Toon posts:

Multiboot Linux en Windows voor eigen Instant-On

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil zelf een computer in elkaar zetten welke ik kan gebruiken als vervanger van de radio, cdspeler en dvdspeler/dvdrecorder. Ik wil Windows MCE aanschaffen als besturingssysteem voor dit systeem, maar dit is voor de geavanceerde functies van het systeem. Hier zit het probleem niet, maar soms wil ik gewoon enkel radio luisteren en daarvoor wil ik niet eerst windows op te laten starten.

Nu heb ik gelezen over barebone systemen met Instant-On functionaliteit. Deze instantOn maakt gebruik van een linux distro welke binnen tien seconden is opgestart. Vervolgens kan je de radio gewoon gebruiken met behulp van de afstandsbediening. Ook het afspelen van dvd is hierdoor mogelijk. Probleem bij de systemen die deze functionaliteit hebben is dat de hardware (voornamelijk qua tv-tuner) van mindere kwaliteit zijn en dat deze software maar met beperkte hardware compatible is.

Ik dacht daarom aan het idee om zelf een soortgelijk systeem te maken door het bouwen van een eigen Linux distro. Maar het grootste probleem is hoe ik de multiboot regel. Ik ga van de situatie uit dat ik de computer aanzet (zonder tv aan te zetten) om radio te luisteren. Met behulp van de afstandsbediening kan ik tussen radio kanalen wisselen maar ook het afspelen van een dvd starten (aansturing van afstandsbediening en linux buiten wegen gelaten).

Als ik vervolgens op een van de knoppen van de afstandsbediening druk, waaraan ik de functie wil koppelen dat ik naar Windows wil gaan, dan moet het systeem zichzelf rebooten en vervolgens met Windows opstarten.

Mijn vraag is of het mogelijk om zo'n multiboot op een handige manier te realiseren? Zou ik dit alleen kunnen doen door de configuratie van grub of lilo aan te passen. Probleem is dat ik na het afsluiten van Windows de volgende keer weer naar linux wil. Moet ik anders de bootloader aanpassen zodat het met een configuratiebestand kan werken met een timestamp zodat de bootloader dit gebruikt om te bepalen naar welk systeem er geboot moet worden en zo te verkomen dat bij het afsluiten van Windows of uitval van het systeem de volgende keer weer Linux opgestart wordt?

Wat zijn jullie ideeen hierover? Zijn er nog andere alternatieven?

• slager
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:13
Volgens mij moet het met grub wel kunnen, zie deze link. Zo kun je er in ieder geval voor zorgen dat na 1 keer linux opstarten, de volgende keer windows opgestart wordt.

• psyBSD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-01-2021

psyBSD

Hates 0x00 bytes

slager schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 14:51:
Volgens mij moet het met grub wel kunnen, zie deze link. Zo kun je er in ieder geval voor zorgen dat na 1 keer linux opstarten, de volgende keer windows opgestart wordt.
Maar dat lost het tweede probleem niet op, vanuit windows heb je nog steeds geen toegang tot je linux partitie.

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

• slager
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:13
Nee, maar er bestaan wel manieren om vanuit Windows ext3 te benaderen. Je zult inderdaad bij een shutdown van windows weer je grub configuratie moeten aanpassen. En dat zal niet helemaal triviaal zijn.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ext3 gaat niet zonder slag of stoot, ext2 kun je wel dmv een IFS plugin alsof het native is. In theorie zou ext3 ook moeten gaan, maar dan journalling-transparant, maar in praktijk kun je problemen hebben.

* dion_b heeft ook een dualboot waarbij de shared datapartities ext2 zijn; werkt als een droom :)

Oslik blyat! Oslik!

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

slager schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 14:55:
Nee, maar er bestaan wel manieren om vanuit Windows ext3 te benaderen. Je zult inderdaad bij een shutdown van windows weer je grub configuratie moeten aanpassen. En dat zal niet helemaal triviaal zijn.
dat hoeft helemaal niet toch? misschien dat ik het verkeerd begrijp, maar TS wil dat default linux geladen wordt, en dat het vanuit linux mogelijk is om te zeggen dat de volgende keer (en daarna niet meer) windows gestart wordt. Windows wordt dus maar 1 keer gestart, en daarna gewoon weer linux.

En dat kan precies met de instructies in die link.

It sounds like it could be either bad hardware or software

• ImmortalSoul
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-01 20:41
Vmware Workstation.

VMware is een programma wat je in windows/linux kunt installeren en dan kun je in VMware allerlei OS'en installeren.
Geen goede cpu nodig, wel een flinke hoeveelheid RAM.

Op mijn school heb ik het simpel & snel werkend gekregen.

Communicatie met beide OS'en is me ook gelukt, ik heb toen Windows XP Home als host, en in VMware: Win2000, Suse Linux, WinXP prof.
Filesharing tussen de 4 OS'en ging simpel.

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij gaat dat met die GRUB configuratie wel goedkomen op deze manier. Bij het booten van Windows (in het GRUB voorbeeld new_kernel) wordt default weer op 0 gezet (savedefault 0). Dus de volgende keer gaat hij weer naar linux.

Bij het doorgeven binnen Linux dat ik naar Windows wil zet ik de grub default naar 1 en doe ik een reboot. Zou moeten werken.

Ik ga het morgen even testen met VMWare. Bedankt voor jullie reacties.
Pagina: 1