Toon posts:

Nieuwe HD veels te heet?

Pagina: 1
Acties:
  • 293 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Sinds gister heb ik mijn nieuwe pc gebouwd.

* Antec Case Sonata II Black ATX MidiTower True Power 450W
* Asus A8N-SLI Nforce4 Ultra Skt 939
* Twinmos 2GB DDR PC3200 CL 2.5 (2x1GB) Dual Channel Kit
* SATA II 7200RPM 16MB WD2500KS
* AMD Athlon 64 X2 3800+ Manchester (S939. 2.0GHz. 2x512KB. Boxed)
* Arctic Freezer 64 Pro CPU Cooler skt 754.939.940
(en ik had nog een maxtor 7200 rpm 160 gig)

Alleen het probleem is dat mijn nieuwe WD schijf +- 49 graden wordt in windows!!
en dan heb ik de kast zelfs open en een casefan achter de harde schijf ....
De maxtor 160 gig ide 7200 wordt ongeveer maar 29 graden.

Afbeeldingslocatie: http://img301.imageshack.us/img301/1853/tewarm1qr.th.jpg

Hoe kan het dat er zoveel verschil inzit? 49 graden lijkt me wel een beetje erg heet....

-edit

Mijn 2e hd staat niet op de screenshot :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2006 09:07 ]

• Mr-Beamer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-10 21:47

Mr-Beamer

And what shall I improve today

bij mijn hd's zijn 41 en 45 graden en dat vind speedfan goed.
dus valt mee

alleen heb je ook ff naar je voedingen gekeken
-12 =-1,99
-5 = -8,78
kan ook niet echt goed zijn geloof ik

To modify or not to modify that's the quest... It's no question! Always modify!!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 20:00

Ankh

|true

49 graden valt toch mee? je CPU zal zeker warmer worden :)

en die min lijnen maken niet zoveel uit hoor, dat komt gewoon dat er een casefan aanhangt, die verkloot de -lijnen altijd :) zolang je +lijnen maar stabiel en goed zijn.

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:22

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Wellicht worden die spanningen niet goed gemeten? De meest betrouwbare meting maak je zelf met een multimeter. Hierna is de bios reading het betrouwbaarst. De -5 en -12 zijn overigens de minst belangrijke spanningen.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Verwijderd

Wordt je schijf ook echt zo warm? als je er aan voelt, is hij dan dan ook warm? en je andere, "koude" schijf? is die dezelfde temp?
Misschien wordt de temp niet goed uitgelezen.

Verwijderd

Topicstarter
Alles zit nu in de kast ingbouwd, ik kan hem er straks wel eens uithalen en voelen of dat ding echt zo warm is.

• MrDrako
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-11 00:30

MrDrako

nep ict'er

Speedfan zegt bij mij dat m'n schijven 130 graden zijn, dus om daar nou veel waarde aan te hechten..

• Ruben [NL]
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15-12 11:49
Harde schijven kunnen schijnen makkelijk 90 graden te kunnen verduren dus die 49 graden zou ik me niet égt druk om maken. En daarbij maakt speedfan nogwel eens leesfouten en blijft de betrouwbaartste meting je hand ;) Als hij echt warm is voel je dat wel :)

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:22

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Het hangt er natuurlijk vanaf wat je wilt meten: de temperatuur in de harddisk of de temperatuur van de behuizing. De eerste lijkt mij nuttig, de 2e minder. Een handproef heeft dus maar een beperkte waarde.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Ruben [NL]
Bor de Wollef schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 09:50:
Het hangt er natuurlijk vanaf wat je wilt meten: de temperatuur in de harddisk of de temperatuur van de behuizing. De eerste lijkt mij nuttig, de 2e minder. Een handproef heeft dus maar een beperkte waarde.
Als hij 49 graden is...voel je dat égt wel, de behuizing geleid warmte en scheelt daarom ook niet dermate van de binnenkant van de HDD. Een goede indicatie dus...de hand :)

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Zie dit topic: Temperatuur harde schijf. Ik heb hetzelfde probleem. :)

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Verwijderd

Topicstarter
Aan de buitenkant van de hd voel ik niks ...hij is helemaal niet heet

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 12:41:
Dat moet ik nog doen, maar mijn kast zit momenteel dicht... Zogauw ik er een keer tijd voor heb zal ik mijn bevindingen hier wel posten... Ik neem aan dat de temperatuur die o.a. in Everest wordt weergegeven de temperatuur binnenin is ergens? Aangezien ik mij niet kan voorstellen dat een harde schijf met 2 fans (op volle snelheid nog wel) zo warm wordt...

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• Ruben [NL]
Verwijderd schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 12:41:
Helemaal niks aan de hand dus, zoals verwacht...een harde schijf wordt zelden écht warm.
Tenzij je hem natuurlijk in isolatiemateriaal verpakt, keihard laat werken maarja...dat is niet het geval ;)

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:21

PD2JK

ouwe meuk is leuk

G-SuPRuuB schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 09:41:
schijnen makkelijk 90 graden te kunnen verduren
Als jij 2e hands schijven in de aanbieding hebt, koop ik ze niet van jou. :X

55/60 graden houden ze niet lang vol, met een paar jaar is het over met je schijfje.
Hoe koeler, hoe langer een schijf het vol houdt.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-10 14:32
Harde schijven kunnen schijnen makkelijk 90 graden te kunnen verduren dus die 49 graden zou ik me niet égt druk om maken. En daarbij maakt speedfan nogwel eens leesfouten en blijft de betrouwbaartste meting je hand ;) Als hij echt warm is voel je dat wel :)
Dúswel!
Zal echt ergens in de FAQ staan, anders op Internet wel: HDD's liggen boven de 50 verkeerd!
Misschien draaien ze nog net bij 90 (dus zeker niet 'makkelijk'), maar dan leven ze een paar maanden met geluk.
edit: Hierboven dus ook al. NOOIT boven de 60 komen!
Enne, al werken ze nog, dan is het toch beter ze op 30 te krijgen voor hun levensduur.

Ook is het zo dat magnetisme 'kwijtraakt' bij hoge temperaturen.
Houd maar eens een oud magneetje in een vlam, daarna is het heel snel weer een normaal stuk ijzer geworden.

Maar weer terug naar de vraag:
WD's schijnen tegenwoordig wel warm te worden, maar met direct een casefan erop nog?
Zit hij dan helemaal ingeklemd tussen twee andere schijven dan?
Dit kan écht niet.
Zoals een paar posts hierboven al stond moet je eerst maar even voelen of het echt zo erg is, anders toch eventjes uitkijken, kan misschien een defect zijn.

Heb hier een WD1600, zonder casefan rond de 40, met een casefan rond de 25~30.
Als je je er niet ál te druk om maakt, maar wel de temp omlaag wil krijgen:
Eventjes voelen waar de warmte vandaan komt (meestal bovenkant), en er een simpel heatsinkje opplakken. (Bv de Zalman Memorycool-dingen, kleine blokjes met plaklaag, eigenlijk bedoeld voor geheugenchips, gewoon een aantal op je HD zetten.)

(Enne, NOFI, maar laat dat 'egt' aub weg :/)

[ Voor 9% gewijzigd door DarthPlastic op 07-03-2006 17:30 ]

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Harde schijven kunnen schijnen makkelijk 90 graden te kunnen verduren
:X

OM FAQ / Beleid » Hoe warm mag mijn harddisk worden? :)

• Ruben [NL]
Ik moet toch echt die site ff zien te vinden waar dat opstond :P Ik weet toch zeker dat ik dat gelezen heb. Mjah hoe dan ook hij voelde niet eens warm aan volgens de TS dus zo erg kan het niet zijn...als de programma's op mijn pc 30 graden aangeven en ik voel is hij net voelbaar warm. :)

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:11

Exirion

Gadgetfetisjist

G-SuPRuuB schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 19:34:
Ik moet toch echt die site ff zien te vinden waar dat opstond :P Ik weet toch zeker dat ik dat gelezen heb. Mjah hoe dan ook hij voelde niet eens warm aan volgens de TS dus zo erg kan het niet zijn...als de programma's op mijn pc 30 graden aangeven en ik voel is hij net voelbaar warm. :)
Ik denk dat je in de war bent met CPU/GPU/chipset temperaturen. 90C is bezopen voor een harddisk. Dat overleeft ie niet.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Lol, vage temps wat ik hier af en toe zie :P (90 graden? omg? harddisks hebben ook een leven hoor :P)
Mijn 160Gb 8mb cache Maxtor wordt rond de 40/50 graden (stressed)
Western Digital 250GB 8mb cache wordt soms 60 graden tijdens het stressen...

idle beiden rond de 30/40 graden.

[ Voor 9% gewijzigd door MensionXL op 07-03-2006 19:40 ]

Goedkoop bellen via VoIP

• Ruben [NL]
Exirion schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 19:36:
[...]Ik denk dat je in de war bent met CPU/GPU/chipset temperaturen. 90C is bezopen voor een harddisk. Dat overleeft ie niet.
Nee, het ging over schijven...maar ik denk dat dat n typfout was :P Heb het 2x gelezen dus mrja :X
Ohw en PS: @BalusC, hoe zit dat trouwens in jou kast met 8x 15k schijven :P worden die duidelijk merkbaar warmer als normale schijven in jou kast? Vooral omdat je er 8(!) hebt ;)

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:21

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Goede koeling hè. Hiervan zitten er drie van in m'n systeem:
Afbeeldingslocatie: http://www.overclockers.co.uk/acatalog/CM4in1.jpg
Eén zo'n rackje is gevuld met 4 WD Caviar schijven, en geen van schijven komt boven de 30C uit (stressed). De 120mm Enermax fan hiervan draait op 5V en is praktisch onhoorbaar, maar blaast ruim voldoende over de disken.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• Sjaak_Trekhaak
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Mr-Beamer schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 09:15:
alleen heb je ook ff naar je voedingen gekeken
-12 =-1,99
-5 = -8,78
kan ook niet echt goed zijn geloof ik
Nieuwe moederborden gebruiken veelal de minus -lijnen niet meer. Bij mij worden exact dezelfde waarden weergegeven.

Ook heb ik dezelfde hardeschijf als TS. Bij mij doet deze 42 graden als er veel op gedaan word, en 38 graden idle. Dit is niet mijn Windows/swap schijf, en er zit een 80mm fan voor.

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Niet altijd uitgaan van die progsels gewoon zelf even met de hand voelen, nee niet aan je vriendin voelen ;) maar aan de hardeschijf B)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

G-SuPRuuB schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 19:43:
Ohw en PS: @BalusC, hoe zit dat trouwens in jou kast met 8x 15k schijven :P worden die duidelijk merkbaar warmer als normale schijven in jou kast? Vooral omdat je er 8(!) hebt ;)
De temperaturen schommelen tussen 35 graden voor de onderste 4 (met tweemaal 80mm ervoor) en 45 graden voor de bovenste 4 (waarvan de warmte wordt weggezogen door de bovenste casefan). Verder zitten de schijven niet dicht op elkaar, maar met 1,5cm à 2cm tussenruimte. Zie ook mijn productsurvey van de Coolermaster kast, o.a. onderaan bij 'update' ;)

[ Voor 20% gewijzigd door BalusC op 08-03-2006 07:10 ]

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

SCSI beest, als die progsels direct de SMART temperaturen uitlezen (bij ide schijven) geloof je niet in de progsels maar in de harddisk fabrikant. Die temperaturen worden uit de harddisk gelezen en ik heb eigenlijk nog nooit meegemaakt dat het niet klopte.

Overigens leven mijn schijven al jaren op 55C. De Maxtor in mijn shuttle werd altijd wel heter omdat daar slechte koeling is. Ik heb toen een 200 GB 8mb cache Western Digital gekregen en daar maakten ze reclame voor omdat het de koelste 7200rpm schijf zou zijn. De complete behuizing van de Shuttle is nu minder veel minder heet, zelfs de CPU en chipset zijn koeler. Ik moet zeggen dat ze wel dicht bij de waarheid zitten. De harddisk is idle 29C zonder koeling.

[ Voor 6% gewijzigd door Pixal op 08-03-2006 14:34 ]

Verwijderd

ZO een temperatuur is redelijk normaal, ik heb zelf een WD Raptor, en mijn thermal probe geeft ook zoiets 50 graden aan als hij een tijd heeft gewerkt...

Dat speedfan dit niet goed vind, jammer voor speedfan, zou ik zeggen. Harde schijven geven nu eenmaal wat warmte af.
Pagina: 1