Toon posts:

Prijsverschil RAID-controllers

Pagina: 1
Acties:
  • 35 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Omdat ik op zoek ben naar een (IDE133) RAID-controllertje, valt me op dat het prijsverschil zo gigantisch is. Het begint bij ± €17,50 en the sky is the limit.
Ik wil 'm gebruiken om mijn CD / Foto / CAM collectie veilig te bewaren. (dus RAID0+1, als ik het goed begrepen heb)

• Waarin zit 'm dit verschil in prijs? :?
• Waarom zou ik zo'n goedkope NIET nemen? :?

:9

• anglico
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-02 00:11
een goedkope controller laat het "werk" doen door de cpu van je pc,
een duurdere controller heeft zijn eigen "cpu" en meestal ook veel betere managementsoftware en drivers,
maar daar betaal je dus voor.

"I've always found a fully Deployed Battle Group to be the most Effective Negotiator." Admiral Stark, High Guard, CY 9758

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 06 maart 2006 @ 13:14:
• Waarom zou ik zo'n goedkope NIET nemen? :?
Omdat over 2 jaar wanneer je raidkaart kapot gaat ineens blijkt dat het ding een niet-standaard raid protocol gebruikt en de leverancier alleen nog maar het nieuwere model op voorraad heeft (wat niet backwards compatible) is. Zit je dan met je harddisks vol met belangrijke data maar geen enkele manier om er meer bij te komen...

Als je er weinig geld aan uit wilt geven, neem dan software RAID dwz gewoon een 4 ports EIDE/SATA kaart en regel de raid met software. Geen idee of windows dit kan, maar met Linux kan je het in de kernel compileren.

Wil je perse een hardware-matige oplossingen wees dan bereid er veel geld aan uit te geven en koop iets goeds van een bekende leverancier die ook garanties af wil geven voor de toekomst (zie bovenstaand verhaal bijv.).

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Hou er wel rekening mee dat raid ongeacht welke vorm of componenten nooit een backup is, het verminderd uitsluitend de kans op dataverlies door hardware uitval. Dus vraag is dus eigenlijk wat je wil, als dat het online hebben van je gegevens en de risico op dataverlies verminderen dan is raid een goede oplossing. Wil je echter de gegevens veiligstellen, dan moet je de single point of failure (raid-setup) vermijden en dat is bijna altijd noodzakelijk een backup te maken op een bij voorkeur offline medium. Uiteraard moet je zelf bepalen hoeveel de gegevens je waard zijn.

Als het online hebben van je gegevens het primaire doel is dan zou ik eerder voor raid1 gaan dan voor raid0+1. Raid0 zorgt uitsluitend voor betere performance.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Het prijsverschil komt dus door de hardware :) De ene controller doet bot gezegd helemaal niks. Slechts de drivers en de BIOS leveren de informatie en de PC mag de rest maar doen. Vooral bij RAID levels waarbij XOR berekeningen gedaan moet worden (RAID3, 4, 5, 6, 15, 50) kan dat op de performance drukken. De duurdere "intelligente" exemplaren hebben een heuse dedicated XOR processor aan boord, plus vaak ook nog een aardige vracht aan cachegeheugen, waardoor de performance explosief is t.o.v. de "domme" hostbased RAID controllers :)

Maargoed, dit en nog veel meer staat wel in de RAID FAQ besproken. FAQ-gevalletje, dicht dus.

Dit topic is gesloten.