Toon posts:

PCI SATA Controller

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mijn zwager heeft een pc met alleen een ATA (IDE) controller op het moederbord.
Als ik in die pc een PCI SATA controller plaats (en uiteraard ook SATA HDD), is het dan ook mogelijk om vanaf de SATA schijf op te starten?
M.a.w. wordt de SATA controller al bij boot actief?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:44
Als de kaart een eigen bios heeft wel.

• Willems
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-05-2025
Ja, dat is mogelijk. Een perfecte upgrade om alvast over te stappen naar SATA en bij een volgende upgrade een moederbord te vervangen en dan alleen maar SATA schijven te hebben.

Je moet wel een diskdrive hebben om de "SCSI/SATA" driver te installeren, maar daarna loopt alles perfect en lijkt het zelfs dat je een sneller computer hebt gekregen door het lagere processor verbruik van de SATA controller.

• Envy007
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-11-2023
Als ik ongevraagd een ander advies mag geven,
ik ben van socket a pata naar socket a sata overgestapt en een nieuw moederbord met sata mogelijkheid was net zo duur als een PCI sata kaartje.
Ik ken de situatie niet, maar het is een tip, ik ben van een AMD chipset naar nforce 2 gegaan en dat heeft ook al zn voordelen, dus voordeel + voordeel...
Ligt een beetje aan wat je zwager nu heeft en wat hij wil, maar kijk even of je voor de prijs van een PCI sata kaartje niet ook een moederbord kan kopen, voor socket a lukt dat zeker wel.

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:45

John2B

I Love RAID5..!!

Willems schreef op maandag 06 maart 2006 @ 11:36:
Maar daarna loopt alles perfect en lijkt het zelfs dat je een sneller computer hebt gekregen door het lagere processor verbruik van de SATA controller.
Bij een SATA controller voor extra SATA aansluitingen zal je PC niet sneller worden, het is gewoon een uitbreiding van extra SATA poorten waarbij je processor niet echt belast zal worden.

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

Verwijderd

Topicstarter
Nielson schreef op maandag 06 maart 2006 @ 11:35:
Als de kaart een eigen bios heeft wel.
Okee, thanks!
Willems schreef op maandag 06 maart 2006 @ 11:36:
Ja, dat is mogelijk. Een perfecte upgrade om alvast over te stappen naar SATA en bij een volgende upgrade een moederbord te vervangen en dan alleen maar SATA schijven te hebben.
Dat was inderdaad ook mijn filosofie.....
envy007 schreef op maandag 06 maart 2006 @ 11:43:
Als ik ongevraagd een ander advies mag geven,
ik ben van socket a pata naar socket a sata overgestapt en een nieuw moederbord met sata mogelijkheid was net zo duur als een PCI sata kaartje.
Ik ken de situatie niet, maar het is een tip, ik ben van een AMD chipset naar nforce 2 gegaan en dat heeft ook al zn voordelen, dus voordeel + voordeel...
Ligt een beetje aan wat je zwager nu heeft en wat hij wil, maar kijk even of je voor de prijs van een PCI sata kaartje niet ook een moederbord kan kopen, voor socket a lukt dat zeker wel.
Het gaat hier om een Gigabyte GA-8PE667 Ultra moederbord (S478, Intel 845PE chipset).
Zie ook hier

Om heel eerlijk te zijn heb ik niet heel veel zin om me weer te gaan verdiepen in deze pc (het is mijn oude pc). In de pricewatch zie ik wel hetzelfde moederbord staan maar dan de Ultra 2, die heeft wél SATA controllers onboard. Die moet dan €43,10 kosten..... Dat zou ik nog het overwegen waard vinden........

Lastig verhaal!

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2006 13:07 ]

Pagina: 1