Toon posts:

Vervangen exchange 5.5. door exchange 2003

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
situatie windows 2000 domain controller en een nt 5.5 exchange server.
plan is de exchange server te vervangen door een windows 2003 server met exchange 2003.

deze 2 exchange machines wil ik eerst naast elkaar laten draaien voordat ik de exchange 5.5 machine uit de lucht haal.

met exchange 2000 en 2003 heb ik dit vaker gedaan maar met exchange 5.5 niet daarom zit ik nog met 1 vraag:
exchange 5.5 is (bij ons) niet "gekoppeld" aan de active directory daarmee bedoel ik; als ik in de active directory naar een user toe ga en de property's bekijk dan staan daar geen tabbladeren als "email adresses", "exchange features" en "exchange general".
Kan ik nu de nieuwe exchange server in het domain hangen en exchange installeren zonder huidige instellingen / koppelingen te wijzigen zodat de oude 5.5 nog blijft werken? Of koppeld de nieuwe installatie van exchange dan nieuwe postbussen aan mijn gebruikers en word de 'koppeling' met de oude mailbox weggegooid / verminkt ?

Alvast bedankt

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

In diverse MCSE boeken staan complete draaischema's voor het migreren van E5.5 naar E2003. Wat ik je ervan kan vertellen is dat je E5.5 d.m.v de Active Directory Connector kan koppelen aan een Active Directory

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Verwijderd

Topicstarter
ja okay maar ik wil juist aan het bestaande systeem niets wijzigen voordat de nieuwe exchange 2003 server draait. dus is mijn vraag meer of dat mogelijk is en of dat probleemloos kan.

Verwijderd

Naar mijn weten kun je niet twee exchange servers tegelijk in een domein draaien, tenminste niet op de manier waarop jij dit wilt. Je zult dus altijd op een bepaald moment de oude eruit moeten laten lopen en op hetzelfde moment de nieuwe erin...

Verwijderd

Dit gata inderdaad niet werken. EX2k3 is zoals je weet ongeveer even ver geintegreerd met AD als webbrowsen met DNS. Exchange 5.5 is een mailserver zoals feitelijk elke andere 700 euro kostende hobbybob oplossing. Ex2k3 en 5.5 kunnen niet saampjes email voor dat ééne domein afleveren vrees ik.

Je kan Merak trial neerzetten, daar de mailadressen van je ex5.5 users op maken, met een trial versie van popcon de mailboxen van die users ophalen bij merak en droppen bij exchange 5.5, en merak uitleggen dat alle mail voor onbekende adressen naar een andere SMTP server moet (je ex2003 bak) en zo je mailroutering met 2 exchange dozen op orde brengen. Op orde is hier wel echt een misrepresentatie van de werkelijkheid, maar het kán als je het snel af maakt voor de trials verlopen...

Maar doe het maar niet.

• Bartjo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-04 14:59
Het kan best.

* upgrade je AD naar Windows 2003
* Installeer Exchange 2003, en kies voor 'join existing organisation'
* join de bestaande Exchange 5.5 site

Als dat allemaal voor elkaar is, kun je de mailboxen makkelijk van de ene naar de andere server verplaatsen. Evenzo met Public Folders.
Als de Exchange 5.5 server leeg is, zet je hem uit.

De Exchange Deploy Tools leveren hier een aardig scenario voor: http://www.microsoft.com/...F974ED34C0&displaylang=en

De Exchange Server 2003 Deployment Guide levert je ook meer dan voldoende info: http://www.microsoft.com/...003/library/depguide.mspx

Verwijderd

Ja, dat kan... Maar was de vraag niet, hij wou namelijk dat er een oude altijd draaiende server blijft bestaan, dus zonder aanpassingen.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Je kan met Exchange niet mailboxen "mirroren" als je dat bedoelt :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Bartjo
Verwijderd schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 16:51:
Ja, dat kan... Maar was de vraag niet, hij wou namelijk dat er een oude altijd draaiende server blijft bestaan, dus zonder aanpassingen.
Je mist iets, denk ik. Volgens mij blijft die server gewoon draaien. :)

En, zoals sanfranjake hierboven zegt, mirroren kan niet, dus je mailbox bevindt zich óf op Exchange 5.5 óf op Exchange 2003.

Verwijderd

Helemaal eens!!! Maar zijn vraag was dus iets, wat niet kan...

• Bartjo
Verwijderd schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 12:30:
deze 2 exchange machines wil ik eerst naast elkaar laten draaien voordat ik de exchange 5.5 machine uit de lucht haal.
Eis van de TS: ja, dit kan.
Kan ik nu de nieuwe exchange server in het domain hangen en exchange installeren zonder huidige instellingen / koppelingen te wijzigen zodat de oude 5.5 nog blijft werken?
Vraag 1 van de TS: ja, dit kan ook.
Of koppeld de nieuwe installatie van exchange dan nieuwe postbussen aan mijn gebruikers en word de 'koppeling' met de oude mailbox weggegooid / verminkt ?
Vraag 2 van de TS: Nee, dit gebeurt niet.

Alles wat de TS wil, kan dus. Lees wel de documentatie heel goed door en bereid je installatie gedegen voor!

Verwijderd

Topicstarter
Ok het kan dus :) nu nog even hopen dat het goed gaat.

Even om de onduidelijkheden weg te halen de oude 5.5 gaat dus wel uit de lucht maar moet tijdens de 'migratie' in de lucht blijven (zeg voor ongeveer 2 weken).

Nu werd ook dit gemeld:
Onderstaande 2 punten zijn duidelijk, maar ben ik ook verplicht om de AD te upgraden naar win.2003? Volgens mij hoeft dit namelijk niet.

Iedereen alvast bedankt voor de hulp. Ga ik alvast verder lezen / voorbereiden !

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Zonder AD kan je EX2K3 niet installeren dus lijkt me van wel

Verwijderd

Topicstarter
we hebben nu een 2000 server als DC dus met AD.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Verwijderd schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 10:43:
we hebben nu een 2000 server als DC dus met AD.
Je kan inderdaad wel Exchange 2003 draaien op een 2000 AD

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:16

Asteroid9

General Failure

Je Windows 2000 AD kan zo blijven, een 2003 AD is geen eis, volgens mij moeten alle 2000 DC's wel minimaal SP3 hebben.

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Upgrading from Exchange Server 5.5 to Exchange Server 2003

Hier staat het eigenlijk allemaal wel in.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 10:19:
Ok het kan dus :) nu nog even hopen dat het goed gaat.

Even om de onduidelijkheden weg te halen de oude 5.5 gaat dus wel uit de lucht maar moet tijdens de 'migratie' in de lucht blijven (zeg voor ongeveer 2 weken).

Nu werd ook dit gemeld:
Onderstaande 2 punten zijn duidelijk, maar ben ik ook verplicht om de AD te upgraden naar win.2003? Volgens mij hoeft dit namelijk niet.

Iedereen alvast bedankt voor de hulp. Ga ik alvast verder lezen / voorbereiden !
erg leuk van je, maar win2k(3) kan je niet zo maar joinen aan een exchange 5.5 organisatie. hiervoor heb je dus de ADC nodig (tenzij je natuurlijk een adsi wizkid bent en je 2 directories zelf aan elkaar kan knopen).
Pagina: 1