Toon posts:

[DOS] Tekstregel aanpassen in file

Pagina: 1
Acties:
  • 274 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Weer een DOS vraagje van mij :)

Ik wil namelijk via één enkel commando in DOS een regel tekst aanpassen in een File.

bv: TEKST.TXT

Regel1
Regel2
Regel3
Regel4

Nu wil ik bijvoorbeeld Regel3 vervangen in REM Regel3 ! Kan dit? Ik heb zitten zoeken maar vind niet echt iets op het internet. Heb enkel gevonden hoe je tekst achteraan aan het bestand toevoegt( echo Tekst achteraan>>TEKST.TXT ), maar dat is niet wat ik wil !

Is er iemand die raad weet?

Josdebos

• Tinus
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-10-2022

Tinus

shit happens

niet helemaal goed gelezen.

bestand aanpassen kan wel via het EDIT comamndo

[ Voor 90% gewijzigd door Tinus op 06-03-2006 17:33 ]

EOS 5D :: www.tinus-online.nl :: Urban Exploration :: Corolla G6

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-12 14:52
Kan door middel van een for loopje...
Waarbij je het bestand regel voor regel kopieerd en dan bij een bepaalde regel via een if statement, wat anders neer zet ..
ps. Je moet het wel zelf scripten, aangezien we op GoT zitten ;)

Handig : http://www.allenware.com/icsw/icswidx.htm
Handig : http://www.merlyn.demon.co.uk/batintro.htm#DOS

[ Voor 3% gewijzigd door djexplo op 06-03-2006 17:38 ]

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• The_Ghost
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-01-2021

The_Ghost

To beer or not to beer........

kan ook met edlin:
http://www.computerhope.com/edlin.htm

Edit: Als ik die howto zo eens doorlees kan edlin geen commandline opties gebruiken voor het editen...
in mijn hoofd wel..... :?

[ Voor 54% gewijzigd door The_Ghost op 06-03-2006 17:40 ]

Get your copy of the web: 'copy http://*.* a:'

Verwijderd

Topicstarter
Dat heb ik ook gevonden, maar werkt niet op alle DOS versies. Heb het al geprobeerd op de DOS van win95 en 98, maar geen resultaat :(

Denk dat ik het bovenstaande idee van Tinus eens ga proberen ! ;)

• hessel
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-11-2024
En nog platter manier, zonder text editor

copy con text.txt
regel voor regel text op nieuw tikken
en na de laatste regel
ctrl-z Enter

Wat ook mogelijk is om copy file1.txt+file2.txt+file3.txt doel.txt
Hier bij worden 3 bestanden samengevoegd tot 1 bestand

Ooit gebruikt als methode om een log file te genereren onder dos :)

[ Voor 42% gewijzigd door hessel op 06-03-2006 20:05 ]

Grutte Pier fansels

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Ik neem aan dat TS het vanuit een batchfile wil doen dus hessel's en Tinus' oplossing zijn daarvoor niet geschikt.
@TS: Heb je de mogelijkheid om zelf iets in elkaar te flansen met Basic, QBasic, Visual Basic, C(++), Pascal of weet ik veel? In dat geval kun je het beter even zelf devven (weinig werk) in plaats van met een batchfile doen (veel werk).

[ Voor 4% gewijzigd door RobIII op 06-03-2006 20:04 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-12 06:55
Altijd even vragen.. is dit DOS (as in realmode Dos) of is dit in een dos-prompt.. is namelijk best wel een groot verschil, en zeker in de hoeveelheid mogelijkheden die je hebt om tot het gewenste resultaat te komen..

Pvouput live

• hessel
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-11-2024
RobIII schreef op maandag 06 maart 2006 @ 20:04:
Ik neem aan dat TS het vanuit een batchfile wil doen dus hessel's en Tinus' oplossing zijn daarvoor niet geschikt.
@TS: Heb je de mogelijkheid om zelf iets in elkaar te flansen met Basic, QBasic, Visual Basic, C(++), Pascal of weet ik veel? In dat geval kun je het beter even zelf devven (weinig werk) in plaats van met een batchfile doen (veel werk).
Als dat het geval is kan hij toch van uit die batch file en nieuw batch file laten maken.
En anders maakt hij een bestand waar regel 1 tm 2 in staat. Copyer dit bestand naar een nieuwe bestands naam. Dump hier via de echo de nieuwe regel achter. en copyeer dit bestand vervolgen +het eind bestand naar het doel bestand.

Laat in ieder geval ts maar een skomen met een verhaaltje met wat hij eigelijk wil en nu al heeft. mogelijk dat hij wat met set variabeles kan

Grutte Pier fansels

Verwijderd

Topicstarter
Het is de realmode DOS ;)

Hierboven las ik het idee om een nieuwe file te maken door een aantal bestanden samen te voegen !
Dat vind ik best een goed idee:

Heb het geprobeerd en het werkt ;)

file1.txt:
Regel1
file2.txt:
Regel3
Regel4

Als Regel 2 = Regel 2 > file1.txt in resultaat.txt, dan echo Regel 2 en dan file2.txt in resultaat.txt :)

Mijn probleem was opgelost ;) Allen bedankt ...
Pagina: 1