[WIN2003] Geen verbinding met NetWare server

Pagina: 1
Acties:

• JasperE
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-01 23:07
Hallo,

Op mijn stagebedrijf is mij gevraagd een map aan te maken die via NetWare gedeeld is. Het is de bedoeling dat (verouderde) CNC machines van deze share programma's gaat lezen.

Op de windows 2003 server heb ik nu FPNW (File & Print services for NetWare) geinstalleerd. De service draait en de NetWare FPNW servernaam is ingesteld als NTFSNW, de windows servernaam is NTFS .

Om te testen of deze server werkt heb ik op een andere XP Pro machine op het netwerk CSNW geinstalleerd. (Client Services for NetWare)
Bij het opstarten wordt er dan om een Preferred Server gevraagd, hier vul ik dan NTFSNW in. Het probleem is nu echter dat deze server niet gevonden kan worden. De volgende foutmelding komt tevoorshcijn:
You cannot be authenticated on NTFSNW due to the following reason: The network path was not found
De normale windows shares op \\ntfs kan ik wel zien.

(FPNW url: http://www.microsoft.com/...a6a3af4be8&DisplayLang=en )

Iemand enig idee waar de fout kan zitten?

[ Voor 7% gewijzigd door JasperE op 06-03-2006 15:16 ]

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
En als je geen preferred server invult werkt het dan wel ?

- Kan je de server pingen ?
- Staat de server in de DNS en gebruik je die ?
- Staat er een disable login op de server ? ( al moet ie hem dan wel kunenn vinden)
- Als je onder Advanced op de Client op Browse klikt zie je dan wel de TREE ??

En wat gebeurt er als je zegt "Workstation only" bij het inloggen en je logt in op XP en doet dan in de verkenner \\ipadres komt je pc dan met een novell inlog scherm ?

Of draai je dit als service op je Win2k3 doos om de clients te laten denken dat het een netware machine is ?

[ Voor 43% gewijzigd door raymonvdm op 06-03-2006 15:26 ]

• JasperE
Het betreft hier geen novell server maar een win2k3 server met FPNW daarop geinstalleerd. Novell inlogschermen heb ik dan ook nog niet gezien. Ik probeer de NetWare shares eerst via een ander windows systeem te benaderen omdat dit veel simpeler en sneller werkt dan via de CNC console. (geen normaal toetsenbord daarop enzo)
File and Print Services for NetWare version 5.0 makes a computer running Windows 2000 Server appear similar to a Novell NetWare 3.12–compatible file and print server. By installing File and Print Services for NetWare on a Windows 2000 Server computer, you can enable users of NetWare client computers to access volumes and printers shared on the Windows 2000 Server computer. This requires no changes or additions to the software on the NetWare client computers.
raymonvdm schreef op maandag 06 maart 2006 @ 15:21:
En als je geen preferred server invult werkt het dan wel ?
Dan gaan het inlogproces zonder foutmeldingen door. Ik kan bij "My network places" of \\ntfs echter geen NetWare shares vinden.
Als ik probeer te navigeren naar "Entire Network" -> "NetWare or compatible network" krijg ik de foutmelding "The network path was not found"
- Kan je de server pingen ?
Ja, dat kan. De windows shares kan ik ook aanspreken.
- Staat de server in de DNS en gebruik je die ?
Hoe controleer ik dat en is dat in mijn situatie nodig?
- Staat er een disable login op de server ? ( al moet ie hem dan wel kunenn vinden)
Ik weet niet zeker wat je hier bedoelt, ik kom nog niet eens tot de fase waar ik in zou kunnen loggen aangezien ik geen vebrinding met de preferred server kan maken?
Ik heb gewoon een gebruiker (zonder wachtwoord) toegevoegd, en deze in "Computer management" netware compatible gemaakt in de tab hiervoor welke FPNW toevoegd.
- Als je onder Advanced op de Client op Browse klikt zie je dan wel de TREE ??
Er staat daaronder inderdaad iets van "Default tree and context". Een browse knop is niet aanwezig.
En wat gebeurt er als je zegt "Workstation only" bij het inloggen en je logt in op XP en doet dan in de verkenner \\ipadres komt je pc dan met een novell inlog scherm ?
De computers zijn hier niet op een domein verbonden maar in een werkgroep. Als ik \\ip invoer zie ik enkel de windows shares

Nog even een opmerking, ik heb nog geen eerdere ervaring met NetWare :X

Edit:
Of draai je dit als service op je Win2k3 doos om de clients te laten denken dat het een netware machine is ?
Inderdaad, de enige reden waarom we netware shares nodig hebben is omdat de CNC machines via het netwerk alleen met een NetWare client kunnen werken.

[ Voor 58% gewijzigd door JasperE op 06-03-2006 15:44 ]

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Het hele idee van FPNW is nou juist dat je op je clients geen Netware client hoeft installeren.
Dus waarom jij dat wel doet, is mij een raadsel.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• JasperE
Brahiewahiewa schreef op maandag 06 maart 2006 @ 20:15:
Het hele idee van FPNW is nou juist dat je op je clients geen Netware client hoeft installeren.
Emmmm, Nee. Je hebt het mis. Rechtstreeks uit the microsoft help:
By installing File and Print Services for NetWare on a Windows 2000 Server computer, you can enable users of NetWare client computers to access volumes and printers shared on the Windows 2000 Server computer. This requires no changes or additions to the software on the NetWare client computers.
En (nogmaals) ter verheldering, ik installeer fpnw dus omdat de CNC machines enkel NetWare ondersteunen en geen windows/samba shares.
CNC staat voor Computer Numerical Control en hiermee worden meestal industriele apparaten bedoeld voor het geautomatiseerd verwerken van materiaal. (Bijvoorbeeld een CNC draaibank).

[ Voor 23% gewijzigd door JasperE op 06-03-2006 22:23 ]

Verwijderd

ipx protocol geinstalleerd ?

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-01 15:50
1. stel hard het ipx frametype in, identiek aan wat op de clients gebruikt wordt (802.3?). Standaard zet windows deze op auto, dat werkt bijna nooit fatsoenlijk.
2. stel eventueel hard het ipx netwerk adres in, identiek aan wat op de clients wordt gebruikt.

Ik dacht dat FPNW niet supported was op 2003 alleen op 2000 server?

[ Voor 13% gewijzigd door paulhekje op 07-03-2006 08:01 ]

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

• JasperE
ipx protocol geinstalleerd ?
Jazeker, mocht het met mijn aanpassingen echter niet lukken de server te vinden dan bel ik de ISP op om te controleren of IPX ook ondersteund wordt op de adsl-router. Deze router is in het beheer van de ISP, voor mij nog niet toegankelijk :X
paulhekje schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 08:00:
1. stel hard het ipx frametype in, identiek aan wat op de clients gebruikt wordt (802.3?). Standaard zet windows deze op auto, dat werkt bijna nooit fatsoenlijk.
Bedankt voor de tip, dat ga ik proberen.
2. stel eventueel hard het ipx netwerk adres in, identiek aan wat op de clients wordt gebruikt.
Moet dat adres niet juist op alle clients verschillend zijn!?
Goed idee
Ik dacht dat FPNW niet supported was op 2003 alleen op 2000 server?
http://www.microsoft.com/...a6a3af4be8&DisplayLang=en
Supported Operating Systems: Windows 2000; Windows Server 2003

• paulhekje
OD-Frozen schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 08:46:
[...]

Moet dat adres niet juist op alle clients verschillend zijn!?
IPX gebruikt een combinatie van mac adres en netwerkadres om pakketjes te adresseren.
IPX netwerkadressen kun je ook routeren, vergelijkbaar met ip-subnetten.
Clients op het zelfde segment dienen het zelfde ipx netwerkadres te gebruiken. Normaal staat de client op "auto" en stel je het hard in op al je servers.

Je moet het niet verwarren met een "internal ipx address", wat uniek moet zijn.

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

• JasperE
paulhekje schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 08:00:
Dat was de gouden tip! Super, het werkt nu eindelijk!
paulhekje schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 08:51:
[...]

IPX gebruikt een combinatie van mac adres en netwerkadres om pakketjes te adresseren.
IPX netwerkadressen kun je ook routeren, vergelijkbaar met ip-subnetten.
Clients op het zelfde segment dienen het zelfde ipx netwerkadres te gebruiken. Normaal staat de client op "auto" en stel je het hard in op al je servers.

Je moet het niet verwarren met een "internal ipx address", wat uniek moet zijn.
Zo heb ik het nu inderdaad ingesteld, de windows client heeft hetzelfde netwerknummer nu.

Bedankt voor de hulp! Mijn probleem is na lang klungelen eindelijk ogelost door de frame type detection manual in te stellen!

• iceme
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-02 20:21
Misschien in klein beetje oftopic maar toch, op de meeste "oude" CNC machines die ik ken, staat dos, via dos kun je ook gewoon inloggen op je 2003 server (wel wat security pruttel omlaag zetten) maar het kan wel

• JasperE
Degene waar ik mee werk helaas geen DOS, maar een custom iets.

Weet iemand trouwens hoe je die irritante NetWare popup messages kan uitzetten die naar de clients gestuurd worden als er een printopdracht mislukt op een van de gedeelde printers?

• paulhekje
Op de client uitvoeren:
Netware 3 commando: castoff all
Netware 4+ commando: send /a=n
(FPNW: geen idee)

• spider
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-12-2023
Brahiewahiewa schreef op maandag 06 maart 2006 @ 20:15:
Ondanks dat je denkt dat het niet zo is, heeft Brahiewahiewa wel zeker gelijk
Of te wel,
Kijk op je MS server of die share er is en ga dan eens met een client inc microsoft client er naar toe browsen.

Je heb op de manier zoals jij je ms server hebt ingericht GEEN novell client nodig op je werkstations.

"Is your mother proud of you ?"

• JasperE
spider schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 14:38:
[...]

Ondanks dat je denkt dat het niet zo is, heeft Brahiewahiewa wel zeker gelijk
Of te wel,
Kijk op je MS server of die share er is en ga dan eens met een client inc microsoft client er naar toe browsen.

Je heb op de manier zoals jij je ms server hebt ingericht GEEN novell client nodig op je werkstations.
Als je nu gelezen had wat er staat, dan had je gezien dat de CNC machines GEEN, (geen dus), windows shares ondersteuenen maar ALLEEN netware.

Deze CNC machines zijn geen windows of linux computers. Ik weet dus niet hoe jij anders gedacht had deze bestanden van het netwerk te laten lezen maar netware is binnen het pakket van de leverancier de enige optie.

Ja, die kun je vast wel hacken voor samba shares, maar dat gaat dus mooi niet gebeuren
Pagina: 1