Temperatuur harde schijf.

Pagina: 1
Acties:
  • 217 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik heb in deze PC nu 4 x 250 GB Western Digital WD2500KS zitten. Voor de 4 harde schijven hangen 2 80mm fans van Cooler Master (TLF-S82-ER).

Ik heb ook de Cooler Master Aerogate II in mijn PC zitten en heb een sensor in mijn HDD rekje laten bungelen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
+-----+ +-----+ -------------- +-----+ +-----+
|       |  |       |       x       |       |  |      |
|       |  |       |                |       |  |      |
+-----+ +-----+ -------------- +-----+ +-----+
   1         2                       3        4
(x = temperatuur sensor)

De sensor geeft netjes 22 graden ongeveer op het display weer, dit is volgens mij een vrij mooie temperatuur voor een harde schijf.

Maar als ik nu in Everest ULTIMATE Edition opstart en ik kijk daar bij de sensor van mijn harde schijf (er wordt er maar 1 weergegeven), zie ik daar tot mijn verbazing 48 graden staan?! :'( Zou dit een gecombineerde temperatuur kunnen zijn omdat ik 2 van die schijven in RAID 0 draai?
En waarom zouden de andere 3 harde schijven niet worden weergegeven?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:22

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Everest staat helaas bekend om erg onbetrouwbare temperaturuitlezingen. Ik kom foutief uitgelezen temperaturen bijna even vaak tegen als juist uitgelezen temperaturen. Meet de Arogate II de temperatuur van de hardeschijf door de sensor uit te lezen of met een eigen sensor die wellicht aan de buitenkant van de harddisk zit?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Je meet op 2 verschillende plaatsen. Een sensor bengelt ergens tussen de HD's terwijl Everest de waarde van een sensor in een HD uitleest.

De gemeten 22 graden is sowieso niet realistisch en de vraag is ook welke waarde Ultimate neemt en of die gegevens wel juist worden geïnterpreteerd.

ARME AOW’er

• Tanuki
  • Niet online
De Aerogate heeft sensors die je bij de verschillende componenten moet hangen.
Afbeeldingslocatie: http://www.coolermaster.com/product_common_images/908359448758d9db687ac6a36cef27b6.jpg

Ik kan me inderdaad voorstellen dat de temperatuur op de Aerogate niet helemaal gericht is, omdat de sensor niet zo heel dicht op de harde schijven hangt.

En dat Everest het niet goed uitleest zou ook goed kunnen, 48 graden is een beetje overdreven, denk ik.

Weet iemand een tooltje dat de temperatuur wel gericht kan uitlezen?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Alle programma's maken uiteraard gebruik van dezelfde sensors. Het hangt dus echt op een goede werking van de geschreven software.

Het uitproberen van verschillende programma's (zie o.a. de FAQ) en daar een gemiddelde waarde van nemen lijkt me het meest voor de hand liggend. 48 graden is een wat hoge maar geen verontrustende waarde.

ARME AOW’er

• pyravex
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-03-2023

pyravex

wa jij bob,stoel moet er staan

op http://www.majorgeeks.com/download337.html kan je Speedfan downloaden
dit werkt bij mij erg goed.
Dit programma leest de sensoren wel juist uit.
ik hoop dat je hier wat aan hebt.

|we live in the history of a mad man Mr. G |

• marco899
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-01-2024

marco899

Know's what he wants.

Kijk eens naar de tool dtemp en plak de sensor eens op je hdd behuizing.

Shuttle SB81P SS51G [350D Grip Canon 70-200/F2.8 1.4Ext Canon 17-55 F2.8 Canon EF-S 10-22 580Ex] PSP 1.5 [DS EZFlash] I-Mate SP5 1GB HTC Tytn

• Tanuki
  • Niet online
marco899 schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 10:13:
Kijk eens naar de tool dtemp en plak de sensor eens op je hdd behuizing.
Hoe plak ik die er op? Toch niet met normale plakband?!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

pyravex schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 10:11:
... kan je Speedfan downloaden
dit werkt bij mij erg goed.
Dit programma leest de sensoren wel juist uit.
Dat zou je niet zeggen als je hier klikt. :)

@TS
Een klein stukje isolatieband is voldoende om te meten. De waarde van 49 graden is niet erg verontrustend gezien de max. temperatuur die een HD mag bereiken.

ARME AOW’er

• Tanuki
  • Niet online
Guardian Angel schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 18:03:
[...]

Dat zou je niet zeggen als je hier klikt. :)

@TS
Een klein stukje isolatieband is voldoende om te meten. De waarde van 49 graden is niet erg verontrustend gezien de max. temperatuur die een HD mag bereiken.
En toch vind ik 50 graden (laten we het daar maar op afronden dan) veel voor een harde schijf, aangezien mijn vorige schijven ongeveer 25 tot 30 graden werden en zelfs mijn CPU wordt 39 graden stressed, dat is al veel warmer dan mijn harde schijven.

Ik ga eens kijken of isolatieband hier ergens te koop is (neem aan van wel :9), bedankt.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

CelestialCelebi schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 18:17:
[...]
En toch vind ik 50 graden (laten we het daar maar op afronden dan) veel voor een harde schijf, aangezien mijn vorige schijven ongeveer 25 tot 30 graden werden...
Tussen wat jij vindt en wat mag zit een groot verschil. Ook vergelijk je, zoals blijkt, nu andere schijven en miisschien zitten de huidige in een andere kast en/of zijn er andere factoren die een rol kunnen spelen.

Ik denk dat je druk maakt om niets, zeker door appels met peren te vergelijken. :)

ARME AOW’er

• Tanuki
  • Niet online
Guardian Angel schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 18:44:
[...]

Tussen wat jij vindt en wat mag zit een groot verschil. Ook vergelijk je, zoals blijkt, nu andere schijven en miisschien zitten de huidige in een andere kast en/of zijn er andere factoren die een rol kunnen spelen.

Ik denk dat je druk maakt om niets, zeker door appels met peren te vergelijken. :)
Tuurlijk, ik kan het ene merk niet zomaar met het andere vergelijken. Maar dat deze schijven 2 keer zo warm worden dan mijn oude Maxtors... Is toch wel redelijk verontrustend, mag ik aannemen?

Ik kan helemaal verkeerd zitten hoor. Maar ik heb dus even gezocht op WDC.com naar maximale temperaturen van hun harde schijven, alleen die kon ik nergens op de site terug vinden. Weet iemand toevallig een linkje waar ik dit terug kan vinden? Of van een andere (betrouwbare) site?
Ik begin wel nieuwsgierig te worden wat de werk-temperatuur (aanbevolen door WD) is en ook wat de maximale temperatuur is. Ik ga ze in ieder geval even mailen.

Nogmaals bedankt voor alle reacties! :)

Verwijderd

45 is echt veelste hoog, 25 ~ 30°C is normaal voor deze schijf waneer die gekoeld wordt door een fan.

Even over het uitlezen van de temp, dat werkt alleen goed met schijven die nier in raid staan. Bij de meeste raid controllers kan je vaak de tempraturen niet meer uitlezen en zo ook de smart status niet.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Hoe warm mag mijn harddisk worden?
Dit is veelal wel op de datasheet van de specifieke harddisk op de (support)website van de harddiskfabrikant te vinden. Over het algemeen ligt deze rond 55°C. Dit is wel de maximum temperatuur. Het beste is daarom om 45°C aan te houden, zo heb je nog een leuke marge over.
Bron: FAQ

Overigens geven elk van mijn 4 Maxtors via Everest 32 graden aan en laat dit nu net een typisch voorbeeld zijn voor een waarde die fout geïnterpreteerd wordt.

[ Voor 21% gewijzigd door Guardian Angel op 07-03-2006 19:20 ]

ARME AOW’er

Pagina: 1