Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Beveiligen van data op laptops en de laptop zelf

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Mensen,

Vanavond kreeg ik van een kennis van mij een verzoek of ik e.e.a. voor hem wilde uitzoeken.
Het gaat om het volgende:
In een bedrijf moeten er 2 laptops van directieleden beveiligd worden.
Dit houd in dat bepaalde data op de laptops (enkele mappen en bestanden) beveiligd moet worden tegen gebruikers anders dan het/de directielid/leden. De data op de laptop moet ook worden beschermd als de laptop bijvoorbeeld gestolen wordt, de simpelste (maar is die ook veilig?) oplossing hiervoor lijkt mij software die nodig is en die ik hiervoor beschreven heb gecombineerd met een paswoord prompt op het moment dat de laptop wordt aangezet geregeld via de BIOS.

De laptop moet ook worden beschermd tegen hackers, hackpogingen enz. die misschien via het lokale netwerk kunnen gebeuren, dus b.v. door hackers die van buiten het netwerk zijn binnengekomen of misschien wel hele vervelende medewerkers. Het mooiste zou zijn als de gebruiker van de laptop een akoestische/tekst melding zou krijgen op het moment dat er een attack of hackpoging o.i.d. zou plaatsvinden.

Verstand van computers heb ik absoluut, maar van databeveiliging jammer genoeg nog niet veel, nog niks eigenlijk. Via google enz. kom ik veel "programmaatjes" van enkele of tientallen dollars tegen, maar of dit wat is weet ik niet, lijken mij niet echt hele professionele programma's om eerlijk te zijn.
Ik moet (meerdere) software hebben wat absoluut goed is, super secure, en wat zichelf al heeft bewezen zeg maar. Geld is niet echt een issue, moet geen hele vermogens gaan kosten uiteraard, maar het mag op zich wel wat kosten natuurlijk, als het maar goed is!

Zou iemand mij hier op weg kunnen helpen, informatie kunnen verschaffen of wiet weet wat nog meer, ik hoor het graag!

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 30-11 10:22

samo

yo/wassup

Hebben ze al een laptop? Anders zijn de laptops van Lenovo (vroeger IBM) zeker aan te raden. Er zit een chip op t mobo die een deel van de beveiliging kan overnemen.
Meer info: http://www.pc.ibm.com/us/think/thinkvantagetech.html en dan vooral hier

Toch maar wat meer informatie, ik heb laatst namelijk wat functies op mn laptop getest. Het heeft:
  • Power-on password, bios password, recovery password
  • Windows wachtwoord opslaan op beveiligings chip
  • Een virituele homedir (standaard 100mb) als encrypted beveiligde partitie met wachtwoord te beveiligen
  • Sommige modellen dus met fingerprint reader
  • Wachtwoorden opslaan op beveiligde ruimte
Dit beveiligt alleen niet tegen gebruik van het OS, maar een goede firewall moet kunnen helpen...
Tegen onderbuurman: Lenovo's hebben idd van die mooie fingerprint scanners ingebouwd

[ Voor 72% gewijzigd door samo op 07-03-2006 00:41 . Reden: @onderbuurman ]

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:56

ThunderNet

Flits!

Eerste stap in databeveiliging: je gebruikers bewust maken van beveiliging. En je bedenken, dat als iemand bij je data wil, hem dat ook gaat lukken.

Wat mij leuke oplossing lijkt is om met vingerprint sensor de bestanden te beveiligen, en encrypten. Ik heb niet echt een idee in hoever ze hier zijn tegenwoordig. Maar van Microsoft kun je iig vingerprintsensoren kopen :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk idd dat een combinatie van fingerprint reader (encryptie/decryptie) en bios paswoord (tegen diefstal) de ultieme oplossing is.
Klein nadeel is dat die fingerprint reader een usb device is en niet in de laptop zelf zit, hoe secure dit is weet ik namelijk niet.
Helaas hebben ze al laptops (Acer Travelmates), anders had ik ze zeker 2 laptops incl. fingerprint reader laten aanschaffen :)