Toon posts:

Watergekoelde Dual/Quadserver?

Pagina: 1
Acties:
  • 161 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik wil over een paar maand een server kopen, gewoon om dedicated games te hosten, ftp, backup etc. Deze kan ik niet ongemod laten dus wil ik hier een case voor bouwen. :) Ik verwacht dat de 2/4 cpukoelers samen aardig wat geluid maken. Dus het lijkt me fijner/mooier om het watergekoeld te maken ivm. sidewindows ed.

Verwachte specs:

Dual/Quad Intel 800 - 1000 mhz (liefst quad natuurlijk :P )
1 Gb sdram
10k bootdiskje + 250Gb 7k200 disk

Ik vraag me dus af of er waterkoelingsblokjes zijn voor P3 Socket 1. Anders wordt het custom made met een beetje knooiwerk en geluk :P

Edit: Kan bijv. een 9,1 Gb 10.000 rpm samenwerken met een 250 Gb 7200 rpm hdd waarbij het als 1 harde schijf (dus 259,1 Gb) wordt gezien?

Ik heb weinig ervaring met waterkoeling dus kritiek is welkom :)

Oke, hier is mijn idee:

Ik ga er vanuit dat ik het moederbord verticaal plaats. Onderin de case wil ik een zelfgemaakt resevoir plaatsen met 2 aansluitingen opzij en 2 aansluitingen van bovenaf. 1 groot radiator of een koppeling van 2 achter elkaar zou ook kunnen. De schets (ja een vlug en lelijk paint-schetsje :P ) legt denk ik meer uit.

http://depositfiles.com/en/files/420/quadwc2.bmp.html
http://img507.imageshack.us/my.php?image=quadwc45en.jpg

Zou dit (goed) mogelijk zijn? Ik weet nl. niet of de pomp dit goed aankan enz.

Radiator: Klik. Hier 2 van lijkt mij wel goed koelen. :)

Andere goedwerkende combo's of tips/tricks/kritiek laat het horen!

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2006 19:57 ]

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10-2025
Je plannen lijken goed alleen zou ik de HDDs niet laten samenwerken. De 9.1GB lijkt mij een oude schijf die mogelijk trager is als de nieuwe 7200rpm schijf.

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

Verwijderd

Topicstarter
Mento schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 08:14:
Je plannen lijken goed alleen zou ik de HDDs niet laten samenwerken. De 9.1GB lijkt mij een oude schijf die mogelijk trager is als de nieuwe 7200rpm schijf.
Idd dat lijkt me achteraf ook wel een beetje een bottleneck. Denk dat ik dan voor alleen een 250Gb ga.

Hier kan een slotje op, ik heb dit topic eigenlijk verkeerd geplaatst. :X Op Tweaking & Cooling Algemeen zou het beter passen.

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Die 9,1 scsi schijf is dus absoluut geen bottleneck he :)

Hier kan je mooi het OS+ Games opzetten en dan heb je een lekker rappe schijf voor je belangrijkste zaken, misschien moet je er nog 1 ritselen voor raid 1 / 0

Heeft ook een computer!

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Slotje is niet nodig, er komt wel een mod die hem versleept.

Die 2 schijven als één laten zien kan met RAID.
Wat je zoekt heet de JBOD-opstelling.
Hierbij hang je gewoon een willekeurig aantal schijven aaneen als één grote schijf.

Misschien werkt dit niet omdat het twee verschillende schijven zijn, want ik heb het zelf nog nooit geprobeerd.

Wat ik aanraad is om (ivm spellen zal het wel Windows worden) de WindowsServer2003 installatie op de snelle schijf te zetten (de 9,1 10000), omdat dat lekker doorwerkt, en je games/bestanden etc. op de tweede.
Zo wordt het officieël ook aangeraden, omdat system en files makkelijk uit elkaar blijven, en zo goed te backuppen zijn.

Over het waterkoelen:
2 CPU's kan wel, maar 4 is te veel waarschijnlijk.
Na je 2e CPU is het water (misschien, kan het mis hebben) al redelijk warm, en bij de 4e helemaal, die moet dan zelfs nog gekoeld worden...
Daarna misschien nog andere onderdelen, maar die zal je meer opwarmen dan afkoelen.

Wel is het zo dat ik hoor dat grote pompen het water gewoon zó hard doorsturen, dat het water maar een beetje wordt opgewarmd per CPU, en dat de warmte 'uitgesmeerd' wordt over meer water.
Moet je wel een groot koelreservoir bouwen :)

edit: Een deel van je vraag past bij TC (de waterkoeling), het andere deel (schijven etc) bij HW.

[ Voor 5% gewijzigd door DarthPlastic op 07-03-2006 16:14 ]

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• sajoku
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
DarthPlastic schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 16:13:
Over het waterkoelen:
2 CPU's kan wel, maar 4 is te veel waarschijnlijk.
Na je 2e CPU is het water (misschien, kan het mis hebben) al redelijk warm, en bij de 4e helemaal, die moet dan zelfs nog gekoeld worden...
Daarna misschien nog andere onderdelen, maar die zal je meer opwarmen dan afkoelen.

Wel is het zo dat ik hoor dat grote pompen het water gewoon zó hard doorsturen, dat het water maar een beetje wordt opgewarmd per CPU, en dat de warmte 'uitgesmeerd' wordt over meer water.
Moet je wel een groot koelreservoir bouwen :)

edit: Een deel van je vraag past bij TC (de waterkoeling), het andere deel (schijven etc) bij HW.
Je kan natuurlijk ook 2 aparte opstellingen maken voor de waterkoeling.
Dus 2 sets voor elk 2 cpu's.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 17:00

Turkish

zhé germans

Op aanvraag van TS move naar TCA :)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:18
800 Mhz tot 1 Ghz processoren met zijn 4en waterkoelen? Dan hebben we het over PIII Xeon's, right? Die dingen zijn vrij zuinig. Hou een beetje de setup bij die voor een Dual processor opteron systeem zou worden gebruikt en het moet wel lukken met de juiste koelblokjes en wat extra slangetjes.

Koelblokjes zal wel lastig worden denk ik, PIII Xeon is Slot 2 en daar bestaan zo ver ik weet geen waterkoelblokken voor. Je zult dus sowieso aan het knutselen moeten gaan. Of een bestaand (VGA?) koelblok geschikt maken of een eigen blok ontwerpen.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:27
Bertus schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 16:08:
Die 9,1 scsi schijf is dus absoluut geen bottleneck he :)

Hier kan je mooi het OS+ Games opzetten en dan heb je een lekker rappe schijf voor je belangrijkste zaken, misschien moet je er nog 1 ritselen voor raid 1 / 0
Euhm, in de pricewatch staan zegge en schrijven NUL 9gb schijven. 9gb schijven zijn oude meuk, en hoewel ze misschien 10k rondjes draaien zullen ze erg weinig onderdoen voor een moderne sata-schijf of zelfs (veel) langzamer zijn...

De STR zal sowieso lager liggen, al was het maar door de platterdichtheid, en de toegangstijd zou met de snelle electronica van tegenwoordig nog best op of zelfs een stuk onder die van de 9gb kunnen liggen. De rotational latency is maar een deel van het geheel he :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Topicstarter
@DarthPlastic: Dit lijkt mij ook handig, lekker vlug booten en als de 10k schijf het loodje legt is qua software alleen windows verloren. (oh wat erg :P )

Oke, mogelijk is het dus. 2 gelijke setjes zou ook goed kunnen, maar het lijkt me juist het mooie omdat 4 cpus worden gekoeld door 1 setje wat het volgens mij uniek maakt. :Y) Om geen misverstanden te krijgen alle cpus worden dan appart gekoeld, dus geen doorlopende ketting van cpu naar cpu.

Dus de volgorde:

Groot resevoir onderin case - 2 slangen tot bovenin de case - 2 pompen - 2 slangen - 2x T-stuk - 4 slangen - 4 cpu's - 4 slangen - 2x T-stuk - 2 slangen - 2x Radiator - 2 slangen - groot resevoir.

Wat zouden jullie zeggen qua radiators? Deze 2 lijken mij wel wat:
Watercool MO-RA 2 Core
Watercool HTF3-X Triple Radiator

Hoe groot moet het resevoir ongeveer zijn? Dit kan ik eventueel zelf maken met plexi. (heb nog een plaat van 50x100x0.8 cm liggen :Y) )

• Vandread
  • Laatst online: 04-02 11:46
Verwijderd schreef op maandag 06 maart 2006 @ 19:10:
De schets (ja een vlug en lelijk paint-schetsje :P ) legt denk ik meer uit.

http://depositfiles.com/en/files/420/quadwc2.bmp.html
bmp? wachten op plaatjes? ga em es behoorlijker hosten :P daar gaat ik niet op wacht hor ! ^^

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:48
DarthPlastic schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 16:13:
Slotje is niet nodig, er komt wel een mod die hem versleept.

Die 2 schijven als één laten zien kan met RAID.
Wat je zoekt heet de JBOD-opstelling.
Hierbij hang je gewoon een willekeurig aantal schijven aaneen als één grote schijf.

Misschien werkt dit niet omdat het twee verschillende schijven zijn, want ik heb het zelf nog nooit geprobeerd.
Ik denk dat het niet gaat werken. SCSI en ATA in raid? Lijkt me geen goed plan
GH45T schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 16:18:
800 Mhz tot 1 Ghz processoren met zijn 4en waterkoelen? Dan hebben we het over PIII Xeon's, right? Die dingen zijn vrij zuinig. Hou een beetje de setup bij die voor een Dual processor opteron systeem zou worden gebruikt en het moet wel lukken met de juiste koelblokjes en wat extra slangetjes.

Koelblokjes zal wel lastig worden denk ik, PIII Xeon is Slot 2 en daar bestaan zo ver ik weet geen waterkoelblokken voor. Je zult dus sowieso aan het knutselen moeten gaan. Of een bestaand (VGA?) koelblok geschikt maken of een eigen blok ontwerpen.
Ik denk dat je die met een goed koelblok al kan koelen met een beetje airflow, dus ik denk dat je niet eens een top-notch systeem hoeft te hebben

Verwijderd

Topicstarter
Vandread schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 17:34:
[...]

bmp? wachten op plaatjes? ga em es behoorlijker hosten :P daar gaat ik niet op wacht hor ! ^^
Klik.

En verder nog even over de pompen. Ik zat te denken aan Eheim. Hoeveel liter/uur is er volgens jullie nodig?

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Als ze dan toch niet echt warm worden zal een standaardpomp wel goed zijn.

Note: Ik heb nog nooit een waterkoelingssysteem gebouwd, ik heb het alleen een keer gezien, en er hier wat over gehoord.

Het is alleen dat moderne CPUs heel heet worden. De chipfabrikanten beginnen hier eindelijk wel aan te denken, maar in een server had ik niet verwacht dat het zo zou gaan, dat sommige serverprocessoren puur voor de performance werken, warmte is daar geen probleem (= dus heel veel warmte).

Maar als die processoren heel zuinig zijn, is een normale pomp voor 1 P4 genoeg voor die 2 P3's.

Overigens:
Benchmark na je installatie beide schijven maar, sowieso is windows apart wel handig als swapschijf :)
En backuppen is ook niet moeilijk, na install eventjes ghosten naar de tweede schijf.
Sterft de eerste, gewoon nieuwe erin, of op de grote schijf een nieuwe partitie maken, en hoppa, de image erover :Y)

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

Verwijderd

Topicstarter
Nieuwere servers worden inderdaad erg warm. We hadden voor de lol een keer een P1 aangezet en de heatsink met fan eraf gehaald. Dat ding werd 100 graden maar draaide nog steeds als een zonnetje :9 . Alleen het zelf maken van de waterkoelingsblokjes wordt lastig. Iemand een idee hoe je dit goed kan maken?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al wat inspiratie gevonden: Klik.

Solderen is dus gewoon te doen met een brander, vloeimiddel S39 en soldeertin?

Edit: Ik zie er ook een spiraal in, ik neem aan dat die erin zit om het water meer over het oppervlakte te pompen @ betere koelprestaties?

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2006 19:29 ]

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
offtopic:
Hij bedoelde eerder; sla em op als JPEG en host om op en fatsoenlijke site (zoals url=http://imageshack.us]Imageshack[/url], XS.to) zodat mensen niet naar die link hoeven te gaan om vervolgens daar wéér op 'n link te moeten klikken, je bmp te moeten downloaden en vervolgens op hun eigen PC die bmp moeten openen. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Leftblank op 08-03-2006 12:36 . Reden: linkjes toegevoegd ]

• Vandread
  • Laatst online: 04-02 11:46
respect :+ yorixz snapt em :P

Leuk project maar van die p3's koelen met water is nogal overkill als ik hier 24/7 een p3 800 gewoon passief heb draaien >_<

• GH45T
418O2 schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 17:45:
Ik denk dat je die met een goed koelblok al kan koelen met een beetje airflow, dus ik denk dat je niet eens een top-notch systeem hoeft te hebben
het gaat zich niet alleen om de hoeveelheid warmte die moet worden afgevoerd maar ook de lengte van het systeem. Als TS 4 cpu's, eventueel ook nog een northbridge en nog wat andere zut in het systeem wil gooien moet je toch een aardige waterflow hebben. Daarbij lijkt mij een 24x12 cm radiator nu ook weer niet bepaald overkill voor een quad xeon 1 Ghz combinatie.

Hier heb ik overigens een Duron 1600 @ 1200 Mhz passief gekoeld in mijn servertje zitten maar die hoeft ook geen games te serveren :)

Verwijderd

Topicstarter
Vandread schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 13:27:
respect :+ yorixz snapt em :P

Leuk project maar van die p3's koelen met water is nogal overkill als ik hier 24/7 een p3 800 gewoon passief heb draaien >_<
http://img507.imageshack.us/my.php?image=quadwc45en.jpg

let niet op de verhoudingen, het is een snel schetsje! :Y)

Hehe, misschien idd wel overkill, maar het is stil en koel en dat moet ik net hebben ook omdat ik waarschijnlijk er ook een blikjesautomaat in wil bouwen :Y)

Maar hoe groot moet het resevoir ongeveer zijn? En als ik 1 radiator neem dan gaat het op een gegeven moment van 4 slangen naar 1 (dus ipv. 2 radiators nog een T-stuk en dan de radiator, zie schets), is dat niet zwaar of lastig voor de pomp?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2006 19:00 ]

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:48
GH45T schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 13:39:
[...]

het gaat zich niet alleen om de hoeveelheid warmte die moet worden afgevoerd maar ook de lengte van het systeem. Als TS 4 cpu's, eventueel ook nog een northbridge en nog wat andere zut in het systeem wil gooien moet je toch een aardige waterflow hebben. Daarbij lijkt mij een 24x12 cm radiator nu ook weer niet bepaald overkill voor een quad xeon 1 Ghz combinatie.

Hier heb ik overigens een Duron 1600 @ 1200 Mhz passief gekoeld in mijn servertje zitten maar die hoeft ook geen games te serveren :)
Das waar. Maar de flow maakt ook niet donders veel uit (tenzij je natuurlijk high-flow blokken hebt).Maar ik denk dat een eheim het wel moet klaren, anders kan je er altijd nog 2 in zetten. 2x 2x120mm rads zou dan wel genoeg moeten zijn

• Ikke!
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09-2025

Ikke!

aka Netfinity

Hier kun je vinden dat die cpu's een vermogen van rond de 30 W hebben. Met 2 van deze heb je aan een 120 mm rad voldoende, voor 4 stuks is een 240 mm rad ook zat. Ligt er ook een beetje aan op welke temperaturen je ze wilt houden, als ze onder de 30 graden moeten blijven heb je betere blokken en rads nodig dan voor onder de 55 graden. Ik had mijn P3 733 (23W ongeveer) passief gekoeld met een thermaltake vulkano 7 koelblok.
Je kunt ze beter in serie zetten (eventueel 2x2) dan parallel, aangezien je dan geen Y-stukjes hebt die de flow remmen. Het water zal toch niet veel opwarmen. Gewone socket 370 / A blokjes passen, mits ze geen gebruik maken van gaten rond de socket als je die niet hebt. Wil je ze toch parallel schakelen, gebruik dan wel dezelfde blokken, anders krijgt de één misschien haast geen water door zich heen, en de ander wel.
Waterkoeling is natuurlijk heel gaaf, maar als je 2 120 mm fans in de zijkant van de kast bouwt en grote (koperen) koelblokken erop zet, (zonder extra fan dus) ben je minstens even stil. Airflow heb je toch wel nodig voor de rest van het systeem.

Klik mee voor GoT!........

• GH45T
Ikke! schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 21:01:
Hier kun je vinden dat die cpu's een vermogen van rond de 30 W hebben. Met 2 van deze heb je aan een 120 mm rad voldoende, voor 4 stuks is een 240 mm rad ook zat. Ligt er ook een beetje aan op welke temperaturen je ze wilt houden, als ze onder de 30 graden moeten blijven heb je betere blokken en rads nodig dan voor onder de 55 graden. Ik had mijn P3 733 (23W ongeveer) passief gekoeld met een thermaltake vulkano 7 koelblok.
Je kunt ze beter in serie zetten (eventueel 2x2) dan parallel, aangezien je dan geen Y-stukjes hebt die de flow remmen. Het water zal toch niet veel opwarmen. Gewone socket 370 / A blokjes passen, mits ze geen gebruik maken van gaten rond de socket als je die niet hebt. Wil je ze toch parallel schakelen, gebruik dan wel dezelfde blokken, anders krijgt de één misschien haast geen water door zich heen, en de ander wel.
Waterkoeling is natuurlijk heel gaaf, maar als je 2 120 mm fans in de zijkant van de kast bouwt en grote (koperen) koelblokken erop zet, (zonder extra fan dus) ben je minstens even stil. Airflow heb je toch wel nodig voor de rest van het systeem.
4x30 watt dus 120 watt, hetzelfde ongeveer als 2 opterons gebruiken :)

Sterke pomp, 240x120 mm radiator, fatsoenlijk reservoir, koelblokjes welke op slot 2 passen en genoeg slangen moeten genoeg zijn om het beestje te koelen :)

• Thrillseekah
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-10-2025
Wat je ook kunt doen 2 keer 120 rad nemen, en na 2 cpus een rad dan weer 2 cpus dan weer rad.

Btw je eerste plaatje waar je het water voor de 2 cpus splits gaat niet optimaal werken, water kiest de weg van het minste weerstand dus ene kant zal minder druk hebben dan de andere kant.

Aan te raden is dus cpu naar cpu.

Verwijderd

Als harddisks zou ik dus 2x 250gb en die mirrored laten lopen.iig genoeg ruimte voor mods/maps etc.... Ik zou verder eens kijken naar Swiftech koelers.

• arnoman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:36
offtopic:
TS, ik heb waarschijnlijk nog wel twee, wellicht meer Slot2 waterblokken liggen.
Mail me..

Verwijderd

Topicstarter
Ikke! schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 21:01:
Wat ik hoop te bereiken is max. 45 graad stressed. Dit lijkt me nog niet zo ver gezocht. Ik denk dat ik voor 1 groot radiator ga. (En weer: Klik.) Met 2 pompen denk ik dat de waterflow ook wel goed komt.

Wat ook nog zou kunnen is het radiator bovenin de case plaatsen, maar dan heb je waarschijnlijk wel 2 pompen nodig. Ik neem waarschijnlijk 6 x 120mm fans; 2 boven de radiator als outtake van de warme lucht in de case en radiator, 2 als intake van onderin de case, en 2 om de hhd('s) te koelen en daarnaast voor een leuke airflow te zorgen.

Dit allemaal op 7 volt aan een extra voeding voor de belichting/waterkoeling/fans/etc. Als het goed is en je de extra voeding helemaal onafhankelijk van de ander(e) voeding(en) laat lopen, kan je dus ook de waterkoeling al een paar minuten laten draaien zodat de pc meteen gekoeld opstart en je na het afsluiten de koeling nog een paar minuten kan laten doordraaien :9
Thrillseekah schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 22:00:
Wat je ook kunt doen 2 keer 120 rad nemen, en na 2 cpus een rad dan weer 2 cpus dan weer rad.

Btw je eerste plaatje waar je het water voor de 2 cpus splits gaat niet optimaal werken, water kiest de weg van het minste weerstand dus ene kant zal minder druk hebben dan de andere kant.

Aan te raden is dus cpu naar cpu.
Ik weet niet hoe het in de praktijk gaat. Het zou kunnen. Aan de andere kant kan zit er ook wel iets in het feit dat het (bijna) zonder lucht is en er dus geen echt verschil kan vormen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 12:56:
Als harddisks zou ik dus 2x 250gb en die mirrored laten lopen.iig genoeg ruimte voor mods/maps etc.... Ik zou verder eens kijken naar Swiftech koelers.
Ik denk dat ik met 250Gb zat heb; 25Gb voor OS en evt. Program files, 125Gb voor FTP, 75Gb voor games en 25Gb voor backup (heb toch niet zo veel te backuppen :9 )

Alhoewel 500Gb toch wel lekker is, al je films, games etc op de server zetten en als je zin hebt in een filmpje dan download je 'm ff van de server over netwerk met zon 5 a 6 mb/s. :9~

Edit: Hoe zou je het resevoir evt. ook nog kunnen koelen? Ik denk niet dat een paar fans zoveel uitdoen op een 8mm dik resevoir. Liefst iets wat aan te sluiten is op de voeding, zon server vreet al zo veel stroom. :P

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2006 16:37 ]

Verwijderd

Ik vertelde dat je die mirrored moest zetten , dus als je dan 2x 250 GB heb , Blijf je je 250 GB ook houden.
Al mocht een van de harddisk dus crashen kan hij op de andere verder draaien omdat deze HDD dezelfde structuur heeft omdat je hem gemirrored hebt.

Dus dat is een backup eigenlijk die altijd paraat staat. Zo heb je dus de mogelijkheid als er wat fout gaat heb je het altijd nog op je andere schijf staan, die meteen weer kan draaien.

Dus ook een goedkope manier van een "soort backup" .

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2006 11:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 13 maart 2006 @ 11:10:
Ik vertelde dat je die mirrored moest zetten , dus als je dan 2x 250 GB heb , Blijf je je 250 GB ook houden.
Al mocht een van de harddisk dus crashen kan hij op de andere verder draaien omdat deze HDD dezelfde structuur heeft omdat je hem gemirrored hebt.

Dus dat is een backup eigenlijk die altijd paraat staat. Zo heb je dus de mogelijkheid als er wat fout gaat heb je het altijd nog op je andere schijf staan, die meteen weer kan draaien.

Dus ook een goedkope manier van een "soort backup" .
Zou wel handig zijn, maar ik heb lang niet zo veel te backuppen, en wat is mis download ik dan wel weer. Heb nog geen hdds bij mezelf meegemaakt die kapotgingen. :9
Pagina: 1