Toon posts:

[Ghost 7.0] Boot on LAN ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wij hebben tot nu toe altijd de nieuw binnengekomen systemen met een ghost floppy disk en een losse HDD met de image er op gedaan.

Nu willen wij alle images op 1 server zetten, en dan als het ware een client er op aansluiten en boot on lan doen , en dat er dan het programma ghost wordt opgestart, en via dat programma in de netwerk map kan komen waar alle images staan, zodat we niet apart een floppy er in moeten doen en die externe HDD aan elk systeem aansluiten, als je wilt ghosten.

Dus is er een handleiding van iemand die dit al eens heeft gedaan?

Of is het ook mogelijk om bijvoorbeeld de images op de server te zetten, en dan met een bootfloppy het programma ghost opstart, en dan "Van Image to Disk" optie kiest, en dan de netwerk map uitzoekt waar de images in staan ?? (haast het zelfde als mijn verhaal hier boven)

Mvg. Mike,

• dreester
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Booten van Lan

Dat krijg je voor elkaar met bijv. 3Com Bootservices (of andere PXE software). Die zat in elk geval standaard bij ghost 7.5 geleverd. Voorwaarde is wel dat je een netwerkkaart (in je te klonen systemen) hebt met een BootROM met bijvoorbeeld MBA erop geflashed.

Images op een server

Dat kan. Je kunt bijvoorbeeld met de Ghost Boot Wizard een floppy (daar kan je vervolgens weer image van maken voor het gebruik van je PXE server) maken, die een resource op je server mapt naar een driveletter ( F: bijvoorbeeld). Of je kunt met Ghost een Ghostcast sessie opzetten als je meerdere systemen tegelijk wil klonen.

Je kunt erg veel met Ghost voor elkaar krijgen. Ik zou zeggen kijk eens beetje rond op google of in de handleiding.

[ Voor 11% gewijzigd door dreester op 07-03-2006 12:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dat met dat floppy lijkt mij de simpelste en toch wel snelste oplossing ???

Ghostast gaat zeker net andersom, dat is dat je systemen aansluit op je netwerk en dan via de server broadcast naar die systemen ???

• dreester
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 12:50:
Dat met dat floppy lijkt mij de simpelste en toch wel snelste oplossing ???

Ghostast gaat zeker net andersom, dat is dat je systemen aansluit op je netwerk en dan via de server broadcast naar die systemen ???
Met dat floppy is idd erg simpel. Maar niet erg praktisch als je >30 systemen (zoals ik hier) moet klonen. Maar als je zo nu en dan een systeem van een klant ofzo binnen krijgt dan is dat floppy het makkelijkst.

Ghostcast is IMO pas efficient als je veel computers te klonen hebt. Dat kan idd via een broadcast.

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-05 11:00
Ghostcast kan ook makkelijk zijn als je het al gebruikt.. dan maakt het niet meer uit of je een of meerdere machines wil ghosten, de werkwijze is altijd hetzelfde.. Als je het nu allemaal voor het eerst gaat opzetten en dan kan het ook met drivemappings.. Al is dat niet de makkelijkste manier.. Op een domein inloggen onder DOS is zoiezo geen feest.

Verwijderd

Topicstarter
ja wij krijgen soms een stuk of 10 en dan weer 50 , maar we testen windows daarna ook nog, dus ik denk dat ik de optie van het FDD maar eens ga proberen

Verwijderd

Ik zou toch gewoon met ghostcasting gaan werken, vind ik persoonlijk het handigst, zeker als je regelmatig meerdere systemen moet imagen.

Ook zou ik als ik jou was wat tijd besteden aan het terugbrengen van het aantal images (aanname dat je er nogal wat hebt omdat je spreekt van "Alle images op 1 server zetten")

Ik heb voor meerdere grotere organisaties images ontwikkeld en meestal had ik maar 2 images, 1 voor alle merken/modellen/types notebooks en 1 voor alle merken/modellen/types desktops.

Dit omdat de standaardconfiguratie van de laptops sterk afwijkte van die van de desktops.
Verder is het hele gedoe met drivers, mass storage controllers etc prima te regelen mbv je sysprep file. Het kost natuurlijk wel even wat tijd om zon image te bakken, maar dit wint zich terug op het moment dat je je images moet gaan updates ivm servicepacks, security updates etc. dan ben je natuurlijk veel sneller klaar als je maar 1 of 2 images hebt.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2006 14:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wij kopen elke keer weer verschillende systemen, wij hebben alleen van Dell systemen al ongeveer 6 verschillende images.

Ik heb nu net een test opstelling neergezet met een windows 2000 server pro edition, alleen die werkt nog niet optimaal, maar dmv. een floppy maken met het ghost programma, die je in de client moet doen en die connect automatisch naar een bepaalde map op de server, als dat werkt ben ik al blij zat :9

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg de ghostcast wel werkend, maar dat heeft hier simpelweg geen zin, want we moeten telkens naar de server terug om een nieuwe ghostcast aan te vragen,

Kan je ook een normale floppy network bootdisk maken, die je naar een map stuurt op de server, en in die map staat bijvoorbeeld het programma ghost.exe met de images er in....

• dreester
  • Niet online
Digitizers schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 12:20:
Je kunt bijvoorbeeld met de Ghost Boot Wizard een floppy maken, die een resource op je server mapt naar een driveletter ( F: bijvoorbeeld).
Heb je dit nog niet geprobeerd dan? :/

edit:
Je hoeft toch niet elke keer naar je server te lopen? Je kunt toch ook gebruik maken van Remote Desktop of Terminal Services?

[ Voor 19% gewijzigd door dreester op 09-03-2006 14:10 ]

Verwijderd

Het probleem van een flop is dat die al gauw te klein is om allerlei extra's erop te zetten naast ghost.exe.

Ghost.exe hebben we dan ook niet op de flop staan. We maken gebruik van (IMO) DE ultieme netwerk dosflop: Bart's MODboot Deze kan je natuurlijk op een flop zetten maar het werkt veel sneller hier een bootable cd van te maken.

Verder hebben we het prbleem van TIG verschillende installatie floppies/cd's opgevangen door good old quikmenu van een stoffige plank te halen en daarmee een struktuur creeeren die het mogelijk maakt een keuze te maken wat voor type pc je wil klonen.

Dus na het opstarten van Dos met netwerkondersteuning wordt quikmenu opgestart. Vanuit quikmenu wordt ghost opgestart die in 1 van de dirs op onze installatie server staat. In quikmenu is voor ieder type pc/laptop een submenu gemaakt met een 4-tal opties:
- creeren van partities mbv gdisk (wij gebuiken hier een 8GB C: partitie en 'de rest' als D: partitie.
- Installeren van OS via netwerkinstallatie: er wordt een setup gedraaid van het OS dmv winnt.exe + unattend.txt
- Dumpen van een Image op C: partitie (partitie dump) mbv ghost.exe
- Dumpen van een Image op de harde schijf (disk dump) mbv ghost.exe

Ik hoop dat je hier wat mee kan

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2006 14:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ghost.exe hebben we dan ook niet op de flop staan. We maken gebruik van (IMO) DE ultieme netwerk dosflop: Bart's MODboot Deze kan je natuurlijk op een flop zetten maar het werkt veel sneller hier een bootable cd van te maken.

Ik zal eens kijken hoe dat werkt.

Verder hebben we het prbleem van TIG verschillende installatie floppies/cd's opgevangen door good old quikmenu van een stoffige plank te halen en daarmee een struktuur creeeren die het mogelijk maakt een keuze te maken wat voor type pc je wil klonen.

Dus d.m.v. die bootable cd, start je het quickmenu die je hebt gemaakt en op de server staat, met behulp van dat menutje wat je hebt gemaakt kan je verschillende opties kiezen zoals ghost op te starten...

Ik zal hier eens achterna gaan, het klinkt allemaal wel duidelijk ( |:( ) , ik zal je up-to-date houden in deze thread. bedankt alvast

• TiMMieJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:33

TiMMieJ

PSN: Orixez

Ik doe hetzelfde echter met BartPE.
Dit is een bootable winXP kernel waar je zelf alle drivers etc in kan bakken zonder problemen.
Deze kan gebruik maken van alle windows XP drivers die er zijn en dus ook alle features.
Zo bouw je je eigen ghost disk die op schijven kan kijken, file systems repareren etc...

Meer heb je gewoon niet nodig als admin in een windows omgeving...

http://www.nu2.nu/pebuilder/

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit nu alles door te nemen, en dat programmatje QuickMenu is voor een Windows omgeving ?? , wij hebben al een aantal images gemaakt, waarmee de images eerst ghost opstart en automatisch de goede .GHO file leest, dus die images maken we van elk systeem nu (en die worden in het quickmenu gezet) .

Maar als je het systeem opstart via netwerk, en je geeft de lokatie aan van het Quickmenu dat je heb gemaakt, wat gebeurd er dan? wordt er met die dos-boot flop(cd) een windows omgeving opgestart of blijft het in Dos en start die daar quickmenu op, want je moet vanuit DOS hety programma Ghost opstarten.

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Je zou ook eens naar een alternatief als Acronis True Image kunnen kijken, sinds ik dat nu gebruik hoef ik geen ghost meer.. Vanuit de software maak je een standaard bootable cd'tje (lijkt een linux bootcd), die de software opstart, en zo images kan wegschrijven of ophalen van en naar een windows fileshare.. En op een of andere manier lijkt het ook veeeel sneller te gaan dan Ghost, maar dat kan mijn gevoel zijn ;)

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 12:58
Of je gooit het hele idee van images overboord en kijkt naar unattended setups.

http://unattended.sourceforge.net/ of
http://ani.sourceforge.net/

Dat werkt altijd.

Abort, Retry, Quake ???

Verwijderd

Topicstarter
Nee ik hou het op die images, bedankt anyway voor de tips (ik ga nog wel een keertje kijken hoe dat werkt).

Ik heb nu een testopstelling, en mijn eerste stap is om een image op de server te zetten, en een bootdisk te maken voor de client, die een menu opstart, en in dat menu kan ik die ene image aanwijzen, en dat die die dan uitvoert.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 12:58
Zeker eens goed kijken naar de Bart bootflop. www.nu2.nu

Werkt erg goed, en je hoeft er zelf niet te veel onderhoud aan te doen.
(Tip: vc.cab in de level0 dir zetten, dan heb je een NC kloon tot je beschikking)

Ik heb die flop draaien vanaf usb stick, maar dat moet je mobo dan wel weer ondersteunen.

Abort, Retry, Quake ???

Pagina: 1