Frame invoegen in tabel (soort iFrame)

Pagina: 1
Acties:
  • 193 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• bokko!
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09-02-2025
Hallo,

Ik zit met een vraag.
Ik wil in een tabel een soort iframe maken zonder scrollbar, maar in hoogte wel automatisch verstelbaar als er veel text in komt te staan.
Is dit mogelijk? Of zijn er andere mogelijkheden? Kan je een tabel op dezelfde manier gebruiken?

Alvast bedankt.

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-01 15:49

JHS

Splitting the thaum.

Alle blocklevel elementen rekken in principe gewoon op zodat de inhoud erin past :) , zolang je geen height specifeerd.

DM!

Verwijderd

tabellen gebruik ik niet, wel div's samen met css.
volgens mij is het zelfs zo dat als je veel tekst in een div zet en zonder dat je deze een hoogte mee geeft dat deze automatisch uitrekt in de hoogte.
dus alleen een width: x px; meegeven, dat moet het wel werken.

• Rowanov
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Rowanov

Kop eens wat anders...

Dit kan volgens mij een stuk makkelijker als je je layout gewoon met css maakt. Kan je misschien een tekeningetje maken van hoe je het wil hebben, of een plaatje van je layout geven? Ik heb sterk het idee dat het makkelijker kan.Vervolgens wat leesvoer als je het met semantische html en css opmaak wil oplossen.
Semantiek algemeen
Wat voorbeeldjes van hoe je dat kan toepassen
Nuttige tips en voorbeelden van standaard layouts

• bokko!
Het gaat om http://www.sigridenjeroen.nl
Ik wil van het grijze gedeelte een frame maken.

• Rowanov
  • Niet online

Rowanov

Kop eens wat anders...

Als je dus in feite wilt dat het grijze stuk oprekt, en het groene stuk meeloopt, kan je gaan denken aan een css oplossing gebruikmakende van simpele floats en faux collumns voor de achtergrond.

• bokko!
Hoe werkt dat met die div tags?
Hoe kan ik er voor zorgen dat een textpagina in die div tag laadt?

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:28

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

bokko! schreef op maandag 06 maart 2006 @ 20:53:
Hoe werkt dat met die div tags?
Hoe kan ik er voor zorgen dat een textpagina in die div tag laadt?
Door met javascript daar tekst in te laten zetten. De tekst kun je dan uit een onzichtbaar iframe halen, maar tegenwoordig is het veel cooler om het via "AJAX" te doen.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• bokko!
Even voor de duidelijkheid...
Ik ben nog maar een beginneling. :P
Ik ben er sinds een week achter hoe je een iframe gebruikt.
Het principe van een iframe vindt ik een hele goede oplossing, ik wil alleen die scrollbars niet hebben.
Wel is het de bedoeling dat als ik een grote hoeveelheid text in het frame laadt dat hij zich automatisch in de hoogte aanpast.
Kan ik dit simpel doen, of moet ik allerlei kapriolen aan de hand halen?

• bokko!
Ik ben nog steeds hevig aan het stoeien.
Ben er in de tussentijd achter dat veel meer mensen problemen hebben betreft het resizen van een iframe.
Ik heb al diversen javascripts geprobeerd, maar dat werkt niet helemaal lekker.
Het probleem is dat ik mijn index niet wil refreshen en dus maar een een keer het formaat van het iframe aanpast.
Is het mogelijk om in de source een script te plaatsen dat alleen het javascript op de index geladen wordt?
Ik hoop dat ieman een antwoord voor mij heeft :'(

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-01 15:49

JHS

Splitting the thaum.

bokko! schreef op maandag 06 maart 2006 @ 21:16:
Kan ik dit simpel doen, of moet ik allerlei kapriolen aan de hand halen?
Ja, en het is waarschijnlijk makkelijker om óf met behulp van javascript en verborgen iframes / AJAX de tekst in je document te stoppen wat dan bestaat uit "normale" elementen, óf met behulp van serverside scripting. Ik zou je vooral aanraden wat te zoeken op deze termen, en op de termen die hierboven al gegeven zijn, en de daar gegeven linkjes te volgen :) .

Het aanpassen van de hoogte van het iframe aan de hand van de hoeveelheid tekst kan vast wel, maar ik kan je er eerlijkgezegd niet mee helpen, en ik denk dat het een nodeloos ingewikkelde manier is om je doel te bereiken :) .

Misschien is het anders handig om, na wat ik hierboven genoemd hebt, te vertellen wat je precies wil bereiken :) ?

DM!

Verwijderd

Ik raad je aan de resizable iframe methode te dumpen:

Heb het een tijd gebruikt om dynamisch commentaren onder berichten op mijn weblog te laden (statische pagina's, dynamische commentaren, don't ask). Het was een hel om het op de gebruikelijke browsers werkende te krijgen, en werkte nooit 100% precies. Mijn oplossing toendertijd was een fabricatie gebaseerd op meerdere scripts die ik tijdens mijn zoektocht tegen was gekomen en een extra 150px fout marge in de Javascript resize methode. Je zit dan alsnog met nadelen: Als de gebruiker de tekst grootte veranderd, hoe update je dan je iframe ? (Niet dus... En hoe zit het met gebruikers zonder Javascript? Die gaan niet blij zijn met een iframe van 100px hoog ;).

Then again, een iframe kan een betere oplossing zijn als Javascript.

Edit: Have fun ;)Hou er wel rekening mee dat dit alleen werkt binnen pagina's vanaf 1 domein, vanwege cross-site-scripting beperkingen in de Javascript mogelijkheden van moderne browsers.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2006 21:56 . Reden: Links ]

• Rowanov
  • Niet online

Rowanov

Kop eens wat anders...

Ik denk dat AJAX aan de daar bijbehorende meuk wat hoog gegrepen is; ik denk dat losse pagina's met server-side includes het prima doen voor dit doeleinde.

Een server-side include laat je een html of php pagina in zijn geheel in de pagina plakken waar de include code staat; voordeel hiervan is dat je je menu en header etc. maar 1 keer hoeft te maken en ze naar gelang in de pagina plakt die jij wilt hebben. In plaats van dus 1 pagina met een iframe te maken, maak je dus losse pagina's waar je iedere keer je menu in plakt. Denk er wel aan dat je het menu niet de volledige doctype, html, head en body geeft; je hoeft alleen het stukje code wat je menu weergeeft te nemen en in een apart bestand te zetten.

Hier een artikel in dummy taal.
En voor het geval je gelijk de stap naar php wil wagen (met voorbeelden).

• bokko!
Ok iframe dumpen en een andere oplossing zoeken, zat hier al aan te denken aangezien ik nog geen duidelijke oplossing had gevonden.
Als ik ga "includen" in mijn index dan gaat hij die toch telkens reloaden?
Dit wil ik namelijk vermijden.

• Rowanov
  • Niet online

Rowanov

Kop eens wat anders...

Bijna elke site herlaad; kijk maar eens goed rond. Frames werken nog prima, maar als je die scrollbalken niet wilt, kom je al snel uit op een pagina met includes. Includes werken imho net zo makkelijk als een iframe als je je menu gewoon op elke pagina include. Als je gaat includen via de querystring (door gegevens door te geven via de adresbalk) moet je goed opletten dat je code niet open staat voor sql injections. Dit moet allemaal wel te vinden zijn op google voor de rest :)

• bokko!
Iedereen bedankt voor de reacties! :*)
Ik ben er uit, PHP geeft mij de beste uitkomst.

Thanx,

Bokko!

• bokko!
Ik ben zo goed als klaar met de website, op een paar schoonheidsfoutjes na... ;)
Geen frames, maar "includen" met PHP.
Werkt super!

Kijk voor het resultaat maar eens op http://www.sigridenjeroen.nl/

Nogmaals bedankt iedereen.
Pagina: 1