Ik heb heel ongehoord een crack gedownload waarbij tevens allemaal spyware, malware, en virussen werden losgelaten. De crack werkt. Maar de rest doet ook zijn best
Vol geautomatiseerd startte het ene proces het andere op.
Wat heb ik zelf al gedaan?
Ik heb zo snel mogelijk geprobeerd om bepaalde processen (in mijn system tray etc) te stoppen. Daarna ging de pc vanzelf uit. Ik voelde aan dat het een geforceerde herstart was. Dus heb ik hem naar de veilige modus verwezen. Daar zoveel mogelijk verdachte bestanden die rond dat tijdstip geinstalleerd waren verwijderd.
Belangrijke bestanden waren:
paytime.exe
spysherif
archi.exe
notepad.exe
mousepad.exe
Tevens heb ik een aantal dingen uit het regeister verwijderd (vooral bij currentverion\run\ stonden wat verwijzingen). Daarna heb ik de pc weer opgestart en ben ik anti spyware programma's gaan downloaden en laten draaien. Onder andere:
smitrem
Spybot Search & Destroy
Ewido Anti-malware 3.5
Ewido haalde voor mij een hoop dingen naar voren.
Zo was het bestand 'C:\windows\system32\archi.exe' elke keer geladen. Het bestand was ook moeilijk te verwijderen (ook in veilige modus eerst niet). Maar later is dit wel weer gelukt (met Ewido). Ewido geeft tevens aan dat het geinfecteerd is met Dropper.Smal.alp (Risk=High).
Andere bestanden
C:\windows\system32\pptp16.dll (Backdoor.Haxdoor.gz)
C:\windows'system32\qz.dll (Backdoor.Haxdoor.gz)
C:\windows'system32\__delete_on_reboot__archi.dll (Downloader.Small.chs)
C:\windows'system32\__delete_on_reboot__archi.dll (Dropper.Small.alp
Inmiddels zijn deze bestanden verwijderd.
Problemen
1) Bij het opstarten meld hij dat hij het bestand archi.exe niet kan vinden. (die heb ik natuurlijk verwijderd). Nu ben ik op zoek naar waar het bestand wordt aangeroepen.
Ewido zegt:
archi.exe <|> File\SystemIni\ <|> explorer.exe C:\windows32\archi.exe
Maar het enige dat in de c:\windows\system.ini staat is:
2) Als in configuratiescherm 'Windows Firewall' wilt benaderen krijg ik de melding: "De instellingen van Windows Firewall kunnen vanwege een onbekend probleem niet worden weergegeven." En dan kom ik niet verder. Ik verwacht dat mijn Firewall uitgezet is om zo trojans een open deur te bieden. Maar ik wil hem nu echt wel weer eens activeren.
Hoe kom ik weer in mijn firewall instellingen? Desnoods geforceerd
3) We hebben een multi-user xp systeem. Maar op dit moment kan er maar één persoon nog ingelogd zijn op het systeem. Pas als de ingelogde afmeld, dan kan een ander inloggen.
Waar zit dat probleem, en hoe kan dat opgelost worden?
Wat heb ik zelf al gedaan?
Ik heb zo snel mogelijk geprobeerd om bepaalde processen (in mijn system tray etc) te stoppen. Daarna ging de pc vanzelf uit. Ik voelde aan dat het een geforceerde herstart was. Dus heb ik hem naar de veilige modus verwezen. Daar zoveel mogelijk verdachte bestanden die rond dat tijdstip geinstalleerd waren verwijderd.
Belangrijke bestanden waren:
paytime.exe
spysherif
archi.exe
notepad.exe
mousepad.exe
Tevens heb ik een aantal dingen uit het regeister verwijderd (vooral bij currentverion\run\ stonden wat verwijzingen). Daarna heb ik de pc weer opgestart en ben ik anti spyware programma's gaan downloaden en laten draaien. Onder andere:
smitrem
Spybot Search & Destroy
Ewido Anti-malware 3.5
Ewido haalde voor mij een hoop dingen naar voren.
Zo was het bestand 'C:\windows\system32\archi.exe' elke keer geladen. Het bestand was ook moeilijk te verwijderen (ook in veilige modus eerst niet). Maar later is dit wel weer gelukt (met Ewido). Ewido geeft tevens aan dat het geinfecteerd is met Dropper.Smal.alp (Risk=High).
Andere bestanden
C:\windows\system32\pptp16.dll (Backdoor.Haxdoor.gz)
C:\windows'system32\qz.dll (Backdoor.Haxdoor.gz)
C:\windows'system32\__delete_on_reboot__archi.dll (Downloader.Small.chs)
C:\windows'system32\__delete_on_reboot__archi.dll (Dropper.Small.alp
Inmiddels zijn deze bestanden verwijderd.
Problemen
1) Bij het opstarten meld hij dat hij het bestand archi.exe niet kan vinden. (die heb ik natuurlijk verwijderd). Nu ben ik op zoek naar waar het bestand wordt aangeroepen.
Ewido zegt:
archi.exe <|> File\SystemIni\ <|> explorer.exe C:\windows32\archi.exe
Maar het enige dat in de c:\windows\system.ini staat is:
Waar kan ik de verwijzing dan wél vinden en verwijderen?!; for 16-bit app support
[drivers]
wave=mmdrv.dll
timer=timer.drv
[mci]
[driver32]
[386enh]
woafont=app850.FON
EGA80WOA.FON=EGA80850.FON
EGA40WOA.FON=EGA40850.FON
CGA80WOA.FON=CGA80850.FON
CGA40WOA.FON=CGA40850.FON
2) Als in configuratiescherm 'Windows Firewall' wilt benaderen krijg ik de melding: "De instellingen van Windows Firewall kunnen vanwege een onbekend probleem niet worden weergegeven." En dan kom ik niet verder. Ik verwacht dat mijn Firewall uitgezet is om zo trojans een open deur te bieden. Maar ik wil hem nu echt wel weer eens activeren.
Hoe kom ik weer in mijn firewall instellingen? Desnoods geforceerd
3) We hebben een multi-user xp systeem. Maar op dit moment kan er maar één persoon nog ingelogd zijn op het systeem. Pas als de ingelogde afmeld, dan kan een ander inloggen.
Waar zit dat probleem, en hoe kan dat opgelost worden?