Toon posts:

[2000] Windows 98 installeren wil niet lukken*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een gebruikte pc gekocht waar Windows 2000 op zit, en die moet mijn supertrage MMX200 vervangen. Maar zo te zien is het eerder een bedrijfscomputer geweest, en als ik hem via een netwerk (router) met een andere computer wil verbinden, vraagt hij om een wachtwoord dat ik niet heb. Verder herkent hij de router perfect; ik kan er een internetverbinding mee maken.

Vervolgens heb ik Windows 2000 eraf willen halen en Windows 98 installeren, maar dat ging ook niet. De Win98 disk kan niet in Win2000 worden gestart. Gebruik ik een opstartdiskette, dan wordt de formattering van de C-schijf niet herkend.

Kortom: ik kan geen kant op.

HELP!!!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Heb je wel een account met admin rechten? Hangt dat ding in een domein? Zo ja kan je met je admin rechten gewoon hem in een werkgroep hangen en zodoende je eigen instellingen doen
Vervolgens heb ik Windows 2000 eraf willen halen en Windows 98 installeren, maar dat ging ook niet. De Win98 disk kan niet in Win2000 worden gestart. Gebruik ik een opstartdiskette, dan wordt de formattering van de C-schijf niet herkend.
Dan gok ik dat je schijf met NTFS is geinstalleerd, standaard kan Windows 98 niet met NTFS overweg

[ Voor 50% gewijzigd door Gunner op 07-03-2006 10:01 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Wanneer je opstart van de win98 flop moet je eerst Fdisk draaien om de ntfs partitie weg te gooien.
Daarna een nieuwe aanmaken in Fdisk en klaar is keer...
Dan kan je win98 installeren...

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-03 10:00
Je zou als je Windows 98 wilt installeren eerst de schijf met FDISK opnieuw kunnen partitioneren, Windows 2000 gebruikt NTFS en het format programmatje ondersteund dat niet. Ook kan het zijn dat de harddisk groter is dan Fat32 aan kan.

Voor informatie over FDISK raad ik je aan in de FAQ te kijken.

Wachtwoord achterhalen wordt moeilijk. Wat je zou kunnen proberen is de client voor Microsoft netwerken te de-installeren, pc opnieuw op te starten en de client weer opnieuw installeren. Dit kun je in de eigenschappen voor de netwerkverbinding doen maar het kan dan wel zijn dat je pc om de Windows 2000 CD vraagt.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:29
gloep.. win98 installeren ? Aan internet hangen ? * StevenK mompelt iets over darkroom zonder condooms

Maar zoals gezegd: als je een ander OS wilt installeren, zul je eerst de partities moeten wissen
*en* de master boot record moeten overschrijven.

Dus win98 flop erin, <shift>+<F5>, fdisk /mbr en dan fdisk opstarten.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-03 16:52

killercow

eth0

Aangezien je toch al vreselijk achter loopt (win98), en ook nog eens geen idee hebt waar je mee bezig bent (lijkt me zo), probeer eens een linux distributie :)

Weet dat het gek klinkt, maar waarschijnlijk zal de overstap niet zo vreselijk groot zijn, en ben je gratis toch meteen helemaal up-to-date, en ben je ook meteen veilig.

Misschien kun je van iemand ene gratis ubuntu disk scoren (en anders wil ik er wel eentje opsturen)

(oh en voor de mensen die nu gaan roepen dat linux niet gebruiksvriendelijk is, etc etc,

zie de posts hierboven, een windows install begint kennelijk met een setje cli commands, waar de linux install dat niet nodig heeft.

[ Voor 22% gewijzigd door killercow op 07-03-2006 10:08 ]

openkat.nl al gezien?

• GH45T
killercow schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 10:05:
Aangezien je toch al vreselijk achter loopt (win98), en ook nog eens geen idee hebt waar je mee bezig bent (lijkt me zo), probeer eens een linux distributie :)

Weet dat het gek klinkt, maar waarschijnlijk zal de overstap niet zo vreselijk groot zijn, en ben je gratis toch meteen helemaal up-to-date, en ben je ook meteen veilig.

Misschien kun je van iemand ene gratis ubuntu disk scoren (en anders wil ik er wel eentje opsturen)
Op zich een best goed voorstel maar je weet niet wat TS op zijn PC wilt gaan doen, als hij voornamelijk spelletjes wil gaan spelen zou ik Linux toch niet echt aan kunnen raden.

Wil hij daarentegen een Office/internet PCtje dan geef ik je 100% gelijk en kan hij net zo goed met Linux aan de slag en dat aanleren :)

• roborobbie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-12-2025
Gaan we nu al de gevolgen van de overstap naar vnu voelen? Ik adviseer ook linux te gebruiken, tien keer zo krachtig als win98 en je krijgt er gelijk heel veel software bij..
Houd bovenstaande opmerkingen maar bij je. Heeft niks met de vraag te maken, en het lijkt me ook geen oplossing ;) We zitten hier in Windows Operating Systems.

Welkom bij tweakers!! khnvrszinglsklf..

[ Voor 29% gewijzigd door sanfranjake op 07-03-2006 10:23 ]

just because i rock, it doesn't mean i'm made of stone

Verwijderd

Topicstarter
FDISK heb ik inderdaad overwogen, maar ik zou wel graag een paar programma's houden die erop staan, terwijl ik met FDISK letterlijk alles tot het laatste bit kwijt ben, nietwaar?

Verwijderd

Topicstarter
roborobbie schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 10:12:
Gaan we nu al de gevolgen van de overstap naar vnu voelen? Ik adviseer ook linux te gebruiken, tien keer zo krachtig als win98 en je krijgt er gelijk heel veel software bij..

Welkom bij tweakers!! khnvrszinglsklf..
1. Wat bedoel je met vnu?
2. Mijn naam bestaat alleen uit medeklinkers (het is een complete zin) dus er zit geen i in; wel een l op die plaats ;)

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
UIteraard. Hierover is heel veel geschreven op dit forum, en met een kleine zoekopdracht had je zo tientallen topics kunnen vinden. Daarnaast staat er in de Windows Operating Systems - FAQ een uitgebreid item over het opnieuw installeren van de diverse Windowsversies. Die had je moeten zien voor je dit topic opende :P Hier op GoT stellen we het op prijs dat je even de Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/Sticky_off.gif-topics bovenaan het forum leest voordat je post. Heel belangrijk want er staan veel nuttige tips in, plus de regels die per subforum naast de Algemene gedragsregels (Netiquette) gelden :)

Ik zet nog even je OS in de topictitel, en verduidelijk deze nog even wat zodat je vraag er wat duidelijker in staat. computer gekocht maar ik kan er niks mee > [2000] Windows 98 installeren wil niet lukken*

Probeer ook iets duidelijkere info te geven. Je kan de pc uit het domein halen of leeghalen en FAT32-formatteren voor Windows 98. Veel andere mogelijkheden naast een reinstall van 2000 of XP heb je niet. Vergeet niet voor het uit het domein halen even de local admin een password te geven wat je kent. Als je nu nog met een domeinaccount bent ingelogd op de machine sluit je je zelfs buiten bij een disjoin :P

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Als de installatie op nu op NTFS staat, en je wilt Windows 98 draaien, dan zal je toch moeten formateren naar FAT32. En ja, dan ben je dus alle data kwijt die er op staat.

Een opstart diskette is niet nodig, de CD van windows 98 is bootable dus kan je vanaf opstarten.
De schijf wordt wel herkend, maar het bestandssysteem niet. Tijdens de setup moet je dan alle partitities weggooien, en opnieuw indelen. En ja, dan ben je idd alles kwijt wat er op staat.

Maar je kan wel in het systeem komen, maar niet via het netwerk de pc op als ik het zo lees. Op het moment dat je in Windows 2000 zit, kan je natuurlijk het wachtwoord opnieuw instellen. Dus Windows 98 erop zetten is eigenlijk niet nodig, en dan behoud je dus de rest van desoftware die geinstalleerd is.

Ey!! Macarena \o/

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

RaZ, de Setup van Windows 98 heeft geen disk-utility. Deze staan wel op de bijbehorende opstartdiskette, zoals format en fdisk. Hiermee kan TS de schijf formatteren, om vervolgens Windows 98 te installeren.

Om het probleem van TS te achterhalen: kun je in Windows komen, d.w.z. wanneer je aanmeldt op de PC zelf (dus niet op het domein), ben je dan administrator? Dan kun je, zoals eerder geopperd, de PC uit het domein halen.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Verwijderd

Topicstarter
RaZ schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 10:22:
Op het moment dat je in Windows 2000 zit, kan je natuurlijk het wachtwoord opnieuw instellen. Dus Windows 98 erop zetten is eigenlijk niet nodig, en dan behoud je dus de rest van desoftware die geinstalleerd is.
Nee, want als ik een nieuw wachtwoord wil instellen, wordt het oude gevraagd.

Mijn vrouw zei inmiddels dat ze iemand kent die Win2000 heeft, en als we daar de cd van lenen, kan ik het hele systeem opnieuw opzetten vanaf de grond. Misschien dat het dan lukt...

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2006 11:31 . Reden: aanvulling ]

• GH45T
Verwijderd schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 11:29:
[...]

Nee, want als ik een nieuw wachtwoord wil instellen, wordt het oude gevraagd.
Via computerbeheer en dan gebruikers en groepen kun je het wachtwoord wijzigen zonder eerst het oude op te hoeven geven ;)
Pagina: 1