Zend Framework Preview

Pagina: 1
Acties:
  • 373 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
Ik zag net dat Zend een preview heeft vrijgegeven van het Zend Framework dat ze al een flinke tijd proberen te hypen. PHP heeft idd een fatsoenlijk en breed gebruikt MVC framework nodig maar is Zend daar idd de beste partij voor? Het lijkt er tot nu toe op dat het hele framework erg weinig open source is en erg veel corporate blabla. Zomaar helpen aan het framework mag ook niet ivm eventuele IP problemen e.d. :/

Het framework is nog niet af maar wat vinden we er tot nu toe van? Heeft het potentie? Zijn er betere kanshebbers? Voor mij is het iig (nog) geen optie aangezien het ten eerste een preview is en ten tweede draait het alleen op PHP5 terwijl vrijwel niemand nog op PHP5 draait... Maar op zich lijkt het allemaal wel redelijk degelijk in elkaar te zitten, iig het deel dat tot nu toe beschikbaar is. Ik ben iig zeer benieuwd waar dit allemaal heen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenba
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-07-2024
Ik heb even vluchtig de manual doorgenomen, kortweg ziet het er netjes uit. Ik probeer het een van de dagen wel eens uit als er even tijd is.

Wat ik inderdaad ook spijtig vind, is het niet toelaten van hulp e.d.

Potentie heeft het denk ik wel, maar er is eerst nog een lange weg te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-07 17:20

JHS

Splitting the thaum.

Ik ga er later nog eens uitgebreid voor zitten, maar op het eerste oog haalt het het niet bij RoR :+ . Aangezien ik hem met Google niet in een keer kon vinden hierbij de link: http://framework.zend.com/ . Iniedergeval denk ik dat de non-open houding ze iniedergeval veel parten gaat spelen, juist het toelaten en bemoedigen van het indienen van patches en dergelijke zou ze denk ik veel helpen.

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:30

orf

JHS schreef op maandag 06 maart 2006 @ 10:52:
Ik ga er later nog eens uitgebreid voor zitten, maar op het eerste oog haalt het het niet bij RoR :+ . Aangezien ik hem met Google niet in een keer kon vinden hierbij de link: http://framework.zend.com/ . Iniedergeval denk ik dat de non-open houding ze iniedergeval veel parten gaat spelen, juist het toelaten en bemoedigen van het indienen van patches en dergelijke zou ze denk ik veel helpen.
You may keep changes to yourself and are not required to contribute them back. That said, if you believe your changes would be useful to other Zend Framework users, we encourage you to share these patches with us.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

Hm, dat heb ik dan verkeerd begrepen. Maar da's mooi iniedergeval :) .

edit:
Je zal echter wel een CLA moeten ondertekenen: http://framework.zend.com/framework_cla_1.0.pdf

[ Voor 41% gewijzigd door JHS op 06-03-2006 11:00 ]

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michali
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-05 22:54
offtopic:
Misschien een idee om op GoT een projectje op te starten om een goed Open Source PHP framework te schrijven? Ben wel benieuwd of daar animo voor is.

Noushka's Magnificent Dream | Unity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Asjeblieft niet :) Er zijn al VEEL te veel frameworks voor PHP. Als je zoiets wilt doen kies dan een veelbelovend (bestaand) project en ga dat project helpen...
Ik heb de afgelopen tijd wat zitten rommelen met CakePHP en dat is op zich best grappig alleen is er helaas over een aantal dingen niet (voldoende) nagedacht, worden er constant compleet nieuwe features toegevoegd aan de RCs en lijkt beveiliging een afterthought. Het is zeker een leuk project en de developers hebben ook zeker een hele hoop goed werk af geleverd maar het ziet er nu naar uit dat ik Cake (helaas) niet verder ga met Cake voor dit project. Het zou leuk zijn als ik het zou kunnen vervangen door Zend Framework maar dan zit ik weer vast aan PHP5 (wat eigenlijk gewoon geen optie is) en het is een preview waarvan (voor zover ik weet) nog totaal niet duidelijk is wanneer het productieklaar is.

Naar het Zend Framework ga ik nog wel eens serieus kijken als er een release is en als PHP5 meer gemeengoed is...

Ik was idd helemaal vergeten de link even te noemen :) Bedankt, JHS :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:45

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Nieuwe indeling, nieuwe plaatsen. Dit topic gaat naar DTE

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bbfreak
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-07 10:58
Op dit moment maken wij intensief gebruik van Smarty en toen kwamen we dit tegen.
Vind het ideale van Smarty juist dat er geen PHP in je HTML zit en hier weer wel.
Ik moet er nog dieper in kijken hoor. Zo had ik ook het closed source idee niet gelezen.
Ook al is het niet 100% closed. Ontwikkelaars gaan niet moeilijk doen met formulieren.
De DB classe lijkt me weer erg interessant. Het preview karakter is ook weer een risico.

Ik denk dat wij gaan kijken hoe we Smarty en Zend Framework kunnen integreren en daar mee spelen.
Mocht het final gaan dan kunnen we kijken of we het toe gaan passen.
Dit ervaringen topic is wel handig imho.

Twitter @cmeerbeek / Halo Waypoint Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Ik vraag me even af wat de toegevoegde waarde van ZEND zal zijn tov. andere al bestaande (meer uitgewerkte) en OS frameworks? :)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blizt
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-12-2024

blizt

Wannabe-geek

Had er een paar dagen terug naar gekeken (zondag, iirc). Ben begonnen de manual zo'n beetje helemaal te lezen, zag er veelbelovend uit.
Toen ik echter echt wat wilde doen er mee ging het mis. Het connecten met 'n database lukte eigenlijk al niet zonder dat ik zelf een (kleine) wijziging moest maken in de source en toen ik dan ook nog eens een query wilde doen kreeg ik 'n exception op m'n scherm. Helaas kon ik het niet 1,2,3 zelf fixen en heb ik het laten liggen... Jammer, want ik zie er best wel wat in. (En php5 is ook niet direct een probleem voor mij. :))
Ik wacht nog heel even af, maar denk op zich dat er best wat in zit. Andere frameworks die ik bekeken heb vond ik niet al te geweldig werken ook...

offtopic:
Een GoT-php-framework? Hm.. Tja, wat al gezegd werd: er zijn er al zoveel. Maar op zich best een leuk idee. Als het toch gaat gebeuren, zou ik op zich wel meedoen. :)

United we stand, and divided we fall

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenba
Heb er ondertussen ook even mee gespeeld, een krot lijstje + en -:
+ Zend_Db en subclasses zijn nuttig, hoewel PEAR of ADO (voor PHP) dezelfde functionaliteiten bieden
+ Zend_InputFilter is een verdomd handige class
+ Zend_PDF heeft potentiëel, als je naar FPDF kijkt dan. EzPDF is anders ook lekker om mee te werken
- Zend_View: je hebt nog PHP in je HTML nodig, Smarty is hier een betere keuze vind ik persoonlijk

Al bij al denk ik dat Zend hier een goeie weg volgt (op de templating na dan), en een eigen standaardisering probeert door te drukken op gebieden waar er voor elk gebied x-tig classes zijn met allemaal een andere API.

offtopic:
Wat dat GoT framework betreft, daar is denk ik wel animo voor te vinden. Op zich zijn er al vele, maar een kleinschaliger framework waar zaken als DB, authenticatie, I18n en templating inzitten, moet doenbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

maartenba schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 07:55:
- Zend_View: je hebt nog PHP in je HTML nodig, Smarty is hier een betere keuze vind ik persoonlijk
Waarom miepen mensen daar altijd over :? . Er is niks mis met PHP code in je templates, aangezien PHP gewoon (ook) bedoeld is als template engine. Het maakt natuurlijk geen bal uit met welke taal je dat uitvoert, of dat nu een of andere meta-taal m.b.v. bijvoorbeeld Smarty, of PHP zelf, zolang je de presentatie en andere logica maar scheid :) .

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenba
JHS schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 08:37:
[...]
Waarom miepen mensen daar altijd over :? . Er is niks mis met PHP code in je templates, aangezien PHP gewoon (ook) bedoeld is als template engine. Het maakt natuurlijk geen bal uit met welke taal je dat uitvoert, of dat nu een of andere meta-taal m.b.v. bijvoorbeeld Smarty, of PHP zelf, zolang je de presentatie en andere logica maar scheid :) .
Dat je de presentatie en andere logica moet scheiden klopt, echter is het voor vele designers waar je mee samenwerkt niet zo duidelijk, al die <?php ... ?> tags. Heb het ooit eens voorgehad dat ze die er gewoonweg uit haalden, "want da's toch geen HTML?".

Zelf gebruik ik of Smarty, of PHP zelf, maar als je dan toch PHP zelf gebruikt kan je Zend_View er ook meteen uitlaten. Het enige voordeel dat ik meteen zie is dat Zend_View alle pagina-logica bekijkt als een apart object.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michali
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-05 22:54
In geval van smarty moet je toch ook wat syntax leren?

Noushka's Magnificent Dream | Unity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
De PHP vs Smarty discussie is al honderden keren gevoerd, ook op GoT :) Het blijft een kwestie van smaak en een kwestie van eisen. Heb je losse vormgevers die niets van PHP snappen dan kan Smarty handig zijn, wil je vooral flexibiliteit en snelheid dan is PHP handig (even heel kort door de bocht samengevat).

Ik mag aannemen dat het gebruiken van Smarty ipv PHP in de Views een kwestie is van een andere rederer gebruiken/maken. Op zich verandert dit niets wezelijks aan het framework an sich.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

bartvb schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 14:13:
De PHP vs Smarty discussie is al honderden keren gevoerd, ook op GoT :) Het blijft een kwestie van smaak en een kwestie van eisen. Heb je losse vormgevers die niets van PHP snappen dan kan Smarty handig zijn, wil je vooral flexibiliteit en snelheid dan is PHP handig (even heel kort door de bocht samengevat).
Vormgevers die niets van PHP snappen zijn geen enkel probleem, aangezien ze niet meer hoeven te tikken dan ze in Smarty zouden moeten doen. Als je nu leert dat dat gekke beest met 4 poten en een staart "hond" heet, dan noem je het de rest van je leven zo. Als je te horen krijgt dat dat beest "dog" heet, dan heeft ie dog. Het is gewoon wat je je aanleert, en dat ga je gebruiken. En die leercurve is voor PHP net zo hoog als voor Smarty. ;)

Verder is die discussie hier inderdaad al vaak genoeg gevoerd, en het heeft vrij weinig te maken met de discussie over het Zend framework, dus misschien is het beter om deze discussie hier maar af te breken. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:36

aex351

I am the one

maartenba schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 12:20:
[...]

Dat je de presentatie en andere logica moet scheiden klopt, echter is het voor vele designers waar je mee samenwerkt niet zo duidelijk, al die <?php ... ?> tags. Heb het ooit eens voorgehad dat ze die er gewoonweg uit haalden, "want da's toch geen HTML?".

Zelf gebruik ik of Smarty, of PHP zelf, maar als je dan toch PHP zelf gebruikt kan je Zend_View er ook meteen uitlaten. Het enige voordeel dat ik meteen zie is dat Zend_View alle pagina-logica bekijkt als een apart object.
Onzin. Die zelf verzonnen tags is ook gewoon php en geen html. Dus php en html scheiden lukt je toch nooit.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
  • Laatst online: 26-05 17:08
Echt veel vernieuwende onderdelen heeft het Zend Framework zo te zien niet, het grootste gedeelte is immers in andere class library's al onderhanden genomen. Het grootste pluspunt vind ik toch wel Zend_Search, een volwaardige port van Lucene. Iets wat PHP nog niet had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:36

aex351

I am the one

Ik vind het erg veel op mijn eigen framework lijken die ik aan het ontwikkelen ben. Nu is het maar de vraag hoe andere developers tegen dit Zend framework aankijken en of het andere frameworks buitenspel zet.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superdeboer
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

Superdeboer

Sa-weee-tah

Een interessante en eenvoudige tutorial om een beetje het basismodel van dit framework door te krijgen, kun je vinden op php|architect, geschreven door Chris Shiflett van o.a. PHP Security Consortium. :)

When I write my code, only God and I know what it means. One week later, only God knows.
Hell yes it's a Cuban Cigar, but I'm not supporting their economy, I'm burning their fields.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Het interessante aan het Zend Framework is niet dat het vernieuwend of revolutionair is maar dat er (potentieel) een standaard komt. Op dit moment is idd alle functionaliteit al wel te vinden maar dan moet je alles houtjetouwtje aan elkaar gaan plakken. Zend zou dat allemaal kunnen structureren, iig als ze het idd voor elkaar krijgen om zich te beperken tot de basics en het eenvoudig/overzichtelijk kunnen houden. We gaan het afwachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
  • Laatst online: 26-05 17:08
bartvb schreef op maandag 20 maart 2006 @ 08:03:
Het interessante aan het Zend Framework is niet dat het vernieuwend of revolutionair is maar dat er (potentieel) een standaard komt. Op dit moment is idd alle functionaliteit al wel te vinden maar dan moet je alles houtjetouwtje aan elkaar gaan plakken. Zend zou dat allemaal kunnen structureren, iig als ze het idd voor elkaar krijgen om zich te beperken tot de basics en het eenvoudig/overzichtelijk kunnen houden. We gaan het afwachten...
Als standarisering de bedoeling was, waarom zijn het dan geen PHP modules die standaard meegeleverd worden? PEAR is al bezig met de standaardisering maar bevat een wildgroei aan classes ed.
Persoonlijk kies ik een framework bij de wensen die op dat moment aansluiten bij de eisen die ik voor een bepaald project heb. Zo zou het goed voor kunnen komen dat ik prado en Zend_Search zou combineren, bijvoorbeeld. Tot op heden heb ik eigenlijk nog niet zo'n hoge dunk van het Zend Framework, eens kijken wat het brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Het wordt niet standaard meegeleverd omdat het nog (lang) niet af is :) Het probleem op dit moment is dat er 101 PHP frameworks zijn waarvan er 0 af zijn en waarvan er 4 ofzo soort van bruikbaar zijn. Nogal een enorme verkwisting van energie. Dan kan je beter 1 (kaal) framework hebben waarje nuttige modules/plugins/whatever aan kan plakken. Op die manier heb je geen 30 mensen nodig om dezelfde functionaliteit 10x te maken voor de 10 frameworks die op dat moment gebruikt worden.

Prado? Iek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megamuch
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-12-2024

megamuch

Tring Tring!

maartenba schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 07:55:

offtopic:
Wat dat GoT framework betreft, daar is denk ik wel animo voor te vinden. Op zich zijn er al vele, maar een kleinschaliger framework waar zaken als DB, authenticatie, I18n en templating inzitten, moet doenbaar zijn.
offtopic:
Ik ben eigenlijk nog opzoek naar een framework dat DB, custom & customizable sessions, i18n, smarty met elkaar samenvoegt.

Dan denk ik bijvoorbeeld aan:
Het framework zou standaard oplossingen moeten leveren voor:
- Inloggen incl “remember me” functionaliteit op basis van DBsessies. (Ik zou de implentatie van GoT wel eens willen zien).
- Userroles. Per pagina/object maar ook op de pagina zelf. Vaak merk ik dat ik dezelfde pagina 2x maak, maar 1x met admin opties en 1 x zonder. Dat moet beter kunnen. Een goed system heb ik echter nog niet kunnen produceren.
- DB,
- Zowel context als content moet volledig i18n zijn (Hoeft geen gettext te zijn).
- Ajax support bijv dmv prototype lib icm scriptaculous
- Search (customizable)
- Geen custom syntax.
- Geen 34567 verschillende config files. 1 config file of bootstrap

Helaas heb ik nog geen framework gevonden wat dit voor elkaar krijgt. Misschien denk ik teveel aan Nukes en phpBB style dingen, maar bovenstaande elementen komen in zoveel applicaties voor dat het imho in elk framework thuis hoort.

/end volledig offtopic verhaal

Verstand van Voip? Ik heb een leuke baan voor je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blizt

blizt

Wannabe-geek

Nog eens gespeeld met Zend Framework a.d.h.v. dit artikel, maar ik loop al vast op pagina 2. Hij blijft naar de 'no route' action gaan... Jammer :(

Overigens ook wel een leuk artikel over een vergelijking tussen een aantal php frameworks. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megamuch

megamuch

Tring Tring!

blizt schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 23:32:
Nog eens gespeeld met Zend Framework a.d.h.v. dit artikel, maar ik loop al vast op pagina 2. Hij blijft naar de 'no route' action gaan... Jammer :(

Overigens ook wel een leuk artikel over een vergelijking tussen een aantal php frameworks. :)
Je moet de svn versie hebben en niet de zip file. In de zip file is de functie run() nog niet gedefinieerd. In de SVN wel.

Ik heb gister even getest, maar OO is nieuw voor me (grotendeels) en het kostte ook wat moeite php5 werkend te krijgen met apache2.2

Vanavond maar eens verder testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blizt

blizt

Wannabe-geek

Achteraf had ik gewoon 'n path verkeerd ingesteld waarschijnlijk, de .zip werkt in principe wel. :P Nu de SVN gedownload, maar for some reason negeert Apache m'n .htaccess in die specifieke dir/vhost... Dus mod_rewrite werkt niet, dus ... Argh :(
Maar goed, dat wordt gewoon nog maar NOG MEER Googlen .. en anders 'n nieuw topic, want hoort hier niet echt thuis denk ik. ;)

edit:

Ok, gewoon stomme fout in m'n httpd.conf ... AllowOverride stond alleen voor /var/www op All voor de rest op none..

[ Voor 18% gewijzigd door blizt op 08-04-2006 00:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megamuch

megamuch

Tring Tring!

Wat ik zelf ff niet snap is die indexAction() in je indexController.php

Wat ga je daar nou in gooien?

Ik bedoel, een normale index pagina doet vrij veel. (zie tweakers bijv, headlines, ads, .plan, laatste meuk, en nog veel meer). Lijkt me niet dat je dat allemaal in die index action gaat gooien toch?

Maar volgens mij snap ik de hele opzet ook nog niet helemaal :P Misschien ligt het daaraan ;) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HawVer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 16:51
Ik wist al van dit framework voordat er een release was. Maar wat een tegenvaller. Ik verwachte een volledig functioneel framework. Maar voor de applicatie waar ik mee werk zou ik veel te veel nog bij moeten maken wil ik gebruik maken van dit framework. Bijvoorbeeld gebruikersrechten, file management.

http://hawvie.deviantart.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-09 17:10
Het idee is leuk, maar zoals al eerder gezegt, ik vind het zelf ook een enorme tegenvaller. Van een bedrijf als Zend had ik toch wel verwacht dat ze met iets beters op de klippen zouden komen. Er zitten zulke basic fouten in; vaak staan de variablen nog binnen quotes, opmaakfouten en hele klasses bestaan nog uit "return true;".

Er moet nog heel erg veel gedaan worden, mogelijk komt dat nog, maar ik zie er, uitgaand van deze bèta release, niet echt heel veel toekomst in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinV
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-08 09:44
Ik sluit me helemaal aan bij de laatste twee reacties. Wellicht liggen mijn verwachting wat te hoog, maar op dit moment komt er weinig uit het project. De zaken die werken in de preview, zien er goed uit, maar er zitten ook enorme fouten in.

Ze leggen de nadruk nu op het stabiliseren van de basis van het framework. Een goede zaak, maar als er dan proposals voor een queue en een stack langskomen (dat zit al rechtstreeks in de array functionaliteit van PHP) vraag ik me af welke kant het op gaat.
Een ander punt waar ik wat over struikel is het gebruik van bestaande software. Zend heeft ervoor gekozen om een eigen ajax implementatie te maken. Waarom zou je dat doen als er perfecte software is in de vorm van prototype? Je begint dan weer vooraan in het proces van ontwikkelen en debuggen, terwijl prototype zijn kunnen al heeft bewezen en een stuk verder is in de ontwikkeling.

Ik heb besloten om het framework eerst even links te laten liggen. Ruby on Rails blijkt toch ook erg interessant te zijn en bevat op dit moment wel alle zaken die ik nodig heb voor het ontwikkelen van een webapplicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megamuch

megamuch

Tring Tring!

Flydesign.nl schreef op zondag 09 april 2006 @ 11:54:
Ik sluit me helemaal aan bij de laatste twee reacties. Wellicht liggen mijn verwachting wat te hoog, maar op dit moment komt er weinig uit het project. De zaken die werken in de preview, zien er goed uit, maar er zitten ook enorme fouten in.

Ze leggen de nadruk nu op het stabiliseren van de basis van het framework. Een goede zaak, maar als er dan proposals voor een queue en een stack langskomen (dat zit al rechtstreeks in de array functionaliteit van PHP) vraag ik me af welke kant het op gaat.
Een ander punt waar ik wat over struikel is het gebruik van bestaande software. Zend heeft ervoor gekozen om een eigen ajax implementatie te maken. Waarom zou je dat doen als er perfecte software is in de vorm van prototype? Je begint dan weer vooraan in het proces van ontwikkelen en debuggen, terwijl prototype zijn kunnen al heeft bewezen en een stuk verder is in de ontwikkeling.

Ik heb besloten om het framework eerst even links te laten liggen. Ruby on Rails blijkt toch ook erg interessant te zijn en bevat op dit moment wel alle zaken die ik nodig heb voor het ontwikkelen van een webapplicatie.
Het probleem van Zend is dat het een andere licensie aanhoud dan bijv Prototype. Daarom moet alles opnieuw gedaan worden. Ook 1 van de redenen waarom ze niet direct voor Smarty als view hebben gekozen en een eigen implementatie hebben gemaakt.

Het is nog allemaal zeer zeer alpha, maar wie weet wat ze ervan bakken in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aex351 schreef op zondag 19 maart 2006 @ 12:22:
[...]

Onzin. Die zelf verzonnen tags is ook gewoon php en geen html. Dus php en html scheiden lukt je toch nooit.
Het hangt een beetje af van de organisatie waarin je werkt en hoe gestructureerd je zelf wil werken. Voor het scheiden van bussiness logic en een presentation layer is smarty ideaal; zoals al eerder genoemd hoeven webdesigners geen ingewikkelde tags te leren en kunnen ze in principe de templates zelf aanpassen zonder dat er een webdeveloper aan de pas hoeft te komen. Een bijkomend voordeel is dat je webdesigner de rechten kan ontnemen op php scripts en dat ze alleen aan templates kunnen / mogen zitten (het laatste wat je wil is dat een webdesigner je code breekt). Daarnaast blijft je business logic duidelijker en overzichtelijker zonder alle php tags. Verder kan je door het duidelijk in templates werken eenvoudig het design omgooien of site-breed aanpassen. Uiteraard kan dit in php ook maar via templates gaat het uiteindelijk toch een stuk eenvoudiger. Verder biedt Smarty ook caching functionaliteit die, vooral heavy sites, veel snelheidwinst kan bieden.

Voor je hobby project kan je natuurlijk beslissen wat je doet; maar bij een beetje professionele organisatie zal je PHP/HTML niet gemixed zien en zal er vooral gebruikt worden gemaakt van design patterns en scheiding van logica en content...
JHS schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 08:37:
[...]
In principe heb je gelijk al biedt Smarty ook nog caching mogelijkheden en die kan veel snelheidwinst genereren (mn bij high-traffic sites).

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2006 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 18:38

Tux

blizt schreef op zaterdag 08 april 2006 @ 00:42:
Achteraf had ik gewoon 'n path verkeerd ingesteld waarschijnlijk, de .zip werkt in principe wel.
Wat voor path verkeerd ingesteld? Ik heb namelijk precies hetzelfde probleem. Alles komt bij mijn indexController uit als noRouteAction.

[ Voor 3% gewijzigd door Tux op 27-06-2006 12:11 ]

The NS has launched a new space transportation service, using German trains which were upgraded into spaceships.

Pagina: 1