Is een telefoon-haspel echt funest?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.328 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 787

Topicstarter
Ik heb anderhalf jaar probleemloos ge-internet met m'n ADSL-modem aan 10 meter telefoonkabel (uitgerolde haspel).
Nu heeft Tiscali onlangs hardware o.i.d. in de centrale veranderd (voor ADSL 2?), en heb ik al meerdere keren geen verbinding met het internet kunnen krijgen. En jawel: het ligt volgens de helpdesk aan de 10 meter verlengsnoer.

Ik heb het modem nu weer dicht bij de PTT-contactdoos gezet, met een netwerkkabel naar m'n PC, maar als ik de hele dunne goedkope telefoonsnoertjes zie, die met het modem werden meegeleverd, kan ik bijna niet geloven dat die 10 meter extra telefoonkabel opeens een probleem is.
En er loopt toch ook nog 30 meter telefoonkabel vanuit de woning naar een kastje in de straat(?), en vandaar naar een wijkcentrale?

In de GoT FAQ staat dat een verlengsnoer geen probleem is. De ISP beweert het tegendeel. Wie heeft er gelijk?

N.B.: de snelheid mét het verlengsnoer was niet lager dan met de korte verbinding.
Ik moet ook nog ervaren of ik nu zonder verlengsnoer wél elke keer verbinding krijg.

Een modem aan een telefoonverlengkabel heeft voordelen:
- slechts één (soepele) kabel in de woonkamer
- modem naast de PC, goed zichtbaar
- modem makkelijk uit te zetten, en modemvoeding uit te zetten tegelijk met de PC.
- je kunt dat mooie maar te korte rode netwerkkabeltje gebruiken dat bij de Zyxel werd meegeleverd. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:17
In contacten met helpdesks is het heel simpel volgens mij: je zorgt er tijdelijk even voor dat alles is aangesloten zoals zij willen (korte kabel dus), waarna je constateert dat het probleem nog steeds bestaat... conclusie: het ligt aan "hun". Het doet er dus even niet toe of het kwaad kan of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80529

Ik heb op een helpdesk gewerkt en het is heel simpel: voldoe aan hun eisen anders kunnen ze het niet naar de "2de lijn" doorzetten (heet soms anders). Ze moeten gewoon een bepaald lijstje af, zolang je daar niet aan voldoet gaat er dus niemand serieus kijken naar het probleem. Gewoon doen dus. Het blijkt trouwens toch ook vaak echt aan de bekabeling te liggen ;) "Ja maar, het heeft altijd gewerkt!" Wat denk je, dat er iemand van jouw ISP voor de gein even een instelling op jouw account verprutst waardoor je verbinding niet meer werkt? Dat het altijd gewerkt heeft is een non-argument, dat zou de ISP net zo goed om kunnen draaien; "tja, het heeft altijd gewerkt en wij hebben niks veranderd...". Met dit soort opmerkingen schiet dus niemand iets op.

Daarbij zijn dat dingen die je juist niet tegen een medewerker moet zeggen omdat hij dat al 500 keer per dag moet aanhoren. Het klinkt stom maar zo werkt het echt: vriendelijk blijven en alles doen wat ze vragen. Zo ben je het snelst van je probleem af :)

[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 80529 op 07-03-2006 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Maakt opzich geen fluit uit hoor. Maar die helpdeskers zijn vaak domme mensen, naar mijn optiek. Ze werken een lijst met punten af, om zo na te gaan of de fout niet bij jou ligt. Morgen terug bellen en zeggen dat het een kabeltje is van 20 centimeter.
offtopic:
Ik heb KPN een keer aan de lijn gehad omdat een USB802.11G ding defect was. En ik belde vanaf me werk, dus direct de vraag: Zit u achter de pc. Uhh.. nee ik zit op me werk, maar dat ding is stuk, dus dat maakt niet uit.
Die griet aan de lijn: Maar ik wil dat handmatig de netwerk instellingen goedzetten.
Ik: dat ding is stuk, hij is er 2 seconden, en dan is ie weer 2 seconden weg, dat ding is K A P O T
Zij: Ik moet dit echt zo doornemen
Ik: Hoe kan ik nu iets instellen als het appaart stuk is, en het niet instelbaar is omdat er elke keer niet aanwezig is om me systeem?
Zij: die instellingen moeten we met de hand invoeren, anders komenwe niet verder
Heb maar opgehangen, en weer terug gebeld, en binnen 5 minuten kreeg ik te horen: Oh, dan is ie defect, we sturen een nieuwe 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:17
hehe, altijd lachen met helpdeskers. Als je het trucje door hebt kun je nog goed met ze werken ook. (vooral een paar keer terugbellen zodat je wat verschillende krijgt: 3*5 minuten bellen levert meer op dan 1 keer een uur als je het slecht treft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:46

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

offtopic:
Ik ken die helpdeskers ondertussen wel :P
Heb het volgende een keer gedaan:

RobIII: __enable_snelpraatmode Hoi met RobIII. Ik heb een probleem met mijn internet. Ik heb geen geldig IP adres maar 1 uit de 169 reeks, ik kan niet pingen, ik kan geen traceroute uitvoeren, ik kan geen DNS servers bereiken, de lampjes op mijn modem zijn groen en knipperen zoals ze horen te knipperen, de statuspagina van mijn modem zegt dat de lijn in orde en dat het modem online is, ik ben niet van PC en dus niet van MAC-adres gewijzigd en ik heb het modem al meermalen aan en uit gezet, ja ook 30 seconden tot een uur, maar het mag allemaal niet baten. Mijn windows installatie is in orde, maar ik heb voor de zekerheid TCP/IP nog een keer opnieuw geïnstalleerd en ik heb gekeken naar virussen en spyware, waarvan beide niets te vinden is. Ook een nieuwe installatie van Windows maakt geen verschil. De UTP kabel heb ik getest met een kabeltester en alle 8 de aders zijn in orde. Er is geen TV versterker aangesloten op mijn lijn voor het modem en het TV signaal is in orde op mijn TV. Jullie hebben een probleem met jullie provisioning.

Helpdesk: ... ... Momentje, ik schakel u door naar de 2e lijn...

:Y)
Als ik bel, dan bel ik met een goede reden. Ik weet waar ik het over heb en als ik er niet uit kom gaat die uitzendknecht me echt niet verder kunnen helpen.

[ Voor 10% gewijzigd door RobIII op 07-03-2006 00:31 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
RaZ schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 00:17:
Maakt opzich geen fluit uit hoor. Maar die helpdeskers zijn vaak domme mensen, naar mijn optiek. Ze werken een lijst met punten af, om zo na te gaan of de fout niet bij jouw licht. Morgen terug bellen en zeggen dat het een kabeltje is van 20 centimeter.
I rest my case ;)

En de poster boven je legt uit waarom die helpdeskers zo 'dom' zijn ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Osiris op 07-03-2006 00:28 . Reden: Oh god, nog 2 fouten ook... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

offtopic:
Ik ben ook groot voorstander dat GoT overgaat op Engels. Maar idd, die 2 waren wel erg fout zeg :X

[ Voor 181% gewijzigd door RaZ op 07-03-2006 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-04 20:28
Verleng kabels op de telefonie (dus hoofd aansluiting(ISRA) naar splitter of splitter naar modem) veroorzaakt 80% van de lijn problemen. Een stuk snoer thuis is wel heel iets anders dan die 2000 meter kabel die in de grond ligt. Als je dat evenaart in kwaliteit en type dan kan je best 20 meter verlengen binnenshuis.

Van de overgebleven 20% wordt 15% veroorzaakt omdat ergens een (loze) aftakking is bijgeschroeft waar zelfs een toestel, fax, alarm installatie, nummermelder of inbel modem op is aangesloten voor de splitter. En dan nog niet te spreken over de brakke verbindingen. Elke koppeling van twee stukken kabel (zelfs zo'n stekker op de muur) geeft signaal verlies en maakt soms slecht contact.

Gebruik je wel een door Tiscali geleverd modem op je verbinding met geadviseerde firmware? Elk ander modem dat je gebruikt kan ook de oorzaak zijn en zegt 'het heeft altijd goed gewerkt' niets eigenlijk.

[ Voor 28% gewijzigd door bjck op 07-03-2006 00:35 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:34
Ik ben het op zich wel met skin eens, als het niet werkt sluit het dan gewoon eens aan volgens hun eissen, werkt het dan nog niet dan ga je pas bellen.

Ik heb er hier zelf zo'n 20 meter telefoonkabel tussen zitten (splitter --> modem) en nog nooit problemen mee gehad. Een echt snel abbonnement heeft hier ook geen zin aangezien ik zo'n 3 kilometer van de centrale af woon.

Zou het internet instabiel worden ofzo dan zou ik het modem wel tijdelijk verplaatsen om te testen en desnoods voorgoed dichter bij het aansluitpunt neerzetten maar dan moet ik toch een aantal dingen gaan wijzigen aan de kabels hier thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Als je anderhalf jaar geen klachten hebt vind ik dat je je terecht kunt afvragen waarom 10 meter telefoonverlengkabel opeens het probleem is. Zeker gezien de flutkwaliteit van de telefoonsnoertjes die bij het Zyxel modem zaten: die geen probleem, maar je verlengsnoer opeens wel?
Ik denk dus dat de nieuwe (ADSL 2?) hardware in de telefooncentrale gevoeliger is, en daarom moeite heeft met een verlengsnoer.

Ik vind het gewoon veel handiger om het modem naast de PC te hebben. Nu ligt ie weer vlak bij de telefooncontactdoos, en lopen er twee snoeren door mijn woonkamer (voor telefoon en netwerk). Afwachten of het probleem nu opgelost is.
Wel meet ik al een paar keer een snelheidsverlies (via speednet.nl) van 650 naar 525 KBps: 125 KBps minder met het korte snoer.

Bestaat er telefoon-verlengsnoer van betere kwaliteit? Afgeschermd of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinus
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-10-2022

Tinus

shit happens

Anoniem: 787 schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 18:19:

...

Bestaat er telefoon-verlengsnoer van betere kwaliteit? Afgeschermd of zo?
Zelf maken met UTP en alles goed solderen ;)

EOS 5D :: www.tinus-online.nl :: Urban Exploration :: Corolla G6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Laatst online: 21:34
Tinus schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 18:30:
[...]

Zelf maken met UTP en alles goed solderen ;)
solderen? Ik weet niet hoe jij UTP of telefoonkabels maakt maar hier komt er geen soldeerbout aan te pas hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 157031

GH45T schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 19:32:
[...]

solderen? Ik weet niet hoe jij UTP of telefoonkabels maakt maar hier komt er geen soldeerbout aan te pas hoor...
Dat zou nou juist "de kloe" wel eens kunnen zijn. Ik weet het eerlijk gezegd ook niet hoor, maar ik kan me voorstellen dat zoiets als het gesoldeerd is beter contact maakt. Mensen die er wel verstand van hebben mogen hier wat licht op schijnen... hoewel ik me niet kan bedenken hoe je een een RJ45 of RJ11 connector aan een draad soldeert. :)

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 157031 op 07-03-2006 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:31
Anoniem: 157031 schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 19:44:
[...]
hoewel ik me niet kan bedenken hoe je een een RJ45 of RJ11 connector aan een draad soldeert. :)
niet, vandaar ook niet proberen ;)

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 64859

het belangrijkste verschil tussen standaard telefoonkabel en degelijke kabel:
bij goede kabel (cat5) zijn aderparen getwist, bij telefoon verlengsnoer niet.
Hierdoor wordt meer storing opgepikt, en kun je problemen krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 84341

gewoon twisted pair utp gebruiken, stekkers kun je er met een tang zelf opknijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queenfanmichel
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 31-03 20:07
ben het met de meesten eens, een haspel is gewoon gevoelig voor straling e.d. zorg er voor dat er vanaf de IS/RA geen haspels liggen een rechtstreekse lijn naar je splitter (UTP is een luxe maar hoeft in principe niet). Wil je toch met UTP aan de slag cat 6 is beter dan cat 5.

Dus gooi de haspel er uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 01-05 08:27
Even nadenken lijkt me het beste, is allemaal niet zo vreemd dit verhaal, leukste is dat TS het antwoord zelf geeft.

"Nu heeft Tiscali onlangs hardware o.i.d. in de centrale veranderd (voor ADSL 2?)"
Klaar vraag beantwoord.

Voor wie het nog niet snapt -> Bij ADSL1 is 10 meter van ISRA naar splitter een probleem, kan lang goed gaan maar je kabel wordt na verloop van tijd minder (en dit gebeurt ook al zegt een ander van niet)
De problemen zijn dan (ja ook bij ADSL1) afhankelijk van de kwaliteit en lengte van de wijkcentrale tot aan je splitter (je eigen kabel telt dus ook mee!!).

Bij ADSL2+ is de storingsgevoeligheid vele malen groter, beetje zoeken meet google dan vind je daarover genoeg info denk ik. De lengte van je kabels in huis speelt dan een nog grotere rol. Dan kun je natuurlijk gaan vergelijken met je collega/kennis of wat dan ook, die heeft misschien ook 10meter kabel ertussen met een goede verbinding.. maar dan vergelijk je alleen de kabel van ISRA naar splitter en niet de rest van wijkcentrale tot de woning.

@RaZ "gewoon bellen en zeggen dat die kabel20 cm is"
Goed idee":
- 1e lijn "ik verbind u even door met onze 2e lijn
- 2e lijn "nee dit snappen wij ook niet, we sturen een monteur op basis van ongelijk"

Monteur op basis van ongelijk => ligt de fout bij provider, niets aan de hand. Ligt de fout bij de klant? Dan worden monteurkosten in rekening gebracht (reken op bijna € 100,00)

Jaa vooral in dat laatste geval had je de helpdesk even goed te pakken.. })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-04 22:20
Waarom test je niet gewoon ff of het werkt als je inderdaad dat verlengsnoer ertussen weghaalt?
koop gewoon ff een netwerkkabeltje en leg die dan van je modem (die met een kort kabeltje op de splitter is aangesloten) naar je pc. Als het dan nog voorkomt, dan weet je toch waar het aan ligt?
Als je zo eigenwijs blijft om het niet ff te testen, dan moet je het zelf weten.

PSN: djmurcielago

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Laatst online: 01-05 22:58

Barrycade

Through the...

@ TS een haspel rol je iedere (?) dag op waardoor er zeker kwaliteitsproblemen gaan optreden (lees kabelbreukjes). Die dunne telefoonkabels bij je modem rol je niet iedere dag op waardoor ze gewoon goed blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het punt is dat ik het modem het liefst naast de PC heb staan.
Dat blijkt na de ADSL2+ aanpassing in de centrale (1500 meter verderop) niet meer mogelijk omdat die 10 meter telefoonkabel blijkbaar funest is.

Het is dus een kwestie van 'helaas'...

En de telefoonhaspel was natuurlijk altijd uitgerold.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb nu twee weken de haspel ertussenuit, maar heb één keer pas na 'n uur verbinding gekregen , en één keer helemaal geen verbinding gekregen. DSL-lampje ging niet branden.
Het lag dus NIET aan het verlengsnoer!

Nu meldde de helpdesk dat ze de lijn kunnen laten doormeten door de KPN, maar dat dat 5 tot 10 dagen zou duren - dus 5 tot 10 dagen zonder internet. Is dat acceptabel? Als je telefoonlijn wegvalt, laat KPN je dan ook 5 tot 10 dagen bungelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ik heb hier toen ik mn DSL lijn kreeg ( nog geen week geleden ) voor de grap mn modem hier boven eens ingeplugt, duurde even maar hij ging wel online,.. 5 miezerige mbits :P ( let op dit is zonder splitter en zonder andere telefoonrommel op die lijn )
later maar netjes in de meterkast gegooit, en jawel 18mbits, en dan praat ik over ook zo`n 10 meter kabel, zeer waarschijnlijk zelfs minder, :p

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:07
Anoniem: 787 schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 23:02:
Ik heb nu twee weken de haspel ertussenuit, maar heb één keer pas na 'n uur verbinding gekregen , en één keer helemaal geen verbinding gekregen. DSL-lampje ging niet branden.
Het lag dus NIET aan het verlengsnoer!
Dan nog kan de telefoonhaspel het modem straks verhinderen in te trainen, maar ik neem aan dat jij zo'n wijsneus bent die je provider een lijnmeting laat uitvoeren met die haspel ertussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Vinnienerd schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 23:23:Dan nog kan de telefoonhaspel het modem straks verhinderen in te trainen, maar ik neem aan dat jij zo'n wijsneus bent die je provider een lijnmeting laat uitvoeren met die haspel ertussen?
Zeur niet: de haspel zit er niet tussen.

Jij bent zeker zo'n helpdeskmedewerker die mensen drie keer laat bellen zonder een oplossing te bieden, maar wel de schuld bij de abonnee legt?

...en dan als oplossing je mogelijk 5 tot 10 dagen laten bungelen zonder internet, zodat de KPN als het hun uitkomt de lijn kan doormeten...

P.S.: waarom is dit topic (over 'n internetverbinding) naar een GSM-forum verplaatst?

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 787 op 25-03-2006 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:23
Vinnienerd en augustus, cut the crap.

==> Internetproviders en Hosting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Laatst online: 30-04 21:27

BHQ

Anoniem: 787 schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 23:02:
Nu meldde de helpdesk dat ze de lijn kunnen laten doormeten door de KPN, maar dat dat 5 tot 10 dagen zou duren - dus 5 tot 10 dagen zonder internet. Is dat acceptabel? Als je telefoonlijn wegvalt, laat KPN je dan ook 5 tot 10 dagen bungelen?
Bij een doormeting gaat je verbinding niet down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 114910

_/-\o_ @ Xandrios

@ Augustus & Vinnienerd dit slaat natuurlijk nergens op, ben geen heldesk medewerker, maar vind wel dat je ze moet respecteren voor het werk wat ze doen, zij DURVEN ten minste achter de telefoon te zitten om hun uiterste best te doen om jouw probleem op te lossen. Als je de pech hebt om een minder kundige HD medewerker te krijgen so be it, maar ga daar niet over lopen zeuren, dat is erg kansloos....Een lolletje erover maken kanmaar respecteer En de klant EN de HD medewerker.

restecp :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cornelis18
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:27
Om maar even weer on-topic te gaan:

Volgens mij maakt een verlengkabeltje tussen ISRA en splitter echt niks uit, in ieder geval niet in de situaties dat ik ADSL heb geinstalleerd.

Bij mij zelf in studentenhuis zit er een stuk van 15m tussen, eerst ook getest met bijgeleverde snoertje, maar ik merk dan weinig van een minder snelle verbinding. De situatie daar is 600m van centrale, 20mbit en haal 1700kb/s, wat me niet slecht lijkt als je de verhalen van anderen hoort met eenzelfde verbinding.

Bij mijn ouders thuis, zelfde verhaal, alleen dan 1500m van centrale, 3mbit, maar ook geen noemenswaardige vermindering van de snelheid door de verlengkabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
Dan blijft het punt dat het één van de grootste probleem veroorzakers is bij klachten over een DSL verbinding qua snelheid en/of stabiliteit. Het kan goed gaan natuurlijk, maar je kan het niet zwart of wit zien dat het wel of niet moet kunnen werken.

Verlengen vanaf je ISRA met een stuk kabel kan prima gaan. Maar wat ook onder verlengen valt is als je je modem op een aansluitpunt aansluit in de woonkamer of op een andere kamer terwijl je ISRA in de meterkast zit. Dan heb je in de muur immers bekabeling lopen wat onder verlengkabel valt op dat moment.

En laat het voornamelijk hier nu fout gaan omdat mensen telefoonkabels door gootjes trekken waar ze vaak stuk van gaan of ze niet netjes monteren. En de grootste kans op fouten is dat er een aftakking voor zit of onnodige koppelstukken waar ook contactdozen onder vallen onderweg in zo'n kabel. Over het gevaar van iets aansluiten tussen je ISRA en je splitter maar niet te spreken nog.

Helemaal niet gek dat een helpdesk dit als eerste wil uitsluiten en wegnemen.

[ Voor 70% gewijzigd door bjck op 25-03-2006 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theraven1982
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21-07-2011
Ik geloof dat de TS het niet zo heeft op helpdeskmedewerkers, maar ik heb er zelf ook een tijdje gewerkt. Grappige was dat mensen die het zogenaam allemaal wel wisten te slim dachten te zijn, en dingen over het hoofd zagen. Deze klanten zijn echt super vervelend, en bovendien moeilijk te helpen. Doe gewoon wat de helpdeskmedewerker je zegt, en hou op te zeiken. Door problemen uit te sluiten kom je vanzelf wel bij het echte probleem terecht.

* Theraven1982 heeft echt genoeg van deze klanten gehad :\.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:30
bjck schreef op zaterdag 25 maart 2006 @ 23:54:
Dan blijft het punt dat het één van de grootste probleem veroorzakers is bij klachten over een DSL verbinding qua snelheid en/of stabiliteit. Het kan goed gaan natuurlijk, maar je kan het niet zwart of wit zien dat het wel of niet moet kunnen werken.

Verlengen vanaf je ISRA met een stuk kabel kan prima gaan. Maar wat ook onder verlengen valt is als je je modem op een aansluitpunt aansluit in de woonkamer of op een andere kamer terwijl je ISRA in de meterkast zit. Dan heb je in de muur immers bekabeling lopen wat onder verlengkabel valt op dat moment.

En laat het voornamelijk hier nu fout gaan omdat mensen telefoonkabels door gootjes trekken waar ze vaak stuk van gaan of ze niet netjes monteren. En de grootste kans op fouten is dat er een aftakking voor zit of onnodige koppelstukken waar ook contactdozen onder vallen onderweg in zo'n kabel. Over het gevaar van iets aansluiten tussen je ISRA en je splitter maar niet te spreken nog.

Helemaal niet gek dat een helpdesk dit als eerste wil uitsluiten en wegnemen.
Mijn ISRA zit op +/- 1,5 m hoogte IN de muur, dus soms hebben mensen geen keuze he. Net als de KPN monteur zei, ik moet dan de muur openhakken en daar ter plaatse je stopcontact plaatsen. Echt niet, mijn huis is uit 1965, er zal vast wel een andere "1e aansluiting" zitten. Uiteindelijk bleek die 2 kamers verderop te zitten, ongebruikt. Oftewel, soms doe je er niks aan en werkt ADSL prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

offtopic:
Maar die helpdeskers zijn vaak domme mensen, naar mijn optiek.
Zullen we voor de gein eens een topic starten over domme klanten? Ik weet er nog wel een paar. Van de meneer die z'n rechtsbijstandverzekering een schadeclaim liet sturen als eerste contact (de 220V-plug van z'n Cisco zat er half in) tot de meneer die de volgende constructie verzonnen had: ISRA->NT1->Extern ISDN modem->PC-->analoog modem->splitter->modem->netwerkkaart.

[ Voor 11% gewijzigd door burne op 26-03-2006 00:30 ]

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-05 14:04

Croga

The Unreasonable Man

Heb je al eens naar je modem gekeken voor de problemen?

Ik had soortgelijke problemen met mijn Zyxel Prestige 642. Nadat de centrale geupgrade was voor gebruik van ADSL2+ was de verbinding erg instabiel. Uiteindelijk heb ik na lang zoeken op het Internet gevonden dat ik de autoexec.net in het modem zelf zo kan aanpassen dat ik een bepaalde modus afdwing, in plaats van dat het modem probeert te detecteren. Na die aanpassing werkt mijn ADSL2+ verbinding weer als een trein.

Ofwel: Heb je al gekeken naar de nieuwste firmware voor je modem? Heb je al op het internet gezocht of dit probleem bekend is bij je modem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
Miglow schreef op zondag 26 maart 2006 @ 00:24:
[...]

Mijn ISRA zit op +/- 1,5 m hoogte IN de muur, dus soms hebben mensen geen keuze he. Net als de KPN monteur zei, ik moet dan de muur openhakken en daar ter plaatse je stopcontact plaatsen. Echt niet, mijn huis is uit 1965, er zal vast wel een andere "1e aansluiting" zitten. Uiteindelijk bleek die 2 kamers verderop te zitten, ongebruikt. Oftewel, soms doe je er niks aan en werkt ADSL prima :)
Komt vaak voor dat je ISRA een muur aansluiting is in de woonkamer. Dan komt de kabel in de muur binnen vanuit de kruipruimte (bijvoobeeld) in die doos. Zo'n vlakke afdek plaat mat 'PTT' er nog op vaak.

Gevaar is hier dat extra aansluitpunten in de muur zijn bijgeschroeft op die aansluiting.

Sluit je op de laatste aan (dus eerder is al een doos waar deze vanaf doorgelust is) heb je kans dat het stuk kabel in de muur niet al te best is of dat de eerste aansluitdoos een stootpunt in je lijn is en je signaal verzwakt hier voor DSL.

Sluit je hem op de eerste aan zonder de andere los te koppelen heb je een loze vertakking op je lijn zitten wat je signaal ook helemaal kan verprutsen, zelfs al is er op die andere aansluitdoos niets aangesloten. En het gevaar dat daar wel iets op is aangesloten ook nog eens wat helemaal fataal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
http://www.expansys.nl/product.asp?code=108504 in plaats van zo'n haspeltje liever maar een "high speed rj11" kabel kopen..!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
Gianni Rombios schreef op zondag 26 maart 2006 @ 00:52:
http://www.expansys.nl/product.asp?code=108504 in plaats van zo'n haspeltje liever maar een "high speed rj11" kabel kopen..!
Afgeschermd, twisted en met gegoten stekkers elimineert wel enorm veel fouten. Ondanks er een behoorlijk deel van dit product pure marketing is (redelijk onzin dus) zal het echt 20x beter zijn dan letterlijk een telefonie haspel bij de Gamma vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbvo
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Je hebt het over 525 kbps en dan ADSL2 apparatuur in de centrale? Als dit zo is, dan zou er in principe niets moeten zijn veranderd voor jou. Ik weet niet precies hoe dat allemaal werkt in die telefooncentrales, maar als ze ADSL2(+) willen gaan ondersteunen, dan moet volgens mij de DSLAM vernieuwd worden en dan zou het dus kunnen dat ze een ander merk hebben weggezet die minder compatible is met jou modem dan de oude.

Mijn eigen ervaring is dat een te lange kabel tussen ISRA en splitter of splitter en modem veel invloed kan hebben op de snelheid. Ik had eerst ook mijn modem ongeveer 15 meter van de splitter staan en dit werkte prima, tot de snelheid werd verhoogd van 512 tot 768 kbps, toen ging het verbinding ineens haperen. Mooie nieuwe kabel gekocht van 15 meter, maar werkte nog steeds niet. Later heb ik het modem op 20cm van de splitter gezet en toen werkte het perfect, zelfs upgrades naar 1024 en 2048 gingen probleemloos.

Overigens kan je die 1500 meter van de centrale naar jou huis niet zomaar vergelijken met de 15meter van jou ISRA/splitter naar het modem, de kabel die in de grond ligt is namelijk vele malen beter afgeschermd dan die jij gebruikt en verder ook gewoon van hogere kwaliteit.

Maakt het modem nu wel vaker meteen verbinding dan toen de verlengkabel er nog tussen zat? Of is het nog steeds even erg? Ik zou verder maar wel gewoon naar de mensen van de helpdesk luisteren en ook gewoon duidelijk zeggen wat je allemaal al wel getest hebt, zij zijn toch degenen die jou moeten/zullen helpen, zeker als het probleem bij hen ligt zoals jij verwacht.

offtopic:
[quote]Osiris schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 00:27:
Maakt opzich geen fluit uit hoor. Maar die helpdeskers zijn vaak domme mensen, naar mijn optiek. Ze werken een lijst met punten af, om zo na te gaan of de fout niet bij jouw licht. Morgen terug bellen en zeggen dat het een kabeltje is van 20 centimeter.

I rest my case ;)

En de poster boven je legt uit waarom die helpdeskers zo 'dom' zijn ;)[/quote]

Als je dan iemand verbetert, doe het dan wel goed, wat raz schreef was namelijk wel goed. Het is "de fout ligt bij jou" en niet "de fout licht bij jouw". Dat wil verder niet zeggen dat deze post foutloos is, maar anderen fout "verbeteren" en verder niets melden vind ik ook zo jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Cornelis18 schreef op zaterdag 25 maart 2006 @ 22:57:
Om maar even weer on-topic te gaan:

Volgens mij maakt een verlengkabeltje tussen ISRA en splitter echt niks uit, in ieder geval niet in de situaties dat ik ADSL heb geinstalleerd.

Bij mij zelf in studentenhuis zit er een stuk van 15m tussen, eerst ook getest met bijgeleverde snoertje, maar ik merk dan weinig van een minder snelle verbinding. De situatie daar is 600m van centrale, 20mbit en haal 1700kb/s, wat me niet slecht lijkt als je de verhalen van anderen hoort met eenzelfde verbinding.

Bij mijn ouders thuis, zelfde verhaal, alleen dan 1500m van centrale, 3mbit, maar ook geen noemenswaardige vermindering van de snelheid door de verlengkabel.
dan zal bij jou de koperlijn tussen je huis en centrale wel van mindere kwaliteit zijn :)
en als jij dan redelijke kabel gebruikt om mee te verlengen zal het verschil idd noemenswaardig Laag zijn,

hier merkte ik t wel.. 5mbit of 18mbit, thats makes the diff :D lekker downloaden met 2000KB/sec als of het niks is :7

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wooley
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-01 16:57
ik heb vanaf me isra(kelder van buurman)
30 meter van dat dunne gamma snoer lopen (2 aders telefoon en 2 aders voor deurbel)
vanuit woonkamer ligt er 2*10meter gamma lintkabel met verbindingsstukjes aaneen.
daarna zit me spltter en vanaf splitter 1 meter naar me modem.
totaal vanaf isra 50meter dunne kabel......
ik heb adsl lite van hccnet 3mbit en haal gemiddeld 300-320 Kbytes/sec! met downloaden
Het heeft dus geen nut voor mij om die kabel door dure te vervangen

AMD 3900x@5Ghz intellkiller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ooit eens gigantische mazzel gehad met verlengen van bekabeling.
2.3 Mbit SDSL op een ISRA punt wat 100 meter van de dichtstbijzijnde serverruimte/patch lag.
100 meter Cat5e door de kruipruimte heen getrokken (groot gebouw), en uiteindelijk 0.1Mbit verlies slechts.
Nou is Cat5e wel iets anders dan een haspel van de Gamma natuurlijk ;) en ook de rest van de bedrading is van belang.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
wooley schreef op zondag 26 maart 2006 @ 17:40:
30 meter van dat dunne gamma snoer lopen (2 aders telefoon en 2 aders voor deurbel)
vanuit woonkamer ligt er 2*10meter gamma lintkabel met verbindingsstukjes aaneen.
ik heb adsl lite van hccnet 3mbit en haal gemiddeld 300-320 Kbytes/sec! met downloaden
mja dat is dan ADSL1 zowiezo? dat is al minder gevoelig dan ADSL2+

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Laatst online: 16:31

MeNTaL_TO

The future is not set

Anoniem: 787 schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 00:05:
Nu heeft Tiscali onlangs hardware o.i.d. in de centrale veranderd (voor ADSL 2?), en heb ik al meerdere keren geen verbinding met het internet kunnen krijgen. En jawel: het ligt volgens de helpdesk aan de 10 meter verlengsnoer.
Volgens mij heeft tiscali nog geen voorbereidingen getroffen voor adsl2 en volgens mij zijn er geen plannen om zeer binnenkort over te stappen erop.
Maar ik zal het straks aan mijn vriendin vragen, die werkt op de technische helpdesk van Tiscali en ik vermoed dat ze jou zelfs aan de lijn heeft gehad en als dat idd zo is, ben je lang niet zo beleefd gebleven dan als je hier doet voorkomen.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IEF
  • Laatst online: 30-04 11:34

IEF

Why so serious?

MeNTaL_TO schreef op zondag 26 maart 2006 @ 20:59:
[...]

Volgens mij heeft tiscali nog geen voorbereidingen getroffen voor adsl2 en volgens mij zijn er geen plannen om zeer binnenkort over te stappen erop.
Maar ik zal het straks aan mijn vriendin vragen, die werkt op de technische helpdesk van Tiscali en ik vermoed dat ze jou zelfs aan de lijn heeft gehad en als dat idd zo is, ben je lang niet zo beleefd gebleven dan als je hier doet voorkomen.
onder welke steen leef jij ?

Ga eens kijken op tweakdsl.nl als voorbeeldje. Dan zie je dat er wel degelijk al actieve ADSL2+
aansluitingen zijn op het Tiscali netwerk. Acht je dan de kans klein dat Tiscali (de ISP dus)
er niet op gaat overstappen? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Mwoah, ik had ook eens een monteur binnen en ook zo`n 12 meter kabel teveel. Het probleem lag buiten en werd daar gefixt maar hij was zo vriendelijk om ook bij de PC ff te meten en zijn eerste vraag was "WTF heb je met je kabel gedaan? Er is zoveel verlies."

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Laatst online: 16:31

MeNTaL_TO

The future is not set

IEFtm schreef op zondag 26 maart 2006 @ 21:32:
[...]

Ga eens kijken op tweakdsl.nl als voorbeeldje. Dan zie je dat er wel degelijk al actieve ADSL2+
aansluitingen zijn op het Tiscali netwerk. Acht je dan de kans klein dat Tiscali (de ISP dus)
*vriendin van TO*

Hoi

Ik werk dus op de helpdesk van tiscali. Momenteel zijn er wel upgrades bezig bij ons in onze wijkcentrales. Tiscali zelf heeft momenteel nog geen intenties om een adsl 2 abbo de komende maanden te gaan leveren. Ze hebben hem wel al in de planning staan maar geen concrete plannen (voor zo ver ik gehoord heb).

Om terug te komen op het topic zelf. Ik heb inderdaad iemand aan de lijn gehad met 10 meter kabel waarvan ik met hem en zijn dochter een gesprek heb gehad over de nut van het verwijderen van de kabel of niet.

Wat ik over zulke dingen door krijg van onze teamleiders en wat ik zelf ook vaak zie is dat een telefoon kabel langer dan iets van 2a 3 meter vaak een groot probleem kan vormen waardoor er net te veel signaal verlies op treed waardoor onze zyxel modems of geen signaal of geen ip adres kunnen krijgen.

Zo wie zo zeggen wij nooit dat het aan de kabel ligt maar alleen dat wij hem uit willen sluiten. Wij willen alleen weten wat het modem direct op het isra punt doet. Want zoals hier al en keer eerder gezegt mogen wij ook niet eens iets doorsturen naar backline/2de line als de "isra test" niet gedaan is. Dit om de bekabeling gewoon uit te sluiten. Want ook wij willen het zo snel mogenlijk oplossen en als een monteur in de wijkcentrale is geweest en niets kan vinden is het ook voor de klant lullig als het aan de kabel mocht liggen.

Elk installatie pakket van ons word standaard geleverd met zo'n kabel dus mensen zouden die ook nog moeten hebben. Dus jagen wij ze ook niet op extra kosten. Wat ik dan alleen niet snap van zulke mensen is dat ze gewoon niet even het modem op isra zetten. De klant die ik aan de tel had belde mobiel dus hij kon gewoon even de kabel los maken en hem op isra hangen. Maar in plaats daar van blijft hij 10 min blaffen dat hij een hoge pief is bij roc en dat ik het verkeerd heb.

(nu weet ik niet of dit over het zelfde persoon gaat) maar ik vind dat vooral zo iets simpels dan bij deze persoon zo'n probleem moet zijn. Ookal denk je of weet je dat het niet uit maakt en het is maar 5 sec werk waarom dan het niet even doen zodat wij ook verder kunnen met ons werk. Ons werk is mensen helpen. Wij hebben geen lijsten die we afwerken alleen richtlijnen voor het aanmaken van service requests (aansturing voor een monteur) en daarin staat bijna bij elk probleem de isra test.
IEFtm schreef op zondag 26 maart 2006 @ 21:32:
[...]

Eentje waar we normale sociale omgangsnormen hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door MeNTaL_TO op 26-03-2006 23:08 ]

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

MeNTaL_TO schreef op zondag 26 maart 2006 @ 23:07:
[...]

*vriendin van TO*

Hoi

Ik werk dus op de helpdesk van tiscali. Momenteel zijn er wel upgrades bezig bij ons in onze wijkcentrales. Tiscali zelf heeft momenteel nog geen intenties om een adsl 2 abbo de komende maanden te gaan leveren. Ze hebben hem wel al in de planning staan maar geen concrete plannen (voor zo ver ik gehoord heb).
Mag ik je dan aanraden op de pagina van je werkgever te kijken?

http://www.tiscali.nl/pro....asp?activationcode=15451

ADSL+bellen is de naam die een of andere marketingvogel daaraan heeft gegeven.
Maar het is wel degelijk ADSL2+.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
wooley schreef op zondag 26 maart 2006 @ 17:40:
Als de kabel goed is en je signaal al niet slecht en je koppelingen netjes zijn en je een lager abonnement hebt qua snelheid dan je lijn aan zou kunnen is het vaak geen probleem. Probeer nu eens wide-open ADSL2+ aan te vragen, dan merk je het wel waarschijnlijk.
SMSfreakie schreef op zondag 26 maart 2006 @ 20:49:
[...]

mja dat is dan ADSL1 zowiezo? dat is al minder gevoelig dan ADSL2+
ADSL2+ is niet gevoeliger opzich. Maar de hogere/extra frequenties die de + toevoegd zijn wel gevoelig voor signaal verlies, meer dan de lagere frequenties die ADSL1 (en ADSL2, ADSL2+ voegt extra frequenties(hogere) toe).

Modbreak:We kunnen in dit topic de technische onderliggende dingen bespreken, maar een antwoord geven op de vraag of verlengen nu wel of niet kan gaat niet lukken.

Er zijn altijd mensen die veel verlengd hebben en dan (zie boven) een 3Mb lijntje hebben op een telefoonlijn met prima signaal en prima verlengd wat prima werkt. Er zijn ook mensen die na het plaatsen van een modem direct bij het ISRA punt 4Mbps meer snelheid hadden op een wide-open ADSL2+ lijn.

Val elkaar niet af en houdt het op topic!

[ Voor 18% gewijzigd door bjck op 26-03-2006 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IEF

IEF

Why so serious?

MeNTaL_TO schreef op zondag 26 maart 2006 @ 23:07:
[...]

*vriendin van TO*

Hoi

Om terug te komen op het topic zelf. Ik heb inderdaad iemand aan de lijn gehad met 10 meter kabel waarvan ik met hem en zijn dochter een gesprek heb gehad over de nut van het verwijderen van de kabel of niet.

Wat ik over zulke dingen door krijg van onze teamleiders en wat ik zelf ook vaak zie is dat een telefoon kabel langer dan iets van 2a 3 meter vaak een groot probleem kan vormen waardoor er net te veel signaal verlies op treed waardoor onze zyxel modems of geen signaal of geen ip adres kunnen krijgen.

Zo wie zo zeggen wij nooit dat het aan de kabel ligt maar alleen dat wij hem uit willen sluiten. Wij willen alleen weten wat het modem direct op het isra punt doet. Want zoals hier al en keer eerder gezegt mogen wij ook niet eens iets doorsturen naar backline/2de line als de "isra test" niet gedaan is. Dit om de bekabeling gewoon uit te sluiten. Want ook wij willen het zo snel mogenlijk oplossen en als een monteur in de wijkcentrale is geweest en niets kan vinden is het ook voor de klant lullig als het aan de kabel mocht liggen.

Elk installatie pakket van ons word standaard geleverd met zo'n kabel dus mensen zouden die ook nog moeten hebben. Dus jagen wij ze ook niet op extra kosten. Wat ik dan alleen niet snap van zulke mensen is dat ze gewoon niet even het modem op isra zetten. De klant die ik aan de tel had belde mobiel dus hij kon gewoon even de kabel los maken en hem op isra hangen. Maar in plaats daar van blijft hij 10 min blaffen dat hij een hoge pief is bij roc en dat ik het verkeerd heb.

(nu weet ik niet of dit over het zelfde persoon gaat) maar ik vind dat vooral zo iets simpels dan bij deze persoon zo'n probleem moet zijn. Ookal denk je of weet je dat het niet uit maakt en het is maar 5 sec werk waarom dan het niet even doen zodat wij ook verder kunnen met ons werk. Ons werk is mensen helpen. Wij hebben geen lijsten die we afwerken alleen richtlijnen voor het aanmaken van service requests (aansturing voor een monteur) en daarin staat bijna bij elk probleem de isra test.

[...]

Eentje waar we normale sociale omgangsnormen hebben.
En die normen geboden mij in te gaan tegen het klakkeloos vertellen van non-feiten O-) ;)
een beetje commentaar moet men tegen kunnen, al ging het een beetje ver richting flame kant

@ Vriendin van TO: erg vreemd dat je als helpdesker nog geen concrete plannen hebt vernomen.
Ik ga ervanuit dat je bij Tiscali (de ISP zelf dus) werkt? of bij een Tiscali Wholesale partner?

Zoals je misschien bekend is zijn er al een aantal ISPs (op het Tiscali Wholesale netwerk)
welke ADSL2+ aanbieden. Ook heeft Tiscali zelf al een tijd lang haar (komende) aanbod op de website staan.

Anyway on topic:

Of je lijn probleemloos heeft gewerkt voor <vul hier een mooi groot aantal jaren in> is irrelevant.
Zodra jij een probleem hebt, sluit dan alles uit (voor zover mogelijk).

En daarmee als eerste de bekabeling bij een signaalprobleem.
Wie er gelijk heeft (jij of de helpdesk) is dan meteen geen discussie meer.

De volgende vraag is dan uiteraard meteen: IS het wel een signaalprobleem als de problemen blijven?
Let op je ADSL/linesynch LEDje als het uitvalt (knipper-intraingedrag of helemaal uit)
(uitgaande van ISRA aansluiting)

Blijft dat lampje prettig stabiel branden, maar toch heb je geen verbinding, ga dan eens verder zoeken.

Ping je modem/router eens constant.. bij uitval, krijg je dan timeouts?

Situatie-onderzoek dat start bij jezelf kan je een hoop problemen / discussies met een helpdesk voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:23

JvS

Ik heb hem zelf ook

Precies. Niemand weet wat die problemen veroorzaakt, dus moet je zaken gaan uitsluiten. Dat is het toverwoord van de helpdesk en dat is waar klanten nooit zin in hebben. Toch kan je een probleem alleen oplossen als je weet wat dit probleem veroorzaakt en de manier om daar achter te komen is door zaken uit te sluiten.

Die haspel kan dus het probleem veroorzaken, alleen weet je dat niet zeker. Als het zonder die haspel wel prima werkt, lag het daar dus niet aan, maar dat weet je dus nooit zeker.

[ Voor 24% gewijzigd door JvS op 27-03-2006 10:35 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IEF

IEF

Why so serious?

JvS schreef op maandag 27 maart 2006 @ 10:34:
Precies. Niemand weet wat die problemen veroorzaakt, dus moet je zaken gaan uitsluiten. Dat is het toverwoord van de helpdesk en dat is waar klanten nooit zin in hebben. Toch kan je een probleem alleen oplossen als je weet wat dit probleem veroorzaakt en de manier om daar achter te komen is door zaken uit te sluiten.

Die haspel kan dus het probleem veroorzaken, alleen weet je dat niet zeker. Als het zonder die haspel wel prima werkt, lag het daar dus niet aan, maar dat weet je dus nooit zeker.
je signature says it all: Eerst zelf proberen en zoeken, dan pas (duidelijk) vragen
Pagina: 1