dSLR kopen, blijf met een aantal vragen zitten

Pagina: 1
Acties:
  • 127 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-01 09:38
Goed heb nu een Minolta 7i, best een aardig prosumer (als die hier onder valt) imho. Maar wil toch graag beetje meer, dus een dSLR denk ik dan.

Welke camera?

Heb al veel canon camera's gehad (ixus IV, A70, A80, S1). Dus de 350D die ik er ook zeer mooi uit vind zien lijkt me een logisch stap. Ja de D70 is ook wel mooi, maar heb nog nooit een negatief puntje aan me canon's kunnen ontdekken (ja dat de specs niet heftig genoeg waren :P ) Plus dat het volgens reviews niet zo ver uit elkaar ligt als ik me niet vergis.

wanneer maak ik foto's

Nou ja dit verschilt nogal, vaak feestjes (in discotheken, clubhuizen e.d.) dus weinig licht. Maar dan ook weer van bbq overdag, en als iemand een nieuwe auto/motor/anders leuk speeltje heeft.

Compact flash kaart

Ja dit moet denk ik maar een Compact Flash 2GB (SanDisk, Extreme III) worden. Lees overal dat je toch wel een "fast/extreme" aanduiding moet hebben op de kaart die je in je dSLR wilt gaan gebruiken. Ondanks dat het weinig scheelt, maar de prijzen schelen niet zo veel meer.

Lens en externe flitser

Ja hier wordt het even onbekend terrein voor mij. Qua flitsers zie ik dus op marktplaats bijvoorbeeld dit staan:

Tumax DPT386AFZ heeft een richtgetal van 42 (m/ISO 100 bij 85mm)

Het lijkt me dat ik voor me foto's tijdens de feestjes dus met weinig licht, een externe flister nodig heb. Maar ja zie er zo veel staan, terwijl ik denk "hij hoeft alleen maar een beetje licht te geven". Dus is de bovenstaande wat of zijn er beter voor betaalbare prijzen?

En ja lenzen, heb ik bijvoorbeeld voldoende aan de bijgeleverde lens? Of moet ik een bijvoorbeeld groothoek lens hebben?

budget

Ja dat is een beetje moeilijk en is nog niet echt bepaald, hoeft niet allemaal in 1 keer gekocht te worden. Maar ja ben wel student dus moet wel leuk blijven. (dus 1D met 1000 euro lens is geen optie :P).

Ben wel redelijk op de hoogte wat betreft ISO/Ruis/Megapixel/Witbalans/Sluitertijd (maar wat bijvoorbeeld de beste instelling is voor het nachtleven, geen idee nog iemand ideeen? Maar dit is ook een beetje proberen als ik de cam eenmaal heb)

Mede door:

Fotografie technische FAQ en Koopadviezen

Maar van lenzen en flitsers heb ik weinig kaas gegeten, ga als het goed is binnenkort op fotocursus van Canon. Heeft een vriend van me gekregen bij zijn 350D.

Verder wil ik graag foto's in RAW kwaliteit gaan nemen, zodat ik ze later kan bewerken (moet ik ook nog leren). Maar als ik me niet vergis kan je dan het beste foto's nemen in dit formaat. Al hoewel bijvoorbeeld rode ogen bewerken prima gaat in jpeg kwaliteit (foto's van me 7i dan natuurlijk).

Excuses voor het lange verhaal, heb er zoveel mogelijk structuur in proberen te brengen. Of dat gelukt is mogen jullie beoordelen :P

[ Voor 10% gewijzigd door Operations op 06-03-2006 20:10 ]

PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- DELL 4025QW | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

• Nielsracing
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-01 15:00
TheGeneral schreef op maandag 06 maart 2006 @ 20:08:
Goed heb nu een Minolta 7i, best een aardig prosumer (als die hier onder valt) imho. Maar wil toch graag beetje meer, dus een dSLR denk ik dan.

Welke camera?

Heb al veel canon camera's gehad (ixus IV, A70, A80, S1). Dus de 350D die ik er ook zeer mooi uit vind zien lijkt me een logisch stap. Ja de D70 is ook wel mooi, maar heb nog nooit een negatief puntje aan me canon's kunnen ontdekken (ja dat de specs niet heftig genoeg waren :P ) Plus dat het volgens reviews niet zo ver uit elkaar ligt als ik me niet vergis.

wanneer maak ik foto's

Nou ja dit verschilt nogal, vaak feestjes (in discotheken, clubhuizen e.d.) dus weinig licht. Maar dan ook weer van bbq overdag, en als iemand een nieuwe auto/motor/anders leuk speeltje heeft.

Compact flash kaart

Ja dit moet denk ik maar een Compact Flash 2GB (SanDisk, Extreme III) worden. Lees overal dat je toch wel een "fast/extreme" aanduiding moet hebben op de kaart die je in je dSLR wilt gaan gebruiken. Ondanks dat het weinig scheelt, maar de prijzen schelen niet zo veel meer.

Lens en externe flitser

Ja hier wordt het even onbekend terrein voor mij. Qua flitsers zie ik dus op marktplaats bijvoorbeeld dit staan:

Tumax DPT386AFZ heeft een richtgetal van 42 (m/ISO 100 bij 85mm)

Het lijkt me dat ik voor me foto's tijdens de feestjes dus met weinig licht, een externe flister nodig heb. Maar ja zie er zo veel staan, terwijl ik denk "hij hoeft alleen maar een beetje licht te geven". Dus is de bovenstaande wat of zijn er beter voor betaalbare prijzen?

En ja lenzen, heb ik bijvoorbeeld voldoende aan de bijgeleverde lens? Of moet ik een bijvoorbeeld groothoek lens hebben?

budget

Ja dat is een beetje moeilijk en is nog niet echt bepaald, hoeft niet allemaal in 1 keer gekocht te worden. Maar ja ben wel student dus moet wel leuk blijven. (dus 1D met 1000 euro lens is geen optie :P).

Ben wel redelijk op de hoogte wat betreft ISO/Ruis/Megapixel/Witbalans/Sluitertijd (maar wat bijvoorbeeld de beste instelling is voor het nachtleven, geen idee nog iemand ideeen? Maar dit is ook een beetje proberen als ik de cam eenmaal heb)

Mede door:

Fotografie technische FAQ en Koopadviezen

Maar van lenzen en flitsers heb ik weinig kaas gegeten, ga als het goed is binnenkort op fotocursus van Canon. Heeft een vriend van me gekregen bij zijn 350D.

Verder wil ik graag foto's in RAW kwaliteit gaan nemen, zodat ik ze later kan bewerken (moet ik ook nog leren). Maar als ik me niet vergis kan je dan het beste foto's nemen in dit formaat. Al hoewel bijvoorbeeld rode ogen bewerken prima gaat in jpeg kwaliteit (foto's van me 7i dan natuurlijk).

Excuses voor het lange verhaal, heb er zoveel mogelijk structuur in proberen te brengen. Of dat gelukt is mogen jullie beoordelen :P
Kort maar krachtig:

Maak een keuze, Nikon of Canon of whatever. Ga eens naar de winkel en kijk welke body je 't meest aanspreekt.

Ga je voor Nikon heb je bijvoorbeeld:

Nikon D50
Nikon SB-600 flitser
Nikkor 18-70mm lens

en voor Canon:

Canon 350D met 18-55 kitlens
Canon 430EX flitser

Beide opties zijn ongeveer even duur. Al naar gelang je wat meer foto's schiet en je telebereik te kort komt (geloof me, je wilt snel een zoomlens) kun je bijvoorbeeld een Sigma 70-300 APO DG aanschaffen.

Al met al moet voor rond de € 1000 klaar zijn. En onthou, investeer in lenzen, de body's zijn over het algemeen aan elkaar gewaagd.

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-12-2025
meerrrr leeswerk:

Info over Canon lenzen:
Het grote Canonmount-objectieven-topic

Lezen over budget/instap DSLRs:
[rml][ discussie] budget / start-dSLR, welke te kiezen? *DEEL 2*[/rml]

Recensies lezen van die budget/instap DSLRs:
www.dpreview.com

verder is er nog een topic over partyfotografie. Een topic over flitsers. Een topic speciaal over ene 350D, ene D50, ene KM 7D, ene Olympus Exxx. etc.

Nu kunnen we wel een DSLR aanraden .. of nee eigenlijk niet. Een veel te breed verhaal. Je wilt een camera met een lichtsterke lens, maar hoe lichtsterk weet je niet, omdat je ook geen idee hebt welke lens en je weet niet of je groothoek nodig hebt of niet of wel of misschien nooit, maar dat weet je dus niet want het verschilt per situatie en we moeten natuurlijk rekening houden met het budget.

Dus gewoon googlen en meer lezen over bijv. wat een lens is, wat een diafragma doet, wat een flitser doet, meteen kijken naar de prijzen van die flitsers en die lenzen (dat kun je best zelf doen, er is hier een pricewatch). Zo kom je er dus bijv. ook achter wat groothoek betekent, hoeveel groothoek je misschien wel of niet nodig zal hebben en wat het hele cropfactor verhaal inhoudt.

edit= zoals de anderen ook zeggen: Kies eerst voor een systeem waarin je wilt instappen (het canon systeem of het olympus systeem of het nikon systeem of een ander). Kijk bijv. eens wat voor lenzen er voor welk systeem beschikbaar zijn en welke mogelijkheden je hebt tot het eventueel upgraden van je body. Lenzen zijn belangrijker dan een body. Als je van plan bent om serieus met fotografie door te gaan, bedenk er dan ook bij dat een kitlens vaak de eerste lens is die vervangen wordt en dus geen belangrijke reden is om voor een systeem te kiezen. Maar goed, dit is ook al te lezen in de andere topics.

[ Voor 28% gewijzigd door guillaumemay op 06-03-2006 20:42 ]

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Om even een negatief puntje van de Canon op te noemen: hij is ontzettend klein (en nee dit is geen flame of whatsoever). De D70 is vele maler groter en ligt daarom ook lekkerder in de hand. Kortom ga naar een foto zaak waar je beide bodies kan vastpakken en kijk hoe ze in de hand liggen :)
Qua specs scheelt het toch niet erg veel.

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:19
Atlas schreef op maandag 06 maart 2006 @ 20:27:
Om even een negatief puntje van de Canon op te noemen: hij is ontzettend klein (en nee dit is geen flame of whatsoever). De D70 is vele maler groter en ligt daarom ook lekkerder in de hand. Kortom ga naar een foto zaak waar je beide bodies kan vastpakken en kijk hoe ze in de hand liggen :)
Maar de 300D is 2e hands nog perfect te verkrijgen. Dat scheelt je dan weer geld!

• LoeiOrdinair
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 31-01 21:33

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

Een grip eronder doet wonderen :) Kan je nog eens 2 accu's instoppen :Y)

• dribbel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:06
de d70 is wat groter ja, maar niet "vele malen" :p

ik vind dat altijd zo'n onzin statement wat maar te pas en te onpas gebruikt wordt, "vele malen groter", "vele malen sneller" enz, terwijl het verschil in werkelijkheid minimaal is...

welke lekkerder in de hand ligt is imo een persoonlijke keuze

[ Voor 4% gewijzigd door dribbel op 06-03-2006 20:38 ]

• Operations
@gium

uiteraard moet ik nog aantal dingen lezen, maar omdat ik veel dingen wil weten moet je veel lezen en dan lees je de ene keer dit en de andere keer dat. En hier op GoT krijg je vaak persoonlijke ervaringen en is het meestal wel de zelfde kant op (b.v. 350D is een prima instap dSLR, dat vind iedereen uiteraard klein/groot ligt ook aan je eigen indruk dus dat blijft verschillend).

@Nielsracing

Hoeveel verder kan een echte zoomlens dan zoomen in tegenstelling tot de standaard lens?

Canon 350D met 18-55 kitlens
Canon 430EX flitser

En wat is deze flitser beter dan die ene dit ik posten?

En ja 2de hands een camera kopen vind ik toch een beetje spannend, heb er weinig verstand van dus kan alleen naar de buitenkant kijken. Dus of de camera ze werk nog goed doet of dat hij aan het overlijden is kan ik niet bepalen.

[ Voor 16% gewijzigd door Operations op 06-03-2006 20:46 ]

PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- DELL 4025QW | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Verwijderd

Als je je lekker voelt bij canon en je tevreden bent met je vorige camera's moet je gewoon voor canon gaan vind ik

groetjes, een nikon-gebruiker :p

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:09
Ik vind dat het wel erg kort door de bocht dat een camera die kleiner is per definitie minder lekker in de hand zou liggen.

Maar ik zou TS idd wel willen aanraden om een fotozaak in te stappen om het voor zich zelf aan te voelen.

Wat betreft de geheugenkaart. Volgens mij hoef je niet perse een extreme kaart, maar voldoet een ultra (er vanuitgaande dat je een 350d zou willen aanschaffen) wel wat betreft de snelheid. Maar als het qua prijs niet al te veel uitmaakt. Tja...

• guillaumemay
  • Laatst online: 04-12-2025
TheGeneral schreef op maandag 06 maart 2006 @ 20:43:
@gium

uiteraard moet ik nog aantal dingen lezen, maar omdat ik veel dingen wil weten moet je veel lezen en dan lees je de ene keer dit en de andere keer dat. En hier op GoT krijg je vaak persoonlijke ervaringen en is het meestal wel de zelfde kant op (b.v. 350D is een prima instap dSLR, dat vind iedereen uiteraard klein/groot ligt ook aan je eigen indruk dus dat blijft verschillend).
Het is alleen dat alle (echt alle vragen! behalve 1 dan) die je hier nu stelt al vele malen eerder gesteld zijn. Vandaar dus mijn opmerking om meer gebruik te maken van de goede zoekfuncties van dit forum om je vragen te beantwoorden.

Alleen de vraag over die Tumax flitser is nog nooit voorbij gekomen, puur doordat het merk Tumax totaal niet bekend is. En dat zegt dan eigenlijk al genoeg.

Als je je dus hebt ingelezen in de termen/begrippen van fotografie en dan weet de meest voorkomende dingen betekenen, dan kun je ook ongeveer uitstippelen van wat je denkt te willen. Pas dan kunnen we gericht ervaringen delen en advies geven over een specifieke serie lenzen of een specifieke serie flitsers, want ik denk dat niemand het eigenlijk heel leuk vindt om aan jou uit te leggen dat de hoeveelheid zoom totaal niks zegt en dat het om de brandpuntsafstanden gaat.

[ Voor 23% gewijzigd door guillaumemay op 06-03-2006 21:05 ]

• Operations
relonky schreef op maandag 06 maart 2006 @ 20:55:
[...]

Ik vind dat het wel erg kort door de bocht dat een camera die kleiner is per definitie minder lekker in de hand zou liggen.

Maar ik zou TS idd wel willen aanraden om een fotozaak in te stappen om het voor zich zelf aan te voelen.

Wat betreft de geheugenkaart. Volgens mij hoef je niet perse een extreme kaart, maar voldoet een ultra (er vanuitgaande dat je een 350d zou willen aanschaffen) wel wat betreft de snelheid. Maar als het qua prijs niet al te veel uitmaakt. Tja...
Ja maar dat voelen en die grip vind ik wel belangrijk, dus dat ga ik zeker doen maar als dan al me foto's onderbelicht zijn omdat ik de verkeerde lens en flitser gekocht heb voel ik me zuur :P

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:32
ik heb uit je verhaal nog niet begrepen waarom je perse een dSLR wil? omdat je net iets meer wil, wat wil je dan meer kunnen?

Ik krijg nu een beetje het idee dat je vooral een SLR wil omdat dat beter zou zijn, terwijl uit je vragen niet echt een beeld komt van wat er dan beter is. Vergeet niet dat je met een dSLR veel meer zelf kan en moet instellen en dat niet vanzelfsprekend de foto;s er ook beter uitkomen rollen, nabewerken is juist bij een dslr vaak broodnodig.

Ik zou als ik TS was bij mijn leest blijven en pas naar een dSLR opzoek gaan als ik echt zou weten wat de meerwaarde van dSLR is.

Verwijderd

Ik zit in 't zelfde schuitje, al heb ik de 350D al afgeschreven. Niet omdat het zo'n slechte camera is, maar puur omdat hij echt te klein voor me was. Ik zou inderdaad gewoon even naar een camerazaak gaan, en de camera's zelf even proberen. Voor mij was het verschil in formaat tussen de 350d en d50/d70 echt een wereld van verschil.

Maar goed, voor de rest is het voor mij ook nog niet echt duidelijk welke ik wil. Zit voornamelijk te twijfelen tussen de d50 en d70s, of sparen voor de nieuwe canon 30d. :)

(denk dat ik voor de d50 ga, en gewoon ga investeren in lenzen)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2006 21:19 ]

Verwijderd

@TS:
Uit de startpost merk ik, dat je nog weinig verstand hebt van foto-apparatuur (niet lullig bedoeld) en vooralsnog niet al te veel fotografeert. Als je zo graag een dSLR wil, zou ik er een kopen die je voor een goede prijs kunt krijgen en/of die goed in de hand ligt (bij een 350D kan ik me voorstellen dat hij te klein is, maar ik heb het zelf niet geprobeerd). Zoals vaker gezegd, de kwaliteit van de bodies is gewoon goed.

Neem daarbij een kitlens. Zo'n kitlens kost een paar tientjes meer dan een losse body en die paar tientjes zijn peanuts als je bedenkt wat je er later nog aan uit gaat geven. Als je net van digitaal compact afkomt maakt zo'n kitlens al een wereld van verschil en het is in de regel gewoon een licht en handig standaardlensje. Mocht je later veel waarde blijken te hechten aan een lichtgevoelige lens (met daardoor een korter DOF) zou je voor 100,- een 50mm/1.8 prime erbij kunnen kopen. Dit is altijd een goedkope en zeer scherpe lens. Als je er veel plezier in krijgt en dingen mist in je lenzensamenstelling, dan ga je vanzelf wel reviews lezen en achterhaal je dan wel wat je wil hebben.

Van partyfotografie weet ik eigenlijk niets, maar als er een flitser bij moet kun je niet zomaar iedere flitser aanschaffen. Zowel Canon als Nikon hebben een paar (recente) fliters die met de camera werken. Oudere modellen schijnen niet te werken (hoewel ik zelf niet weet wat er precies niet werkt. Ik gebruik nog een 20 jaar oude fliters, maar ja, dan moet je alles handmatig instellen). Zo'n flitser begint bij 200,- (voor Nikon dan).

En dan het geheugenkaartje. Iedereen zegt altijd wel dat je snelle kaartjes nodig hebt, maar ik vind het eerlijk gezegd bullcrap voor de meeste situaties (alsof je altijd 20 foto's achter elkaar schiet...). Op het moment is het prijsverschil echter niet te groot, dus ik zou gewoon een Sandisk Ultra II ofzo kopen.

En vergeet ook een goede tas niet.

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

Verwijderd schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 00:52:
En dan het geheugenkaartje. Iedereen zegt altijd wel dat je snelle kaartjes nodig hebt, maar ik vind het eerlijk gezegd bullcrap [..] ik zou gewoon een Sandisk Ultra II ofzo kopen.
En wat wou je een Ultra II noemen dan.. een standaard langzaam CF kaartje? 8)7 8)7

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:23

Zoefff

❤ 

dribbel schreef op maandag 06 maart 2006 @ 20:37:
[...]

de d70 is wat groter ja, maar niet "vele malen" :p

ik vind dat altijd zo'n onzin statement wat maar te pas en te onpas gebruikt wordt, "vele malen groter", "vele malen sneller" enz, terwijl het verschil in werkelijkheid minimaal is...

welke lekkerder in de hand ligt is imo een persoonlijke keuze
Wat lekkerder in de hand ligt is absoluut een persoonlijke keuze, maar ik vind het niet raar dat Atlas het formaat van de 350D aanstipt, aangezien er een significant verschil is met bijvoorbeeld de D70 of de duurdere broertjes van Canon (D10/20/30). Een dermate groot verschil dat ik de 350D (zonder grip) níet met al m'n vingers vast kan pakken. M'n pink bungelt er constant onder, en dat ga je merken na een paar uur fotograferen. Het is dus zeker een puntje om op te letten bij de aanschaf.

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• dribbel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:06
natuurlijk is het formaat wel een punt, maar de laatste tijd zie je overal maar het "vele malen groter/beter/sneller" verhaal... net alsof de d70 wel vijf of zes keer zo groot is als de 350d, wat natuurlijk onzin is, het zal misschien 10 of 20% schelen, wat nog niet eens 1 maal is. Hetzelfde zie je ook vaak bij de tech fora, de processor of videokaart die 5% sneller is dan de andere is VELE malen sneller... zo verschrikkelijk overdreven.

anyway, als je die battery grip er dan gewoon bij haalt, is dat formaat al opgelost.. als je altijd canon hebt gehad zou ik toch het liefst bij canon blijven, maar dat is persoonlijk

[ Voor 19% gewijzigd door dribbel op 07-03-2006 09:08 ]

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-01 10:37

DeFeCt

je wéét toch

@dribbel
Het verschil in grootte van de body mag dan misschien maar 5% zijn, de beleving van de gebruiker kan wel degelijk "vele malen beter/fijner" zijn, dit kan namelijk in de kleinste dingen liggen. Voor mij was het ook dé reden om geen 350 te kopen.

@TS
Als ik je verhaal zo lees zou ik nog eens heel goed nadenken of je wel een dSLR nodig hebt. Een leuke 2e hands 717 met externe flitser zou zomaar eens ook aan je wensen kunnen voldoen.

Flickr

Verwijderd

anyway, als je die battery grip er dan gewoon bij haalt, is dat formaat al opgelost.. als je altijd canon hebt gehad zou ik toch het liefst bij canon blijven, maar dat is persoonlijk
Wat kost een bgrip voor de 350D?? We hebben het niet over een paar tientjes meer of minder.
een grip kost meer dan 100 euro.

Altijd dat ge-"oh dan doe je er toch even een grip bij?"

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:18

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Als je veel wil gaan flitsen zou ik voor Nikon gaan. Het flitssysteem zit daar gewoon beter in elkaar. Dingen als draadloos flitsen kan je meteen doen met een SB800 en de D70, terwijl je bij Canon meteen een extra master-apparaat moet gaan kopen voor honderden euro's.

Verder kunnen de Nikon flitsers zelf licht meten en Canons alleen via de camera.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Verwijderd schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 13:47:
[...]

Wat kost een bgrip voor de 350D?? We hebben het niet over een paar tientjes meer of minder.
een grip kost meer dan 100 euro.

Altijd dat ge-"oh dan doe je er toch even een grip bij?"
Ik heb in Zwolle de grip gehaald voor precies 75 euro, moet haast wel een foutje zijn geweest want de 350D was nog maar net uit :)

Verwijderd

Gizz schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 13:51:
Als je veel wil gaan flitsen zou ik voor Nikon gaan. Het flitssysteem zit daar gewoon beter in elkaar. Dingen als draadloos flitsen kan je meteen doen met een SB800 en de D70, terwijl je bij Canon meteen een extra master-apparaat moet gaan kopen voor honderden euro's.

Verder kunnen de Nikon flitsers zelf licht meten en Canons alleen via de camera.
Let wel dat dit verhaal niet geld voor de D50, deze features vind je pas terug op de D70 /s. icm met een sb600 of boven genoemde sb800.

Verwijderd

TheGeneral schreef op maandag 06 maart 2006 @ 20:08:
Welke camera?
Heb al veel canon camera's gehad (ixus IV, A70, A80, S1).
Ik heb voor Canon gekozen omdat ik, net als jij, ook eerder Canons heb gehad. Het voordeel is dat je de menustructuur voor een groot deel hetzelfde is. Niet echt een overuigend argument, maar ik vond het wel prettig.

Verwijderd

tazzman schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 01:27:
[...]

En wat wou je een Ultra II noemen dan.. een standaard langzaam CF kaartje? 8)7 8)7
Je zet net tussen (...) waarom ik toch een Ultra II zou kopen.
Pagina: 1