgensmij is een vereiste dat de 2 aparaten op de zelfde fase zitten ja.

Aangezien een 3fase niet met elkaar in contact staan, is er dan nooit spraken van een communicatie.
Leg je L1 en L2 maar eens tegen elkaar, dan knalt de handel er uit.

Edit: Heeft die linksys niet de mogelijkheid om de antenne's te vervagen? Nu weet ik niet wat die netspanning-adapters kosten, maar als je nu gewoon 2 20dB antenne's erop zet, kan je ook een flink bereik krijgen.

PS: 3fase = 3x 240, en niet 3x 380 :P

Edit2: Als ik die producten staat er bij: household power supply. Denk dat je dit in een bedrijf over meerdere fases gewoon kan shaken.

[ Voor 47% gewijzigd door RaZ op 07-03-2006 13:54 ]

Ey!! Macarena \o/

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-04 22:51

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Het klinkt me dat het hier niet gaat om een thuissituatie, maar om een bedrijfssituatie. Ik denk dat je in en uitgang in dezelfde stroomgroep moeten zitten, of anders zal er mogelijk wat geregeld moeten worden in de meterkast (soort switch daar die het signaal naar verschillende groepen overzet?). Of heb ik het helemaal bij het verkeerde einde, want ik heb geen ervaring met netwerk via stroomkabels.

Hier kon uw advertentie staan

Verwijderd

Als je even gezocht had, was je [rml][ Powerline] Netwerk via 230V[/rml] tegengekomen. Lees dat eerst eens goed door.

• Tom_G
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-04 16:11
Het gaat wel degelijk over een thuissituatie, hier (Belgie) hebben we echt 3x 380 V stroomnet. Dat betekend dat er tussen 2 lijndraden 380 V zit, en tussen een lijndraad en nulleider 220 V. Er zijn dus 3 kringen mogelijk (L1 - N, L2 - N, L3 - N).
De 3 lijndraden worden bvb gebruik voor het fornuis, de 3 220 V kringen worden verdeeld over alle andere verbruikers.

Maar goed, zoals ik al dacht lijkt het me niet mogelijk om 2 powerline adapters te gebruiken op verschillende kringen.

Mischien kan ik ook nog zo'n omni antenne overwegen. De router staat overigens midden in het huis, en voor binnenin is het bereik ok.

Echter vanachter in de tuin (+- 60 meter diep) is dit wel een groot probleem. Daarom monteerde ik telkens de ap ergens achteraan in het huis (een veranda) maar het probleem is dan dat er een netwerkkabel moet lopen tot vanvoor in het huis voor de verbinding met het vaste netwerk.

edit: bedankt voor de link, zal ik alvast eens doornemen

[ Voor 4% gewijzigd door Tom_G op 07-03-2006 14:07 ]

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

Bij X10 home automation hebben ze het zelfde probleem, probeer eens uit te zoeken in welk frequentiegebied die dingen werken ?

Ik weet dat er voor X10 koppelmodules bestaan die voor de gebruikte frequenties een brug vormen tussen de 3 fases. Wellicht helpen deze modules ook bij jou probleem.

Wat betreft die 85Mb, dat werkt een beetje hetzelfde als bij wifi. Dat is de maximale snelheid, maar net als bij wifi betreft het een shared medium. Het is dus een soort "hub" met een half duplex shared verbinding. De werkelijke snelheid zal ene stuk lager liggen.

IP Rocks

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-04 15:36
Extra AP bijplaatsen en de hele zooi in WDS met elkaar laten babbelen....

Lijkt me de meest handige/goedkope optie.
Pagina: 1