[XP] Onverklaarbare hikjes

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-03 08:55
Ik heb sinds kort een vreemd probleem met Windows XP sp2 op m'n laptop. Om onverklaarbare redenen blijft Windows om de paar minuten hangen, ongeveer 1 minuut lang. Vervolgens worden alle acties die ik in de tussentijd gedaan heb (bijvoorbeeld klikken, minimaliseren) achterelkaar en in één keer uitgevoerd. Daarna kan ik weer een tijdje werken, totdat dit probleem weer optreed.

Ik kan me niet herinneren of ik iets geïnstalleerd heb waardoor dit zou kunnen komen, volgens mij is het probleem opeens opgetreden. Verder heb ik de eventlogs al zitten bekijken, maar ook daar zie ik geen ongewone zaken.

Overigens blijft er geen proces hangen, als ik de taskmanager open laat staan (en die is dus in de 'hang'periode wel te bedienen!) zie ik geen enkel proces op 100% cpu tijd zitten. :?

Ik heb verder inmiddels al m'n antivirusprog. uitgeschakeld, zoveel mogelijk services laten stoppen, maar nog steeds heb ik dit probleem... :/

Zijn er nog andere opties die ik zou kunnen proberen?

-

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03 12:46
* De_Bastaard meld zich, zelfde probleem, maar dan op desktop !

Heb al vanalles geprobeerd met virusscanners, spyware, regcleaners e.d...

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Dus je muis, toetsenbord enzo reageert allemaal nog wel (bij taskmanager en ctrl alt del tenminste)? Het zijn alleen de overige programmas die geen input meer krijgen?

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• Beugelfles
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:21

Beugelfles

I love rusty spoons

De_Bastaard schreef op maandag 06 maart 2006 @ 10:56:
* De_Bastaard meld zich, zelfde probleem, maar dan op desktop !

Heb al vanalles geprobeerd met virusscanners, spyware, regcleaners e.d...
Dit zijn allemaal softwarematig probleemzoekers, misschien iets hardwarematigs? PSU, geheugen?

Probeer Memtest, CPU-z, speedfan

Specs "It don't mean a thing if it ain't got that swing!"...

• SysRq
lemming_nl schreef op maandag 06 maart 2006 @ 10:59:
Dus je muis, toetsenbord enzo reageert allemaal nog wel (bij taskmanager en ctrl alt del tenminste)? Het zijn alleen de overige programmas die geen input meer krijgen?
Yep, inderdaad. Sommige programma's lijken er ook wel ongevoelig voor te zijn, Firefox bijvoobeeld blijft gewoon werken. :?
grolschbeugel schreef op maandag 06 maart 2006 @ 11:00:
Dit zijn allemaal softwarematig probleemzoekers, misschien iets hardwarematigs? PSU, geheugen?
Probeer Memtest, CPU-z, speedfan
Dat is het bij mij in ieder geval niet, als ik Knoppix opstart heb ik nergens last van.

[ Voor 85% gewijzigd door SysRq op 06-03-2006 11:02 ]

-

Verwijderd

specs ?

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:01

rapture

Zelfs daar netwerken?

Laptop harde schijven durven na 1 à 2 jaar kuren te vertonen.

Symptomen:
- De harde schijf tikt, tokt, schraapt of maakt een ander mechanisch ongezond geluid.
- Windows of ander besturingssysteem durft op eender welk moment te hangen, tijdens het hangen zit de schijf te tikken/tokken/schrapen totdat die genoeg getikt/getokt/geschraapt heeft en draait weer verder. Dit kan even goed regelmatig gebeuren, maar ook 2 weken geen problemen, dan plotseling een half uur deze problemen tijdens het booten. Vandaar kunnen de techniekers van een RMA-dienst niet altijd het probleem zien, soms is het nodig om het ff express meer te beschadigen zodat ze het probleem wel kunnen zien.

Waarom?
Volgens de laptopgroothandelaars is dit zo "ordinair" als: "Waarom willen oude wagens in de winter niet gemakkelijk starten?". Laptop harde schijven krijgen geen airflow waardoor deze op 50+°C warm gebakken worden, 55°C is de officiële temperatuur waar harde schijven dood gaan (volgens datasheets).

* rapture heeft 9 RMA's gehad en 3x harde schijf vervangen. Minstens de helft van de hoge school heeft de harde schijf moeten laten vervangen. [rml]ok, wij laten de laptops ook minstens 3x zo snel verslijten.[/rml]

[ Voor 30% gewijzigd door rapture op 06-03-2006 11:15 ]

• Glival
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-03 17:06
Ik heb precies hetzelfde, maar alleen 1x direct na het opstarten. Ik gebruik Windows XP Professional met SP2. Programma's die bij mij hangen zijn in ieder geval Thunderbird, mIRC en MSN Messenger. Firefox blijft wel gewoon werken. Misschien is het een driverprobleem? Welke hardware gebruiken jullie? Ik een XP2700+, Asus mobo (weet het type niet uit m'n hoofd), Radeon 9700 Pro, Audigy 2.

• JanWillem32
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-12-2025
Laat eens een programma dat telkens "stilstaat" in real-time modus draaien; als andere programma's de bronnen (CPU-tijd) proberen af te pakken van dat programma, zal het niet lukken. Als het daarmee verholpen is, heb je dus een probleem dat één of meerdere achtergrondprogramma's te veel CPU-tijd opeisen. Om een programma real-time te zetten: Taakbeheer -> rechtermuisklik op het programma -> Prioriteit instellen -> realtime. Het is wellicht ook interessant om in taakbalk onder "beeld" -> "kolommen selecteren" het onderdeel "CPU-tijd" in te stellen, dan kun je zien hoeveel CPU-tijd een programma heeft verbruikt sinds dat het programma is gestart.

• Mr-Beamer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-10-2025

Mr-Beamer

And what shall I improve today

mm ik heb ook zo iets
Alleen dan korte hikjes om de 5 sec ongeveer
Ben er achter gekomen dat het door norton auto update kwam.
als het weer zover is ff met de hand live update draaien en dan is het weer over :/

To modify or not to modify that's the quest... It's no question! Always modify!!

• SysRq
rapture schreef op maandag 06 maart 2006 @ 11:03:
Laptop harde schijven durven na 1 à 2 jaar kuren te vertonen.
bedankt voor je reactie. Ik denk echter dat dit het probleem niet is, aangezien ik zonder problemen linux kan draaien. :)
Ik heb een Radeon mobility, in combinatie met de nieuwste Catalyst drivers.
JanWillem32 schreef op maandag 06 maart 2006 @ 11:21:
Laat eens een programma dat telkens "stilstaat" in real-time modus draaien;
Het is helaas niet één programma, de meeste programma's blijven hangen. Verder wordt er zo goed als geen gebruik gemaakt van CPU-tijd, dus in 'realtime' draaien van die programma's zal ook niet al te veel helpen ben ik bang.
Mr-Beamer schreef op maandag 06 maart 2006 @ 11:21:
mm ik heb ook zo iets
Alleen dan korte hikjes om de 5 sec ongeveer
Ben er achter gekomen dat het door norton auto update kwam.
als het weer zover is ff met de hand live update draaien en dan is het weer over :/
Geen Norton hier, en ik had de virusscanner al uitgeschakeld. :)

-

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:01

rapture

Zelfs daar netwerken?

SysRq schreef op maandag 06 maart 2006 @ 11:29:
Ik denk echter dat dit het probleem niet is, aangezien ik zonder problemen linux kan draaien. :)
Of juist wel, Knoppix draait vanaf een CDR en laadt alles in de ram. De harde schijf wordt zo omzeild en het werkt!

• SysRq
Bij mij niet, ik heb er een installatie op de hd van gemaakt. :)

-

• SysRq
* schop, iemand nog tips waar ik zou kunnen zoeken?

-

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Klinkt als een typisch driver probleem van bijvoorbeeld je moederbord driver die ook de aansturing van je harde schijf regelt.

Maar ik zou ook eens kijken of in je power saving schedule niet toevallig aanstaat dat je harde schijf na 10 minuten idle mag stoppen met draaien.

• SysRq
wwillem schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 12:41:
Klinkt als een typisch driver probleem van bijvoorbeeld je moederbord driver die ook de aansturing van je harde schijf regelt.
Hmm, dat zou best wel eens kunnen. Maar voordat ik met drivers ga klooien zou ik eigenlijk willen controleren of dat het probleem veroorzaakt.

Zijn hiervoor tooltjes die dit kunnen meten/controleren? Ik heb zelf eigenlijk geen idee of/ en zo ja, waarmee dit te controleren is. :)

-

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
SysRq schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 12:44:
[...]

Hmm, dat zou best wel eens kunnen. Maar voordat ik met drivers ga klooien zou ik eigenlijk willen controleren of dat het probleem veroorzaakt.

Zijn hiervoor tooltjes die dit kunnen meten/controleren? Ik heb zelf eigenlijk geen idee of/ en zo ja, waarmee dit te controleren is. :)
Wat je kunt doen is in safe-mode opstarten en daarin tijdelijk proberen te werken. In safe-mode wordt totaal geen rotzooi gestart, maar wel je drivers. Dus als je ook daar problemen hebt dan ligt het meestal aan je hardware of drivers.

• Glival
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-03 17:06

Verwijderd

Eeen kennis van mij had eenzelfde probleem. In haar geval was het wisselbestand te klein geconfigureerd. Het vergroten van het wisselbestand was al voldoende om het probleem op te lossen.
Controleer ook eens de vrije ruimte op de schijf waar het wisselbestand staat en de fragmentatie op die schijf.

• SysRq
Zo, weer even een update
wwillem schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 13:47:
Wat je kunt doen is in safe-mode opstarten en daarin tijdelijk proberen te werken. In safe-mode wordt totaal geen rotzooi gestart, maar wel je drivers. Dus als je ook daar problemen hebt dan ligt het meestal aan je hardware of drivers.
In safe-mode heb ik dit probleem niet. Als ik normaal opstart (in domein) en met een ander account inlog heb ik dit probleem.

Verder heb ik de ATI-drivers gedeinstalleerd, nieuwe chipset-drivers geinstalleerd.
Dat is het in ieder geval niet, het gaat hier om een Dell Latitude D810.
Verwijderd schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 09:21:
Eeen kennis van mij had eenzelfde probleem. In haar geval was het wisselbestand te klein geconfigureerd. [...]
Het wisselbestand heb ik door Windows laten beheren, de hd zelf heeft nog zo'n 9gb vrij, dus dat zou ook voldoende moeten zijn. Defragmenteren kan ik nog eens proberen, maar daar verwacht ik eigenlijk niet zo heel veel van.

-

• SysRq
Hmm, nog even een aanvullig: het lijkt meestal op te treden als er een programma of proces gestart worden.

-

Verwijderd

check eens de accoustische mode van de harddisk in het BIOS. Heb al een aantal keren gezien dat Dell's ontzettend traag worden als dit verkeerd staat.

• SysRq
Ik heb het aangepast met het programma Notebook Hardeware Control, helaas hielp dit ook niet. :/

Pff, heel irritant is dit....

-

Pagina: 1