[FreeNAS] No route to host - hoe route toevoegen?

Pagina: 1
Acties:
  • 328 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-03 16:41

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Samenvatting: Hoe kan ik de netwerkinterface van Freenas configureren, buiten het IP-adres en het subnetmask?

Vanmorgen FreeNAS 0.63 op een HDD geïnstalleerd. IP en netmask aangepast naar mijn wensen, maar als ik probeer om een andere host te pingen, krijg ik:
ping: sendto: No route to host
Pingen naar 127.0.0.1 geeft wel gewoon antwoord dus er is niks mis met de TCP/IP-stack.

Als ik de netwerk-if automatisch laat checken, wordt die wel herkend zodra die up gaat, dus het lijkt me dat de nic wel gewoon ondersteund wordt. Een volledige FreeBSD-versie ondersteunt 'm ook. (De computer is trouwens een Compaq Evo D3D met standaard NIC, niks bijzonders dus.)

Hetzelfde probleem heb ik met deze installatie op andere machines. Met andere OS'en werken de NIC's goed, dus fysiek zijn ze in orde.

Ook nog FreeNAS 0.522 geprobeerd: zelfde probleem.

Het lijkt me dat de melding gewoon betekent wat er staat, namelijk dat er geen route naar de host in kwestie is. Oftewel: er is geen default route. Dus heb ik dit geprobeerd:
route add default gw 10.0.0.5
Maar dan krijg ik terug:
route: not found
Sowieso, als ik ik naar de shell wil gaan (optie #8) dan zegt-ie:
sh: can't access tty; job control turned off
Niet echt gek want het is een zwaar gestripte versie van FreeBSD met een uitgebreide web-interface dus ik vermoed dat ze de meeste mogelijkheden hebben weggelaten.

Maar toch: ik probeer te pingen naar een host in hetzelfde subnet (van 10.0.0.88/24 naar 10.0.0.77/24, alleen een hub ertussen en hardwareproblemen al uitgesloten). Dan heb je toch geen default route nodig?

De handleiding was moeilijk te vinden: stond niet op freenas.org (alleen een dooie link) en Google vond geen alternatieven. Uiteindelijk heb ik de PDF2HTML-versie uit de cache van Google gebruikt. Daar wordt met geen woord gerept over meer netwerksettings dan het IP-adres en het subnetmask. Er staat wél in dat als je die settings hebt ingesteld en je kan geen host pingen, je de machine moet rebooten. Een paar reboots later wist ik dat dat mijn probleem niet oploste.

Verder kan ik met Google en The Search @ GoT vrijwel niets vinden over Freenas. Uit de fora op Freenas maak ik op dat er mensen zijn die het gebruiken, dus het _moet_ kunnen, maar ook hier niets over mijn probleem.

Anyway, ik probeer dus de netwerkinterface te configureren, maar ik kom er niet achter hoe! Iemand een idee hoe ik dat voor elkaar kan krijgen?

offtopic:
Ik weet niet of dit de juiste plek is, maar aangezien het om NAS gaat, kan Network Troubleshooting er nooit ver naastzitten ;)

Bloed, zweet & koffie

• .tommie
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21-01-2022
Misschien wat laat deze reactie.

Je moet vooraleer je een IP adres toekent, ook een interface toekennen eenmaal opgestart in FreeNAS. Ik dacht dat dit optie één was. Vervolgens rebooten, en dan het IP adres toekennen.

Ben zelf de voorbije dagen ook wat aan het experimenteren met FreeNAS, maar 'k ga het voorlopig laten voor wat het is. Nog heel veel bugs, en om daar die kostbare informatie aan toe te vertrouwen... |:( 8)7
Blijkt dat FreeNAS opgebouwd is uit monowall (gestripte FreeBSD versie), en met een paar andere componenten toegevoegd. Maker zegt zelf nog niet zoveel ervaring met FreeBSD en PHP te hebben, dus moet ge hier uw bedenking maken.

Geef het nog een paar jaar op door te ontwikkelen en het zal wel een prachtig stukje software worden denk ik. :)

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:33

Guldan

Thee-Nerd

probeer eens om: echo "10.0.0.5" >> /etc/defaultrouter" uit te voeren en dan te rebooten? Controleer wel even of het bestand defaultrouter ook daadwerkelijk in de etc directory staat. ik moet alleen wel zeggen dat ik geen idee heb of het werkt. Dit is namelijk zoals het in Solaris is geregeld maar het zou kunnen werken iig :)

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

• Tofu
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-10-2024
.tommie schreef op zondag 26 maart 2006 @ 20:42:
Misschien wat laat deze reactie.

Je moet vooraleer je een IP adres toekent, ook een interface toekennen eenmaal opgestart in FreeNAS. Ik dacht dat dit optie één was. Vervolgens rebooten, en dan het IP adres toekennen.

Ben zelf de voorbije dagen ook wat aan het experimenteren met FreeNAS, maar 'k ga het voorlopig laten voor wat het is. Nog heel veel bugs, en om daar die kostbare informatie aan toe te vertrouwen... |:( 8)7
Blijkt dat FreeNAS opgebouwd is uit monowall (gestripte FreeBSD versie), en met een paar andere componenten toegevoegd. Maker zegt zelf nog niet zoveel ervaring met FreeBSD en PHP te hebben, dus moet ge hier uw bedenking maken.

Geef het nog een paar jaar op door te ontwikkelen en het zal wel een prachtig stukje software worden denk ik. :)
Het was dacht ik niet gebaseerd op monowall, maar hij heeft dezelfde tutorial gebruikt dacht ik, zodat het gelijkaardig is als monowall.
Ik gebruik het 3 maand nu, pc staat in de kelder, nog nooit vastgelopen, geen gegevens kwijt ofzo.
Ik gebruik het gewoon als backup-station..

[ Voor 15% gewijzigd door Tofu op 27-03-2006 21:18 ]