mdj84nl schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 22:55:
Mijne is van revoltec. En het stoort wel degelijk, dus ik denk dat mijne wat meer geluid maakt dan jouwe, dit hoor je echt duidelijk, en het dempen van me ventilator heeft dus helemaal geen nut, want op 7v maakt hij nu meer geluid dan op 12v.
Had ik er nou toch maar 1 zelf gemaakt

Idem dito hier.
Ik heb een Noise Isolator 3.5" fancontroller. Het grappige is dat het in een doosje komt waar Revoltech opstaat...
Bij mij maakt de fan op 50% ook meer geluid dan op 100%.
Als PWM fancontrollers geluid maken, is dat door de PWM (dus omdat de fans geen DC krijgen). Hangt af van fan tot fan, en ook van schakelfrequentie. De ene fan is gevoelig voor de ene frequentie, de andere fan voor de andere frequentie. Je kan het niet op de fan steken, want die is eignlijk gemaakt voor een gelijkspanning, maar je kan het ook niet op de fancontroller steken, want deze bijwerking is nu eenmaal eigen aan PWM, en de fancontroller doet wat hij moet doen: PWM. Je kan wel vervloeken dat ze de voor de PWM geen veel hogere schakelfrequentie hebben gekozen.
Hierbij komt het geluid uit de fan.
Als niet-PWM fancontrollers een geluid maken, is dit meestal een zoem/brom/piep die van de voltage-regulator-IC komt. Het geluid zou dus uit de fancontroller moeten komen en niet uit de fan. Kan je dit bevestigen The Virus?
Ik heb de printplaat nagekeken en de componentjes: de schakelfrequentie (bij PWM dus) wordt geregeld door weerstandjes en elcos, en misschien stonden die op de printplaat, ipv geintegreerd. Als ze op de printplaat staan, kan je met een eenvoudige "mod" de schakelfrequentie van je fancontroller opvoeren en ben je van het geluidje af. Als ze niet op de printplaat staan, gaat dit niet, en heb je gewoon pech. Dan heb ik er nog aan gedacht om een afvlakfiltertje te maken, maar hiervoor was de shakelfrequentie ook te laag (zie ander topic). Momenteel denk ik eraan om gewoon een voltageregulator te gebruiken en zo zelf een fancontroller te maken, niet-PWM.