Lichtschakelaars beinvloeden speakers

Pagina: 1
Acties:
  • 410 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• spellcoder
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-12-2025
Ik ben zelf niet erg into electronica, maar ik dacht dat men hier wel de kennis zou hebben om mij te helpen met mijn vraag.

Ik heb al enige tijd het probleem dat electronica, waarschijnlijk die aan dezelfde groep zitten, het geluid van mijn speakers beinvloeden. Zodra b.v. het licht in mijn kamer, maar ook op de gang aan of uit geschakeld wordt, produceren mijn speakers een harde geluid (tok!). Dit heb ik met m'n oude goedkope stereo speakers gehad maar ook met een m'n nieuwe 5.1 geluidsset, ongeacht van welke bron het geluid komt.

Dit is natuurlijk niet leuk, maar het lijkt me ook niet al te best voor mijn apperatuur.
Wat zou het probleem kunnen zijn?

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Alles geaard?

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:00
Dat is heel normaal, bij het in/uitschakelen van de lamp ontstaan vonken, die geven een spanningspiek, en die kan erg gemakkelijk je versterker in (net als het melodietje dat je krijgt als een gsm dichtbij je speakers ligt).
Die storing gaat meestal door de lucht (de netaansluiting gaat door een transformator die heel wat rommel tegenhoud), dus slecht afgeschermde draden (die goedkoper zijn) zijn meestal de oorzaak.

Als je eens alles in aluminimumfolie draait, zou het moeten opgelost zijn. Dan kan je stukje voor stukje wegdoen, om het storende element te vinden.

[ Voor 47% gewijzigd door naftebakje op 06-03-2006 10:31 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

In alu folie ? uuuh.. JA !..

Bespaar je de moeite met die folie, dat is echt totale bull<piep>..

IP Rocks

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-02 11:32
spanningsfilter voor je versterker zetten..

Verwijderd

Cereal schreef op maandag 06 maart 2006 @ 11:09:
spanningsfilter voor je versterker zetten..
Of een onstoringscondensator berekeken en parallel zetten aan de spanningsingang. Of, als die er al zit, (wat behoorlijk waarschijnlijk is) deze vervangen door een nieuwe :)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2006 11:13 ]

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-01 01:49

Sprite_tm

Semi-Chinees

* Sprite_tm schopt deze naar AV toe, die mensen zijn iets audio-technischer.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• 5mebibyte
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-02 18:49
Sprite_tm schreef op maandag 06 maart 2006 @ 11:17:
* Sprite_tm schopt deze naar AV toe, die mensen zijn iets audio-technischer.
In mijn inziens is het makkelijker om niet een kuur voor het probleem te geven maar het probleem uit de wereld te helpen ;) . Ik zal even wat citeren uit ons oude elektrotechniekboek: Vonken; VDR's schakelen we onder andere over contacten om het vonken van schakelende contacten te onderdrukken. Vonken veroorzaakt het inbranden van contacten.
Dus wil je het echt bij de bron op lossen moet je gaan experimenteren met een VDR (Voltage Depended Resistor) over de schakelaar te plaatsen. Dan zouden er geen vonken mogen zijn en als het geplop door vonken komt moet dat stoppen.

verdwaalde ict'er op elektro!

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-02 07:39
naftebakje schreef op maandag 06 maart 2006 @ 10:27:
Dat is heel normaal, bij het in/uitschakelen van de lamp ontstaan vonken, die geven een spanningspiek, en die kan erg gemakkelijk je versterker in (net als het melodietje dat je krijgt als een gsm dichtbij je speakers ligt).
Die storing gaat meestal door de lucht (de netaansluiting gaat door een transformator die heel wat rommel tegenhoud), dus slecht afgeschermde draden (die goedkoper zijn) zijn meestal de oorzaak.

Als je eens alles in aluminimumfolie draait, zou het moeten opgelost zijn. Dan kan je stukje voor stukje wegdoen, om het storende element te vinden.
Laat ik eerst eens beginnen met het feit dat dat dus niet normaal is!
Ik kan hier met alle schakelaars spelen wat ik wil, maar geen storingen uit mn speakers. Mn mobiel kan ik al bellende voor of op mn versterker leggen zonder enige invloed.

Heb je er wel last van, dan komt dit omdat het gewoon omdat de apparatuur crap ontworpen is!

Al mijn apparatuur is aangesloten met een gemiddelde dropveter en het begrip aarden bestaat niet op mijn kamer. (dat zijn dus niet die allergoedkoopste dropveters)
5mebibyte schreef op maandag 06 maart 2006 @ 11:26:
[...]

In mijn inziens is het makkelijker om niet een kuur voor het probleem te geven maar het probleem uit de wereld te helpen ;) . Ik zal even wat citeren uit ons oude elektrotechniekboek: Vonken; VDR's schakelen we onder andere over contacten om het vonken van schakelende contacten te onderdrukken. Vonken veroorzaakt het inbranden van contacten.
Dus wil je het echt bij de bron op lossen moet je gaan experimenteren met een VDR (Voltage Depended Resistor) over de schakelaar te plaatsen. Dan zouden er geen vonken mogen zijn en als het geplop door vonken komt moet dat stoppen.
Ik kan je wel een beetje gelijk geven, maar het blijft een feit dat een audio versterker alleen audio mag versterken en geen RF. Doet hij dat wel dan is er iets mis met je apparatuur.

[ Voor 30% gewijzigd door hilbren op 06-03-2006 14:02 ]

• 5mebibyte
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-02 18:49
hilbren schreef op maandag 06 maart 2006 @ 13:59:

Ik kan je wel een beetje gelijk geven, maar het blijft een feit dat een audio versterker alleen audio mag versterken en geen RF. Doet hij dat wel dan is er iets mis met je apparatuur.
Ik denk dat de meeste versterkers van made in China er wel enige maat last van hebben, de gene die er geen last van hebben uit gezonderd. Vroeger hadden we thuis ook bijna geen inductieve belastingen totdat alle digitale elektronica kwam, en dit geeft ook weer een berg storing netzoals alle hoogfrequent travo's in lampen e.d.

verdwaalde ict'er op elektro!

Pagina: 1