Toon posts:

Netwerk storage pompt niet groots over

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
oi,

Ik heb een Wifi router (Tornado 242) waarmee ik met twee laptops draadloos connect. Verder zit er een serverbak en een Maxtor Shared storage (beide met een patch kabel) direct aan de router.
In de router is de DHCP uit, want de Wanadoo Livebox regelt dat.

Als ik grote files (in het test gevall, 2 gigs) wil verplaatsen van de Maxtor naar een PC krijg ik na +/- twee minuten een foutmedling:
"The I/O operation has been aborted because of either a thread exit or an application request"

Als ik ping op de naam van de Maxtor en die vervolgens gebruik (192.168.1.10), dan werkt het wat langer maar zeker niet betrouwbaar :S
Helaas kan ik het IP niet gebruiken omdat de applicatie alleen met het netwerknaam werkt.

Wie kan me op weg helpen?

• bokkie11
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-03 23:24
als je de data via een kabel ophaalt gaat het dan wel goed ?(laptop even via lan kabel op de router)

M3 SR+ deep bleuMidnight grey/ Black /areo Bestel 19/8 restrictie 1/11 vin 11-12 aflevering 14-12

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:19
kun je zien of je router en/of modem dan een reset krijgt of zo ?

Verwijderd

Topicstarter
Tnx.

Als ik via Remote desktop naar de server ga en dan van de Mxtor naar de server de file overzet, krijg ik hetzelfde probleem (maxtor en server zitten met kabel aan de router vast)

Ik krijg geen router of moden reset volgens mij, want ik wordt de remote desktop verbinding niet uitgegooid.

Vince

• DukeBox
rdp kan wel enige timeout aan.. (vrij lang zelfs). Kun je eens (via een crosscable indien <=100mbit) dat ding direct op je server of laptop aansluiten ? Dan sluit je je modem als 'switch/hub' in iedergeval uit.

• bokkie11
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-03 23:24
Kun je anders je disk even checken op fouten,
ik heb zoiets een keer gehad met mijn server toen bleek de disk langzaam aan er mee te stoppen.

M3 SR+ deep bleuMidnight grey/ Black /areo Bestel 19/8 restrictie 1/11 vin 11-12 aflevering 14-12

• dirkpostma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-03 16:34
Ik heb een vergelijkbare vraag: ik heb een Maxtor Shared Storage 1TB II drive. Hij doet op zich alles, maar bestanden slechts met 10MB/s over. Ik heb hem jiust gekocht om m.n. videoebestanden op te bewaren en het zou erg prettig zijn als hij met 1000Mbps (gigabit ethernet) zou werken. In de specs staat dat hij dit wel aankan.

Ik heb hiervoor ook speciaal een gigabit router/switch gekocht. Bij mijn computer staat nu bij de netwerk status keurig 1,0Gbps. Maar, nog altijd pompt hij slechts met 10MB/s bestanden over, terwijl ik nu toch zo'n slordige 100MB/s zou verwachten.

Goed, om probleem op te sporen de computer rechtsreeks met een crosscable aangesloten. Ook dan staat bij de netwerk status 1Gbps, volgens mij een teken dat de Maxtor drive ook op 1Gbps zou moeten werken, niet waar? Helaas... nog altijd slechts ca. 10MB/s.

De crosscable is een 5m Cat5, dat is toch oke, of niet? Heeft iemand enig idee hoe ik de verbinding op 100MB/s kan krijgen? Beetje zonde van mijn speciaal hiervoor aangeschafte gigabit router :(

• DukeBox
Welk protocol ? cifs / (s)ftp / http(s) ?
Daarnaast wat voor NIC zit er in je PC ? (merk/type/chipset).

[ Voor 43% gewijzigd door DukeBox op 18-07-2007 15:04 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Is dat Cat5 of Cat5e kabel :? Die laatste zou Gigabit aan moeten kunnen (als is Cat6 beter), de eerste niet. Kan zomaar zijn dat niet alle draden zijn doorgekoppeld.
Haal eens een paar stukken Cat6 en probeer het daar eens mee. Dikke kans dat het dan wel lukt :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• DukeBox
bull, cat5 kan prima Gbit aan. (Cat 5 heeft ALTIJD alle draden, anders was het geen cat5 geweest).

b.t.w. met Gbit moet je GEEN cross cables gebruiken.

[ Voor 23% gewijzigd door DukeBox op 18-07-2007 15:39 ]

• dirkpostma
Bedankt voor de reacties. Het is een CAT 5E crosscable, dus zou moeten werken. Misschien dat ik straks nog wat CAT6 ga kopen (als ik die kan vinden). Is CAT6 van betere kwaliteit waardoor er minder storing optreedt of iets dergelijks? Anyhow, ik zou eerst nog andere dingen willen proberen.

Ik gebruik Windows Verkenner onder Vista. Ik weet niet wat voor protocol deze gebruikt, maar ging er eigenlijk vanuit dat het wel zou moeten werken. Heeft deze misschien veel meer overhead dan bv. FTP...?

Ik gebruik mijn laptop, HP Pavilion TX1020EA, deze heeft een nVidia Network controller; ik kan helaas nergens vinden of de HP Pavilion TX1020EA i.d.d. gigabit ethernet ondersteunt. Ik kan ook geen details vinden over welke chip o.i.d. gebruikt wordt. Ik ging ervan dat deze sowieso 1000Mbps ondersteunde omdat bij de netwerkstatus "1,0Gbps" staat. Is dit een terechte aanname?

[ Voor 5% gewijzigd door dirkpostma op 18-07-2007 15:43 ]

• dirkpostma
@dukebox: waarom geen crosscable bij gigabit ethernet? Dat is toch de meest rechtstreekse verbinding, met het minste kans op storing en evt. foute instellingen in bv. de switch?

• DukeBox
gbit werkt anders, het ondersteund wel cross echter gaat ie dan in tx switch mode. Dan haal je heel beroerde performance. Pak gewoon een stuk normaal en probeer het dan nog eens.

b.t.w. verschil tussen cat 5e en 6 kun je pas bij meer dan 10meter meten (mits er geen extreem storende factoren zijn).
Ik ging ervan dat deze sowieso 1000Mbps ondersteunde omdat bij de netwerkstatus "1,0Gbps" staat. Is dit een terechte aanname?
denk dat je daar voor 99% wel van uit kan gaan. Zie niet in waarom een adapter 1000mbit link zou genereren en maar 100mbit ondersteund. Het is wel zo dat vele onboard gbit nics zonder goede offload nooit de volle Gbit halen. Maar een 30/40 MByte/s moet zeker lukken.

[ Voor 85% gewijzigd door DukeBox op 18-07-2007 15:56 ]

• Fire69
  • Laatst online: 09:25
Bij het zoeken van een NAS voor een vriendin heb ik meerdere malen gelezen dat de gewone consumenten nas-boxjes niet schitterend zijn qua doorvoer...
Je zou beter af zijn met NDAS, maar daarvoor moet je per pc drivers installeren.

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-03 17:05

BHQ

dirkpostma schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 14:51:
Ik heb hiervoor ook speciaal een gigabit router/switch gekocht. Bij mijn computer staat nu bij de netwerk status keurig 1,0Gbps. Maar, nog altijd pompt hij slechts met 10MB/s bestanden over, terwijl ik nu toch zo'n slordige 100MB/s zou verwachten.
Dat ga je dus gewoon zelfs met een leuk CAT6 kabeltje niet halen. Consumentenschijven halen die snelheid bij lange na nog niet en als dan zou de processing power van je NAS te beroerd zijn.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ik denk zelf dat het probleem zich helemaal niet in het netwerk zit. Ik denk eerder dat de NAS geen betere snelheid kan leveren.

Het is namelijk algemeen bekend dat je van consumenten NAS servers geen hoge snelheden mag verwachten. Dit komt vooral door de trage CPU en het weinige geheugen wat erin zit.

Wat je beter kan doen is een eigen server bouwen waarin je een snelle RAID 0 configuratie zet. Een enkele schijf zal de 100 Mb/sec namelijk nog steeds niet halen, met 2 goede schijven in RAID 0 en een goede RAID controller ga je dat wel halen. Maar daar zit wel een prijskaartje aan.

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-03 17:05

BHQ

ik222 schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 18:23:
Een enkele schijf zal de 100 Mb/sec namelijk nog steeds niet halen,
Jawel hoor. 100mb/sec is 12,5MB/sec en een schijf van nu haalt dat met het volste gemak (5400rpm schijfjes zelfs ook).

[ Voor 10% gewijzigd door BHQ op 18-07-2007 18:41 ]

• DukeBox
Probeer nou gewoon eens een straight kabel..

edit: je MOET dus een straight cable hebben, standaard 10/100Mbit cross zorgt ervoor dat de snelheid omlaag gaat naar 100Mbit vanwege tx switching. Gbit link is dan nog wel mogelijk, maar de kaarten werken dan om en om (soort van half duplex).

[ Voor 103% gewijzigd door DukeBox op 18-07-2007 22:15 ]

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Yapser schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 18:41:
[...]

Jawel hoor. 100mb/sec is 12,5MB/sec en een schijf van nu haalt dat met het volste gemak (5400rpm schijfjes zelfs ook).
Ja maar de TS bedoelt 100 MB/sec en dat ga je niet halen, zelf niet met een 7200 rpm schijf. De beste daarvan komen rond de 70 MB/sec. Met RAID 0 moet het wel haalbaar zijn.

• DukeBox
ik222 schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 19:35:
...De beste daarvan komen rond de 70 MB/sec. Met RAID 0 moet het wel haalbaar zijn.
Om daar ook even op in te haken, je hebt niet aangegeven hoe je hem geconfigureerd hebt. Mirror of stripe.
Pagina: 1