Kantoorpc oververhit

Pagina: 1
Acties:

• XPointman
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-12-2025

XPointman

ja, of niet

Topicstarter
beste tweakers,

pas geleden heb ik voor een nieuwe college een oude pc omgebouwd tot workstation. Hij heeft een msi plank er in zitten, een celeron 2.66(boxed) en 512 mb ram. Draait allemaal winXP. Het geheel zit in een oude case, zonder al te veel gaten. Enige fan die warmte weg blaast is de voeding(cheap ass Q-tec ding)

Nu is er zojuist de melding gekomen dat de cpu oververhit is en de pc zichzelf uit wil schakelen. Dat gebeurde dus ook. Na kijken in de bios zagen we dat de cpu 66 graden was geworden, zonder dat er echte workload was.

Deze temperatuur zakte wel weer erg snel daarna. Ik heb de case opengezet en het ding een gigabyte mp3 laten compressen met winrar. Ondanks dat er 100% cpu load was op dat moment kwam de temp niet boven de 55 graden uit.

Wat kan ik doen om te voorkomen dat mijn collega voortaan met een open case moet werken? hoe heet mag een celeron worden?

Intel Core2Duo E4300 @ 3Ghz, 1024 mb Pc5300 ram, Asus P5N-E SLI, Club3D 7900 GS, 160 gb maxtor raid-0, Terratec DMX 6Fire

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:43
Extra fan bijzetten? Of een betere voeding kopen die de warmte beter kwijt kan?

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:31

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

De toegestane temperatuur weet ik niet, maar je zou de koellichamen en de fans eens van stof kunnen ontdoen. (met perslucht krijg je het grootste deel wel weg)

Eventueel zou je een gat bij kunnen boren/dremelen waar je nog een casefan in zet.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Als je een 12 cm casefan erbij zet, met fanguard, en een stil exemplaar kiest (bijvorobeeld papst), dan zal deze niet extra geluid maken.

Hier kon uw advertentie staan

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:18
Neem je gewoon zo'n Aopen kast van 50 euro met 350 watt voeding en bouw de spulletjes mooi over.

Mijn ervaring met deze kasten voor dit bedrag zijn erg goed, lekker stille redelijk stabiele voeding, degelijke kast en redelijk goede airflow.

Zijn er in verschillende designs dus dat zal ook geen probleem opleveren. QF50 is de serie.

• XPointman

XPointman

ja, of niet

Topicstarter
DrivinUCrazy schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 11:12:
De toegestane temperatuur weet ik niet, maar je zou de koellichamen en de fans eens van stof kunnen ontdoen. (met perslucht krijg je het grootste deel wel weg)

Eventueel zou je een gat bij kunnen boren/dremelen waar je nog een casefan in zet.
nieuwe hardware is ook echt net nieuw, zit geen stof in. zit er aan te denken om het ding op pootjes te zetten en een `120 mm fan onderin(op de bodem) te plaatsen met een filter ervoor.

de enige vraag is hoe de lucht de kast uit moet.

Intel Core2Duo E4300 @ 3Ghz, 1024 mb Pc5300 ram, Asus P5N-E SLI, Club3D 7900 GS, 160 gb maxtor raid-0, Terratec DMX 6Fire

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
- Je kan bij de PCI sloten er wat beschermers er uittrekken, (maar dat werkt alleen als de voeding ook lucht uit de kast zuigt, of als de kast plat ligt.
- Je kan ook in de bios de temperatuur waar bij hij uitschakeld omhoog schroeven, een graadje of 70/75 graden kunnen de meeste cpu's wel aan...
- Je kan ook nog de processorventilator overklokken door hem inplaats van aan 5V, tussen 5 en 12V te hangen en dus met 7V aan te sturen...
... en het ding een gigabyte mp3 laten compressen ....
Op wat voor bedrijf werk jij ;)

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
Ander cpu cooler voor max 15euro. Simpel en meest effectief, beter dan een paar extra casefans omdat het duidelijk alleen de cpu betreft.

• XPointman

XPointman

ja, of niet

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~baije058/schets.bmp

zie hier schematische schets van kast. ik zit vooral met het probleem waar een extra fan out te plaatsen, de bovenkant moet er af om de kast open te maken, dus daar een 80 mm fan is geen optie, komt bij dat de achterkant nergens plek bied(oud model) en ja... wat hou je dan over?

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Je 5¼" ruimte, onder de cdrom plaatsen. Zal je wel een houdertje voor moeten fabriceren, maar het is mogelijk, als je een outtake fan wilt plaatsen.

Hier kon uw advertentie staan

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:18
Ik weet niet hoe hier tegen bedrijfs pc's aan wordt gekeken maar ik zie het in ieder geval niet als een oude grijze ATX kast van 7 jaar oud waar met behulp van een dremel of iets dergelijks een fan in is geplaatst.

Neem nu gewoon een nieuw kastje, heb je meteen een netjes uitziend apparaat met een degelijke voeding en geen qtec en goede koeling.

[ Voor 13% gewijzigd door GH45T op 07-03-2006 11:29 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:06
De moderne bedrijfsPC's die met intel processoren werken oververhitten inderdaad, op mijn eindwerk waren er ook 2 nieuwe PC's die constant te warm werden, en dan veel trager werkten. En dat met een echt intel mobo. Erg leuk als er zware renders moeten gedaan worden en de deadline heel dichtbij ligt.
Das toch iets wat een belletje moet doen rinkelen bij de verantwoordelijke IT om eens naar een ander merk te kijken.

[ Voor 14% gewijzigd door naftebakje op 07-03-2006 11:31 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• XPointman

XPointman

ja, of niet

Topicstarter
GH45T schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 11:28:
Ik weet niet hoe hier tegen bedrijfs pc's aan wordt gekeken maar ik zie het in ieder geval niet als een oude grijze ATX kast van 7 jaar oud waar met behulp van een dremel of iets dergelijks een fan in is geplaatst.

Neem nu gewoon een nieuw kastje, heb je meteen een netjes uitziend apparaat met een degelijke voeding en geen qtec en goede koeling.
dit is denk ik het best mogelijke advies...

dank.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:51

Theo

moederbord

ik weet het wel zeker dat een asus kast met voeding de beste oplossing is. In de el cheapo kast die je nu heb gaat de hardware OF stuk door oververhitting OF door die baggervoeding van qtec.

met een asuskastje heb je een goede kast met voldoende airflow, en je heb een goede voeding. Gaat je hardware ook niet stuk:P

Nu met WP, PV, EV en PC

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-01 22:31

Archimond

Lopende Helpdesk

theodouma schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 14:05:
ik weet het wel zeker dat een asus kast met voeding de beste oplossing is. In de el cheapo kast die je nu heb gaat de hardware OF stuk door oververhitting OF door die baggervoeding van qtec.

met een asuskastje heb je een goede kast met voldoende airflow, en je heb een goede voeding. Gaat je hardware ook niet stuk:P
Je bedoelt Aopen?

Als alles in de Aopen kast is gezet en de CPU wordt nog steeds te heet, kijk of er een grotere fan op de CPU kan worden geschroeft. De QF50 serie hebben volgens mij wel standaard achter een case fan zitten, als het nog steeds te heet wordt koop je een andere CPU koeler van Arctic.
Pagina: 1