[XP Pro] Controller voor massaopslag

Pagina: 1
Acties:
  • 6.099 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Reconhell
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-10-2018
Er staat bij apparaatbeheer controller voor massaopsslag bij het vraagteken met overige apparaten.
Ik heb geen idee waar dit van is ik heb alle drivers naar mijn weten geinstalleerd en helemaal up-to-date. Hier zijn mijn systeemspecs om misschien het te verduidelijken:
K8upgrade1689
AMD Atlon 64 3000+
Powercolor All-inwonder ATI RADEON 9600 PRO
2x 512 mb kingston @166 mhz
Codegen 350 watt voeding
40 GB harddisk
2 optische drives
floppy drive
Windows xp pro SP2+ alle updates.

Verwijderd

Reconhell schreef op maandag 06 maart 2006 @ 22:52:
Er staat bij apparaatbeheer controller voor massaopsslag bij het vraagteken met overige apparaten.
Ik heb geen idee waar dit van is ik heb alle drivers naar mijn weten geinstalleerd en helemaal up-to-date.
Ook al zijn al je drivers van je apparaten goed geinstalleerd, Windows Update kan het altijd nog verknoeien. Je kan bij de Windows Update "Optionele hardware-updates selecteren" voor de apparaten waarvoor weer nieuwe software is uitgekomen. Die nieuwe software voor je hardware, blijkt niet altijd de goede te zijn. Als je de software download en je installeer het, kan het zijn, dat je apparaat nu niet meer functioneert, door de nieuwe software.

Ik heb hetzelfde gehad met mijn Soundcard onboard, de Realtek AC97. Windows Update gaf aan dat er een nieuwe driver was voor de Realtek AC97. Na installatie van die nieuwe driver, deed mijn geluid het niet meer........ :'(

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2006 23:44 ]

• Reconhell
Ok.... maar wat nu.?Windows update kan niks vinden.

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:23

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Een controller voor massa opslag is waarschijnlijk je (onboard) harddisk controller.
Het onderdeel dat de verbinding met de harde schijven in de PC verzorgd.
Hiervoor worden meestal drivers met het moederbord meegeleverd.
Als je de originele CD nog hebt, kun je ze wellicht daarvanaf opnieuw installeren.
Als je die niet hebt, dan zijn de drivers over het algemeen te vinden op de website van de producent.
Dat zijn dan vaak IDE drivers, SATA drivers, of gewoon drivers voor het moederbord. Dit kunnen ook gecombineerde drivers zijn voor meer hardware op je mobo, zoals de onboard geluidskaart.

Downloaden en installeren is de oplossing.
Na een reboot zou het allemaal weer moeten kloppen lijkt me.
Succes!

btw, wat is het merk van je mobo?

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

• Reconhell
Okee, ik zit een clean install te overwegen.. Asrock

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Reconhell schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 11:45:
Okee, ik zit een clean install te overwegen.. Asrock
Ja, als je dat per sé wilt, dan hou ik je niet tegen, maar heb je al op de site van Asrock(Asus) gekeken of je de drivers kunt achterhalen? Een clean install is wel het laatste wat ik zou overwegen...

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-03 20:27
Het kan ook een aangesloten cardreader zijn.

ach...in een volgend leven lach je er om!

• Reconhell
ElCondor schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 13:40:
[...]

Ja, als je dat per sé wilt, dan hou ik je niet tegen, maar heb je al op de site van Asrock(Asus) gekeken of je de drivers kunt achterhalen? Een clean install is wel het laatste wat ik zou overwegen...
Hmm, clean install is van de baan zit iets te downloaden van 6 gig @70% , en anders gaat dat verloren. Nee, heb geen card reader. Trouwens die drivers die op de asrock site staan van mijn moederbord heb ik allemaal ge-installed.

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Reconhell schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 13:49:
[...]

Hmm, clean install is van de baan zit iets te downloaden van 6 gig @70% , en anders gaat dat verloren. Nee, heb geen card reader. Trouwens die drivers die op de asrock site staan van mijn moederbord heb ik allemaal ge-installed.
Ge-installed is één, soms moet je ook nog aangeven dat een bepaald device gebruik moet maken van de juiste drivers.
Als je in de Devicemanager/Aparaatbeheer op het onbekende device rechtsklikt, en dan kiest voor delete/verwijderen.
Dan zal de driver bij een re-boot, wellicht goed geïnstalleerd worden. Anders kun je wellicht via de properties altijd nog de driver handmatig up-daten.

• Reconhell
Die optie verwijderen staat erniet bij, wel uitschakelen, en installatie ongedaan maken.
Maarre ja ik kan handmatig installeren, maar ik heb geen software\(drivers) voor dat device.
Hij kan niks vinden op winupdate en op mijn harddisk.

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Reconhell schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 15:23:
Die optie verwijderen staat erniet bij, wel uitschakelen, en installatie ongedaan maken.
Maarre ja ik kan handmatig installeren, maar ik heb geen software\(drivers) voor dat device.
Hij kan niks vinden op winupdate en op mijn harddisk.
Heb je geen CD bij het mobo gekregen?
Daar zou ook nog het een en ander op kunnen staan.
Je kunt in de devicemanager in ieder geval wel rechtklikken op het device met vraagteken doen, en kiezen voor installatie ongedaan maken. Dat is hetzelfde als verwijderen.
Dan vraagt hij of je dat zeker weet, en dan klik je ja, want we willen hem even weggooien.
Vervolgens start je de PC opnieuw op, en zal hij vragen om drivers.
Dan kun je nog een keer een zoektocht doen. Let wel, ook zoeken op een eventuele CD.
Heb je trouwens een handleiding van je mobo?
Zoek daar eens in op welke type mobo, en welk type harde schijf controller er op zitten?
Post even hier, dan zal ik eens kijken of ik wat voor je kan vinden.
Overigens, heb je de aanwijzingen voor het installeren van de drivers goed gelezen?
Sommige van die bestanden zijn niet meer dan een self extracting zip file, die alleen maar bestanden op de HD zet. Dan moet je eens in de map kijken waar die bestanden terecht zijn gekomen of daar een installer oid staat.
Ik kan me niet voorstellen dat er geen drivers zijn voor deze controller.
Btw, als je het typenummer van je Asrock mobootje eens post, wellicht heeft iemand anders hier dan de juiste drivers voor je.
Ik heb een ASUS mobo, met een promise controller, als ik het goed heb, maar dat weet ik niet zeker.
Sterkte!

[ Voor 33% gewijzigd door ElCondor op 07-03-2006 23:25 ]

• Reconhell
ElCondor schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 23:21:
[...]

Heb je geen CD bij het mobo gekregen?
Daar zou ook nog het een en ander op kunnen staan.
Je kunt in de devicemanager in ieder geval wel rechtklikken op het device met vraagteken doen, en kiezen voor installatie ongedaan maken. Dat is hetzelfde als verwijderen.
Dan vraagt hij of je dat zeker weet, en dan klik je ja, want we willen hem even weggooien.
Vervolgens start je de PC opnieuw op, en zal hij vragen om drivers.
Dan kun je nog een keer een zoektocht doen. Let wel, ook zoeken op een eventuele CD.
Heb je trouwens een handleiding van je mobo?
Zoek daar eens in op welke type mobo, en welk type harde schijf controller er op zitten?
Post even hier, dan zal ik eens kijken of ik wat voor je kan vinden.
Overigens, heb je de aanwijzingen voor het installeren van de drivers goed gelezen?
Sommige van die bestanden zijn niet meer dan een self extracting zip file, die alleen maar bestanden op de HD zet. Dan moet je eens in de map kijken waar die bestanden terecht zijn gekomen of daar een installer oid staat.
Ik kan me niet voorstellen dat er geen drivers zijn voor deze controller.
Btw, als je het typenummer van je Asrock mobootje eens post, wellicht heeft iemand anders hier dan de juiste drivers voor je.
Ik heb een ASUS mobo, met een promise controller, als ik het goed heb, maar dat weet ik niet zeker.
Sterkte!
Zoals boven is gepost het is een k8-upgrade 1689 met Uli/ali chipset, De mobo handguide staat dit IDE1: ATA133/ ULTRA DMA MODE 6, IDE2: ATA133/ ULTRA DMA MODE 6 , verder kan ik niks vinden over de harddisk. De drivers die ik heb zijn goed ge-installed, weet ik wel zeker eigenlijk.

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Ik heb eens op de Asrock site gekeken.
Daar staat een SATA driver versie 5.0.29.
Die heb je al geïnstalleerd?
Dat zou de laatste versie moeten zijn voor je Massaopslag controller.
Btw,

ik zie in de manual van je bordje dat er zowel SATA als IDE op zit.
Dit zijn waarschijnlijk twee verschillende controllers.
De IDE is installed en staat netjes op de plek waar hij moet staan in de devicemanager.
De SATA zeer waarschijnlijk niet.
In principe heb je wellicht de SATA controler niet nodig, als je gewoon IDE gebruikt.
Dan kun je leren leven met een vraagteken in je devicemanager.
Als je ervan af wilt, dan zul je de SATA drivers moeten installeren.
Downloaden van de website en volgens je manual installeren.
Let wel: SATA drivers moeten volgens de manual van jouw mobootje geïnstalleerd worden tegelijkertijd met de installatie van je OS. Als je ze als RAID wilt gebruiken, tenminste.
Als je gewoon SATA wilt gebruiken in een non-RAID opstelling, dan moeten de drivers gewoon toegevoegd kunnen worden.
Wellicht vind je nog wat op de Asrock site zelf, in het support forum, als ze dat hebben.
Succes er maar weer mee...

<edit>
In het driversetje van de Asrock site, kan ik vinden dat het gaat om een SATA controller met een ULi M5289 chip. Daarvoor kun je ook drivers zoeken.
Wat aan speurtocht ;)

[ Voor 8% gewijzigd door ElCondor op 09-03-2006 14:23 ]

• Reconhell
Dank je het is opgelost:)

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Just for interest, was het inderdaad de SATA controller?

• Reconhell
Yep, ik had daar niet aangedacht omdat ik geen sata gebruik maar ide.
Pagina: 1