Toon posts:

[SpeedTouch 510] Planet Internetverbinding valt vaak weg

Pagina: 1
Acties:
  • 1.403 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mijn ADSL verbinding (Planet Internet) valt de laatste tijd geregeld korte tijd weg. Bij geregeld moet je denken aan 2 à 3 keer per dag. Zo'n periode duurt dan maar een seconde of 10-20, maar zorgt wel dat al het verkeer wordt afgebroken.
Als ik tijdens zo'n storing na het modem surf (10.0.0.138) zie ik bij DSL status een rood kruis staan, waar dit normaal een groen vinkje moet zijn. Ook het fysieke DSL lampje op het modem brandt dan niet.
De verbinding herstelt zich automatisch weer na een paar seconden, ik hoef het modem niet te resetten.
Voor dat ik de helpdesk van Planet ga bellen wil ik graag weten wat jullie hiervan denken.

In mijn ogen zijn er een paar mogelijkheden:
1) het modem heeft zijn langste tijd gehad
2) Planet Internet is de oorzaak
3) de nummercentrale is de oorzaak
4) de bekabeling dichter bij huis deugt niet (meer)

Waar zou het nog meer aan kunnen liggen? Misschien iets dat ik over het hoofd zie?

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-02 03:21
Ik heb precies het zelfde hiero, sinds ik overgegaan ben van Tiscali naar Planet begin dit jaar, omdat het KPN gedeelte van Tiscali overgenomen werd door planet. Woensdag komt de monteur, nadat ik 4 keer de technische dienst aan de lijn heb gehad, mijn pc's, UTP kabels, telefoonkabels, modem, routers en splitter gechecked heb, een nieuwe Draytek aangeschaft heb, 2 keer een lijnmeting gehad heb, en zo'n beetje een monteur heb geeist omdat ik zo van het kastje naar de muur wordt gestuurd.

Het valt geregeld uit tijdens gamen ofzo, maar verder ligt het er tussen de middag of rond het avondeten ook soms een uur ofzo uit. Op zondagavond is er ook geen afkomen aan.

Ben jij ook begin dit jaar ook overgenomen door Planet?
Iig houd ik je op de hoogte wat er woensdag gaat gebeuren hiero.

[ Voor 26% gewijzigd door _eXistenZ_ op 06-03-2006 22:04 ]

There is no replacement for displacement!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Ik ben ook over gegaan van Tiscali naar Planet en heb hier geen last van. De Speedtouch heeft nu al 42 dagen een verbinding.

Heb je hier in het verleden vaker last van gehad of is het echt alleen de laatste tijd?

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

• Tim.
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Een hopelijk overbodige vraag, maar heb je de laatste firmware update voor de 510 gedraaid?
Ik heb dezelfde provider en modem al een jaartje nu, en ik meen dat in december vorig jaar
een firmware update uitkwam met versie nummer 4.2.7.16.0 >> http://www.speedtouch.nl/drivers.html#510
Als je al niet eerder geupdate hebt kun je dat eens proberen. Anders lijkt bellen de enige optie.

Edit: Pven had gelijk, firmware

[ Voor 9% gewijzigd door Tim. op 11-03-2006 21:11 ]

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Ik neem aan dat je firmware bedoeld? :?

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
Er zijn ook nog 510 modems uit een serie die na een 1 a 2 jaar de geest gaan geven. Er is bij een serie gebruik gemaakt van slechte (goedkope) condesatoren en deze gaan kapot (bol staan en lekken) na die periode.

Het maakt je modem dan instabiel en onbetrouwbaar. Het wordt ook vanzelf steeds sneller steeds erger.

KPN doet of ze van niets weten, maar als je het lang door haalt en hard genoeg speelt kun je het op garantie gooien omdat zo'n product langer dan 1 jaar echt wel mee hoort te gaan. Zeker voor de kwaliteit die Thomson/Speedtouch pretendeert.

[ Voor 28% gewijzigd door bjck op 06-03-2006 23:11 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties!

Nee ik ben niet overgenomen, we zijn al zo'n 3 jaar ADSL afnemer bij Planet.

Nee ik heb er nog nooit eerder last van gehad.
Telkens na zo'n storing reset het modem zijn Duration tellertje weer (die staat nu op bijna 2 uur, toen was er dus een storing).

Nee ik heb de firmware niet geupdate, maar omdat ik vroeger het probleem niet had lijkt het me sterk dat dat beterschap brengt. Maar ik ga het toch proberen, bedankt voor die tip!
Heb de nieuwe firmware inmiddels geïnstalleerd, ben benieuwd hoe dat gaat!

Garantie, tsja. Die is waarschijnlijk al verstreken, zoals ik al zei hebben we al een paar jaar Planet en gedurende die tijd ook altijd hetzelfde modem.

Kan het trouwens zijn dat de recente snelheidsverhoging er mee te maken heeft?

Ik denk dat ik sowieso maar even ga bellen morgen, wellicht horen zij de klachten vaker.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2006 23:32 ]

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2025

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

bjck schreef op maandag 06 maart 2006 @ 23:10:
Er zijn ook nog 510 modems uit een serie die na een 1 a 2 jaar de geest gaan geven. Er is bij een serie gebruik gemaakt van slechte (goedkope) condesatoren en deze gaan kapot (bol staan en lekken) na die periode.

Het maakt je modem dan instabiel en onbetrouwbaar. Het wordt ook vanzelf steeds sneller steeds erger.

KPN doet of ze van niets weten, maar als je het lang door haalt en hard genoeg speelt kun je het op garantie gooien omdat zo'n product langer dan 1 jaar echt wel mee hoort te gaan. Zeker voor de kwaliteit die Thomson/Speedtouch pretendeert.
Sluit ik me helemaal bij aan heb hier namenlijk het zelfde probleem met een doodgaande alcatel 510i
Hij vind regelmatig geen DNS server bij de provider en kan ik dus niet connecten naar het internet.
Modem word ook behoorlijk warm zeker de laatste tijd.
Geloof dat het gaat om de serienummers met 3ES welke op de stikker staat vermeld aan de onderkant.
Deze serie heeft last van brakke condensatoren welke bol gaan staan en voor een instabiele verbinding gaan zorgen.
Mijn snelheid hier is zeker na de laatste snelheidsupgrade van kpn alleen maar verder naar beneden gegaan van 7400 kilobit naar 5960kilobit.

Ik vrees dat jij het zelfde probleem heb als ik.

computer voor alle werkzaamheden

Verwijderd

Topicstarter
Mijn modem heeft geen serienummer met 3ES, maar daarom kan dat natuurlijk nog wel de oorzaak zijn.

Als het nu weer mis gaat dan moet ik misschien maar eens aan een ander modem denken.

Edit:
Handige aan de nieuwe firmware is dat er nu een soort logboek bijgehouden wordt in het modem. Dat logboek wordt gereset elke keer als het modem ook reset.
Nu zie ik dus dat bij zo'n storing het logboek ook reset, blijkbaar reset het hele modem dan even.
In het logboek staat dan: KERNEL Warm restart
Tweede ding dat me opvalt is dat de downstream snelheid veranderd, die was voor de laatste storing rond de 1900 en nu is het 1888 kbit/s. Misschien is dat de reden van de reset of is de reset de reden van de snelheidswijziging...
Alle aanwijzingen duiden er in elk geval op dat het modem brak is.

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2006 10:23 ]

• Edwin van Cleef

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Klopt jij hebt exact de zelfde problemen als dat ik heb.

• JHMvP
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-12-2025

JHMvP

Veritas logica est

AS/400, Linux, Novell, Windows, DOS, OS/2...luck has nothing to do with it.
*** Ignorance and nonchalance will lead us happily into slavery of evil ***

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 06 maart 2006 @ 23:54:
Mijn modem heeft geen serienummer met 3ES, maar daarom kan dat natuurlijk nog wel de oorzaak zijn.

Als het nu weer mis gaat dan moet ik misschien maar eens aan een ander modem denken.

Edit:
Handige aan de nieuwe firmware is dat er nu een soort logboek bijgehouden wordt in het modem. Dat logboek wordt gereset elke keer als het modem ook reset.
Nu zie ik dus dat bij zo'n storing het logboek ook reset, blijkbaar reset het hele modem dan even.
In het logboek staat dan: KERNEL Warm restart
Tweede ding dat me opvalt is dat de downstream snelheid veranderd, die was voor de laatste storing rond de 1900 en nu is het 1888 kbit/s. Misschien is dat de reden van de reset of is de reset de reden van de snelheidswijziging...
Alle aanwijzingen duiden er in elk geval op dat het modem brak is.
Het ligt waarschijnlijk niet aan je modem.
Ik heb dat probleem ook elke dag weer.
Heb al heel veel modems geprobeert en allemaal hetzelfde.
Heel vaak rond dezelfde tijd.
Is dat daar ook zo ?
Het is een hele waslijst met wat ik al heb geprobeert.
Zal nu een UPS proberen mischien heb ik last van spannings verschil

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 11:43:
[...]

Het ligt waarschijnlijk niet aan je modem.
Ik heb dat probleem ook elke dag weer.
Heb al heel veel modems geprobeert en allemaal hetzelfde.
Heel vaak rond dezelfde tijd.
Is dat daar ook zo ?
Het is een hele waslijst met wat ik al heb geprobeert.
Zal nu een UPS proberen mischien heb ik last van spannings verschil
Ik ga eens kijken of het op vaste tijdstippen gebeurd. Het is wel zo dat het modem is aangesloten op een nieuw stopcontact dat aangelegd is in de stoppenkast. Misschien is daar een foutje gemaakt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 11:47:
[...]

Ik ga eens kijken of het op vaste tijdstippen gebeurd. Het is wel zo dat het modem is aangesloten op een nieuw stopcontact dat aangelegd is in de stoppenkast. Misschien is daar een foutje gemaakt.
Net viel de boel hier ook weer uit.
Het is net alsof ie geen IP meer krijgt en dan de heleboel plat gooit.
Maar niemand die weet hoe het komt.
Ze sturen je van het kastje naar de muur.

• Floppie
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-02 12:04
Ik heb er ook wel eens last van bij mn ouders die Planet Internet. Die hebben een Speedtouch Home icm Draytech 2200E router. Ik start dan Internet Explorer op en dan meteen klapt de verbinding er ineens uit (broadband-lampje gaat dan uit). Na halve minuut is de verbinding weer hersteld.
Ik weet niet of dit aan Planet te wijten valt of aan de router...

• Edwin van Cleef

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Verwijderd schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 12:17:
[...]

Net viel de boel hier ook weer uit.
Het is net alsof ie geen IP meer krijgt en dan de heleboel plat gooit.
Maar niemand die weet hoe het komt.
Ze sturen je van het kastje naar de muur.
Moet je eens in de instellingen kijken.
Bij mij krijgt hij wel een ipnummer maar vind hij geen dns server.

Verwijderd

Topicstarter
Hey, hij is zojuist een half uur geleden weer gereset (gisteravond was het ook rond deze tijd).
De snelheid is nu weer 512 / 1920 (was daarvoor 512 / 1888). De downstream is dus weer wonderbaarlijk toegenomen.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2006 00:42 ]

Verwijderd

Ik heb hier ook een tijd last van gehad en heb toen het IRSA of ISRA punt laten verplaatsen door een monteur. Sindsdien geen problemen meer.

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02-2025

Schapie

Bleh...

@Hierboven het is een ISRA punt. ;)

Op wat voor afstand zit je van de centrale ? Wij hebben ook twee abbo's van planet en beide zitten op de zelfde centrale. Met het ene abbo zit ik op ~700mtr afstand en de ander rond de 2,5Km.
Bij de gene die het verst weg is heb ik ook last van het wegvallen van de verbinding. Dit is vele malen erger geworden sinds de laatste verhoging. Het modem traint iedere zoveel tijd opnieuw in. Soms gaat het een aantal dagen goed en soms valt de verbinding in een korte periode weer meerde malen weg.

Zal ook eens de warmte productie van het modem in de gaten houden.
Zojuist even gekeken in de logs en twee dagen geleden heeft het modem in 10 minuten tijd 10 maal opnieuw ingetraind. (Verder ging het logje niet terug.) Daarna verder geen problemen meer.
Zo ik met een downgrade mogelijker wijs van de problemen af zijn ? De snelheid van 768/6000Kbit haal ik gewoon niet. Ik haal nu ~600/2200Kbit. Thuis op ~700 meter zijn m'n snelheden wel gewoon acceptabel.

[ Voor 25% gewijzigd door Schapie op 08-03-2006 01:05 ]

No signature found

• Tropos
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Voordat er mensen de helpdesk gaan bellen, test eerst het volgende:
- zoek je ISRA punt op
- sluit je splitter met een korte (<1 mtr) kabel aan op het ISRA punt
- sluit je modem met een korte kabel aan op je splitter

Heb je dan nog steeds problemen:
- sluit alleen je modem met een korte kabel aan op je ISRA punt

Bel de helpdesk. Leg uit dat je linesync weg valt. Vertel dat je je modem met een korte kabel op ISRA hebt aangesloten. Je wordt doorverbonden naar de tweede lijn. Doe hetzelfde verhaal en vertel bovendien dat het wegvallende linesync is en dus geen ontbrekende linesync. Tweede lijn doet een storingsmelding bij KPN. KPN meet je lijn als het goed is voor langere tijd door en belt je terug om te vertellen waar het probleem zit en hoe dat opgelost kan worden.

Verwijderd

Topicstarter
Schapie schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 00:57:
Op wat voor afstand zit je van de centrale?
Een flink aantal kilometers.
Tropos schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 01:16:
Voordat er mensen de helpdesk gaan bellen, test eerst het volgende:
- zoek je ISRA punt op
- sluit je splitter met een korte (<1 mtr) kabel aan op het ISRA punt
- sluit je modem met een korte kabel aan op je splitter
Die kabel is op het moment al heel kort.
- sluit alleen je modem met een korte kabel aan op je ISRA punt
Alleen... dan heb ik geen telefoon meer. Kan ik dus niet echt lange tijd gaan testen of de problemen weg zijn.
Bel de helpdesk. Leg uit dat je linesync weg valt. Vertel dat je je modem met een korte kabel op ISRA hebt aangesloten. Je wordt doorverbonden naar de tweede lijn. Doe hetzelfde verhaal en vertel bovendien dat het wegvallende linesync is en dus geen ontbrekende linesync. Tweede lijn doet een storingsmelding bij KPN. KPN meet je lijn als het goed is voor langere tijd door en belt je terug om te vertellen waar het probleem zit en hoe dat opgelost kan worden.
Dankjewel dat ga ik zeker proberen.

PS: We hebben zo'n heel oud ISRA punt, op de foto de rechtse. Weet niet of dat van belang is...
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/nl/3/3b/ISRA_punt.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2006 01:25 ]

• Tropos
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 01:22:Alleen... dan heb ik geen telefoon meer. Kan ik dus niet echt lange tijd gaan testen of de problemen weg zijn.
Tsjaa, lullig maar de ervaring leert dat de storing dan niet in behandeling wordt genomen. Logisch ook (vind ik), ze willen zeker weten dat het probleem niet in je eigen splitter / bekabeling zit. Misschien als tip om te testen op zo'n manier dat je die telefoon zo min mogelijk mist. Sluit je modem 's avonds laat op ISRA aan, zet op je pc een aantal streams, radio en/of tv, aan en kijk 's ochtends vroeg in je modemlog of de verbinding weg is gevallen.

Het type ISRA maakt niet zo veel uit. Dat jij die meest rechtse hebt geeft in principe alleen aan dat je een wat ouder ISRA punt hebt. Dat zou kunnen betekenen dat het ISRA punt en de bekabeling tot aan het ISRA ook wat minder goed zouden kunnen zijn. Als die het probleem veroorzaken, zal KPN dat kostenloos komen oplossen.

Oh ja, evt. als je de mogelijkheid hebt, zou je nog een ander modem op de lijn kunnen zetten om je modem als probleem uit te sluiten.

[ Voor 8% gewijzigd door Tropos op 08-03-2006 01:34 ]

Pagina: 1