Maxtor DM10 Sata2 schijf wordt niet herkend

Pagina: 1
Acties:

• TangLeFuzZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-10-2025
Hey,

ik heb een Aopen AK86-L moederbord, met Sata aansluitingen.

Ik las in de FAQ dat SATA2 volledig backwards-compatible is met SATA1, dus heb ik vanmiddag een SATA2 schijf gekocht.

Ik gebruik al vanaf het begin een Maxtor Sata (1) harde schijf die ik op de eerste aansluiting heb zitten, zonder problemen.

Vanmiddag heb ik een nieuwe Maxtor schijf gekocht (DiamondMax10 SATA2), en hem aangesloten op de tweede SATA aansluiting, maar als ik de pc op start krijg ik een 'initalize' error op het moment dat normaal de schijven worden herkend.

Hij wordt dus direct al niet herkend... het is geen windows probleem, hij hangt al bij het opstarten van de pc.

Ik heb eerst alles geprobeerd met de kabels, oude kabels aan de nieuwe schijf, alleen nieuwe schijf erin, etc etc. zonder resultaat.

Na wat zoeken bij Troubleshooting op de Aopen site kwam ik wel het volgende tegen, alleen stond er bij dat dit voor Western Digital schijven het geval was;
Second Generation Serial ATA hard drives are not detected when connected to a VIA or SIS Serial ATA controller. These First Generation Serial ATA controllers include the following chipsets:

Cause:
Our Second Generation Serial ATA hard drives use autospeed negotiation. This enables our Second Generation Serial ATA hard drives to automatically detect the motherboard data transfer rate, making it backward compatible with First Generation Serial ATA data transfer rates. However, because this technology is so new, some older First Generation Serial ATA controllers are unable to support autospeed negotiation and cannot recognize the drive. This “drive not detected” condition occurs when a chipset is incapable of correctly negotiating the data transfer speed with a Second Generation Serial ATA hard drive.

Resolution:

* You can purchase and install a third party PCI or PCI-Express Second Generation Serial ATA controller card for your Serial ATA hard drive(s).

* To lock the drive at 150 MB/s data transfer rate, install a jumper shunt on pins OPT1, shown in the picture below.
Goed, dit is dus voor WD schijven en mijn Maxtor schijf heeft geen jumpers, dus ik heb hier weinig aan.

Op de Maxtor site zelf kan ik echt geen ruk vinden in die Knowledge Base, en volgens de Installation Guide PDF heb ik alles gewoon gedaan zoals het zou moeten.

Heeft iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?

Edit:

Ik kwam net dit topic bij Aopen tegen van mensen met hetzelfde probleem:
http://club.aopen.com.tw/...orumID=17&MessageID=84326
Alleen staan er nog geen antwoorden in :(

Daar staat ook de exacte melding die ik krijg:

"Hardware initiate failed, please check device. The bios could not be installed, press g to continue"

[ Voor 15% gewijzigd door TangLeFuzZ op 06-03-2006 20:15 ]

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Je hebt geen jumper? Daar geloof ik geen kont van want ik vorige week precies zo'n schijf gekocht en die heeft wel degelijk een jumper.
Niet dat ik hem al aan de praat heb, maar da's een ander verhaal ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 28-02 17:16
Op de SATA2-uitvoeringen van deze schijven zit wel degelijk een jumper (weliswaar aanzienlijk kleiner dan de jumpers op de PATA schijven). Wanneer je tegen de connectors aankijkt, zit de jumper rechts.
Vorige week heb ik nl. ook een DM10 SATA2-schijf (300 GB) aangesloten. Daarbij moest ik ook de jumper omzetten, anders kwam m'n machine niet door de POST heen.
Volgens mij heb jij ook een motherbord met 'n VIA K8T800 chipset.

Verwijderd

Tip geen Maxtor schijven kopen, Maxtor is niet meer en de kwaliteit laat al tijden wensen te over.
Wil je een goede stabiele en snelle schijf koop een WD. (Western Digital)

En alvast voor de Maxtor fanboys, ik heb ook Maxtor gehad en ben beslist geen WD fanboy, maar ik merk in de praktijk gewoon dat er veel meer mis is met Maxtor schijven als WD's.

• TangLeFuzZ
Cranberry schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 10:30:
Op de SATA2-uitvoeringen van deze schijven zit wel degelijk een jumper (weliswaar aanzienlijk kleiner dan de jumpers op de PATA schijven). Wanneer je tegen de connectors aankijkt, zit de jumper rechts.
Vorige week heb ik nl. ook een DM10 SATA2-schijf (300 GB) aangesloten. Daarbij moest ik ook de jumper omzetten, anders kwam m'n machine niet door de POST heen.
Volgens mij heb jij ook een motherbord met 'n VIA K8T800 chipset.
Ik zie de jumper nu ook, maar waar heb je hem opgezet? Er staat geen informatie op de sticker van de schijf over de jumpers, en hoe ik ze zou moeten zetten om hem naar SATA1 terug te krijgen.

Het enige wat ik er over vind is dit:
http://www.maxtor.com/_fi...mondmax_10_quickspecs.pdf

"PLEASE NOTE: Unlike standard ATA drives, Serial ATA (SATA) drives DO NOT
require jumpers. Older systems with 4 pin legacy power connectors, will require a
4 pin to 15 pin power adaptor."

[ Voor 20% gewijzigd door TangLeFuzZ op 07-03-2006 13:38 ]

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Uit mijn hoofd moet hij op de linker 2 pinnetjes

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• TangLeFuzZ
Woo en yay,

m'n schijf werkt en m'n dank is groot :)

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Top, nou die van mij nog ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1