[tabellen] marge in IE, maar niet in FF en Opera...

Pagina: 1
Acties:

• JvdBosch
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-03 12:47
Ik ben bezig met mijn eigen website en probeer deze in alle browsers te laten werken, maar zoals jullie allemaal weten is dat vrij lastig.
Mijn linkerframe is een navigatieframe, opgebouwd uit een table. In FF en Opera rendert die zonder problemen, maar in IE zit er een marge tussen de rijen. Zie een voorbeeld. Ik heb het opgelost door een divje te plaatsen in ieder tabelelement, maar echt netjes is dat natuurlijk niet. Zie voorbeeld met divjes.
Het werkt, maar Opera pikt dit niet.... (opera heeft sowieso moeite met transparante Iframes... Ik heb dit geprobeerd op te lossen met het gebruik van divjes als frame, maar daar crashed opera regelmatig op...). Ik heb IFrames nodig, om het plaatje mooi op de achtergrond te laten zien. Met frames lukt dat niet.

Maar weet iemand waarom IE automatisch ruimte invoegd tussen rijen in een tabel, ook al probeer je de tabellen precies vast te leggen met een fixed hoogte, etc? Hoe kan ik dit voorkomen?

PS: ik ben een weekje op vakantie maar ik hoop dat iemand het antwoord weet.

e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:22

crisp

Devver

Pixelated

Eea heeft te maken met line-height en de default alignment van images (op de baseline).
Over het algemeen zal een vertical-align:bottom op je images al wonderen doen :)

maar tables zijn eigenlijk niet bedoelt voor layout ;)

Intentionally left blank

• JvdBosch
crisp schreef op maandag 06 maart 2006 @ 10:59:
Eea heeft te maken met line-height en de default alignment van images (op de baseline).
Over het algemeen zal een vertical-align:bottom op je images al wonderen doen :)

maar tables zijn eigenlijk niet bedoelt voor layout ;)
Het rare is, dat wanneer ik de tekst die naast de plaatjes staat eruit haal, de tabel wel goed rendert. Ik heb geprobeerd een align="bottom" mee te geven aan de plaatjes en/of de tabel, maar dat hielp niet.
Het heeft iets te maken met de tekst volgens mij.

Welke manier raad je dan aan om een dergelijke navigatiebar te maken zonder tables?

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

JvdBosch schreef op maandag 06 maart 2006 @ 11:14:
[...]

Het rare is, dat wanneer ik de tekst die naast de plaatjes staat eruit haal, de tabel wel goed rendert. Ik heb geprobeerd een align="bottom" mee te geven aan de plaatjes en/of de tabel, maar dat hielp niet.
Het heeft iets te maken met de tekst volgens mij.
Je moet niet in deprecated HTML-attributen denken (align=bottom is daar enkel bedoelt voor table-cells) maar in CSS: vertical-align: bottom;
Welke manier raad je dan aan om een dergelijke navigatiebar te maken zonder tables?
Mbv HTML-elementen die hier wel voor bedoelt zijn, zoals bijvoorbeeld een unordened list. Stylen doe je vervolgens met CSS :)

Intentionally left blank

• JvdBosch
Thanks! Als ik inderdaad style="vertical-align:bottom" toevoeg aan de plaatjes klopt het wel! De tekst verschuift wel enorm, maar dat is simpel te verhelpen.

Ik zal de unordered list eens bekijken, maar zoals ik het nu even snel bekijk werkt hij met bullits en kunnen die niet uit. Ik wil nl plaatjes gebruiken, zoals op mijn site.

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

bullets kan je in CSS ook uitschakelen: list-style-type: none;

Intentionally left blank

Pagina: 1