Toon posts:

Fanless voedingen vs. casefans: heeft fanless echt nut?

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Nu heb ik me al een tijdje verdiept in de materie van fanless voedingen, en het valt me op dat er eigenlijk overal wordt benadrukt dat een fanless voeding toch echt vrijwel onwerkbaar is als je geen (weliswaar langzaam draaiende) extra casefan wordt gebruikt. Dat lijkt me nogal een dooddoener, want wat is het verschil tussen het saldo van een casefan + fanless PSU en een 'gewone' heel stille fan-voeding (bijv. Seasonic S12-serie)?

Ik ben nl. van plan een systeem samen te stellen met het oog op stilte (en dan bedoel ik echt stilte) dus dan is een fanless voeding de meest logische optie. Maar wat is het nut van een fanless voeding, als je i.c.m. bijvoorbeeld een Asus GF6600 Silencer (dus met heatpipes) toch weer extra casefans nodig hebt? En wat is het effect van het openlaten van de kast, zodat de warmte zich minder makkelijk kan ophopen?

Ik ben in het bijzonder op zoek naar mensen die echt zelf ervaringen hebben met fanless voedingen in een low- of no-airflow systeem, want als mijn vermoeden juist is dan heeft het dus nauwelijks zin een fanless voeding te kopen.

BVD :)

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:44

Piggen

Lekker bakkie

Ik zie nut er wel van in. Scheelt toch weer een of meerdere fans die je bij een normale voeding wel zou hebben, en dus geluid. Het is sowieso wel aan te raden om 1 of 2 fans in je case te hebben. Die hoeven niet eens hard te draaien, als er maar een beetje airflow is. Dus ik vind het zo'n gek idee niet.

• Hardware Junk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:40
Fanless voedingen hebben alleen nut als je de rest van het systeem geheel passief kan koelen. Ik kan maar één mogelijkheid bedenken die daar aan voldoet, dus zonder draaiende onderdelen (valt waterkoeling dus af ivm pompje). Dat is het gebruik van heatpipes die in contact staan met de buitenkant van de kast, de behuizing uitgevoerd als één groot koelelement.

Dit is een lastige oplossing en ook erg duur. Ook ben je beperkt qua hardware. Veel onderdelen produceren toch warmte en moet uit de kast. Fanless voedingen kunnen erg heet worden wat mij niet ideaal lijkt. Voor de rest heb je een outtake vinnetje nodig. De meeste (kleinere) behuizingen hebben enkel ruimte voor 92 of 80mm vinnetjes. Om evenveel lucht te verplaatsen als een 120mm vin, zullen ze op een hoger toerental moeten draaien. Dit resulteerd in geluid. In deze strekking zorgen fanless voedingen er indirect alleen voor dat het totaal plaatje herrie zal worden.

Fanless voedingen hebben dus weinig zin. Neem een 80plus voeding, door zijn hoge efficiëntie zal de voeding minder warmte van zichzelf produceren, met een 120mm outtake. Plak alles dicht met dempinsmateriaal en zoek een mooie plek waar de kast wel zijn lucht aan mag zuigen. Bijvoorbeeld voor de harde schijven. Duct-mod naar de processor en klaar. Neem je een inefficiënte voeding loop je het risico dat de voeding zelf te warm wordt ivm geforceerde duct naar de CPU. Uiteraard moet je er geen dual core processor in gooien, maar dan zal je ook geen fanless voeding in overweging nemen.

Ik vind de 6600 een randgeval. Ik zou zelf of voor een 6200 of voor een 6800 gaan, laatste icm een Artic NV Silencer. Voor de 6600 vind ik een Artic NV Silencer iets overkill en passief icm heatpipes IN de kast zal het net even een tikkeltje teveel warmte produceren.

Seasonic is altijd een zeer goede keuze. Let wel op de efficiëntie.

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

Verwijderd

Topicstarter
Daar dacht ik zelf ook aan, in dat geval de S12-380, omdat ik verder ook een zo zuinig mogelijk systeem wil bouwen. Maar waar het mij meer in het algemeen om gaat is dat een fanless voeding dus eigenlijk een soort contradictio in terminis is, want wat je weghaalt aan herrie bij de PSU-fan komt ergens anders weer terug omdat de warmte toch weg moet, behalve wanneer je waterkoeling hebt, en dat is weer iets redelijk drastisch. Bovendien wordt ook verder op internet niet structureel beweerd dat een fanless voeding bedoeld is voor waterkoeling.

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Imo is het slimmer om een semi-fanloze voeding te nemen of gewoon een goede stille voeding met fans. Het scheelt een hoop geld en is ook praktisch onhoorbaar :)

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-01 16:26
Als je gewoon een stille kast hebt, met 1 of 2 120mm casefans@700rpm en een stille voeding, hoor je ze niet. Ik heb dit ook :P. Ik hoor wel mijn processorkoeler (is boxed versie a64 3000 s754) en het gebrom van mijn harde schijven. (graka standaard al passief, fx5200)

[ Voor 8% gewijzigd door stefan001 op 06-03-2006 15:51 ]

• Hardware Junk
Bovendien wordt ook verder op internet niet structureel beweerd dat een fanless voeding bedoeld is voor waterkoeling.
Hier ook niet. Past nieteens. Van binnen wordt elk gaatje opgevuld door koelelement icm heatpipes. Ga je never een waterblokje tussen krijgen.

Voedingen voor waterkoeling zijn ook meestal fanless, tenminste degeen die ik gezien heb, echter wordt dit ook aangeduid als "voor waterkoeling" en niet als "fanless". Semi-fanless zal alleen een vinnetje draaien als de temp te hoog wordt. Mist zijn doel als outtake.

Als je een duct toepast van de 120mm voeding naar een 80mm CPU koelblok, heb je het ventilatortje niet meer nodig op je CPU koelblok. Of je moet er een heethoofd in hebben. Hier naast me wordt de processor gekoeld met een passieve NB koeler van Zalman. Dat kleine blauwe blokje. Heb ik wel een Pentium-M 1600MHz. Socket 754 is ook wel semi passief te gebruiken, zeker met een Mobile proc erin (zelfde socket). Moet je geen DTR versie nemen!

Ik heb het dan ook weer compleet anders. Voeding vooronder met een ontkoppelde 120mm intake, outtake voor de FX5900XT van Artic (92mm) en een 80mm Papst + duct naar de processor. Harde schijven zitten bovenin. Hiervoor 2 Silentmaxx HDD koelers voor in bestelling. Rechthoekig gat in de bovenkant waar de koelribben doorheen komen. HDD's zijn zo ontkoppeld en geluidsgedempt. En uiteraard dempingsmateriaal. Staat een meter van mijn bed af, ik hoor snachts een heel licht briesje.

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:22
Interessante discussie, en ik heb er ook weleens over na lopen denken, met name na een recente review die ik gedaan heb. Dat ging om de SilentMaxx 400 watt passieve voeding, en die presteert prima. Echter vind ik het prijsverschil met een 'normale' voeding erg groot. Zo groot dat het naar mijn mening niet dat kleine beetje minder geluid rechtvaardigt. Ik heb ook een QTechnology.net voeding getest, en die is óók superstil (120 mm fan) en presteert ook prima, tegen een heel wat lagere prijs. En inderdaad, je moet een beetje ventilatie in je kast hebben, of dat nou van een voeding is of van een extra casefan. Enige voordeel van die extra casefan wat ik zo snel kan bedenken is dat je daarmee wat preciezer je luchtstroom zou kunnen regelen.

Maar ik persoonlijk zou gewoon voor een stille actief gekoelde voeding gaan :)

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Misschien is dit iets of net niet.
http://www.ocia.net/reviews/techstationv1/page1.shtml

Hier heb je helemaal geen kast misschien kun je dit zelf maken, en de warmte kan niet in de kast blijven.

Verwijderd

Topicstarter
Hardware Junk schreef op maandag 06 maart 2006 @ 16:19:
[...]
(...)

Als je een duct toepast van de 120mm voeding naar een 80mm CPU koelblok, heb je het ventilatortje niet meer nodig op je CPU koelblok. Of je moet er een heethoofd in hebben.
Kijk, dat is ook een goede. Ik zit dus te denken om het setupje van SPCR in deze review na te bouwen (dus met een SLK3000B, 2x 120mm en een Ninja; ik heb zelf ook m'n oog op de Fortron Zen laten vallen omdat ik 'm mooi vind :P). Dan moet het mogelijk zijn een fanless voeding te gebruiken dacht ik zo. Het enige verschil met die setup is dat ik een passieve videokaart wil gebruiken (6600LE of GT, beide zijn van Asus in Silencer-versie te verkrijgen). Maar daar staat tegenover dat ik de CPU weer bescheidener wil houden (64 3000+ Venice).

Het mooie van die setup is dat de warmte van de CPU en de warmte van de videokaart de PSU nauwelijks bereikt. Maar als je het zo bekijkt is het eigenlijk best onhandig dat veel cases geen extra koelingsmogelijkheid hebben boven de PSU, dat zou met name bij fanless een hele hoop schelen. Al moet dan natuurlijk bij veel modellen wel het frame worden aangepast: nu zijn ze aan de 'onderkant' meestal dicht.

• Hardware Junk
Een push-pull combo icm een Scythe Ninja? Wil je een oc-contest winnen?

Wellicht iets langzamer, had er 2 op een K8N-DL moederbord met 2x AMD Opteron 1400MHz. Draaide compleet passief. Modje was nl niet af gekomen.

Persoonlijk vind ik in die opstelling een fanless voeding overbodig. Er zijn in die opstelling 2x 120mm gebruikt. Eén in de voeding zou afdoende moeten zijn. De voeding kan zijn warmte niet echt kwijt al zal hij wel minder warm worden vanwege de efficiëntie.

Ik pas in elke pc, omdat ze stil moeten zijn, dempingsmatten toe. Loodbitumenrug met noppenschuim. Als nadeel kan er geopperd worden dat de kast mee moet 'koelen'. De geluidsdemping werkt namelijk ook warmte isolerend. Oplossing is een doordachte airflow. Uiteraard zal de meeste warmte afgestaan worden aan de lucht en die moet er uit. Doe je de voeding in deze opstelling fanless, kan hij geen warmte meer kwijt omdat rondom de voeding geluidsdemping zit. Je kan zeggen dat de voeding fanless is en natuurlijk geen geluid maakt. Een geschakelde voeding zal echter altijd wat geluid maken (ik hoor mijn voeding zelf bijna evenveel als het vinnetje welke erin zit, in mijn quad systeem). Ook moet er rekening gehouden worden dat er vooralsnog 2 120mm's in zitten en je geen solid state harddisks hebt. Ben je de kast aan het isoleren, moet je het wel goed doen. Het is dus dan vanzelfsprekend dat je indirect nog steeds geluidstoename hebt bij het gebruik van een fanless voeding. Je kan het immers gewoon niet isoleren. Dit resulteerd in een stille voeding en onafgeschermd geluid van de rest van het systeem.

Met gebruik van geluidsdemping is er een geforceerdere koelweg te creëeren, je sluit de gaatjes af en bepaald waar hij zijn verse lucht aan trekt. Zo kan je bijvoorbeeld de harde schijven extra koelen zonder dat je er ventilatoren op zet, zou de enige intake zijn over de harde schijven.

Er zijn ook fanless voedingen die met heatpipes zijn warmte transporteren naar de achterkant van de voeding. Hier aan vast zit een extern koelelementje. Dan hebben we pas een discussie :) Ondanks dat ik mijn mening niet verander, heeft de voeding vrijer baan zijn warmte buiten de kast te transporteren.

Wat ik in de situatie van de Ninja zou kiezen, een proc met een laag opgenomen vermogen. En een voeding met een 120mm vin. Ik zou deze uit de behuizing halen en er onder hangen, aan rubbers. Zo heb je minder druk in de voeding en zit je met de warmte afvoer dichter bij de Ninja.

Pagina: 1