Bios Compaq 1850R kapot?

Pagina: 1
Acties:

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik heb een tijdje geleden een 2ehands compaq gekocht die ingezet zal worden als server. Volgens de verkoper zou het bios verkeerd geflasht zijn waardoor het systeem niet opstart.

Hoe kan ik in hemelsnaam het bios repareren van die compaq? Als ik me niet vergis staat het bios op de harde schijf. Nu heb ik wel de firmware cd gedownload en de computer leest hem wel maar doet verder helemaal niks. Harde schijf en zelfs de fdd worden niet aangesproken door de pc.

(Het moederbord heb ik vervangen door een spare part. Geheugen, processors, PPM en harde schijven heb ik getest in een ander systeem en die werken perfect.)

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Verwijderd

Dit is de oplossing: http://www.flashbios.org/
Modbreak:Nokken met spam :o

Nog los daarvan, als je even de moeite neemt om de topicstart te lezen en (ja, moeilijk, ik weet het, maar op GoT eisen we het...) even na te denken, weet je dat dit geen zak met de BIOS zelf te maken heeft :Z

[ Voor 70% gewijzigd door dion_b op 06-03-2006 09:33 ]

• The Dolf
  • Niet online
Ik heb ze iig een mailtje gestuurd. Hopelijk kunnen ze ook compaq's flashen. Gaat nl altijd weer net iets anders dan bij een normale eigen-bouw-pc.

De fdd heb ik dus al niet kunnen testen vanwege de eigenwijze pin indeling.

Gezocht!
Router

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-05 14:31

Jimbolino

troep.com

Je hebt het moederboard vervangen met een spare part. Dan zou het nu toch moeten werken?

Staat je bios op je hdd, of zit ie toch op het moederboard?

overigens is het moeilijk om op een compaq het bios verkeerd te flashen, misschien heeft de verkoper jou geflashed ;)

[ Voor 41% gewijzigd door Jimbolino op 06-03-2006 03:00 ]

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Afaik zit ie gewoon op het moederbord. Dat is zelfs bij de wat oudere servers het geval. Ikzelf heb hier een Proliant 400 staan (oud :X) en daar zit ie ook op het bord.

Denk eraan dat ie wellicht alleen een oude versie van smartstart leest (pak een beet 5.10 ofzo). Dus niet met nieuwe versies proberen :)

Ik neem overigens aan dat je het hele bios ook al gereset hebt met het betreffende jumpertje...?

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Verwijderd

Als die Bios op de hd zou staan zou de computer zodra die aangaat wel de hd aan moeten spreken lijkt mij.. ik denk ook dat ie op het mobo zelf zit :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hou de BIOS zelf en een evt setup utility uit elkaar :o

De BIOS zit altijd op het moederbord (kan ook niet anders), wat bij sommige Compaqs het geval is, is dat de setup utility ervan op een harddisk staat...

In dit geval lijkt dat onderscheid er weinig toe te doen. Je hebt een bak gekregen waarvan de BIOS verkeerd geflashed zou zijn. OK... Dan heb je moederbord vervangen en het werkt nog niet. Ik kan je op basis van die info niet vertellen wat er mis is, wel wat niet de oorzaak is, nl. foutgeflashte BIOS. Let dus vooral niet op geblaat van de FlashBIOS fanboys :X

Begin gewoon van begin af aan te troubleshooten, hou er rekening mee dat er iets heel anders brak zou kunnen zijn. Oh, en als je hulp nodig hebt daarbij, geef eens volle specs en volg de Hangen & Opstarten troubleshooter...

Oslik blyat! Oslik!

• Wijnands
  • Laatst online: 13-04 17:34
1850R's kunnen erg raar doen op het moment dat de system partitie niet aanwezig is. Uit het verhaal wordt me niet helemaal duidelijk of je deze al opnieuw hebt aangemaakt.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 26-05 15:35

ajhaverkamp

gewoon Arjan

De Proliant 1850R heeft gewoon een BIOS chip, echter heeft die server een Compaq Diagnose Partitie nodig (aan te maken met een Smartstart CD, die dit model server ondersteunt) om in deze BIOS instellingen te wijzigen.
Firmware update CD: http://h18023.www1.hp.com...er/us/download/22722.html
Smartstart CD: http://h18023.www1.hp.com...er/us/download/22678.html (de 5 serie is de laatste die de 1850 ondersteunt.

This footer is intentionally left blank

• nAFutro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-04-2020

nAFutro

hmm

Het lijkt me sterk dat het de BIOS is aangezien het complete moederbord al replaced is, ik meende dat bij de PL1850's dat gewoon op het moederbord zit.
Hier staat een stukje over ROMPAQ disaster recovery
http://h20000.www2.hp.com...l/c00280248/c00280248.pdf

• The Dolf
  • Niet online
dion_b schreef op maandag 06 maart 2006 @ 09:31:
Hou de BIOS zelf en een evt setup utility uit elkaar :o

De BIOS zit altijd op het moederbord (kan ook niet anders), wat bij sommige Compaqs het geval is, is dat de setup utility ervan op een harddisk staat...

... Ik kan je op basis van die info niet vertellen wat er mis is, wel wat niet de oorzaak is, nl. foutgeflashte BIOS...
Maar het probleem is dat ik helemaal geen beeld heb. De HD's zijn niet orgineel dus de setup util. zit er niet meer op. Starten van de firmware of smartstart cd lossen helaas niks op.

Gezocht!
Router

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-05 14:31

Jimbolino

troep.com

The Dolf schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 04:23:
[...]
Maar het probleem is dat ik helemaal geen beeld heb.
Andere videokaart?

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• The Dolf
  • Niet online
Helpt ook niet. Heb alleen een pci kaart geprobeerd aangezien ik geen isa heb.

Gezocht!
Router

• -Thunder-
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-10-2024

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Waarom pak je bijv geen 2é handse Compaq 1850R ? Die dingen kosten bijna niets meer, heb je altijd nood onderdelen en de kans is groot dat je pc gelijk klaar is.

Blij Met Wilco

• The Dolf
  • Niet online
-Thunder- schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 18:22:
Waarom pak je bijv geen 2é handse Compaq 1850R ? Die dingen kosten bijna niets meer, heb je altijd nood onderdelen en de kans is groot dat je pc gelijk klaar is.
Moeilijk te krijgen? En dit was al een 2e hands.

Gezocht!
Router

• The Dolf
  • Niet online
ajhaverkamp schreef op maandag 06 maart 2006 @ 09:58:
De Proliant 1850R heeft gewoon een BIOS chip, echter heeft die server een Compaq Diagnose Partitie nodig (aan te maken met een Smartstart CD, die dit model server ondersteunt) om in deze BIOS instellingen te wijzigen.
Firmware update CD: http://h18023.www1.hp.com...er/us/download/22722.html
Smartstart CD: http://h18023.www1.hp.com...er/us/download/22678.html (de 5 serie is de laatste die de 1850 ondersteunt.
En hoe kan ik die partitie aanmaken als de computer gewoonweg niet opstart?

Gezocht!
Router

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-05 16:42
Misschien kan je de schijf even in een ander systeem hangen :).
The Dolf schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 04:23:
[...]

Maar het probleem is dat ik helemaal geen beeld heb. De HD's zijn niet orgineel dus de setup util. zit er niet meer op. Starten van de firmware of smartstart cd lossen helaas niks op.
Je hebt geen beeld, maar lukt het je wel om te starten vanaf cd :?

[ Voor 75% gewijzigd door stefan001 op 12-03-2006 21:23 ]

• -Thunder-
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-10-2024

-Thunder-

Freude ahm fahren.

The Dolf schreef op zondag 12 maart 2006 @ 19:26:
[...]

Moeilijk te krijgen? En dit was al een 2e hands.
Ik zag hem afgelopen week nog op marktplaats staan ( meerdere ).... of speurders.. even goed zoeken dus

Blij Met Wilco

• The Dolf
  • Niet online
stefan001 schreef op zondag 12 maart 2006 @ 21:22:
Misschien kan je de schijf even in een ander systeem hangen :).
Helaas kan ik met die smartstart cd geen partitie aanmaken als de schijf in een ander systeem hangt
Je hebt geen beeld, maar lukt het je wel om te starten vanaf cd :?
Hij spint wel rond en hij lijkt ietst te doen. Het probleem is is dat buiten het feit dat ik geen beeld heb ook het toetstenbord, HD's, FDD en netwerk niet reageren.

Gezocht!
Router

• The Dolf
  • Niet online
Probleem is opgelost. Eén reepje compaq geheugen erbij gestopt en de server start ineens wel op.

Zal wel een compaq probleempje zijn.

Gezocht!
Router

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat kan, maat weet je zeker dat je 'non-Compaq' geheugen wel regged ECC was? Dat eist deze apparaat namelijk :o

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1