Toon posts:

verschil tussen soundblaster kaarten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik ben van plan een logitech x530 setje aan te schaffen, en zit nu met een onboard realtek chip, en dacht dat het wel interessant zou zijn om een extra geluidskaartje erbij aan te schaffen.

nu las ik hier op tweakers dat het verschil tussen een onboard oplossing en een soundblaster wel merkbaar was, maar het verschil tussen soundblasters voor de meeste te verwaarlozen valt?
echter is het verschil in prijs tussen die kaarten wel duidelijk zichtbaar voor mij.

mijn vraag: vinden jullie het waard om een soundblaster erbij te kopen en vanaf welke vindt jij de vooruitgang niet meer waard?

Verwijderd

Ik heb op mijn Asus A8N ook een onboard kaart, en een vriend heeft een Audigy 2 kaartje erin gehangen, ik merk helemaal geen verschil, soms is zijn geluid erg vaag zelfs.
We zijn beiden gamers

Dus als je het geluid van je onboard kaartje goed/perfect vind zie ik geen nut in het verspillen van geld aan een geluidskaart.

• T-mo-T
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-02 21:32
Als ik mijn headset in m'n Audigy2ZS steek, hoor ik precies waar iedereen zit en word ik uitgemaakt voor wallhacker. Als ik em in mn Realtek onboard dingetje duw, hoor ik echt niet goed waar het vandaan komt.. Dat is voor mij het verschil. :)

Verwijderd

Topicstarter
net mn x530 aangesloten en wat een heerlijk geluid geeft dat ding in vergelijking tot mn oude 3 euro 2.0 setje..

maar voor jullie is er dus geen verschil in geluidskwaliteit bij bijv muziek en dergelijke?

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

De geluidskwaliteit van geluidskaarten zit voor 95% in de DA-converter en voor de rest in software. De DA-converters die doorgaans worden gebruikt zijn van het 13 in een dozijn doe-maar-simpel-type.

Ga je voor kwaliteit, dan neem je een geluidskaart met digitale uitgang, en gebruik je de DA-converter van je HT-receiver.

Verder moet je dit maar met een korreltje zout nemen, want ookal heb ik mijn geluidskaart met een optisch kabeltje aan mijn Harman Kardon HT-receiver hangen; ik hoor geen verschil met bijvoorbeeld de cheap-ass AC97 geluidskaart van m'n laptop.

Siditamentis astuentis pactum.

• Arsenius
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Als je het verschil niet merkt tussen een AC97 chippie en een Audigy chip dan mankeert er echt iets aan je oren of aan je speakers. Het verschil is wel merkbaar, het geluid van de AC97 chip is veel kaler en totaal niet vol en niet erg (ambiance) sfeervol, eerder ietswat schel. Nou wil ik niet zeggen dat de audigy sound top is maar hij klinkt dus wel beter.

Maar ieder zijn ding, ik hoor het iig wel. _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door Arsenius op 07-03-2006 01:12 ]

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:54

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als je digitaal aansluit zal je geen verschil horen bij de audigy of de AC'97 hoor... ze upsampelen alles namelijk naar 48Khz... voor echt goed geluid moet je een geluidskaart hebben met de Envy24T chipset erop. Zoals de M-Audio Revolution 7.1/5.1 :) of Terratec Aureon Universe 7.1. De eerste heb ik zelf, en daar komt een zeer lekker geluid uit :).
Kwa processorgebruik is een Soundblaster wel beter...

[edit]
overigens ondersteund de M-Audio EAX 1 en 2, dmv. de Sensaura techniek, er zit dan wel een cpu load van 5-10 (een proces genaamd system trekt dat, en dat is blijkbaar verbonden aan de geluidskaart) aanvast.. met volle soundeffects en 5.1 sound... een onboard chip trekt echter nog meer :)
de audigy's zijn in dat opzicht dus wel beter ja... maar hoeveel je het zal merken... als je een snelle cpu hebt.. op mijn A64 3200+ (PC2 van sig) merk ik het niet zo...

[ Voor 39% gewijzigd door BiG-GuY op 07-03-2006 09:11 ]

Home Assistant Configuratie V&A

• Haay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-02 16:40
Het gaat er toch ook wel om WAARVOOR je de geluidskaart voornamelijk wilt gebruiken. Wil je voornamelijk muziek en films afspelen, dan kies je voor een geluidskaart die vooral goed is in audioweergave. Wil je voornamelijk goed geluid bij games, dan is een Soundblaster (Audigy of XFi) kaart aan te raden vanwege de beste ondersteuning van EAX (en vooral EAX-4, EAX-HD).

Mijn ervaring met niet-Creative geluidskaarten is toch dat met name de ondersteuning van EAX in games te wensen over laat. Daarom ben ik na wat alternatieve geluidskaarten na m'n vroegere SB Live toch weer bij een Audigy kaart uitgekomen. Want games is toch de voornaamste reden waarvoor ik geluid op m'n PC heb.

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-02 14:17
Een verschil tussen onboard en een dedicated kaart is CPU verbruik. De onboard chips laten een boel werk door de CPU uitvoeren terwijl een goede geluidskaart het allemaal lekker zelf doet.

Daarnaast is er vaak de kwaliteit van de electronica die het verschil maakt, maar als je met 10 euro desktop speakers werkt hoor je dat niet. Overigens is het kwaliteitsverschil tussen onboard en dedicated bij een analoog signaal - denk ik - veel groter zijn dan bij digitaal, omdat dan de kwaliteit van de D/A converter belangrijk is.
Pagina: 1