[xfce4]Background + right-click functioneren niet meer

Pagina: 1
Acties:

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Mijn geliefde xfce4 is gisteravond raar gaan doen: ik heb meerdere configuratiewijzigingen doorgevoerd (maakt lastig te achterhalen waar het fout ging):

• xorg.conf zodanig aangepast dat mijn scrollwiel eindelijk werkt
Option "ZAxisMapping" van "6 7" in "4 5" veranderd
• via xfce Settings menu CUPS ingesteld voor het printen (ipv None)
• firefox als webbrowser ingestel in de xfce panel

Mogelijk nog een paar andere dingen, niets waarbij ik een link kan verzinnen met de symptomen:

• hoewel ik een gradient en een plaatje als background ingesteld heb, krijg ik een standaard xwm/xdm(?) herringbone zw/w pattern
• met rechtermuisklik is geen menu te voorschijn te halen. Het probleem ligt niet bij muis/xorg, aangezien binnen applicatievensters rechterklik wel naar behoren werkt.

Specs:
AXP 1800+, 768MB RAM, nForce2 mobo, GeForce4-4200Ti AGP (dual head)

Software:
Gentoo 2005.1, xorg-x11-6.8.2-r6, xfce4.2.2
Verder vooral GTK+-georienteerde SW

Opvallend detail:
Probleem bestaat alleen in mijn profiel, die van een andere user heeft er onder xfce4 geen last van. Ik ga er dus vanuit dat het niet aan de system-wide config files als rc.conf, xorg.conf, xdm-config etc ligt, maar aan iets in de settings van mijn homedir. Maar wat...?

in /home/dion_d/.config staan de volgende dirs:

xfce4
xfce4-session

De bestanden in xfce4-session (xfce4-session.rc) zijn identiek (met diff bepaald) aan die van andere user, dus moet het aan iets in xfce4 liggen. Daar heb ik een stuk meer zooi dan andere user, maar wat er is *lijkt* overeen te komen.

Iemand een idee waar ik zou kunnen kijken of wat ik over het hoofd zie :?

Edit:
Hier iets vergelijkbaars, geen oplossing genoemd: achtergrond xfce4 pas zichtbaar na starten nautilus

Edit2:
Lijkt me niet gerelateerd, maar ik heb een gdm probleem, als ik gdmsetup draai krijg ik dit:
code:
1
2
3
(gdmsetup:11908): GnomeUI-WARNING **: While connecting to session manager:
Authentication Rejected, reason : None of the authentication protocols specified are supported and host-based authentication failed.
Could not access GDM configuration file.
-is mijn vermoeden dat het ongerelateerd is terecht?

[ Voor 15% gewijzigd door dion_b op 07-03-2006 00:01 ]

Oslik blyat! Oslik!

• zwik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-02 13:37

zwik

randomized

Dit is een vaak voorkomend probleem bij XFCE4. Verwijder je .config en .cache directories om je rechtermuisklik menu terug te krijgen. Wanneer je daarna alles weer ingesteld hebt zoals jij wil maak je van beide een backup in het geval het weer gebeurd :) .

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
OK, gelukt \o/

Idd .config/ en .cache/ verwijderen (en dan zo slim zijn om het vinkje save settings uit te zetten). Voor de zekerheid nu ook de boel gebackupt (.config.bak/ en ./cache.bak/)

Toch vaag, niet eerste keer dat mijn xfce4 .config totaal geborked was (vorige Gentoo install wel background en menu, maar taskbar en dock spoorloos). Idee hoe dat kan komen - backups zijn wel handig, maar blijft irritant fenomeen :/

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Gebruik je Nautilus? Die neemt standaard het rootwindow over waardoor xfce de desktop niet meer managet. Je kan nautilus starten met de optie --no-desktop ofzoiets om dat te voorkomen.

Anders is het misschien nog een optie om xfdesktop vanuit een terminal te starten en kijken of dat werkt. Als dat werkt, kan je je sessie saven bij uitloggen en start xfdesktop weer bij inloggen. (Ok, het werkt inmiddels al, maar voor de volgende keer :))

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Nautilus gebruik ik niet, xfdesktop vanuit terminal geeft zelfde als vanuit xdm

Maar zal eea proberen als het weer raak is

Oslik blyat! Oslik!