Keuze 720p of 1080i... Nu kopen of wachten?

Pagina: 1
Acties:
  • 60 views sinds 30-01-2008

• deejaylethal
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-12-2025
Reg. datum: 20 april 2004
--------------------------------------------------------------------------------
Dit jaar heb ik een nieuwe televisie nodig. Ik ga namelijk een PC op mijn slaapkamer zetten, en daar hoort een monitor bij. Ik zit te denken aan een LCD TV die ik ook als monitor kan gebruiken. Voordeel hiervan is dat ik: a. Maar 1 scherm nodig heb in mijn kamer, aangezien ik anders een TV plus monitor moet kopen. b. Dit mij geld scheelt.
Met de Playstation 3 in mijn gedachten moet ik nu een keus maken. Deze console gaat waarschijnlijk eind dit jaar/begin volgend jaar mijn kamer sieren en daarvoor heb je een HDTV nodig.

Nu vraag ik mij af: Welke TV kan ik het beste aanschaffen? Welke levert het beste beeld voor mijn PC en PS3, maar is ook betaalbaar? Ik heb iets van 600 euro te besteden, en wil daar een goed product voor hebben waarvan de prijs/kwaliteit verhouding goed is. Het moet dus een vervanger zijn van de TV, geschikt zijn voor een goede PC resolutie (en dus een snelle refresh hebben <25ms) en de HD voor mijn PS3 ondersteunen. Vooral bij deze laatste vraag ik mij af: is 1080i veel beter voor mijn PS3 dan 720p?

Bedankt voor de reacties.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Reacties tot nu toe:

Ten eerste voor 600 euro krijg je geen TV scherm met een 1920x1080 resolutie .
Ten tweede moet je een keuze maken tussen een monitor of een lcdtv. Een monitor kan meestal een hogere resolutie halen maar hebben meestal maar 1 vga/dvi aansluiting en geen tuner. Een lcdtv heeft meestal een resolutie van 1280x768 pixels (1330x800 is zo'n beetje het hoogste), veel aansluitingen en een tuner.

Voor HDTV moet je een OF een DVI verbinding hebben OF een HDMI of een YprCr (oid, is die verbinding met drie tulpstekkers) verbinding hebben op je monitor. Let wel dat deze verbinding HDCP ondersteund anders kun je het schudden.

Ik heb zelf een Acer 26inch met DVI (HDCP), VGA, 2x scart en twee tuners voor picture-in-picture. Ik gebruik hem als pc monitor en als normale tv. De pc is via DVI aangesloten en op de VGA heb ik een Xbox 360. Kostte me 699 euro bij de Mediamarkt.

--------------------------

Reg. datum: 20 april 2004
--------------------------------------------------------------------------------
PROnline schreef op maandag 06 maart 2006 @ 10:12:
tevens is 720p(rogressive) van hogere kwaliteit dan 1080i(nterlaced).
Als ik jou wacht zou ik zeker nog tot de zomer wachten wanneer het HDTV circus pas echt los barst.
Dit is ook wat ik zeker ga doen. Tegen die tijd zijn de HDTV's goedkoper door het WK.

Nog meer mensen met ideeen/tips hierover?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:01

voodooless

Sound is no voodoo!

Hier zijn al meer topic over geweest. Zie hier bijvoorbeeld:

HD 720p vs 1080p ('klein' scherm)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• gratis_vodka
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-02 22:01

gratis_vodka

If you love it - shoot it!

En of ze goedkoper zullen zijn puur door het WK waag ik te betwijfelen. Meer vraag betekent imo de mogelijkheid gewoon je marges in stand te houden :)

Misschien wel leuke aanbiedingen hier en daar!

• deejaylethal
gratis_vodka schreef op maandag 06 maart 2006 @ 11:32:
En of ze goedkoper zullen zijn puur door het WK waag ik te betwijfelen. Meer vraag betekent imo de mogelijkheid gewoon je marges in stand te houden :)

Misschien wel leuke aanbiedingen hier en daar!
Maar wat zou je mij aanraden? Ook een 720p? Biedt deze wel genoeg op HD gebied zodat mijn PS3 er ook echt beter uitziet dan op een "regular" tv??

• Nevie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-02 19:35
Ik denk dat deze vraag meer iets is van je eigen voorkeuren (wel erg makkelijk om te zeggen, ik weet het). Maar mijn advies is: wacht (zoals eerder gezegd) nog even tot het circus losbarst. Dan kan je in electronicazaken gaan kijken hoe een PS3 etc eruit ziet op de verschillende resoluties en kan je denk ik beter beslissen wat je wilt, 720p of 1080i. Dat is tenminste wat ik ga doen...

Succes!

[ Voor 4% gewijzigd door Nevie op 06-03-2006 12:25 ]

• deejaylethal
Ik werkelijkheid zal je nooit kunnen zien hoe een PS3 er uit zal gaan zien op verschillende TV's. Waarschijnlijk zijn er echter mensen die hier een goed beeld van hebben; het verschil tussen 1080i en 720p.
Ik kan echter niet te lang wachten omdat ik een monitor voor mijn PC nodig heb. Mijn vraag is wel: Zal deze een hoog genoege resolutie hebben wanneer het een 720p is? Ik ga voor een breedbeeld van + - maximaal 55 cm.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:01

voodooless

Sound is no voodoo!

Hu? Wil je nu een PC monitor of een TV? Imho zijn dat toch nog steeds twee verschillende dingen!

Een TV als PC monitor suckt, en een PC monitor als TV is dan nog wel te doen, maar meestal niet zonder extra hardware.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Xenan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-01 20:16

Xenan

Tree-of-life

Zowel televisies als monitoren zijn erg duur in 1080p (en i, maar een LCD scherm is van nature p)

Monitors zijn vrijwel nooit in 16:9 formaat, meestal zijn ze 5:4, 4:3, 16:10 en zelfs 15:9, maar om onduidelijke redenen niet 16:9.

In jou situatie zou ik een 1368x768 televisie kopen, voor 60 cm diagonaal zijn die heel betaalbaar, al onder de 1000 euro. Als je dat teveel geld vind kun je beter een 17" - 19" monitor kopen van ca 300-400 euro en gewoon nog even wachten met de TV.

[ Voor 3% gewijzigd door Xenan op 06-03-2006 13:20 ]

Canon EOS 350D | EF-S 18-55mm | EF-S 60mm f/2.8 USM Macro | EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM

• gratis_vodka
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-02 22:01

gratis_vodka

If you love it - shoot it!

Ik weet in ieder geval dat een XBOX 360, welke 720p doet, er erg strak uitziet op een LCD (Samsung wordt voor de demo pods gebruikt). Naar mijn mening een grote vooruitgang t.o.v. een normaal signaal :)

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:27

JvS

Ik heb hem zelf ook

mjah in feite komt je vraag neer op "welke moet ik kopen" en dat moet je toch echt zelf beslissen. Over 1080 vs 720 kan je al zat lezen, maar ga vooral gewoon kijken. Kijk TV zo'n PC LCD-scherm, kijk pc op een TV... Let er op dat een TV een goed werkende VGA/DVI ingang heeft en let op dat een eventuele monitor goed tv weergeeft, nogal open deuren alleen wel.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.