Toon posts:

[HP 9000 Server] Loopt vast tijdens installatie linux

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mede-tweakers.

Ik zit met het volgende probleem...

Na veel research en gegoogle.. kom ik er niet meer uit,

Mijn HP 9000 Server (D260) loopt volgens mij vast tijdens de installatie van PA-Risc Linux.

Dit wil zeggen na het configureren van het netwerk... krijg ik een blauw scherm met alleen het knipperende cursortje..

Dit blijft gewoon wel een half uur zo doorgaan, en geen vooruitgang,

Ik heb trouwens ook geprobeerd HP-UX 10.20 opnieuw te installeren maar hierbij krijg ik tijdens het opstarten van deze cd al de bekende INIT ERROR, met heel erg veel codes e.d.

Hebben jullie voor mij een concrete oplossing?

• nzyme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-12-2025

nzyme

terror

pfffffffff, wat voor bak is dat man :p

welke distro probeer je te installen ? of is PA-Risc een 'echte' distro ?

Als je voor de installatie geen netwerk nodig hebt zou ik aanraden dat dus eens niet te configgen tijden s de installatie. Wat je ook even kan/moet doen is een tweede console openen en daar ff de output van dmesg bekijken tijdens de installatie.

tail -f /var/log/messages ofzoiets moet het dan worden....

| Hardcore - Terror |

Verwijderd

Topicstarter
Thanx Hellraizer voor je reply....

PA-Risc Linux is een echte Distro !! Verbasend maar het is er echt een...

Nou ik ben op het gebied van deze machines een beetje "noob", weet best veel van linux enzo, maar hoe open je via een seriele kabel en hyperterminal de tweede console? normaal is dat lokaal natuurlijk ctrl (of alt, kan me vergissen) + F2 enz...

Maar zoals ik al zei... ik weet niks van hyperterminal enzo..

Maar volgens jou kan het mogelijk ook aan het netwerk liggen? (netwerk config bedoel ik dan he..)

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

even naar PA-Risc gegoogeld het is dus een Debian poort

Kies bij de boot optie voor expert en omzeil de netwerk configuratie.
dat kan je als je linux hebt geinstallert met discover (apt-get install discover) detecteren en de module automatisch toevoegen.

>.< >.< >.< >.<

Verwijderd

offtopic:
Ik heb nog een HP9000 C110 workstation over....hoef er niets voor te hebben. mail naar hp9000@myname.nl

Verwijderd

Topicstarter
Goed ik ga even de installatie van het netwerk proberen te omzeilen zogauw als ik weer thuis ben!

Alvast bedankt, mocht dit ook niet werken (ik ga er vanuit dat het wel werkt...) dan post ik hier weer...

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-02 16:28

zomertje

Barisax knorretje

Ik vind het toch wel raar dat de originele HP-UX het ook niet doet. Dat zou toch geen probleem moeten vormen met die hardware. Ik heb ooit met soortgelijke machines gewerkt maar nooit helemaal geinstalleerd. Vaak kun je wel de bootsequence onderbreken via een bepaalde toets en dan gaan installeren/repareren. De meeste Unices bieden ook de mogelijkheid om een bootable dvd/tape te maken zodat je altijd je OS kan redden als ie stuk is. Moet je wel de hardware voor hebben natuurlijk :)

Probeer dus maar het netwerk te omzeilen en uit te vinden of het een hardware probleem kan zijn.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:40

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Verwijderd schreef op maandag 06 maart 2006 @ 20:20:
Hallo mede-tweakers.

Ik zit met het volgende probleem...

Na veel research en gegoogle.. kom ik er niet meer uit,

Mijn HP 9000 Server (D260) loopt volgens mij vast tijdens de installatie van PA-Risc Linux.

Dit wil zeggen na het configureren van het netwerk... krijg ik een blauw scherm met alleen het knipperende cursortje..

Dit blijft gewoon wel een half uur zo doorgaan, en geen vooruitgang,

Ik heb trouwens ook geprobeerd HP-UX 10.20 opnieuw te installeren maar hierbij krijg ik tijdens het opstarten van deze cd al de bekende INIT ERROR, met heel erg veel codes e.d.

Hebben jullie voor mij een concrete oplossing?
Ik zou maar eens lid worden van de parisc mailinglist en hun archieven doorspitten. parisc-linux is een port waarbij de hardware ondersteuning nog wel eens een kleine verrassing in petto heeft voor de argeloze gebruiker. Weet je zeker (uit ervaringsberichten van anderen) dat een D260 met jouw hardware (dus jouw netwerkkaart en jouw console e.d.) ondersteund wordt?

Succes,
Jurriaan

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:55

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

(jarig!)
Een D260 heeft PA-7200 CPU's, kijk even na wat thunder7 hierboven al vraagt - wordt die CPU ondersteunt? Dat je een blauw scherm krijgt verbaast mij, werk je via een grafische kaart of zo? Normaal werk je namelijk op een terminal op de console aansluiting.
De aansluiting achterop de D260 kun je gewoon met een seriele kabel aansluiten op de com-poort op jouw PC, dan jouw programma (hyperterminal doet het op de VT100 stand) instellen op 9600 baud, 8 bits, no parity. Het installeren van UX 10.20 vanaf de CD moet dan moeiteloos gaan.
De bijzondere toetscombinatie waar zomertje het over heeft is Ctrl-B (soort service processor om console, modem en dergelijke in te stellen), waar je weer uitkomt door een reset te geven (RS) of door terug te gaan naar de console (CO).
Door te wachten op de bootprompt kun je gedurende tien seconden op een toets drukken (verschijnt op het scherm) waarna je direkt het bootpath kunt instellen of in single user mode kunt booten enz.

Specs ...ik doe er niets meer aan.

Verwijderd

Topicstarter
Exactly heren,

Het feit wil nu dat PA-RISC linux het nu wel doet, maar zoals ik vanmiddag achterkwam (ik kreeg een blauw beeld omdat ik verkeerde terminal settings had, stond op autodetect), toen ik weer gebruik maakte van hyperterminal (ja dat gebruikte ik al die tijd al) loopt HP-UX 10.20 vast als een huis... op een eind blijft hij gewoon hangen, en het is niet een willekeurig punt ofzo, weet even niet meer zeker welk punt het was, maar ik weet wel dat de netwerkkaart (2de) defect was en heb deze verwijdert... Ook heb ik bij pa-risc linux nu Manual settings voor het netwerk gebruikt en werkt nu als een zonnetje...

Het vreemde is ook dat dit systeem met maar een CPU wil werken... bij de tweede geeft ie een vreemde CPU1 Stopped o.i.d. aan tijdens het aanzetten van de machine al... als ik in de console kom... Zoals ik ook al vermeld heb ik weet vrij weinig van RISC machines, ben meer van de X86 afdeling en Linux...

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:55

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

(jarig!)
Het is mogelijk dat de tweede CPU uitgeschakeld is in de serviceprocessor. Het is te lang geleden voor mij om het exact uit het hoofd te zeggen, maar ga met Ctrl-B naar de prompt en kijk daar eens naar de commando's. Voor een overzicht tik je gewoon 'help' in daar. Hier zet je dan de parameters voor console, modem en dergelijke.
Als het systeem boot, verschijnt na het initializeren een aantal meldingen op een LCD displaytje, let even op de meldingen over de CPU. Er komt dan te staan 'CPU0' respectievelijk 'CPU1' als er inderdaad twee CPU's in zitten.
Verder kun je de boot onderbreken als op het scherm verschijnt dat je binnen tien seconden op een toets kunt drukken - als je dat doet krijg je systeemprompt.
Je zit dan in het Main Menu, tik weer 'help' in voor alle mogelijkheden. In de submenu's kun je configuratie bekijken en een CPU in/uit schakelen.

Bij een al geinstalleerde HP-UX heb je daar een aantal programma's beschikbaar waaronder ODE en MAPPER, waarmee je de hardware config kunt uitlezen.
Hiervoor onderbreek je de boot weer (of je gaat verder vanauit het Main Menu hierboven) en tikt in 'boot primary'.
Dan krijg je de vraag 'Interact with ISL' en daar geef je Y in.
De ISL> prompt verschijnt, hier heb je o.a. het programma ODE (Offline Diagnostics) beschikbaar:
ISL> ODE
ODE> run mapper2

Dit laatste geeft dan een overzicht van de hardware.

Wil je hierna verder booten, tik dan op de ISL> in: 'hpux'

Specs ...ik doe er niets meer aan.

Verwijderd

Topicstarter
Hartelijk dank allemaal,

Ik heb nu PA-Risc draaiend op het systeem, en ga met deze nuttige hulp van jullie ook proberen HP-UX aan de gang te krijgen, en inderdaad is mijn 2e cpu uitgeschakeld... ik was al op zoek hoe hij weer aangezet kon worden...
Pagina: 1