12cm fans brommen bij lager toerental

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mdj84nl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-03-2025
Hoi. Ik heb 2 fans van 12cm (coolermaster en papst), nou heb ik een rheostat front controllertje van revoltec gekocht, maar wanneer ik ze ook maar iets lager zet dan 12v beginnen ze irritant te brommen. Bij de 7volt trick is dit niet het geval :?
Mijn zalman vga koeler zit ook op de controller aangesloten, en die heeft er geen last van.

Waar kan dit aan liggen, en beter, hoe is het op te lossen?

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:50
Waarschijnlijk aan de controller. Er zijn 2 typen fan controllers:
-De goede:
Deze maken het voltage daadwerkelijk lager, zodat je fans langzamer gaan draaien omdat ze simpelweg minder sap krijgen. Nadeel is dat de gebruikte condensatoren (of de printplaat, kan het niet localiseren :P) lichtjes gaan brommen. Ik stoor me er niet meer aan, maar dat kan wel een nadeel zijn.
(deze controllers zijn verhoudingsgewijs nogal wat duurder, denk aan Nexus fan controllers (heb ik ook :P))

- De eenvoudige:
Deze verlagen niet het voltage, maar geven pulsen af. Hoe lager je hem zet, hoe minder pulsen per seconde. Meestal werkt dit prima, maar ik kan me zelf best voorstellen dat je probleem een gevolg is van zo'n methode.

Ik weet niet óf dit het probleem is, maar zo klinkt het wel, aangezien je als je alles rechtstreeks aftapt (7V trick) je er geen last van hebt.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-02 21:33
zoek eens op internet op t-balancer, deze werkt met de pulsen.
Ik dacht dat er op deze site/forum een lijst was met ventilators die niet brommen, als er gewerkt wordt met pulsem(pwm dacht ik)

Verwijderd

The__Virus schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 22:19:
Waarschijnlijk aan de controller. Er zijn 2 typen fan controllers:
-De goede:
Deze maken het voltage daadwerkelijk lager, zodat je fans langzamer gaan draaien omdat ze simpelweg minder sap krijgen. Nadeel is dat de gebruikte condensatoren (of de printplaat, kan het niet localiseren :P) lichtjes gaan brommen. Ik stoor me er niet meer aan, maar dat kan wel een nadeel zijn.
(deze controllers zijn verhoudingsgewijs nogal wat duurder, denk aan Nexus fan controllers (heb ik ook :P))

- De eenvoudige:
Deze verlagen niet het voltage, maar geven pulsen af. Hoe lager je hem zet, hoe minder pulsen per seconde. Meestal werkt dit prima, maar ik kan me zelf best voorstellen dat je probleem een gevolg is van zo'n methode.
Nogal kortzichtig om PWM en niet-PWM zonder nuance af te schilderen als respectievelijk slecht en goed. Beiden zijn een andere techniek en beiden hebben voor- en nadelen. Bij beide soorten zijn er beteren en minder goede. Het geluid bij lagere toeren wordt veroorzaakt door PWM controllers met een te lage schakelfrequentie.
@TS: Ik heb er ook last van en probeer dit ook op te lossen in dit topic: PWM signaal zorgt voor irritant geluid bij fan

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2006 00:07 ]

• The__Virus
Ik zeg helemaal niet goed/slecht, ik heb het over waar het voor hem goed/beter zal gaan. PWM is gewoon eenvoudiger en zo noem ik het dan ook. Er staat nergens dat het slechter is. Zo bedoelde ik het ook helemaal niet: ik gaf alleen een indicatie van wat voor de TS de oplossing zou zijn, het goede voor hem dus.
En een PWM-controller is op zich eenvoudiger te realiseren en is meestal ook goedkoper.

• mdj84nl
Het is inderdaad de controller ben ik achter gekomen, want wanneer ik de fan stop met mijn hand, gaat het brommen gewoon door. Wel jammer dat dit bij beide 120mm fans is. (die papst was niet bepaald goedkoop toendertijd)
Ik ga even het bovengenoemde topic doornemen en dan horen jullie van me :P

Verwijderd

The__Virus schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 21:33:
Ik zeg helemaal niet goed/slecht, ik heb het over waar het voor hem goed/beter zal gaan. PWM is gewoon eenvoudiger en zo noem ik het dan ook. Er staat nergens dat het slechter is. Zo bedoelde ik het ook helemaal niet: ik gaf alleen een indicatie van wat voor de TS de oplossing zou zijn, het goede voor hem dus.
En een PWM-controller is op zich eenvoudiger te realiseren en is meestal ook goedkoper.
Ok sorry, je hebt gelijk, het kwam alleen zo over bij mij, en ik dacht dan misschien ook bij de TS. Als je de technieken nog niet kent, zou je gaan denken dat PWM gewoon slecht is en niet-PWM goed.
mdj84nl schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 21:36:
Het is inderdaad de controller ben ik achter gekomen, want wanneer ik de fan stop met mijn hand, gaat het brommen gewoon door. Wel jammer dat dit bij beide 120mm fans is. (die papst was niet bepaald goedkoop toendertijd)
Ik ga even het bovengenoemde topic doornemen en dan horen jullie van me :P
Dan ligt het niet aan het PWM feit, maar gewoon aan de kwaliteit van de controller. De bovengenoemde link is dan ook niet van toepassing. Als het de fans zelf zijn die het geluid maken, dan zou het aan de lage PWM frequentie liggen.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2006 21:43 ]

• mdj84nl
Ja dat begreep ik dus helaas ook uit het topic.
gvd, alleen. Waarom is het dan niet bij al mijn fans zo?
Ligt het aan het aantal wattage ofzo wat de fan trekt? Aangezien het alleen bij me 120mm fans is, en niet bij me 80mm en 30mm fan

• The__Virus
Dát brommen maakt mijn controller dus ook, alleen ik stoor me er niet aan.
Want ik heb even verder gezocht en zag dat het juist GEEN PWM controller was:
http://64.233.179.104/sea...hl=nl&gl=nl&ct=clnk&cd=15

Ik weet alleen niet of ie evenveel geluid maakt etc., dat kan ik zo niet zeggen.

• mdj84nl
Mijne is van revoltec. En het stoort wel degelijk, dus ik denk dat mijne wat meer geluid maakt dan jouwe, dit hoor je echt duidelijk, en het dempen van me ventilator heeft dus helemaal geen nut, want op 7v maakt hij nu meer geluid dan op 12v.
Had ik er nou toch maar 1 zelf gemaakt :{

• mdj84nl
Maar als het niet bij alle fans zo is, dan kan het toch niet aan de kwaliteit van de controller liggen ?
Zou ik gewoon revoltec fans moeten kopen, neem aan dat ze dat toch wel op elkaar afstemmen :P

• TeXiCiTy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-02 14:37
Misschien dat op 7V de kast gaat resoneren? Weet je zeker dat het gebrom van de fan zelf afkomt, anders zouden dempertjes uitkomst kunnen bieden.

“A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away.” —Antoine De Saint-Exupery

Verwijderd

mdj84nl schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 22:55:
Mijne is van revoltec. En het stoort wel degelijk, dus ik denk dat mijne wat meer geluid maakt dan jouwe, dit hoor je echt duidelijk, en het dempen van me ventilator heeft dus helemaal geen nut, want op 7v maakt hij nu meer geluid dan op 12v.
Had ik er nou toch maar 1 zelf gemaakt :{
Idem dito hier.
Ik heb een Noise Isolator 3.5" fancontroller. Het grappige is dat het in een doosje komt waar Revoltech opstaat...
Bij mij maakt de fan op 50% ook meer geluid dan op 100%.

Als PWM fancontrollers geluid maken, is dat door de PWM (dus omdat de fans geen DC krijgen). Hangt af van fan tot fan, en ook van schakelfrequentie. De ene fan is gevoelig voor de ene frequentie, de andere fan voor de andere frequentie. Je kan het niet op de fan steken, want die is eignlijk gemaakt voor een gelijkspanning, maar je kan het ook niet op de fancontroller steken, want deze bijwerking is nu eenmaal eigen aan PWM, en de fancontroller doet wat hij moet doen: PWM. Je kan wel vervloeken dat ze de voor de PWM geen veel hogere schakelfrequentie hebben gekozen.
Hierbij komt het geluid uit de fan.

Als niet-PWM fancontrollers een geluid maken, is dit meestal een zoem/brom/piep die van de voltage-regulator-IC komt. Het geluid zou dus uit de fancontroller moeten komen en niet uit de fan. Kan je dit bevestigen The Virus?

Ik heb de printplaat nagekeken en de componentjes: de schakelfrequentie (bij PWM dus) wordt geregeld door weerstandjes en elcos, en misschien stonden die op de printplaat, ipv geintegreerd. Als ze op de printplaat staan, kan je met een eenvoudige "mod" de schakelfrequentie van je fancontroller opvoeren en ben je van het geluidje af. Als ze niet op de printplaat staan, gaat dit niet, en heb je gewoon pech. Dan heb ik er nog aan gedacht om een afvlakfiltertje te maken, maar hiervoor was de shakelfrequentie ook te laag (zie ander topic). Momenteel denk ik eraan om gewoon een voltageregulator te gebruiken en zo zelf een fancontroller te maken, niet-PWM.
Pagina: 1