Met 2e SATA (Maxtor) schijf in PC kan ik niet meer opstarten

Pagina: 1
Acties:

• gostevie
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-02 20:27
Hallo, ik heb dit probleem al een tijdje en weet niet hoe ik het moet oplossen; op een gegeven moment wou mijn PC niet meer opstarten, ik had toen gewoon mijn 2 SATA HD's van Maxtor erin en probeerde van alles om hem weer aan de praat te krijgen. Uiteindelijk om wat voor reden dan ook 1 HD eruit geplugd en toen startte hij ineens wel op. Andere HD erin of omwisselen werkte niet meer.

Maar eerst 's mijn specs:

VIA K8T800 mobo
AMD Athlon 64 3000+
512 MB RAM
Radeon 9800 Pro
400W Antec voeding

De eerste schijf, die dus wel werkt en waarmee ik nu gewoon m'n ding doe, is een SATA Maxtor van 200 GB, volgens mij een DiamondMax Plus 9, waar dus gewoon Windows op staat.

De tweede schijf, die trouwens ook niet werkt op een andere PC waarbij ik 'm probeerde, is ook een SATA Maxtor, maar dan van 250 GB, volgens mij een DiamondMax 10. Hier staat geen OS op trouwens.

Ik las in de FAQ dat er problemen waren tussen Maxtor en nForce 4, maar ik weet niet eerlijk gezegd niet of ik wel nForce 4 heb (ben niet zo bekend met dat soort termen). Toch heb ik even nieuwe firmware op m'n DiamondMax 10 gezet, maar geen verschil. Daarna heb ik ook nog een jumper erin gezet, maar dat hielp helaas ook niet.

Wat er precies gebeurt als ik de 2e schijf er ook in plug is dat ik tot het Windows laad scherm komt, het balkje zo'n 2,5 a 3 keer langskomt en daarna reboot ie gewoon. In 't begin van het opstarten herkent m'n PC beide schijven wel, want hij noemt ze allebei onder SATA.

Anyway, ik hoop dat iemand me kan helpen, alvast sorry voor als ik iets in de FAQ heb gemist ofzo.

Bij voorbaat dank!

Verwijderd

Ik heb mijn maxtor 10 schijf aangesloten op de SATAII connector (de maxtor 10 is ook een SATAII schijf). Omdat ik ook linux erop wilde installeren moest ik hem echter op een SATAI connector aansluiten (linux snapt nog geen SATAII, vanaf kernel 2.6.16 schijnt). Maar toen ik windows wilde opstarten (linux stond er nog niet op, was alleen nog beetje aan het klooien met de livedvd) kwam die laadbalk van windows een paar keer en dan een reboot. Toen ik linux had geïnstalleerd met grub zodat ik kon dualbooten, wilde windows wel opstarten.

Wat je zou kunnen proberen is om die 2e hdd er gewoon uit te laten, windows op te starten en dan terwijl je pc aanstaat die 2e hdd aansluiten. SATA is dacht ik hot plugable (net zoiets als met USB) dus die zou je zo aan kunnen sluiten. Correct me if i'm wrong B)

Als het zo mocht zijn dan zal windows die 2e hdd zo herkennen en de drivers installern en dan moet hij werken.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

gostevie schreef op zondag 05 maart 2006 @ 23:24:
Ik las in de FAQ dat er problemen waren tussen Maxtor en nForce 4, maar ik weet niet eerlijk gezegd niet of ik wel nForce 4 heb (ben niet zo bekend met dat soort termen). Toch heb ik even nieuwe firmware op m'n DiamondMax 10 gezet, maar geen verschil. Daarna heb ik ook nog een jumper erin gezet, maar dat hielp helaas ook niet.
Welk moederbord je hebt weet ik niet, maar VIA K8T800 is geen nForce4. Om die reden was een firmwareupdate dus sowieso al niet nodig. Don't fix it when it ain't broken is hierop van toepassing.

Mogelijk heb je dus de firmware gemold maar nu zou je de HD in een ander systeem eens kunnen testen. Werkt de HD daar wel, dan zien we wel weer verder.

ARME AOW’er

• gostevie
Verwijderd schreef op zondag 05 maart 2006 @ 23:45:Wat je zou kunnen proberen is om die 2e hdd er gewoon uit te laten, windows op te starten en dan terwijl je pc aanstaat die 2e hdd aansluiten. SATA is dacht ik hot plugable (net zoiets als met USB) dus die zou je zo aan kunnen sluiten. Correct me if i'm wrong B)
.
Ik probeer dit liever niet zonder zeker te zijn dat dat kan als Windows aanstaat.
Guardian Angel schreef op zondag 05 maart 2006 @ 23:50:Welk moederbord je hebt weet ik niet, maar VIA K8T800 is geen nForce4. Om die reden was een firmwareupdate dus sowieso al niet nodig. Don't fix it when it ain't broken is hierop van toepassing.

Mogelijk heb je dus de firmware gemold maar nu zou je de HD in een ander systeem eens kunnen testen. Werkt de HD daar wel, dan zien we wel weer verder.
Ik heb zo'n 2 weken geleden geprobeerd mijn DiamondMax 10 in een vriend z'n PC op te starten en dat ging dus ook niet, zelfde probleem geloof ik.

Verwijderd

Ik probeer dit liever niet zonder zeker te zijn dat dat kan als Windows aanstaat.
Het moet denk ik wel kunnen, ik heb namelijk in de taakbalk zo'n icoontje voor veilige verwijderen van hardware. Hier staat mijn hardeschijf gewoon tussen, en die zou ik dus kunnen uitschakelen. Dit zal er wel zijn om te voorkomen dat er op de hdd geschreven wordt op het moment dat je de stekker eruit trekt. Maar als je je hdd aansluit is dit niet van toepassing.
In de specificatie van SATA staat idd wel dat het hotplugable is (als elk onderdeel het ondersteund tenminste, dus hdd, controller, OS...).

Als iemand dit ff kan bevestigen zou dat mooi zijn, voordat gostevie ut probeert.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

Het is mogelijk als je controller het kan. Fysiek gezien is SATA hot pluggable maar je controller moet wel de mogelijkheid bieden om na het opstarten nog een schijf aangekoppeld te krijgen.

• gostevie
Sorry maar ik weet niet precies wat hier met 'controller' wordt bedoeld (ik moet gelijk aan m'n Gamecube denken :P). Hoe zou ik kunnen weten of mijn controller dat ondersteunt ?

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Op de harde manier oftewel datakabel eraf halen, booten en de kabel weer inpluggen.

Maar als de schijf het 'nergens' doet is hij waarschijnlijk kapot. Dit kun je testen met een tool van Maxtor. (Staat allemaal in de FAQ)

ARME AOW’er

Verwijderd

Er zijn meerdere controllers die niet werken met de maxtor 250gb+ disken, mijn via onboard raid satas controller werkt ook niet. Je kunt dus het probleem isoleren door hem op een ander systeem aan te sluiten. Anders gewoon binnen 8 dagen ruilen bij de winkel waar je hem hebt gekocht of bijvoorbeeld een Western Digital schijf nemen, dan heb je nergens last van.

SSuc6

• gostevie
Guardian Angel schreef op maandag 06 maart 2006 @ 08:32:
Op de harde manier oftewel datakabel eraf halen, booten en de kabel weer inpluggen.
Werkte niet, schijf erin geplugd maar er gebeurde niks.
Guardian Angel schreef op maandag 06 maart 2006 @ 08:32:
Maar als de schijf het 'nergens' doet is hij waarschijnlijk kapot. Dit kun je testen met een tool van Maxtor. (Staat allemaal in de FAQ)
Net geprobeerd powermax.exe te runnen voor de boot, werkte niet (hij "hing" bij Scanning Devices) en toen vond ik dit op de site;

Note: PowerMax v 4.21 will not detect ATA or SATA hard disks connected to embedded or add in RAID controllers, NVIDIA Force 4, VIA KT 600 and KT800 chipsets.

Aangezien ik een VIA K8T800 heb gaat dat dus niet. Ik zal 'm vanmiddag eens proberen te runnen bij een huisgenoot.
Pagina: 1