Thuisnetwerk met en zonder draad

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Nebula M31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:03

Nebula M31

prutser op microschaal

Topicstarter
Ik heb hier twee pc die internet delen met ICS. Computer 1 heeft 2 netwerkkaarten op NIC 1 komt het internet binnen van de studentenflat, dit is van een netwerk met router. NIC 2 is met een cross-cable verbonden aan Computer 2. Deze twee pc delen dus internet.

Config Computer 1 NIC1:
ip: 192.168.1.6
subnet: 255.255.255.240
gateway: 192.168.1.1
dns: 192.168.1.1

Computer 1 NIC2:
ip: 192.168.0.1
subnet: 255.255.255.0
gateway: 192.168.1.6
dns: 192.168.1.6

Computer 2 NIC:
ip: 192.168.0.2
gateway: 192.168.0.1
dns: 192.168.0.1

Dit werkt allemaal prima. Nu heb ik recent een laptop met WIFI gekocht en deze wil ik graag ook in het netwerk opnemen zodat ik ook op de laptop kan internetten en files kan sharen. Ik heb daarvoor een WIFI usb stick gekocht (Sitecom). Het lukt mij alleen niet om internet te krijgen op de laptop. Ik heb al een netwerk tot stand gebracht en file sharing lukte hiermee ook.

Wat heb ik geprobeerd:

Ik heb WIFI NIC geconfigureerd als:
ip: 192.168.2.1
gateway: 192.168.1.6
dns: 192.168.1.6

De laptop NIC was dan:
ip: 192.168.2.2
gateway: 192.168.2.1
dns: 192.168.2.1

Hiermee kreeg ik file sharing aan de gang maar (beetje verwacht al) geen internet omdat ik de ICS niet op twee kaarten tegelijk kan proberen.
Daarom dacht ik dat een bridge wel handig zou zijn van NIC2 en WIFI NIC. Deze heb ik gemaakt en ingesteld zoals de NIC2 eerst was geconfigureerd. Computer2 en de laptop hadden dan een dynamisch ip. Hiermee kon ik wel een ICS maken en op Computer 2 had ik dan ook echt weer internet. Maar de laptop dus nog niet.

Ik heb toen op Computer1 en de laptop een WIFI netwerktje gemaakt met DHCP en die kon ook echt verbinding maken, maar filesharing en internet kon niet.

Ik weet nu niet goed of het ook echt kan om 3 netwerkkaarten te hebben in een pc en die met 2 computers en internet te verbinden en op deze manier op alle computers internet te krijgen waarbij een verbinding WIFI is. Als dit wel kan dan snap ik niet meer hoe ik het moet configureren. Ik dacht dat ik op de goede weg was met de bridge van NIC2 en WIFI NIC maar ik weet dan niet hoe ik het WIFI netwerkt moet instellen.
En is het zo dat als een van de NICs het niet doet in een bridge dat dan de hele bridge niet meer werkt?
Ik snap dat een router nemen met draad en WIFI een optie is (tenminste als een router achter een router een optie is), maar als het niet hoeft doe ik dit liever niet (veel geld enzo).

Dit is een lang verhaal maar ik hoop dat ik duidelijk heb uitgelegd wat ik gedaan heb. Alvast bedankt voor het lezen! O+

Evolutionair Geneticus

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-04 22:51

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

ICS kan slechts met een combinatie van 2 netwerkkaarten (dus 1 met binnenkomend signaal en 1 om het signaal naar door te geven). Je kunt de laptop wel met computer 1 laten verbinden, maar dan zonder internet delen (dus enkel shares van computer 1 benaderen).
Wat je zou kunnen doen is de wifi USB key op computer 2 te stoppen, en daar ICS op te configureren. Ik weet alleen niet of je dan ook bij de shares van computer 1 kan komen. Anders zit er idd niets anders op om een accesspoint of router met wifi te halen. Als het netwerkcomponent een ingebouwde hub of switch heeft (meesten hebben dat wel), dan zou je die ipv je huidige hub/switch kunnen plaatsen, zodat de laptop in hetzelfde netwerk zit als de 2 computers.

Hier kon uw advertentie staan

• Nebula M31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:03

Nebula M31

prutser op microschaal

Topicstarter
Ik heb geen toegang tot de router van het studentennetwerk hier in de flat. Is het nog steeds mogelijk dan om een een router die ik koop aan te sluiten op de netwerkkabel die van de router komt van het flatnetwerk? Is het ook niet mogelijk om de drie netwerkkaarten samen te bridgen en zo een soort van router te maken in Computer 1? Dus dat Computer 2 en de laptop ook in de flatnetwerkrange komen?
Nitroglycerine schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 07:37:
Als het netwerkcomponent een ingebouwde hub of switch heeft (meesten hebben dat wel), dan zou je die ipv je huidige hub/switch kunnen plaatsen, zodat de laptop in hetzelfde netwerk zit als de 2 computers.
Dit begrijp ik niet helemaal, wat bedoel je met het netwerkcomponent? En voor zover ik weet hebben we nu geen hub/switch liggen. Computer 1 is gewoon verbonden met de router van het flatnetwerk. En computer 2 zit aan computer 1 met een crosscable.

Evolutionair Geneticus

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-04 22:51

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Nebula M31 schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 06:05:
Ik heb geen toegang tot de router van het studentennetwerk hier in de flat. Is het nog steeds mogelijk dan om een een router die ik koop aan te sluiten op de netwerkkabel die van de router komt van het flatnetwerk? Is het ook niet mogelijk om de drie netwerkkaarten samen te bridgen en zo een soort van router te maken in Computer 1? Dus dat Computer 2 en de laptop ook in de flatnetwerkrange komen?

[...]

Dit begrijp ik niet helemaal, wat bedoel je met het netwerkcomponent? En voor zover ik weet hebben we nu geen hub/switch liggen. Computer 1 is gewoon verbonden met de router van het flatnetwerk. En computer 2 zit aan computer 1 met een crosscable.
Met "netwerkcomponent" bedoelde ik een accesspoint of draadloze router. Als deze een ingebouwde hub of switch heeft, zoals een linksys wrt54g, kun je die tussen pc 1 en 2 zetten, beide met een normale netwerkkabel hierop aansluiten. Op die manier zit je laptop dan ook achter computer 1, dus in hetzelfde netwerk.
Is het ook niet mogelijk om de drie netwerkkaarten samen te bridgen en zo een soort van router te maken in Computer 1? Dus dat Computer 2 en de laptop ook in de flatnetwerkrange komen?
Hetgeen je wilt is imho niet mogelijk met eenvoudig XP. Je zult dan richting Win2k server/2003 moeten gaan kijken als je op windows wilt blijven, of een linux/unix oplossing gaan zoeken.

Hier kon uw advertentie staan