aansluitschema RJ45 inbouwdoos

Pagina: 1
Acties:
  • 888 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• draayertje
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-03 14:52
Beste forummers,

In mijn nieuwe woning heb ik in elke kamer een loze leiding laten aanbrengen, welke uitkomt in de meterkast. Hier komt ook mijn adsl modem te hangen. Nu heb ik RJ45 inbouwdozen aangeschaft, en daar zitten dus deze RJ45 jacks bij:
Afbeeldingslocatie: http://image.compusa.com/prodimages/54/0b987a3b-41b8-11d6-a0fc-00805fbbb715.gif
Mijn vragen hierover:

1) Waarom staat er een A schema en een B schema op? Ik heb dus het vermoeden dat A & B voor straight & crossover staan, maar welke moet ik hebben?

2) Volgens welk schema knijp ik aan de andere zijde het stekkertje aan, is dit volgens straight-schema:
Afbeeldingslocatie: http://patchkabel.nl/images/site/568rl.gifAfbeeldingslocatie: http://patchkabel.nl/images/site/568r.gif
Of knijp ik deze eraan volgens crossover schema?
Afbeeldingslocatie: http://patchkabel.nl/images/site/568rl.gifAfbeeldingslocatie: http://patchkabel.nl/images/site/568c.gif
zelf denk ik de eerste, maar voor de zekerheid toch maar even vragen :)

3) Ik wil in sommige kamers ook een normale telefoonaansluiting. Ik heb begrepen dat ik gewoon een RJ45 jack hiervoor kan gebruiken? Op welke connectors in de RJ45 jack moet ik dan de rode & blauwe draad aansluiten?

Alvast bedankt voor de reacties. Ik heb al een paar uur over internet gesurft, maar kon niet veel concreets vinden hierover....

[ Voor 5% gewijzigd door draayertje op 06-03-2006 16:36 ]

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
1) Je moet de B aansluiting hebben.
2) Ik zie geen verschil :? Dit is overigens (allebei) wel het juiste schema. De eerste.
3) Ja. Middelste 2 aders.

Check anders ook effe de FAQ: FAQ - Network Troubleshooting

[ Voor 53% gewijzigd door RobIII op 06-03-2006 16:41 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Je plaatjes zijn exact hetzelfde.

Verwijderd

1) geen idee
2) De onderste (maar beide zijn dezelfde afbeeldingen)
3) 4 en 5

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

straight gebruiken ;)
3) : middelste 2 inderdaad .

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:00
Er zijn dus inderdaad 2 volgordes, A en B.
Als je aan beide kanten A of aan beide kanten B gebruikt heb je straight, gebruik je aan de ene kant A en de andere kant B, dan heb je cross.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• draayertje
Ik heb inmiddels de startpost aangepast, ik ben denk ik een beetje overwerkt door al het verhuizen ofzo... 8)7 Als ik het goed heb begrepen uit andere posts, maakt het ook niet uit hoe je de blauwe en rode draad voor telefonie aansluit?

Oke, dankzij jullie hulp weet ik nu hoe alles aan te sluiten, bedankt! _/-\o_

[ Voor 27% gewijzigd door draayertje op 06-03-2006 16:40 ]

• MrDrako
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-04 08:38

MrDrako

nep ict'er

Een inbouwdoos moet je zien als verlengstuk, dus wat zou je doen van switch naar pc?
Juist, Straight.

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-04 16:58

MrScratch

I am rubber, you are glue

Bij een 100Mbit netwerk worden overigens alleen aders 1,2,3 en 6 gebruikt. Met de andere 4 aders kun je dus andere dingen doen. Dit zou kunnen zijn nog een netwerkkabel aansluiten 2x100Mbit of 1 of 2 telefoonlijnen (2 aders) erbij. Beide situaties heb ik gebruikt in mijn huis en werkt prima.

Look behind you! A three headed monkey!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-04 16:25
Die A staat voor de TIA 568-A en de B staat voor TIA-568-B standaard. Beide kun je in feite door elkaar gebruiken mits je aan beide kanten van de kabel maar hetzelfde aanhoudt, anders krijg je dacht ik een crossover kabel.

De meest geaccepteerde standaard is TIA-568-B en voor de duidelijkheid raad ik je ook aan om de B variant te gebruiken, kant en klare kabels zijn volgens mij altijd aan de B standaard en dus heb je dan altijd overal dezelfde volgorde wat handig is bij eventueel onderhoud.

Hier valt gigantisch veel over te vinden op internet maar het is wel handig als je daarbij de TIA 568-A/B woorden kent ;)

• draayertje
Inderdaad, als je die benaming kent, is er genoeg over te vinden! :) Nog een vraagje... Kan ik mijn aders gewoon in de jack klemmen, of heb ik daar nog speciaal gereedschap voor nodig?

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-04 16:25
draayertje schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 08:07:
Inderdaad, als je die benaming kent, is er genoeg over te vinden! :) Nog een vraagje... Kan ik mijn aders gewoon in de jack klemmen, of heb ik daar nog speciaal gereedschap voor nodig?
Er zijn van die dingen voor thuis waar je de kabeltjes in vast kunt schroeven dacht ik maar als je professionele spullen gebruikt dan kun je het beste een punch down tool gebruiken maar met een platte schroevendraaier en wat improviseren is het ook mogelijk.
Pagina: 1