[mac OS9] webbrowsers

Pagina: 1
Acties:

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:00

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
Ik ben voor m'n vriendin opzoek naar een OS9 compatible webbrowser. Ik kan tot op heden pas 1 vinden, namelijk iCab, die ook nog actief onderhouden wordt.
MS heeft z'n IE versies offline gehaald (waarom worden ze toch gelijk offline gehaald bij MS als de ontwikkeling stop gezet wordt???) en Mozilla biedt alleen een oude Firefox aan.

Het vervelende is dat het voor m'n vriendin is (die sinds vandaag eindelijk internet thuis heeft) en nu opgescheept zit met IE 3, waarmee dus echt geen enkele site meer werkt...

iCab krijgt ze niet geïnstalleerd omdat hij "expired" zou zijn (terwijl ze hem net download...)

Weet iemand een goede browser voor OS 9? (en nee, een ander OS is ABSOLUUT geen optie, ik weet dat Linux beter zou zijn, maar dat kan nu niet)

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Je zou Opera6 kunnen gebruiken, ook al behoorlijk oud overigens, maar beter dan IE3.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
> APL

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-02 10:41

chem

Reist de wereld rond

Ik zou voor netscape 4 gaan.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:54

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Kun je niet de mensen van iCab even mailen om te vragen waar die fout vandaan zou moeten komen? Volgens die site kun je namelijk wel een versie voor OS 9 downloaden, dus als die niet werkt is er waarschijnlijk iets mis..

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-02 10:41

chem

Reist de wereld rond

Je kan trouwens op browsers.evolt.org de nodige oude browsers vinden.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
@Hertog
Als ik mijn vriendin goed begreep (we moesten via sms "praten"...) gaf iCab een fout dat haar proefperiode verlopen was...

Ze gaat nu eerst een vriend en oud collega vragen om naar haar iMac te kijken en eventueel haar OS 9 op te waarderen (ze draait nog OS 9.0, en daar draait blijkbaar maar weinig software op...) en een vnc server te installeren. Dan kan ik tenminste dingen proberen en zien wat er precies fout gaat.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Nietzman
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-02 10:27

Nietzman

Woei!

Die oudere Mozilla Suite builds zijn imo de meest compatible browsers die je nu nog voor Os9 kunt krijgen.

(En voor zover ik weet is FireFox er nooit geweest voor Os9 hoor? Bedoel je niet ook de suite?)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:31

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

IE 5.x voor Mac is bittere ellende, Javascript support is dermate brak dat je het echt niet wilt, tig webmail apps willen niet werken.

Dat iCab niet wil werken komt waarschijnlijk door gekloot met de system time, vaak door dode batterij. Op zich is het een geniale broweser, het geld waard :)

Maar als je geen geld ervoor over hebt kun je op www.mozilla.org met een beetje moeite Mozilla 1.2 vinden, maar op http://wamcom.org kun je 1.3.1 vinden met een paar 1.4 extensions erin. Dit is de beste browser voor OS 8.5 tot 9.2.2 als je iCab niet kunt/wilt betalen. Let op dat het al jaren niet meer onderhouden is, dus op papier is het slecht beveiligd. Maar dat geldt voor heel MacOS Classic...

[ Voor 11% gewijzigd door dion_b op 07-03-2006 21:34 ]

Oslik blyat! Oslik!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
@Nietzman
je hebt gelijk. Het is Mozilla suite. Ik ben inmiddels zo gewent om Firefox voor Mozilla uit te schelden dat ik het verschil even over het hoofd zag...

@dion_b
Voor zover ik weet is de systeemklok van deze iMac gewoon bij de tijd, maar de machine heeft wel wat software problemen (hij is schrikbarend traag...)

Ik wou iCab graag eerst kunnen proberen voor ik betaal, maar $30,- is idd niet veel als het een erg goede browser (aan de andere kant ben ik inmiddels zo gewent aan gratis browsers dat $30,- wel veel is...)

Maar ik ga m'n vriendin wel eerst een mailtje sturen met daarin een download link voor de wamcom versie van Mozilla suite. Maar er moet zowieso een andere OS9 versie op, want er is eigenlijk geen enkele chatclient te vinden voor 9.0...

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je zegt trouwens dat een ander OS geen optie is, maar waarom geen OS X :?

Je zegt dat het een iMac is, iedere iMac kan Panther draaien en alleen de oudste tray-loaders kunnen (officieel) geen Tiger draaien. Meestal ervaren mensen dat juist op oudere Macs OS X sneller aanvoelt dan 9. Hier op het werk heb ik 9.1 en 10.2 in dualboot op de Mac testbak (een iMac slotloader 350), als je het idiote gestuiter van alles uitzet is het onder OS X veel soepeler. Kanttekening: we hebben hier wel 320MB RAM in zitten. Maar uitbreiden is makkelijk zat (128MB DIMM kost niets, 128MB SO-DIMM voor de trayloaders heb je ook voor EUR 15, 2x 128MB is genoeg om OS X redelijk te draaien.

Oslik blyat! Oslik!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Ik weet niet precies wat de specificaties van het apparaat zijn.
Het is een 2de generatie iMac (de transparante met een CRT scherm en een slot-in dvd speler). Voor zover ik weet nog 100% orgineel. Ik weet dus ook niet hoeveel geheugen hij heeft, of hoe groot de harddisk zelfs is...
Ik moet even afgaan wat mijn vriendin erover weet (en dat is niet zo bijzonder veel), maar collega's van haar die het geprobeerd hebben, zeiden dat het op deze machine erg traag was allemaal en dat OS9 toch beter liep...

Ik weet niet wat je bedoeld met "tray-loaders", ik ben totaal niet thuis in de wereld van de apple.

Ik kan haar wel vragen of een vriend van haar OS X erop wil zetten, maar ik weet niet of zij dat zelf wel wilt/aandurft.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

deepbass909 schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 16:30:
Ik weet niet precies wat de specificaties van het apparaat zijn.
Het is een 2de generatie iMac (de transparante met een CRT scherm en een slot-in dvd speler). Voor zover ik weet nog 100% orgineel. Ik weet dus ook niet hoeveel geheugen hij heeft, of hoe groot de harddisk zelfs is...
Reken op een iMac DV, minstens 400MHz G3, standaard 64MB of 128MB PC100, standaard 168p SDR-SDRAM.
Ik moet even afgaan wat mijn vriendin erover weet (en dat is niet zo bijzonder veel), maar collega's van haar die het geprobeerd hebben, zeiden dat het op deze machine erg traag was allemaal en dat OS9 toch beter liep...
Dit apparaat is exact een stapje hoger dan de iMac 350 slotloader, enig verschil is dat ons iMacje maar een CD-Rom heeft, geen firewire en 50MHz trager draait. Verder zelfde moederbord. Dus als OS X op een iMac 350 beter draait, zal dat hier ook het geval zijn.

Vermoedelijk zijn die collega's 'typische' Mac gebruikers die het idee van gewoon meer RAM erin prikken angstaanjagend vinden 8)7
is doodsimpel, iMac op z'n kop, klep opendraaien, DIMM erin, klep dicht, iMac rechtop en booten met die appel :z

Als je met te weinig RAM OS X probeert te draaien word je niet vrollijk - maar met een simpele 256MB SDR-SDRAM reep met 16 16Mx8 chips erop kom je op 320MB of 384MB uit en dat gaat dan erg soepel.
Ik weet niet wat je bedoeld met "tray-loaders", ik ben totaal niet thuis in de wereld van de apple.
Eerste generatie iMac had niet zo'n slot maar een 'gewone' tray (zoals bijna alle PC drives). Dat zijn dus tray-loaders :z
Ik kan haar wel vragen of een vriend van haar OS X erop wil zetten, maar ik weet niet of zij dat zelf wel wilt/aandurft.
Tja, als jij eerst zorgt voor genoeg RAM kan er weinig misgaan. Ik zou trouwens aanraden het zelf erop te zetten, is leuk en leerzaam :)

Oslik blyat! Oslik!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Ik wil het er heel graag zelf opzetten, alleen zit er ruim 7000km afstand op het moment tussen mij en die iMac. En het hele idee van internet op die machine is, zodat m'n vriendin en ik na een maand eindelijk met elkaar kunnen praten (liefst met geluid, maar chatten zou al leuk zijn).

Ik heb wel vertrouwen in de collega van haar, en als er extra geheugen in moet en hij durft het zelf niet aan, dan heb ik nog wel vrienden die maar al te graag een keer een mac open willen maken.

Maar even voor de duidelijkheid, dit is wat ik weet qua hardware:
code:
1
2
3
4
CPU:       G3, waarschijnlijk dus 400Mhz
Geheugen:  128MB (niet zeker)
CDrom:     DVD slot-in
scherm:    17" crt
en daar houdt het eigenlijk wel op...

edit:

Ik heb even bij Apple.com zitten zoeken en ben op een pagina terecht gekomen waar staat hoe de machine geidentificeerd kan worden. Afgaande op de kleur, OS versie (9.0) en slot DVD speler kom ik uit op een iMac DV uit 1999 en kan er maximaal 512MB aan geheugen in.

[ Voor 18% gewijzigd door deepbass909 op 13-03-2006 05:34 ]

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:08
Zeker doen, die 512 MB... Maar dat was al gezegd. Als iemand ergens een Panther DVD/CD heeft liggen, komt het allemaal wel goed :)

Liege, liege, liegebeest!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

MacOS X draait hier ook "goed" op 300mzh met 300mb intern.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-02 10:18

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Ik zou zeggen OSX en dan firefox of desnoods Mozilla op 9. werk ook goed. Met IE kreeg ik vaak de melding "Out of memory" als ik 3 schermen open had, terwijl mijn 9650 toch 512 mb heeft. Dus Mozilla :D

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
M'n vriendin is inmiddels overtuigd van OS X, dus dat komt iig. Ze dacht zelf het geheugen bij het kopen al uitgebreidt te hebben tot 256MB. Ze gaat het dus eerst gewoon proberen en mocht het te traag zijn/teveel harddisk activiteit, dan gaat ze er extra geheugen bij laten zetten.

ik vind het eigenlijk wel jammer dat ik het niet zelf kon doen... Ik had graag eens gestoeit met een mac...

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Deepbass als je iets mag aanraden. Je kunt het beste gewoon de Safari browser gebruiken. Her en der wat foutjes maar goed dat overleeft ze wel. Firfox/Camino die maakt nog al gebruik van wat resources.

Veelplezier met Mac0S X!

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Als MacOS X erop draait, dan zal m'n vriendin dat waarschijnlijk ook wel doen. Ze is vanuit haar werk al bekend met Safari en Internet Explorer en die laatste is gelukkig niet meer beschikbaar.
Het punt was alleen dat Safari niet op OS 9 werkt.

Pagina: 1