[uml] hardware modelleren

Pagina: 1
Acties:

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-04 15:15
Goed, ik heb dus een probleem met een anaylyse maken in UML. In had eerste de tekening zoals deze hieronder staat:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/hab/analyse_visio.jpg

Deze was volgens de professor niet duidelijk genoeg en ik moest hem met UML gaan maken.
Ff wat opmerkingen:
- ImageJ is een betsaande 3rd party application die met commandline aangeroepen wordt
- GUI + main program moet als 1 object gemodelleerd worden
- Relay/ camera standisation is een relay en camera interface. Onder deze interface hangen weer de drivers.

Nu heb ik de boeken "The Unified Modeling Language User Guide" van Addison en Wesley (ISBN 0-201-57168-4) en "Applying UML and patterns" van Craig Larman erbij gebruikt maar ik kom en nog geen wijs uit.

Hoe moet ik de intefaces, hardware componenten (camera, relayboard, opslag) en het externe programma ImageJ modelleren?
Ik weet dat UML de volgende inconen gebruikt:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/hab/uml.jpg
(nb ik maak dus gebruik van rational rose)

Voor de objecten is het simpel, ImageJ kan ook als object. Maar mijn interfaces moet ik daar ook het interface icoontje voor gebruiken? En met welk icoontje moddelleer ik dan de hardware?

if broken it is, fix it you should

• Feyd-Rautha
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-08-2025
In UML heb je verschillende diagrammen. Zo heb je Class-diagrammen, Sequence-diagrammen, Collaboration-diagrammen, ....
Het is zo dat ieder diagram een deel van uw ontwerp kan modelleren. Class-diagrammen zullen het statische gedrag modelleren. Dit zijn dan de klassen/interfaces/methods/relaties tussen klassen. In Class-diagrammen is er geen enkele sprake van hardware. Voor hardware worden andere UML diagrammen gebruikt (component- en deployment-diagrammen).
Ik denk niet dat je externe programma's opnieuw moet kunnen modelleren. In class-diagrammen kun je er eventueel naar verwijzen (via een note ofzo).

Uw hardware moet iig niet in Class-diagrammen, maar in een deployment- of component-diagram. Het verschil tussen die twee moet je maar eventjes opzoeken, ik weet het ook zo niet meer vanbuiten)

I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-04 15:15
Feyd-Rautha schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 11:32:
In UML heb je verschillende diagrammen. Zo heb je Class-diagrammen, Sequence-diagrammen, Collaboration-diagrammen, ....
Het is zo dat ieder diagram een deel van uw ontwerp kan modelleren. Class-diagrammen zullen het statische gedrag modelleren. Dit zijn dan de klassen/interfaces/methods/relaties tussen klassen. In Class-diagrammen is er geen enkele sprake van hardware. Voor hardware worden andere UML diagrammen gebruikt (component- en deployment-diagrammen).
Ik denk niet dat je externe programma's opnieuw moet kunnen modelleren. In class-diagrammen kun je er eventueel naar verwijzen (via een note ofzo).

Uw hardware moet iig niet in Class-diagrammen, maar in een deployment- of component-diagram. Het verschil tussen die twee moet je maar eventjes opzoeken, ik weet het ook zo niet meer vanbuiten)
Kan ik in een deployment / component diagram wl aangeven welke objecten er zijn? Of wordt het dan het 'blok' programm en het blok imagej?

if broken it is, fix it you should

• Feyd-Rautha
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-08-2025
Gewoon een 'program' component en een 'imageJ' component + componenten voor de hardware. De 'program' component wordt dan verfijnd/gemodelleerd in een class-diagram en eventueel in sequence-diagrammen enzo...

Dat is toch zoals ik het zou doen. :)

I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.