[Ubuntu]Creative Audigy geen geluid, maar wel aanwezig

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Mischien kent iemand het probleem. Ik ben de grote sprong aan het maken m`n laptop is al linux nu m`n desktop. Alles werkt behalve m`n bluetooth en m`n geluidskaart en de ergste vind ik m`n geluidskaart ik had een website gevonden die over mijn kaart ging, maar m`n kaart wordt ook al automatisch opgepakt door Ubuntu.

Modinfo soundcore
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
filename:       /lib/modules/2.6.12-10-386/kernel/sound/soundcore.ko
description:    Core sound module
author:         Alan Cox
license:        GPL
alias:          char-major-14-*
vermagic:       2.6.12-10-386 386 gcc-3.4
depends:
srcversion:     E11490DC3F523551C4C2A6D

lsmod |grep ca0106
code:
1
2
3
4
5
snd_ca0106             27172  3
snd_ac97_codec         72188  2 snd_ca0106,snd_intel8x0
snd_pcm                78344  4 snd_ca0106,snd_intel8x0,snd_ac97_codec,snd_pcm_oss
snd                    48644  15 snd_mpu401,snd_mpu401_uart,snd_rawmidi,snd_seq_device,snd_ca0106,snd_intel8x0,snd_ac97_codec,snd_pcm_oss,snd_mixer_oss,snd_pcm,snd_timer
snd_page_alloc         10120  3 snd_ca0106,snd_intel8x0,snd_pcm

Alsamixer geeft het volgende:

CA0106 (/dev/dsp1)
Analog Center/LFE
Analog Front
Analog Rear
Analog Side
CAPTURE feedback into PLAYBACK
SPDIF Center/LFE
SPDIF Front
SPDIF Rear
SPDIF Unknown

Nu wat specs:
Dualboot XP (hier werkt het dus wel)
Linux Lounge 2.6.12-10-386 #1 Mon Feb 13 12:13:15 UTC 2006 i686 GNU/Linux
Amd Athlon XP 2000+
768 mb DDR
Geluid onboard
Creative Audigy SE 7.1

er is voor de rest sprake van een dsp dsp1 en een dsp2 ? wat die ook is.
Heb voor de rest op got al gezocht en google, maar kwam daar via opensource.creative op een site terecht die ik niet nodig heb. Ben al een week mezelf aan het irriteren.
Heb ze ook al getest doormiddel van cat /dev/urandom > /dev/dsp daar kreeg ik een hoop storing van via de headset en als ik doe /dev/urandom > /dev/dsp1 dan hoor ik helemaal niets.

Hoop dat iemand het probleem herkent of anders gewoon de oplossing weet :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je toevallig een onboard geluidskaart? Lijkt er wel op als ik het zo bekijk. Schakel deze eens uit in de bios of via de jumper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRidh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:47
http://www.alsa-project.o...oundrc.php?module=Generic

het probleem is waarschijnlijk de sound devices, best kans dat als je Audigy als dsp1 staat en je onboard als dsp. Als je dan Audigy primair wil gebruiken moet je even doen wat in bovenstaande link staat.

Zelf heb ik ook het probleem gehad met m'n Audigy en mijn webcam, m'n webcam heeft microfoon en was meteen dus geluidsapparaat, en nam dsp over en Audigy werd gedegradeerd tot dsp1 :P

Ook handig om mee te testen welk apparaat de goede is is XMMS, daarbij kan je makkelijk zien welke geluidsapparaten er in je pc zitten, en je kan elk apparaat afzonderlijk kiezen. Makkelijk om achter de goede te komen :)

Research is to see what everybody else has seen, and to think what nobody else has thought - Albert Szent-Györgyi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok onboard uitgezet, XMMS geeft geen problemen meer, maar geeft geen geluid. Ik zie hem dus nu wel afspelen, maar geen geluid (onder ubuntu, xp wel). Ohja die link die heeft niet geholpen. Alsa maakt namelijk zelf al die bestanden aan.
Wil het echt werkend krijgen onder linux. Vind het gewoon fijner werken, m`n laptop is al een tijdje linux en dat bevalt heel erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRidh
heeft alsa bij jou zelf al .asoundrc aangemaakt?
In ieder geval, als je alsa gebruikt hoor je in dat bestand het juiste apparaat als default in te stellen, en dat lijkt toch nog steeds het probleem.

pcm.!default {
type hw
card 0
}

ctl.!default {
type hw
card 0
}

Je zei dat je in XMMS ook niets hoort. In XMMS kan je verschillende 'delen' van je geluidskaart selecteren, en geen enkele werkt er?

Research is to see what everybody else has seen, and to think what nobody else has thought - Albert Szent-Györgyi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 13:46

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik heb het probleem ook met m'n SB Live! en m'n laptop (via onboard) gehad. Ik kwam erachter dat ik 1 van de schuiven die een vage label hebben (ik weet ze even niet meer uit m'n hoofd). Ik heb die op 100% gezet, en sindsdien werkt het perfect.
De alsa driver geeft wat meer controle over de kaart dan je verwacht (en creative misschien ooit wou) en dat wil weleens tegen je werken.

Dus mijn tip (en die ook in elke ALSA handleiding staat), zet ALLE schuiven op 100% (ook mic, line in, en onbekende). Als je geluid hebt, ga je de verschillende schuiven dicht zetten (ik begin altijd met MIC, 3D en de onbekende schuiven). Grote kans dat 1 van die onbekende schuiven het geluid dan laat verdwijnen. Als je hem dan hebt gevonden, kan je je kaart inregelen en zal het geluid werken.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-08 10:24

it0

Mijn mening is een feit.

je moet ook ergens instellen of je digitaal of analoog wilt. Toen ik dat pas omschakelde kreeg ik pas geluid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn .asoundrc geeft :
# Default soundcard
defaults.pcm.card 1

xmms heb ik opties:

Audioapparaat
ca0106:ca0106( hw:0,0)
ca0106:ca0106( hw:0,1)
ca0106:ca0106( hw:0,2)
ca0106:ca0106( hw:0,3)

Mixer:
Staat er een vinkje met gebruik softwarematige kaart als ik die uitvink dan kan ik instellen:
mixerkaart hier staat CA0106 en MPU-401 UART dat heeft iets met midi te maken vond ik via google.
dan staat er mixer apparaat en daar kan ik kiezen uit:
Analog Center/LFE
Analog Front
Analog Rear
Analog Side
CAPTURE feedback into PLAYBACK
SPDIF Center/LFE
SPDIF Front
SPDIF Rear
SPDIF Unknown

geen daarvan werkt in xmms.

Ik heb alles op 100% gezet en toen kreeg ik in 1 keer ruis, dit na het omzetten in de alsamixer spdif out dat ie dat dus niet gebruikt. Die kan ik voor de rest aan en uitzetten het ruis met analog front, hard of mute zo ongeveer. Ook ziet ie links als rechts en vice versa.

Ehm it0 weet je toevallig of dat het is wat je bedoeld. Het probleem is dat ik voor de rest geen normaal geluid krijg. maar ik heb al iets ruis en dat is al iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stokvis79
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-08 13:50

stokvis79

Therapy?

Probeer anders eens de laatste ALSA-driver te instaleren: ftp://ftp.alsa-project.or...-driver-1.0.11rc3.tar.bz2

uitpakken en de README lezen, dan compileren. Als dit goed gelukt is, een terminal openen, root worden en alsamixer starten. Alle volumes open zetten en dan 'vast' zetten met 'alsactl store'. Werkt voor mij prima met mijn Creative Audigy SE.

[ Voor 9% gewijzigd door stokvis79 op 08-03-2006 09:54 ]

My girlfriend says That I need help My boyfriend says I'd be better off dead

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRidh
je kan ook de laatste ALSA pakketten uit de dapper reps halen. Wellicht handiger dan zelf compileren.

De MPU-401 UART is iig de midi device van je Audigy.
De ruis die je hoorde is idd de SPDIF, die moet je gewoon uitzetten.
CA0106 lijkt een ander apparaat te zijn. Welke dsp heb je nu nog in je /dev staan nu je de onboard uitgeschakeld heb?

Bij XMMS heb ik iig voor de Audigy de devices:
Default PCM Device
ADC Capture/Standard Default PCM Playback hw:0,0
Multichannel Capture/PT playback hw:0,2
Multichannel Playback hw:0,3

Het lijkt nog steeds dat een ander apparaat als eerste card staat, en dat moet je omdraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen,

ik had geprobeerd een repository van dapper te gebruiken. Hele systeem is over z`n nek gegaan, dus ik heb alles opnieuw geinstalleerd. Daarna een dist-upgrade uitgevoerd en nu is een van de meest vervelende dingen gebeurd: Het geluid werkt ! het vervelende daaraan is dat ik niet specifiek kan zeggen waarom. Dus is niemand met dit topic opgeschoten, maar ik heb een vermoeden dat het ligt aan de nieuwe alsadrivers.

Iedereen toch bedankt voor z`n hulp, mocht ik er ooit achter komen wat de reden was dan gooi ik het in de start post.

edit:
Moet er even bijzeggen dat XMMS nu het OSS stuurprogramma gebruikt.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2006 21:16 ]

Pagina: 1