Nieuwe bedrijfsserver...welke specs ???

Pagina: 1
Acties:
  • 147 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MP3-Junky
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik moet een server aan gaan schaffen voor zo'n 4-6 pc's + laptop, allen win98. Server moet vooral dienen als file-server en een beetje internet.
Server gaat waarschijnlijk win nt 4.0 draaien.

Nu is mijn vraag:
Moet ik hiervoor een echte "server" aanschaffen, dus met scsi zooi enzo, of kan ik hier een "snel workstation" voor gebruiken? (geen scsci, gewoon ide)

In elk geval zou ik graag van jullie tips krijgen omtrent de specs. (geheugen, cpu, hdd, etc)

Alvast bedankt!

Verwijderd

Wij draaien hier 6 PC-tjes op een "gewone snelle" workstation. Ook NT 4.0. Doet ie prima... Wel ff aardig wat geheugen in stoppen. Swapt ie wat minder.

• MP3-Junky
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
En wat is "aardig wat geheugen"? 256mb is toch wel genoeg?

Verwijderd

J Ja, kom je een heel eind. Moet ie veel gaan doen, of alleen maar doorsluizen....

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-08 17:51
och...

hangt er een beetje vanaf wat je precies gaat doen...

onze server word dit: (webserver)

2 X:
cel 633
128MB ram
45 GB, 7200 rpm, IDE HD
en een keer:
dual PIII 800
256 MB ram
2*, 7200 rpm, IDE HD in RAID1
hier gaan redelijk wat grote projecten op draaien

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Je kan een snel workstation nemen, wel zorgen dat alles geoptimaliseerd is, dus een ruime hoeveelheid memory (512MB), snelle schijven (evt SCSI). De proc hoeft niet zo snel te zijn. Met een PIII450 of gelijkwaardig kom je een heel eind.
Vooral een goede netwerkkaart, geheugen en snelle schijven zijn echt belangrijk.

edit:

Of pak een lichte server. Die dingen kosten hetzelfde als een beetje redelijke desktop en ze zijn er voor gebouwd. Een workgroup-server, zoals zoiets heet, begint al vanaf 3500,- (zonder monitor)

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:58

Snuffel

Vroem!

Gewoon een Compaq Proliant ML330.

Lekker goedkoop instap model van Compaq, voldoet altijd.

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Verwijderd

Ik zou voor een p!!! 800 met meoderplank met scsi erop dan 2 snelle scsi schijven en 2 goede 3com of intel nics en 512MB of meer geheugen (wel a merk Kingston ofzo) en gewoon een standaard videokaartje en natuurlijk win nt4.0 server of Win2kserver.

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op dinsdag 23 januari 2001 10:07 schreef Snuffel het volgende:

Waarom geen DL360? die zijn lekker plat.
1U 1,7 inch dus...

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:58

Snuffel

Vroem!

Tja, als je hem in 19" wilt hebben kan dat, maar met 4-6 werkstations eraan lijkt me 19" nvt.

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

• NightMare
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 11:37
Je kunt er gewoon een P200 voor nemen. Shit man. Dat moet zelfs voldoen voor een man of 20. Wel genoeg geheugen erin (128 - 196 Mb) en geen Win2K erop maar NT 4.0
Neem maar van mij aan dat zelfs dat voldoende is voor alleen een fileserver en zeker voor 6 man... Op de console zal ie niet bere snel zijn maar voor de clients maakt dat weinig uit. :7

• slacksoff
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:06
psies... een beetje pentium is al meer dan genoeg om files mee te sharen. is het 10 of 100mbit wat erop zit?

met 10 heb je genoeg aan een p133 denk ik. gewoon 128mb dimm erbij kopen. een udma100 controllertje en een 7200rpm harddisk.

dit is denk ik ook wel genoeg voor 100mbit

dan komt het allemaal best goed

• pyravex
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-03-2023

pyravex

wa jij bob,stoel moet er staan

6 man ?, dam zou ik gewoon een P3 1Ghz nemen met flink wat geheugen, 256-512 mb mem (a klasse) en er NT opzetten. en idd scsi nemen.

dan heb je (voorals je niet groter gaat worden) een goede server die jaren mee kan,
neem wel een 100 Mbit netwerk met switch, dat is wel zo snel! :)

|we live in the history of a mad man Mr. G |

• garp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-05 19:15
1 ding; een workstation als server draaien werkt prima; hij is er echter niet speciaal voor gemaakt. Je mist dan een aantal dingen als; SCSI, backup-mogelijkheden en niet onbelangrijk; support bij evt. problemen.

Koop gewoon een E60 van HP. Die dingen zijn stabiel en niet veel duurder dan een stevig werkstation. Tevens beschik je dan over een redelijke backup-unit en hij is makkelijk uitbreidbaar. Bestel bij de basisconfiguratie 128MB extra en een extra hdd. Maakt een mirrorset van je hdd's om ervoor te zorgen dat je een redelijk veilige vorm van dataopslag hebt.

Check ff http://netserver.hp.com/netserver/products/highlights_e60.asp om te kijken hoe e.e.a. er uit ziet. Ik heb zelf op alle units zo'n ding staan als logonserver en (lokale) fileserver; ideaal.

• garp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-05 19:15
Op dinsdag 23 januari 2001 10:03 schreef Wirf het volgende:
och...

hangt er een beetje vanaf wat je precies gaat doen...

onze server word dit: (webserver)

2 X:

cel 633
128MB ram
45 GB, 7200 rpm, IDE HD

en een keer:

dual PIII 800
256 MB ram
2*, 7200 rpm, IDE HD in RAID1

hier gaan redelijk wat grote projecten op draaien
En dat draai jij op een zelfbouw-server? Nietom te flamen ofzo, maar bij welk bedrijf krijg je het voor elkaar een ide-zelfbouw-raid oplossing te gaan gebruiken? Amateur Technologies Inc.?
Is je manager van de pot gerukt? Nog nooit gehoord van uptimes/managability/support/TCO etc?

Nogmaals sorry als je je beledigd voelt, maat dit slaat echt helemaal nergens op IMHO.

excuus.

edit; spelvout en quotes aangepast.

• Wirf
Op woensdag 24 januari 2001 10:46 schreef Garp het volgende:

[..]
En dat draai jij op een zelfbouw-server? Nietom te flamen ofzo, maar bij welk bedrijf krijg je het voor elkaar een ide-zelfbouw-raid oplossing te gaan gebruiken? Amateur Technologies Inc.?
Heb jij weleens van clustering gehoord?

het mooie daarvan is namelijk dat het geen ramp is als individueele servers plat gaan, gaat er een plat, jammer dan, de beheerder krijgt een mailtje, de gebruikers merken niets..
uptimes/managability/support/TCO
uptimes? de cluster als geheel is in mijn mening _veel_ betrouwbaarder dan één enkel systeem

managebility/support/TCO... tja, het zijn allemaal standaard computers, met een standaard software-configuratie.. lijkt me makkelijk toch?

nog een voordeel: te weinig performance -> koop een paar extra computers, image erover, bijplaatsen en klaar! doe dat maar eens met een server opgebouwd uit één computer

Verwijderd

Op dinsdag 23 januari 2001 10:15 schreef teigetjuh het volgende:

[..]
1U 1,7 inch dus...
Ja, die zijn best lekker snel ja maar die krengen beginnen pas boven de ƒ 10.000,- !!!! :(
Ben ook op zoek geweest naar nieuwe serverspullen en dit was een optie, echter veel te duur. Nu wordt het waarschijnlijk ook een zwaargewicht zelfbouwactie.

Ennuh algemeen: heeft er iemand nog tips/adressen als het gaat om 19" serverbehuizingen?

• stylezzz
  • Laatst online: 22-08 21:23
Op woensdag 24 januari 2001 10:46 schreef Garp het volgende:

[..]
Is je manager van de pot gerukt? Nog nooit gehoord van uptimes/managability/support/TCO etc?

Nogmaals sorry als je je beledigd voelt, maat dit slaat echt helemaal nergens op IMHO.

excuus.

edit; spelvout en quotes aangepast.
Tsjah, voor veel bedrijven is een gewone 'amateur-technologies' server gewoon goed genoeg. Ik weet niet bij welk duur bedrijf jij werkt maar die zullen vast en zeker wel een reden hebben om vele 10.000'en guldens te spenderen aan een server. Toch leuk om te zien hoe sommige mensen happen zodra er een server genoemd word waarin geen Dual CPU, SCSI of Gigabit ethernet zit.......>:)

• Clithopias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-12-2024
wij hebben een p200 met 64 mb ram en een 1,2 gb hd staat win98 op en werkt redelijk, alleen om de zoveel tijd rebooten

btw, hangen nu 4 pc's aan, binnenkort 5

• Wirf
Op woensdag 24 januari 2001 20:58 schreef dominator het volgende:

[..]
Toch leuk om te zien hoe sommige mensen happen zodra er een server genoemd word waarin geen Dual CPU, SCSI of Gigabit ethernet zit.......>:)
als ik het goed tel, zitten in de server die ik gebouwd heb: 4 cpu's, 4 goeie HD's en 512 MB ram.. allemaal hot-swappable, hot-expandable en hot-maintainable, voor minder dan 10.000 piek.. ik snap echt niet waarom mensen happen?

Verwijderd

ik zou een p3 nemen
384 of 512 mb
36gb scsi disk of 2 van 18 in raid 0

Verwijderd

Op woensdag 24 januari 2001 22:16 schreef Wirf het volgende:

[..]
als ik het goed tel, zitten in de server die ik gebouwd heb: 4 cpu's, 4 goeie HD's en 512 MB ram.. allemaal hot-swappable, hot-expandable en hot-maintainable, voor minder dan 10.000 piek.. ik snap echt niet waarom mensen happen?
volgens mij kost een mobo met 4 cpu's al meer dan 10000 dus hoe kom je aan deze prijzen heb je meer specs :?

• Dromer
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07:38
Bij ons op de zaak staat:
p3 450
256Mb ram
4x18Gb ide-raid in mirror.
Onstream backup geval.
Winnt 4.0 als PDC.
Ding is nu 117 dagen up en er werken 17 man vanaf.

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-08 17:57
Victor => lees de eerdere post van Wirf..

hij heeft dus 2xceleron 633 + 1 dual p3
geclusterd

(is dus 4 cpu's)

Have a wheelie good weekend!

Verwijderd

Ach ja je kan het als een File Server is voor een pc of tien. Makkelijk af met een AMD K6 2 500 met 256 MB geheugen en een scsi schijf is goe zat. En dan FreeBSD met Samba er op.

BSDER

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

IMO zijn de specs van een server pas het tweede waar je over na gaat denken. Belangrijkste is de al genoemde gewenste uptime/TCO/support etc. Ga eerst op zoek naar een leverancier die de service die je wil kan verlenen en kijk dan met die leverancier eens naar de wensen die je hebt, hij kan je dan een goed advies geven over wat te nemen.

[..]
Als ik het goed heb heb jij geen server gebouwt maar een server cluster, is wel ff een verschil.
Maar wat als er over een jaar een mobo kapot gaat en deze is niet meer leverbaar???
ff een image eroverheen gaat dan al niet meer.
Als er over een jaar uitbreiding noodzakelijk is? Denk je dat er dan nog celerons te koop zijn?... weer geen ff image doen.
Enig idee hoe lang de individuele downtime is van de machines als er wat defect is? Het cluster draait misschien wel door, maar de gebruikers merken zeker wel een verlies aan perfomance. Ik ken weinig leveranciers die op een gewone pc een next-day garantie geven.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Verwijderd

1U 1,7 inch dus...
Ja, waarom geen 8500! Beetje schijfjes en proc's erin, en voor een kleine $200.000 is hij van jou!

Hij is voor 4 tot 6 comp's hoor!

• Wirf
Op donderdag 25 januari 2001 00:39 schreef Zer0 het volgende:
Maar wat als er over een jaar een mobo kapot gaat en deze is niet meer leverbaar???
ff een image eroverheen gaat dan al niet meer.
Als er over een jaar uitbreiding noodzakelijk is? Denk je dat er dan nog celerons te koop zijn?... weer geen ff image doen.
Enig idee hoe lang de individuele downtime is van de machines als er wat defect is? Het cluster draait misschien wel door, maar de gebruikers merken zeker wel een verlies aan perfomance. Ik ken weinig leveranciers die op een gewone pc een next-day garantie geven.
moederbord/celeron niet meer leverbaar -> ff image eroverheen, kernel opnieuw bouwen
computer defect -> huppakee, naar de funprice :)

En dat verlies aan performance valt ook mee, zolang je maar voldoende capaciteit hebt (computers die nodig zijn + 1, minimaal)

• NightMare
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 11:37
:'(Mensen wat kunnen jullie afdwalen van de orginele post. Begin dan een nieuw topic svp... :r De orginele post ging als volgt:

Ik moet een server aan gaan schaffen voor zo'n 4-6 pc's + laptop, allen win98. Server moet vooral dienen als file-server en een beetje internet.
Server gaat waarschijnlijk win nt 4.0 draaien.

Waar hebben we het dan nog over??

• stylezzz
  • Laatst online: 22-08 21:23

[..]
Tsjah, je mist toch het onderwerp een beetje denk ik. Er werd gevraagd om een config voor een simpele server. Vervolgens komen een aantal mensen met een een of andere gigantische config aan die totaal 'over-kill' is voor die situatie. Mijn reactie was meer van : Volgens sommige mensen is een server pas een server als hierin minstens DUAL CPU, SCSI en Gigabit ethernet zitten! al het andere is gewoon 'not done'.

Mijn mening is dat in deze situatie een P2 met 300-400 mhz en 256Mb ram makkelijk volstaat. Het is maar voor 5 werkstations, geen 500!
Pagina: 1