Toon posts:

data library opzetten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

voor mijn leer-werk bedrijf (reclamebureau) ga ik een data library maken waarop alle
bestand centraal, via het netwerk op een pc worden opgeslagen.
Vanaf alle andere computers (pc`s en mac`s) moeten de bestanden op te vragen zijn.

Mijn vraag is nu, hoe ga ik dit aanpakken?
- welke programmeer taal moet ik gaan gebruiken (asp, .net, java)?
- welke server/database moet ik gaan gebruiken?

alvast bedankt,
Niels

• inXs
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:05

inXs

known as inXs

Als je uberhaubt niet de basis weet van zo'n "project", is het dan wel realiseerbaar? Met netwerk harde schijven kan je neem ik aan ervoor zorgen dat je de data vanaf elke computer kunt benaderen.

Verder heb je al zelf dingen gezocht? Waarom wil je bepaalde dingen wel of niet? Wat mag het allemaal gaan kosten?

superB

Verwijderd

Topicstarter
ik weet in grote lijnen wat ik moet gaan doen om dit project
te gaan maken, maar ik zit nog met een paar belangrijke punten
waarover ik twijfel.

Het is de bedoeling dat er een applicatie komt waarmee ik een aantal grote bestanden
kan oploaden naar een andere computer, en dat deze dan in een
database wordt opgenomen en geindexeerd.
Via deze applicatie moeten bestanden ook weer opgevraagd kunnen worden.

welke programmeertaal moet ik gaan gebruiken om ervoor te zorgen
dat de grote bestanden op de server word gezet?
PHP met apache lijken mij hiervoor niet te voldoen.

geld speelt nog niet echt een rol.

Hopelijk is het nu iets duidelijker,

Groetjes,
Niels

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2006 10:58 ]

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Verwijderd schreef op maandag 06 maart 2006 @ 10:02:
voor mijn leer-werk bedrijf (reclamebureau) ga ik een data library maken waarop alle
bestand centraal, via het netwerk op een pc worden opgeslagen.
Vanaf alle andere computers (pc`s en mac`s) moeten de bestanden op te vragen zijn.

Gezien de vraagstelling, en het totaal ontbreken van enige achtergrondinfo, is een goed antwoord onmogelijk te geven. Mijn eerste reaktie op je vraag zou zijn: Zet een Windows 2003 server neer als fileserver, deel een paar mappen, en je bent klaar.

Maar dat antwoord is zo voor de hand liggend dat je het vast al wel overwogen hebt. Dus is de vraag: Wat zijn jouw eisen en waarom voldoet W2003 daar niet aan?

Verwijderd

Waarom moeilijk doen met een applicatie en een database, terwijl wat jij omschrijft gewoon een file server is?

(wat hij zegt dus :P)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2006 10:59 ]

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Verwijderd schreef op maandag 06 maart 2006 @ 10:57:
Hopelijk is het nu iets duidelijker
Nope. Ik snap nog steeds niet wat je wilt. Klinkt voor mij nog steeds als een gewone W2003 fileserver waarop je de Indexing Service aanzet.
En anders ga je snel richting IIS/ASP/MSSQL of Apache/PHP/MySQL (of je eigen favoriete combinatie) denken. Of misschien aan Web-DAV.

Denk zoveel mogelijk in out-of-the-box oplossingen. Overweeg eerst welke standaard produkten je kunt gebruiken. Alleen als die echt niet voldoen (of onbetaalbaar zijn) zou je aan een zelfgeschreven applicatie moeten denken.

[ Voor 22% gewijzigd door downtime op 06-03-2006 11:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
mhh,
wat jullie allemaal omschrijven komt toch wel zeer dicht in de buurt van
wat ik zoek.
ik denk dat ik gewoon te moeilijk denk...

een fileserver is een goed idee, ik denk dat dit een goede oplossing zou zijn.
hier dacht ik zelf aan, maar ik was bang dat dit de grote bestanden niet zou
kunnen ondersteunen.

De echte eisen voor het systeem zijn nog niet opgesteld,
ik probeer nu nog gewoon informatie te verzamelen over hoe ik dit aan
kan gaan pakken.
Zelf ben ik bang dat php en mysql hier niet voldoende voor zijn,
ik ben nu hierover informatie aan het inwinnen.

Jongens alvast super bedankt voor de antwoorden,
want hiermee ben ik toch iets wijzer geworden!

Niels.

Verwijderd

Een database is juist inherent ongeschikt voor opslag voor grote bestanden.. voor opslaan van bestanden is de fileserver, voor opslag van gegevens de database.

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat weet ik,
in de database komt de informatie van de bestanden te
staan, niet de bestanden zelf!

Verwijderd

Welke informatie wil je beschikbaar hebben?

De indexing service kom je al een heel eind mee. Als er budget is, zou je ook een oplossing van Google kunnen overwegen.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Verwijderd schreef op maandag 06 maart 2006 @ 10:02:
Maakt weinig uit. Degene die je al kent.
Maakt weinig uit. Degene die je al kent.

Met alle respect, maar dit is iets dat je gezien de vraagstelling echt niet zelf wilt gaan uitzoeken als het in de praktijk gebruikt gaat worden. Ik heb namelijk het idee dat je de basics nog even niet door hebt. Of andersom: leg anders even beter uit wat je wilt en wat je huidige plannen zijn.

Hoe dan ook; neem een simpel DMS of een portal met wat DMS-mogelijkheden. Of inderdaad eventueel een goed uitgedacht centraal filesysteem + indexering- en zoek tool. Als je de antwoorden op je eigen vragen niet kent, wil je het niet zelf gaan doen. Wil je gebruik maken van een taxonomie? Rechten? Welke metadata wil je bij je docs; welke verplicht en welke niet? Geld speelt geen rol: waar praten we over, heb je tonnen of heb je miljoenen te besteden? :+

Of ga in ieder geval eerst eens een boek of wat en een site of wat lezen om dan nog eens te bedenken wat je precies wilt. Misschien is een goed uitgedachte filestructuur met de juiste ACL's en een losse indexing server als de MS Indexing server of iets als dtSearch wel zat :)

Welkom op GoT trouwens!

[ Voor 1% gewijzigd door F_J_K op 06-03-2006 14:22 . Reden: maakt weinig ipv niets uit :P ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
Dank u,

ik ga er nog even hevig over nadenken,
want de antwoorden van jullie zijn toch zeer handig....

fijn om op de gathering te zijn!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Succes, laat het ons maar horen als je een opzet hebt: dan denken we ongetwijfeld graag verder mee :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1