Toon posts:

[WAG54GX2] snelheid optimaliseren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al een tijdje de WAG54GX2 van Linksys. Maar ik ben nog niet tevreden van de snelheid van dat ding. Ik zal eens uitleggen wat ik bedoel:
Op dit moment heb ik WPA2 (personal) aanstaan, met MAC adress filtering en geen SSID broadcasting. Voor de rest staat ie zo ingesteld dat hij alleen werkt op 54Mbs.
Wanneer ik met mijn laptop connect (laptop met geintegreerde Intel WLAN) dan duurt het echt een tijdje voor google opent.
Ik heb de WAG54GX2 op de volgende manier geconfigureerd:
Hij fungeert als AP binnen een bestaand netwerk. DHCP relay staat op en verwijst naar mijn 3Com routerke. Nu staat de WAG54GX2 geconfigureerd als Bridged (je kunt kiezen tussen blabla bridged en Bridged Only - ik snap het verschil niet goed).
Heb ik dit op zich goed gedaan? Wanneer ik mijn laptop opzet heb ik nl niet meteen een IP. Dat duurt ff. Kan ik dat versnellen? Ik kan de DHCP op de WAG54GX2 niet aanzetten, want dan krijg ik automatisch een Default Gateway met ipadres van de WAG54GX2, maar ik wil het IP krijgen van de router. Dat kan alleen als ik alle DHCP requesten doorstuur.

Ik snap dat mijn vraag niet simpel is, maar misschien hebben jullie een idee hoe ik het beste dat ding configureer als AP. Wanneer ik de documentatie lees dan gaat die er alleen vanuit dat je je ADSL lijn rechtstreeks aan dat ding koppelt, terwijl ik dat niet wil.

Verwijderd

Hallo,

welk type 3Com router heb je ?
Wat betreft DHCP: het zal inderdaad wel even duren voordat je een IP adres krijgt, maar niet langer dan een paar seconden. Heb je al een keer geprobeerd om een vast IP adres aan de computer toe te kennen ?
Om de WAG54GX als AP te gebruiken zou ik hem in Bridged Only Mode zetten, daardoor worden namelijk alle NAT en routeringsfuncties uitgeschakeld.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de 3Com OfficeConnect Secure Router (standaard ding met IPS functionaliteiten). Ik zal hem in ieder geval vanavond eens op Bridged only zetten. En het is inderdaad een goed idee om een vast IP toe te kennen om zeker te zijn dat dat wel of niet de vertragende factor is. Ik ga vanavond thuis eens ff kijken.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben eruit mannen. Allereerst toch nog eens testen gedaan zonder enige vorm van security, dat werkte als een speer. Maar zo gauw ik WPA - EAS selecteerde, dan was ie niet meer vooruit te branden en kreeg ik een super slechte connectie naar de WAG54GX. Lange responsetimes tijdens PINGs enzo. WEP werkte daarentegen weer super snel. Toen heb ik dus WPA nog eens getest en de werkte ook niet met EAS, maar wel met TKIP. WPA2 was alleen te configureren met EAS, maar WPA2 mixed mode werkt gewoon met TKIP. Klikkerdeklik veranderd op de client en GAAN met die banaan. Lekker snel.
Waarom ik geen WPA2 met EAS encryptie kan selecteren ligt misschien aan mijn client (laptop met intel centrino). Ik zal die eens updaten binnekort naar de laatste versie.
@Nethelper: ik heb hem in ieder geval in Bridged Only gezet zoals jij ook voorstelde. Ik weet niet wat het verschil is met RFC1483 Bridged, maar anyway.

Het werkt. Ik ben blij.

• TJR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23-03 15:27

TJR

@Nethelper: ik heb hem in ieder geval in Bridged Only gezet zoals jij ook voorstelde. Ik weet niet wat het verschil is met RFC1483 Bridged, maar anyway.
RFC1483 gebruik je alleen als je hem als ADSL modem gebruikt, dan is het dus een bridge tussen de verbinding vanaf je provider en het ingebouwde AP en switch.