Toon posts:

Speakerbehuizing opnieuw opbouwen

Pagina: 1
Acties:
  • 939 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Wegens een renovatie en herinrichting van m'n studentenkamer en wegens een studentenbudget wil ik mijn oude speakers opnieuw opbouwen.

Ze zijn al een keer geverfd in een vorige kleur (een soort donkerblauw) en ik weet dat het een oud model van philips is, klein circuitschema met een duidelijke woofer en tweeter staat achterop weergegeven.

Nu is mijn vraag (mede omdat ik dus het serienr en de woofer/tweeter niet kan zien (zit stof voor gespannen en ga ik er nu nog niet afslopen)) wat ik over het algemeen kan aantreffen in een setje full range boxen van +/- 20 jaar oud?

Is het een lege kast met alleen de woofer en tweeter of zit er nog een lading elektronica of extra dempingsmateriaal in?

Wie heeft hier ervaring mee?

edit: reden voor nieuwe ombouw zijn de beschadingen aan de huidige kasten, vooral aan de voorkant zitten er behoorlijke lelijke stukjes

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2006 12:56 ]

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:52

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Voor zover ik weet zal er een filter (printplaatje) in zitten.
Maar volgens mij kan je er van uit gaan dat hij verder nogal leeg zal zijn.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-02 16:22

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Bij mijn +/- 20 jaar oude philips speakers zat er een kleine printplaat in met een stuk of 8 a 10 componenten die het filter vormen. en een 5 cm dikke laag van een soort steenwol achtig spul. Verder waren de woofers niet echt meer in een al te goede staat. De rubbers waren gaan scheuren.

• Gonadan

Gonadan

Tweak-Freak schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 13:27:
Bij mijn +/- 20 jaar oude philips speakers zat er een kleine printplaat in met een stuk of 8 a 10 componenten die het filter vormen. en een 5 cm dikke laag van een soort steenwol achtig spul. Verder waren de woofers niet echt meer in een al te goede staat. De rubbers waren gaan scheuren.
Hihi, ik heb ook wel eens gehad dat m'n rubbers vergaan waren.
Toen heb ik een rol tape gepakt en zelf stukjes tussen de conus en de rand geplakt (bol staand) om zo het rubber na te maken. Ze doen het nog steeds met prima geluid :P

Als is het natuurlijk niet aan te raden 8)7

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Verwijderd

Topicstarter
Tweak-Freak schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 13:27:
Dat steenwol achtige spul ben ik een beetje bang voor :P Maargoed, ik zal ze binnenkort eens open slopen en zogelang ik bezig ben met bouwen zal ik eens wat foto's in het topic posten.

Het zal voor iemand met minimale speaker kennis toch niet al te moeilijk zijn iets moois te maken van iets wat al bestaat :)

Anders koop ik nieuwe speakers, ik heb iets vergelijkbaars nodig dus veel meer dan een euro of 60 totaal zal het aan speakers niet gaan kosten neem ik aan

• Gonadan

Gonadan

Ik weet trouwens niet of je een erg gevoelig gehoord hebt.
Maar als je het echt goed wilt doen moet je een bepaalt type hout nemen, uitgebreid metingen doen als je een nieuwe kast hebt getimmerd, en aan de hand daarvan je filter solderen.
Dan weet je zeker dat je geluid goed blijft ;)

Maar ik neem aan dat jij de oude kast wilt nabouwen en hopen dat het goed klinkt?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Verwijderd

Topicstarter
Je hebt helemaal gelijk ;) Mijn gehoor is prima en ik hoor het natuurlijk ook wel als een audio-installatie top of the line is maar dat is niet mijn doel. Mijn versterker is evenoud als de set boxen en daarbij luister ik vaak naar een 196 kbit radiostream of mp3'tjes via de pc doorgelust naar de versterker. Een echte studentenopstelling dus maar liefst wel wat mooier...

Ik zal gebruik maken van mdf en hoogstwaarschijnlijk een grenen binnenwerk, verder zal het geheel in elkaar gezet worden met houtlijm en schroefjes (staal).

Nog een vraag trouwens, wat denken jullie van het gebruik van een elastische spuitverf om evt. de conussen over te spuiten in een wat modieuzere kleur dan zwart. Je ziet bij duurdere speakersets wel eens geel, lichtgeel of wit. Is dit mogelijk en zoja, zou het zwaar ten koste gaan van het geluid?

Waarschijnlijk is het voor de gevorderde speaker kenner een n00b-vraag maar ik heb werkelijk geen idee.

• Gonadan

Gonadan

Verwijderd schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 16:18:
Je hebt helemaal gelijk ;) Mijn gehoor is prima en ik hoor het natuurlijk ook wel als een audio-installatie top of the line is maar dat is niet mijn doel. Mijn versterker is evenoud als de set boxen en daarbij luister ik vaak naar een 196 kbit radiostream of mp3'tjes via de pc doorgelust naar de versterker. Een echte studentenopstelling dus maar liefst wel wat mooier...

Ik zal gebruik maken van mdf en hoogstwaarschijnlijk een grenen binnenwerk, verder zal het geheel in elkaar gezet worden met houtlijm en schroefjes (staal).

Nog een vraag trouwens, wat denken jullie van het gebruik van een elastische spuitverf om evt. de conussen over te spuiten in een wat modieuzere kleur dan zwart. Je ziet bij duurdere speakersets wel eens geel, lichtgeel of wit. Is dit mogelijk en zoja, zou het zwaar ten koste gaan van het geluid?

Waarschijnlijk is het voor de gevorderde speaker kenner een n00b-vraag maar ik heb werkelijk geen idee.
ooh, dus je weet er nog wel wat van af ;)

Als je de conus spuit veranderd de structuur dus daarmee ook het geluid. Ik kan me alleen niet voorstellen dat je er meteen erg verdrietig van wordt als je het gespoten hebt.
Je kan natuurlijk ook gewoon het stofje er weer voor hangen, dat conus showen vind ik zo puberaal :7

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:34

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat beetje steenwol hoef je echt niet bang voor te zijn hoor. Is trouwens meestal geen steenwol maar glaswol, da's wat dunner en verwerkt wat makkelijker ;)
Als ik me die speakers goed herinner, zijn het gewoon kasten zonder iets er verder in qua binnewerk. Dan zou je dus kunnen volstaan met een kast met exact de zelfde inhoud, alleen in een andere vorm. Hoewel ik persoonlijk (zeker als ik de specs van de speakers niet kende) gewoon een zelfde kast zou bouwen, maar dan van iets beters als waaibomenhout :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Gonadan

Gonadan

The_Eagle schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 16:21:
Dat beetje steenwol hoef je echt niet bang voor te zijn hoor. Is trouwens meestal geen steenwol maar glaswol, da's wat dunner en verwerkt wat makkelijker ;)
Als ik me die speakers goed herinner, zijn het gewoon kasten zonder iets er verder in qua binnewerk. Dan zou je dus kunnen volstaan met een kast met exact de zelfde inhoud, alleen in een andere vorm. Hoewel ik persoonlijk (zeker als ik de specs van de speakers niet kende) gewoon een zelfde kast zou bouwen, maar dan van iets beters als waaibomenhout :P
De vorm is ook van invloed, als je met hetzelfde hout van dezelfde dikte een kast van dezelfde inhoud maar met een andere vorm bouwt dan krijg je toch een ander geluid. (waarschijnlijk wel meetapparatuur nodig om het ook te merken ;) )

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Verwijderd

Topicstarter
Gonadan schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 16:21:
[...]

ooh, dus je weet er nog wel wat van af ;)

Als je de conus spuit veranderd de structuur dus daarmee ook het geluid. Ik kan me alleen niet voorstellen dat je er meteen erg verdrietig van wordt als je het gespoten hebt.
Je kan natuurlijk ook gewoon het stofje er weer voor hangen, dat conus showen vind ik zo puberaal :7
Die stof vind ik juist zo lelijk, andere sets met stof ervoor ook dus in dat geval zou het een kast met iets meer reliëf aan de voorkant worden en dan een mooi plaatje staal met kleine gaatjes in dezelfde kleur als de kast.

Het plan is overigens om compleet witte kasten te maken (en in geval van conus spuiten zou het een lichtgele of lichtgroene conus worden)...

Daarbij wil ik de kabels ook vernieuwen maar dat is opzich niet zo'n groot probleem, ik kan wel even meten wat de weerstand van de huidige kabel is en dingen als vergulde kabels maak ik me al helemaal niet druk over :P
The_Eagle schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 16:21:
Het wordt ook ong. dezelfde kast (een iets smallere kast maar ietsjes hoger.) Op dit moment zijn ze ong. 28 bij 37 en dan 21 diep (standaardmaat qua diepte als je het mij vraagt).

Het is volgens mij idd wel een goedkope houtsoort, ook gelijk de reden waarom die stukjes hout er voor afspringen.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2006 16:29 ]

• Gonadan

Gonadan

Verwijderd schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 16:25:
Het is volgens mij idd wel een goedkope houtsoort, ook gelijk de reden waarom die stukjes hout er voor afspringen.
spaanplaat? ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Verwijderd

Topicstarter
Het duurde even maar ik een plaatje gevonden van de kleur die ik erg mooi vind. Helaas zal die spitse center natuurlijk niet in het midden zitten, het is dus een lichtgeel en niet goud!:

Afbeeldingslocatie: http://www.hometheatersound.com/equipment/pics/paradigm_studio_adp470.jpg
Het klinkt aan de zijkant wel dik maar aan de voorkant kun je als je hard knijpt het breken

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2006 16:41 ]

• Seers
  • Laatst online: 12-10-2025
Mja, ik weet niet van wat voor materiaal je conus is maar op polyprop blijft niets echt lekker zitten. Sowieso staat er altijd om een verfbus om het oppervlak te schuren... Wie ziet dat zitten bij een luidsprekerconus. :P

Bedoel je deze kleur of moet het echt als een Polykevlar unit van focal worden of zoals sommige Seas coni of een Monacor?

Trouwens, je het ook wit speakerdoek. Leuk idee lijkt mij nog altijd om een speakerdoek precies te maken in de uitsparing van de woofer, dus een contrustie waarbij de speakerdoek op gelijk oppervlakte ligt als de baffle. :)

Edit:
Afbeeldingslocatie: http://images.cardomain.net/products/foc/FOC136K.jpg
Die dus, als is dat een kleine carunit.

Deze heeft ook een phaseplug, wantzo heet die centerplug dus :)

[ Voor 15% gewijzigd door Seers op 07-03-2006 16:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
Seers schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 16:51:
Mja, ik weet niet van wat voor materiaal je conus is maar op polyprop blijft niets echt lekker zitten. Sowieso staat er altijd om een verfbus om het oppervlak te schuren... Wie ziet dat zitten bij een luidsprekerconus. :P

Bedoel je deze kleur of moet het echt als een Polykevlar unit van focal worden of zoals sommige Seas coni of een Monacor?

Trouwens, je het ook wit speakerdoek. Leuk idee lijkt mij nog altijd om een speakerdoek precies te maken in de uitsparing van de woofer, dus een contrustie waarbij de speakerdoek op gelijk oppervlakte ligt als de baffle. :)

Edit:
[afbeelding]
Die dus, als is dat een kleine carunit.

Deze heeft ook een phaseplug, wantzo heet die centerplug dus :)
sodeju _/-\o_ mooie woorden maar polykevlar units, contrusties en baffles zijn mij onbekende termen. Niettemin snap ik wel ong. wat je bedoeld maar dat gaat weer richting het kunstige, voor mij moet het een set zeer strakke boxen worden die een redelijk tot "goed" geluid geven net zoals dat ze nu doen.

Overigens bedoel jij met polykevlar die boxen waarin de conus uit een soort gevlochten linnen (polykevlar :P ) is gemaakt?

Phaseplug zal ik onthouden ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2006 17:12 ]

• Seers
Verwijderd schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 17:11:
[...]

sodeju _/-\o_ mooie woorden maar polykevlar units,
Dat is de naam die Focal eraan geeft, dus ze hebben iets gedaan met meerdere soorten kevlar denk ik.
contrusties
Vuile typo, moet constructie zijn ;)
en baffles
De plaat waar de units op zitten.
zijn mij onbekende termen. Niettemin snap ik wel ong. wat je bedoeld maar dat gaat weer richting het kunstige, voor mij moet het een set zeer strakke boxen worden die een redelijk tot "goed" geluid geven net zoals dat ze nu doen.

Overigens bedoel jij met polykevlar die boxen waarin de conus uit een soort gevlochten linnen (polykevlar :P ) is gemaakt?
Nee, zoals je ziet op de foto. Als je zoiets wel wilt moet je dus een monacor hebben, daar zit nog wel een laagje plastic oid overheen, of een mooi voorbeeld ervan is de MDS 08 van Intertechnik
Afbeeldingslocatie: http://www.lautsprechershop.de/auto/images/mds8.jpg
Phaseplug zal ik onthouden ;)
Haha oké. Nu nog uitzoeken waarvoor die is hè ;)
overigens zijn de phaseplugs van de Seas Excel units erg mooi :+

Edit: het idee dat ik over speakerdoek had dat aan de oppervlakte ligt heb ik in dit krabbeltje hopelijk een beetje duidleijk gemaakt:
Afbeeldingslocatie: http://melchiot.orakel.ods.org/~seers/Speakerdoek.jpg
Dat speakerdoek zit overigens op een rond framepje gespannen ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Seers op 07-03-2006 18:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
duidelijk duidelijk alleen het lijkt mij niet een erg strak gezicht eerlijk gezegd. Meer alsof je een hekel hebt aan conussen maar je wel de plaats van de boxen wilt zien :?

Ik heb trouwens 1 speaker van doek ontdaan en het blijkt dat het niet erg mooie boxen zijn om zonder doek te laten zien, wel is de inhoud vrij makkelijk en zat er glaswol in zoals verwacht. Het plan is nu als volgt:

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/bekkema/tweaker/concept.JPG

je moet je voorstellen dat alle zwarte lijntjes dus ook wit zijn maar hier alleen even voor de structuur aan zijn gegeven!

Die puntjes zijn gemaakt van staalplaat (zit nog te dubben over wit spuiten daarvan of staalkleur of juist hele andere kleur)

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
Seers schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 17:39:
[...]
Haha oké. Nu nog uitzoeken waarvoor die is hè ;)
overigens zijn de phaseplugs van de Seas Excel units erg mooi :+
Die zorgt ervoor dat het uitstralingsgedrag voor hoge frequenties beter is.

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
Verwijderd schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 21:46:
je moet je voorstellen dat alle zwarte lijntjes dus ook wit zijn maar hier alleen even voor de structuur aan zijn gegeven!
Probeer het programma sketch up eens! :*) Mijn sub er ook mee gedesigned: http://www.showyourprojec...s/project72/Sketchup4.JPG

Verwijderd

Topicstarter
JuuL20 schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 21:49:
[...]
Probeer het programma sketch up eens! :*) Mijn sub er ook mee gedesigned: http://www.showyourprojec...s/project72/Sketchup4.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.showyourprojects.com/projects/project72/Sketchup4.JPG
lijkt een vrij korrelig tekeningetje maar dat kan aan de resize liggen

vaker van gehoord ja, zal het eens downloaden maar mooie tekeningetjes zijn niet het eerste wat van belang is! haha

edit: schijnt makkelijker te zijn dan gedacht, misschien toch eens mee bezig, ook handig voor andere dingen zoals meubels enz..

edit:

Afbeeldingslocatie: http://www.lautsprechershop.de/auto/images/mds8.jpg

@ Seers: Deze vind ik erg! mooi maar helaas wat buiten mijn studentenbudget. Misschien later eens een keer maar dan denk ik dat ik een set koop waar ze al in zitten, een echte set :)

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2006 22:10 ]

• Seers
Verwijderd schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 22:05:
[...]
@ Seers: Deze vind ik erg! mooi maar helaas wat buiten mijn studentenbudget. Misschien later eens een keer maar dan denk ik dat ik een set koop waar ze al in zitten, een echte set :)
Is een autowoofer enzo, was meer een 'educatief' plaatje om te kijken wat je bedoelt. Jij zult waarschijnlijk B&W boxen erg mooi vinden dan. :)

Maar over dat gatenstaal: Je weet dat dit best prijzig is? Tenminste de redelijk dikke plakken. Ook lijkt het mij bijzonder moeilijk te verwerken om het mooi passend te krijgen. Als ik jou was zou ik in jouw geval alsnog met speakerdoek werken, maar dan gewoon wit speakerdoek. Of desnoods lichtgrijs. Zwart is niet de enige kleur speakerdoek hoor. :)

Speakerdoek is in ieder geval behoorlijk makkelijk te spannen, wat met gaatjesstaal mij een behoorlijk moeilijke opgave lijkt.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-02 17:08

Jag

Verwijderd schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 21:46:
duidelijk duidelijk alleen het lijkt mij niet een erg strak gezicht eerlijk gezegd. Meer alsof je een hekel hebt aan conussen maar je wel de plaats van de boxen wilt zien :?

Ik heb trouwens 1 speaker van doek ontdaan en het blijkt dat het niet erg mooie boxen zijn om zonder doek te laten zien, wel is de inhoud vrij makkelijk en zat er glaswol in zoals verwacht. Het plan is nu als volgt:

[afbeelding]

Die puntjes zijn gemaakt van staalplaat (zit nog te dubben over wit spuiten daarvan of staalkleur of juist hele andere kleur)
Op zich een mooi ontwerp, maar ik zou geen staal gebruiken maar idd speakerdoek en dat verzonken in de frontplaat spannen (zoals je ook getekend hebt). En wit is niet echt een mooie kleur voor een luidspreker.

Voor mooie gele woofers kan je eens bij Monacor kijken, die hebben die wel.

Verwijderd

Topicstarter
Ik blijf bij het gatenstaal, heb dit al vaker gebruikt en opzich is klussen absoluut geen probleem voor me ;) ...

Is wit geen mooie kleur? Het moet ook een soort roomwit worden, dezelfde kleur als de dragers van mijn bureau (zal binnenkort eens proberen een fotootje te posten). Geef eens wat kleursuggesties in de lichte variant voor de hele speakerbehuizing (dus geen zwart/grijs/donkerblauw etc.., mind you het blijft mdf)

Twee grondverflagen en twee verflagen!

Ben op dit moment op aanraden van hierboven bezig met sketchup, eerst even wat kloten maar zal in het weekend eens met de boxen beginnen, hieronder een fotootje van wat geëxperimenteer, het is idd een behoorlijk makkelijk programma!

h50
b30
d21

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/bekkema/tweaker/64kubus.jpg

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-02 16:37

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Conus zou ik niet spuiten, dan veranderd de stijfheid van het materiaal wat nog wel eens negatief uit kan pakken bij die ouwe flipsen. Circuitschematje achterop zei je? Dan is de woofer hoogstwaarschijnlijk een PHILIPS AD8066/W4 (8") en de tweeter een AD0143/Tx of een AD0163/Tx (x= impedantie van de speaker) of een deratief hiervan. Klinkt opzich niet slecht hoor, maar ik zou gewoon een ander doek nemen. De conus van de woofer is bruin, en de dome van de tweeter is geel. (Als je een AD0163 hebt waarschijnlijk zwart, maar geel kwam meer voor). Ze zullen in van ongeveer 1978 zijn. Zoek maar eens in de folders op deze site

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Verwijderd

Topicstarter
mentalmadnizz schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 23:27:
Conus zou ik niet spuiten, dan veranderd de stijfheid van het materiaal wat nog wel eens negatief uit kan pakken bij die ouwe flipsen. Circuitschematje achterop zei je? Dan is de woofer hoogstwaarschijnlijk een PHILIPS AD8066/W4 (8") en de tweeter een AD0143/Tx of een AD0163/Tx (x= impedantie van de speaker) of een deratief hiervan. Klinkt opzich niet slecht hoor, maar ik zou gewoon een ander doek nemen. De conus van de woofer is bruin, en de dome van de tweeter is geel. (Als je een AD0163 hebt waarschijnlijk zwart, maar geel kwam meer voor). Ze zullen in van ongeveer 1978 zijn. Zoek maar eens in de folders op deze site
WO _/-\o_

Ik heb nog niet op de speaker achterin gekeken maar de woofer is idd bruin en de tweeter geel. Je hebt gelijk, zodra ik ze er echt uit haal (binnen weekje of 2) dan zal ik even de typenr's nakijken.

Hoezo deze kennis als ik vragen mag :P ?

edit: hoppa daar zijn ze :D

Afbeeldingslocatie: http://www.mfbfreaks.com/folders/ph1978hifi/images/pagina%2034.jpg

Het zijn de middelste (die het best in beeld staat)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2006 23:32 ]

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-02 16:37

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Verwijderd schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 23:29:
[...]

Hoezo deze kennis als ik vragen mag :P ?
Ben zon beetje Philips verzamelaar, en dan vooral het spul uit de jaren '70. Prachtig tijdloos en strak design, en niet kapot te krijgen. Ik ken inmiddels een hoop mensen met dezelfde verzamelgekte, en je leert er een hoop van ;)

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Verwijderd

Mijn vraag past wel aardig binnen dit topic;
Zou ik tweed (dat soort stof, je kent het wel) als speakerdoek kunnen gebruiken?

Verwijderd

klein schopje..

• Seers
Ik ken eigenlijk Tweed niet, maar na wat gewiki't te hebben zie ik eerst dat het een grove wollen stof is, maar daarna staat dat het windwerend is. Lijkt me dus niet bruikbaar als speakerdoek. Ik zou gewoon speakerdoek kopen bij de Speaker & Co of een dergelijke winkel. Weet je dat je goed zit.

Verwijderd

Seers schreef op zaterdag 11 maart 2006 @ 11:59:
Ik ken eigenlijk Tweed niet, maar na wat gewiki't te hebben zie ik eerst dat het een grove wollen stof is, maar daarna staat dat het windwerend is. Lijkt me dus niet bruikbaar als speakerdoek. Ik zou gewoon speakerdoek kopen bij de Speaker & Co of een dergelijke winkel. Weet je dat je goed zit.
De stof moet zowieso nog gekocht worden, maar het ging me om de looks.
Tweed is lekker retro :P Maar helaas, gaat het dus niet worden...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu wat anders in m'n hoofd, een druppelvorm en dan wel met speakerdoek. Een beetje dat kunstige zoals een poster hiervoor zei alleen dan net anders (verbonden dus), om mijn idee wat kracht bij te zetten hier de schetsjes, heb alleen wel vrij weinig tijd dus het wordt een paar maanden project :P

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/bekkema/tweaker/boxschets.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/bekkema/tweaker/boxschets2.jpg

over dat paarse ding wordt dus speakerdoek getrokken

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2006 17:14 ]

• Seers
Ziet er leuk uit!
Even mijzelf quoten hoor :Y)
Als je het gaat doen, geef ik de tip om van die warme lijm-in-een-pistool op de achterkant (randje) te spuiten, dat helemaal hard laten worden. Vervolgens leg je het doek eroverheen en ga je er met een strijkbout overheen, en laat het je het weer hard worden. Hier doe je eerst 1 kant van, dan trek je de het doek bij de tegenoverstaande kant hard aan, het 'strijk' je het daar vast, en dan de overige twee kanten.
Dat laatste is natuurlijk niet van toepassing, je moet in een keer doorwerken. Wat me wel interessant lijkt danwel handig is om er een touwtje doorheen te rijgen en die dan hard aantrekken om een gelijkmatig verdeeld doek te krijgen.

Verwijderd

Topicstarter
Seers schreef op zondag 12 maart 2006 @ 18:00:
Ziet er leuk uit!
Even mijzelf quoten hoor :Y)

[...]
Dat laatste is natuurlijk niet van toepassing, je moet in een keer doorwerken. Wat me wel interessant lijkt danwel handig is om er een touwtje doorheen te rijgen en die dan hard aantrekken om een gelijkmatig verdeeld doek te krijgen.
het idee is volgens mij om het hele doek flink op te warmen door deze wat vochtig te maken en vervolgens een minuutje in de magnetron te leggen. Vervolgens opspannen en dan met zo'n spijkerriempje compleet rondom bevestigen. Als het doek afkoelt trekt het zichzelf strak.

Met zo'n spijkerriem bedoel ik zo'n kettingvormig gevalletje met om de 3 of 4 mm zo'n klein spijkertje.

Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag, ben inmiddels begonnen en ben ong. op een kwart van het werk, hieronder wat foto's. Gekozen voor ong. dezelfde afmetingen, alleen wordt de voorkant veel mooier. Jullie zien het wel als het klaar is. Tips en opmerkingen zijn natuurlijk altijd welkom behalve die van: lijkt scheef blabla want dat is het niet!

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/bekkema/tweaker/box/1klein.JPG

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/bekkema/tweaker/box/2klein.JPG

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/bekkema/tweaker/box/4klein.JPG

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/bekkema/tweaker/box/5klein.JPG

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/bekkema/tweaker/box/6klein.JPG

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/bekkema/tweaker/box/7klein.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/bekkema/tweaker/box/8klein.JPG

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/bekkema/tweaker/box/9klein.JPG

• Seers
Ik kan wel stellen dat jij een hele speciale manier hebt van een luidspreker opbouwen... Op de tweede foto zie je een derde balk bij de hoek komen, zit die ook in je constructie?

Hoe dan ook, ik zou de platen met een paar balken kruislings met elkaar versterken, dus een balk (neem een bezemsteel bijvoorbeeld) van de voorplaat naar de achterplaat, en de zijplaten onderling. Want je zijpanelen zijn hoeveel mm? 8? :)

Ik zou zeggen: veel plezier met bouwen verder nog, en weet je al hoe je hem gaat afwerken? Dat gaat waarschijnlijk erg moeilijk worden, ik zie dat je hebt geschroefd. Als je dan gaat verven is het ronduit klote om het goed te plamuren (plamuur zakt in).

Veel succes. :)

Verwijderd

Topicstarter
Seers schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 19:39:
Ik kan wel stellen dat jij een hele speciale manier hebt van een luidspreker opbouwen... Op de tweede foto zie je een derde balk bij de hoek komen, zit die ook in je constructie?

Hoe dan ook, ik zou de platen met een paar balken kruislings met elkaar versterken, dus een balk (neem een bezemsteel bijvoorbeeld) van de voorplaat naar de achterplaat, en de zijplaten onderling. Want je zijpanelen zijn hoeveel mm? 8? :)

Ik zou zeggen: veel plezier met bouwen verder nog, en weet je al hoe je hem gaat afwerken? Dat gaat waarschijnlijk erg moeilijk worden, ik zie dat je hebt geschroefd. Als je dan gaat verven is het ronduit klote om het goed te plamuren (plamuur zakt in).

Veel succes. :)
verstevigen hoeft niet, meer dan stevig zat. Voor de schroefgaten (schroeven vallen netjes in het hout) wordt houtvervanger gebruikt, daar zie je niets meer van. Daarbij is die 3e hoekbalk een deel van de constructie, anders werkt m'n plannetje niet. Het geheel wordt ook dichtgeplamuurd met houtvuller tegen resonantie en daarna komen er 3 lagen verf op, grond, hoogglans, laklaag... Komt wel goed ;)

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Altijd leuk om iets weer te verbouwen.

Ehm ten eerst.

Goed dat je het oorspronkelijke volume houdt, das altijd prima. Je kan ook iets anders nemen, maar dan heb je wat gegevens van de woofer nodig (T/S parameters).
Maar vooral bij de wat oudere speakers zijn de modellen opzich zelf wel ok.

Ten tweede, Het is niet duidelij kte zien, maar wat zijn de diktes van je MDF platen ? 18mm is toch wel een minumum voor dit formaat. Opzich hoeft dat geraamte wat je hebt niet, mag wel.

Wat je ook nog het best kan doen is de kast verstevigen met dwars latten (kan ook gewoon MDF).

Ik zou ook het glaswol (als dat er echt in zit) vervangen voor BAF, das zijn witte matten wat er enigsinds op lijkt. Werkt prettig en ziet er minder ranzig uit.

Voor de aansluiting kan je gewoon mooie ronde aansluit terminals kopen, die kosten maar iets van 1,50 ofzo

One World Concepts

• voodooless
  • Laatst online: 07:01

voodooless

Sound is no voodoo!

Leuk project! Altijd gaaf om oud spul weer tot leven te brengen!

Alleen heb ook ik mijn vraagtekens bij de behuizing.

Dat is echt niet stevig zat hoor! Ik zou op zijn minst nog wat dwarsverstevigingen maken (dus van wand tot wand).

Ook kan ik je net als B_FORCE glaswol, steenwol, of andere dergelijke dingen afraden. Deze zijn vezelig. en de vezels kunnen losraken en in je units terecht komen. Dat wil je niet.

Verder: waarom zitten de units verzonken? IMHO heeft dat alleen maar nadelege gevolgen.

Btw, vergeet ook niet het filter opnieuw op te bouwen. Vooral de condensatoren zullen wel versleten zijn.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:44

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

tips van teacher:

1. pak een decoupeer en zaag meteen die extra "diepte" tussen voorkant en drivers weg.
2. haal nog meer mdf en lijm extra platen op je bestaande superdunne mdf plaatjes; dit kan echt niet.
3. regel een bovenfrees en werk de hoekjes netjes af.
4.speakerdoek netjes vastmaken gaat heel goed met een busje spuitlijm en een nietpistooltje.

Wise enough to play the fool

• B_FORCE
  • Niet online
dat waren mijn gedachtes ook :)

(zeurpieten zijn we heh, jongens :+ ;) )

zeker het materiaal is erg dun.
Het filter had ik nog niet eens over nagedacht, maar zoiets is idd makkelijk te vervangen er verbeterd echt veel ! Simpel dezelfde waardes nemen.

One World Concepts

Verwijderd

Topicstarter
teacher schreef op maandag 01 mei 2006 @ 12:17:
tips van teacher:

1. pak een decoupeer en zaag meteen die extra "diepte" tussen voorkant en drivers weg.
2. haal nog meer mdf en lijm extra platen op je bestaande superdunne mdf plaatjes; dit kan echt niet.
3. regel een bovenfrees en werk de hoekjes netjes af.
4.speakerdoek netjes vastmaken gaat heel goed met een busje spuitlijm en een nietpistooltje.
1. Mwoah, dat zien ik wel goedkomen
2. 8 mm superdun? De boxen die ik dus nu heb zullen hoogstens hetzelfde of minder zijn.
3. Komt in orde, daar zijn we nog niet
4. Dat was het plan :)

Die vulling zal ik eens naar kijken. Een aanrader als hierboven is zeker een goed plan lijkt me. Inderdaad komen in de achterkant van die plugunits. Condensators heb ik even doorgemeten en deze zijn nog prima. Boxen zijn nooit veel gebruikt...

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2006 17:13 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op maandag 01 mei 2006 @ 17:11:
1. Mwoah, dat zien ik wel goedkomen
Als je het weghaalt wel ja ;)
2. 8 mm superdun?
Ja! Zelfs voor de kleinste speaker zou ik minimaal 12 mm MDF nemen.

• B_FORCE
  • Niet online
8mm is wel echt heel dun idd !!

Je moet 100% voor 18mm daar heb je zoveel profijt van. En wat het eerst was hoeft niet altijd het beste te zijn. Het hele punt is dat je speaker "massa" nodig heeft, in de zin van dat je kast niet gaat stuiteren en bonken. Dit kan je alleen echt goed bereiken door minimaal 18mm te nemen. Het is nauwelijks duurder dan 8mm en je speaker klinkt ineens een stukken beter. Dus waarom zou je het dan laten ?

One World Concepts

Verwijderd

Topicstarter
B_FORCE schreef op maandag 01 mei 2006 @ 19:25:
8mm is wel echt heel dun idd !!

Je moet 100% voor 18mm daar heb je zoveel profijt van. En wat het eerst was hoeft niet altijd het beste te zijn. Het hele punt is dat je speaker "massa" nodig heeft, in de zin van dat je kast niet gaat stuiteren en bonken. Dit kan je alleen echt goed bereiken door minimaal 18mm te nemen. Het is nauwelijks duurder dan 8mm en je speaker klinkt ineens een stukken beter. Dus waarom zou je het dan laten ?
Het is te overwegen maar nu een noob vraag dan: Kan je tegen het stuiteren niet gewoon iets van gewicht onderinleggen? Blok lood oid, lijkt me dat je box ook niet als geheel moet trillen (behalve van z'n plaats af komen). Zou dat werken? Opzich is 18mm geen probleem

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 10:10:
Het is te overwegen maar nu een noob vraag dan: Kan je tegen het stuiteren niet gewoon iets van gewicht onderinleggen? Blok lood oid, lijkt me dat je box ook niet als geheel moet trillen (behalve van z'n plaats af komen). Zou dat werken? Opzich is 18mm geen probleem
Nee, dat werkt niet helaas. Je kasten zijn panelen, en die gaan door de luchtdruk in de kast meebewegen en resoneren, en kleuren dus het geluid, zeker in een gesloten kast. je moet dus zorgen dat de panelen niet kunnen bewegen. Dat doe je door of dikke wanden, speciaal materiaal dat star is, dwarsverstevigingen, of een combinatie van allemaal.

[ Voor 3% gewijzigd door voodooless op 03-05-2006 10:15 ]

• Seers
Verwijderd schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 10:10:
[...]

Tegen het stuiteren van de hele box wel, maar dunne zijpanelen zijn gewoon dun, en die willen heel snel resoneren... Waarschijnlijk gaan die zijpanelen erg trillen rond de 1700 Hz. Verder helpt tegen geweld dikkere wanden niet zo goed als bracing. Neem maar eens 1 papiertje en probeer dat te golven. Dat moet makkelijk gaan. Als je er dan 10 velletjes neemt, gaat het ongeveer nog net zo makkelijk. Maar 8mm is gewoon te dun. Maar puur tegen stuiteren helpt een steen eropleggen wel, maar in de kast zelf staan e panelen denk ik nogal hard mee te resoneren op bepaalde frequenties. Dit verhelp je dus heel erg met bracing. Vandaar ook die post over die bezemstelen.

Edit: min of meer wat Deepspace zegt dus. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Seers op 03-05-2006 10:25 ]

• B_FORCE
  • Niet online
volgens mij hangt de frequentie van het trillen af van de lengte en breedte van de planken (+ de dikte). :P
Maargoed, dus op naar de shop en 18mm halen :P

[ Voor 6% gewijzigd door B_FORCE op 03-05-2006 13:26 ]

One World Concepts

• teacher

teacher

Dysgaf!

Als je het nog hebt liggen: lijm er gewoon nog een keer 8mm tegenaan. Dan heb je een wanddikte van 16mm en dat is netjes. Pak anders 12mm, dan heb je een wanddikte van 20. Prima.

Ik heb een subkist in de auto van 22mm en die trilt als karton.
In huis heb ik een subkist van 22mm + loodbitumen + bracing en die trilt ook nog steeds.

8mm is echt "te dun" en dan is al je werk voor niets. Dat geld overigens ook nog steeds voor die verzonken baffle. Je speakers worden er erg richtingsgevoelig door, en je krijgt rare reflecties.

Over je demping:
Ik weet niet waar je woont, maar ik heb ergens nog een vuilniszak met los dempvilt liggen. (kwam uit een b&w 220) Mag je zo meenemen.

[ Voor 8% gewijzigd door teacher op 03-05-2006 13:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
teacher schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 13:35:
Als je het nog hebt liggen: lijm er gewoon nog een keer 8mm tegenaan. Dan heb je een wanddikte van 16mm en dat is netjes. Pak anders 12mm, dan heb je een wanddikte van 20. Prima.

Ik heb een subkist in de auto van 22mm en die trilt als karton.
In huis heb ik een subkist van 22mm + loodbitumen + bracing en die trilt ook nog steeds.

8mm is echt "te dun" en dan is al je werk voor niets. Dat geld overigens ook nog steeds voor die verzonken baffle. Je speakers worden er erg richtingsgevoelig door, en je krijgt rare reflecties.

Over je demping:
Ik weet niet waar je woont, maar ik heb ergens nog een vuilniszak met los dempvilt liggen. (kwam uit een b&w 220) Mag je zo meenemen.
Bedankt voor al jullie tips. Ik zal iig maar eens wat dikker spul gaan halen. Die verzonken constructie komt een richtplaat in ofwel het geluid kan alleen maar stuiteren tegen de zijkant van de dikte van de plaat die erboven op komt. Heb het wel eerder gezien bij boxen en het werkte prima. Bose heeft toen nog een hele serie gehad met een soort richtplaten.

Komend weekend maar eens kijken of ik een update kan maken :)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Bedoel je nu een waveguide? alsof je een toeter voor je mond hebt?

Dat kan zeker werken, echter moet er alles op aangepast worden, omdat je een aantal frequentiebanden aan het versterken gaat (als je een toeter voor je mond doet hoef je ook minder hard te schreewen).

Als het orgineel het niet heeft, zou ik het niet doen.

Verwijderd

Topicstarter
Korte update:

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/bekkema/tweaker/wpg.JPG

Boxen zijn nog niet af, zitten nu 3 lagen grondverf op, worden nog geschuurd en daarna met 3 lagen afgelakt, bovendien horen ze andersom, linkerbox rechts en rechterbox links en komen er nog frames in met speakerdoek (zijn al gemaakt, liggen te drogen). Daarnaast worden ze ook nog opgehangen aan de muur.

Ze klinken prima, heb achteraf wel veel isolatie gebruikt. Heb het ook bij 8mm gehouden wat totaal niet resoneert, zelfs niet bij hoge stress levels, waar ik vrij blij mee ben offcourse :)

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:56

Exirion

Gadgetfetisjist

Grappig, ik heb ooit met 3-weg speakertjes van Philips gedraaid met deze woofers en tweeters erin ;) Je kunt de woofers eventueel nog behandelen met een spuitbus om de conussen wat stijver te maken.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• B1tneuker
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-02 17:59
Krijg nou wat, daar heb ik ook nog een setje van (die ergens staan te verstoffen) :+

Je brengt me op ideeen voor een leuk zomervakantie projectje :9
Ziet er netjes uit verder :)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Het ziet er heel erg leuk uit, maar echt acoustisch verantwoord is het natuurlijk niet. Je krijgt een berg refelecties tussen de echte kast en de kast eromheen, om nog maar te zwijgen over de off axis response van een dergelijke setup.

Maar goed, als je 8 mm niet vindt resoneren denk ik niet dat je veel problemen zult hebben ;)

Ik vind het wel een erg orgineel en leuk idee!

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op maandag 19 juni 2006 @ 19:32:
Het ziet er heel erg leuk uit, maar echt acoustisch verantwoord is het natuurlijk niet. Je krijgt een berg refelecties tussen de echte kast en de kast eromheen, om nog maar te zwijgen over de off axis response van een dergelijke setup.

Maar goed, als je 8 mm niet vindt resoneren denk ik niet dat je veel problemen zult hebben ;)

Ik vind het wel een erg orgineel en leuk idee!
Ik ben geen audiofiel maar hoor toch wel degelijk wanneer ik met een goedkoop setje te maken heb of niet. Deze boxen klinken niet goedkoop, niet duur maar het is voor alledaags gebruik aangesloten op een pc waar ik mp3tjes op draai. Of je dan een set van 5000 of van 400 euro hebt maakt niet bijzonder veel verschil :P

En er resoneert werkelijk niets, komt ook door een behoorlijk stijve constructie (alles ferm dichtgeschroeft en geseald, daarna 3 lagen grondverf eroverheen. Hij zit ook behoorlijk vol met dempings materiaal. Gelukkig is uitgekomen waar ik op gehoopt had, het had ook zo fout kunnen zijn maar die gok heb ik genomen :P

Verwijderd

die boxen hebben origineel nog een dunnere wanddikte dus zit wel puik. Leuk gemaakt :)

• teacher

teacher

Dysgaf!

Overigens, bij een "behoorlijk stijve constructie" denk ik niet aan 8mm mdf op vuren latjes geschroefd. Ze het volume eens wat harder en voel aan je zijkant/achterkant. Trilt het mee? Dát is resonantie.

Ook is je voorkant een van de meest slecht denkbare qua geluidsbeeld....
En waarom is in hemelsnaam je baffle niet sluitend? Nu heb je gewoon een kist met een gat erin... :?

Jammer, want je had er _echt_ wat leuks van kunnen maken.

[ Voor 35% gewijzigd door teacher op 20-06-2006 22:33 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 17:42:
die boxen hebben origineel nog een dunnere wanddikte dus zit wel puik.
Nee, het zit niet puik. Ik begrijp niet waarom men met een vraag op GoT komt, daar zinvol advies over krijgt, en vervolgens dat compleet in de wind te staan!

Prima dat je het geweldig vind klinken, maar je hebt zeker niet het onderste uit de kan gehaald met deze speakers, en dat had je voor het zelfde geld wel kunnen hebben. Dat is gewoon heel jammer.

Verwijderd

deepspace schreef op maandag 19 juni 2006 @ 19:32:
Het ziet er heel erg leuk uit, maar echt acoustisch verantwoord is het natuurlijk niet.
QFT

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-02 10:16

sphere

Debian abuser

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/bekkema/tweaker/box/8klein.JPG
Ik kan het verkeerd zien, maar volgens mij heb je meer een houten frame voor de drivers gemaakt, ipv een speakerbox. Daarnaast is dat front ook waanzin, complete afstraling naar de maan. Verder hartstikke leuk gemaakt, paar geraniums er op, dat maakt het helemaal af :X

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Pagina: 1